Jag har haft First Office sedan början av 2000 talet och det har funkerat i stort sätt utan problem. Nu säger system vid uppstart had databas nyckel saknas och sätter programmet i demo läge. Dock om jagh går in i systemkonfigurationen så står att
Bo Lindahl
2016-11-07
Det här svaret är korrekt:
Skrivet av:Edwin12:27 8 Nov 2016
Hej Bo,

First Office är som du säger ett gammalt system och för att kunna fortsätta använda din HansaWorld-produkt måste du uppgradera den till Standard Accounts (Ekonomi). Vi strävar kontinuerligt efter att förbättra våra produkter och att kunder måste uppdatera sina system är ett naturligt steg i den processen. Skulle vi fortsätta stödja föråldrade produkter skulle vi inte ha tillräckliga resurser för att kunna förbättra aktuella versioner.

Du kan följa nedanstående steg för att uppdatera ditt system till Standard Accounts:

För mer information om vad Standard Accounts är och dess funktioner kan du besöka hemsidan:
www.standard-accounts.com

Priser i Standard Accounts:
Modulerna Fakturering, Leverantör och Redovisning är kostnadsfria. Vill man använda sig av fler moduler och funktioner är det möjligt att prenumerera på dessa genom marknadsplatsen. Om du t.ex. vill lägga till modulen Order kostar den 99 kr i månaden. Ett annat exempel är funktionen integrerad bokföring. I Standard Accounts förs inte bokföringen automatiskt av systemet. Önskar man den funktionen finns den i marknadsplatsen för en kostnad av 299 kr i månaden.

Obs: Använder du Standard Accounts på en Mac måste du ha operativsystemet Yosemite eller senare, dvs Mac OSX 10.10 och framåt.

Hur du uppdaterar:
1. Om du har en gammal HansaWorld-produkt börjar du med att ta en textbackup. För att ta en textbackup från First Office eller Books gör du enligt följande:

First Office:
Gå till Rutiner >> Exporter >> Databas textbackup

Books:
Gå till modulen System >> Rutiner >> Exporter >> Databas textbackup

Den här processen kan variera lite beroende på vilken version av First Office eller Books du använder. Är du osäker kan du söka på backup på www.hansamanuals.com
Det är viktigt att du minns vilket användarnamn och lösenord du använt i First Office eller Books.

Spara textbackupen med ett namn och förslagsvis dagens datum på en plats där du kan hitta filen igen. Ett namn i stil med TB20161231.TXT är att rekommendera, där 20161231 byts ut mot dagens datum. Blir du ombedd att skriva en backupkommentar kan du ignorera det.

2. Ladda ned Standard Accounts
A. Gå till www.standardinstall.com

B. Välj den plattform och det land ni önskar använda. Därefter klickar du på Standard Accounts och laddar ned filen på din dator.

C. När du öppnar Standard Accounts kommer du rakt in i Huvudkontrollen.

3. För att importera din Importera din textbackup
A. Gå in i modulen System

B. Klicka på Rutiner

C. Klicka på Importer

D. Klicka på Manuell filsökning och leta reda på din textbackup och välj den.

När backupen är färdigimporterad vill Standard Accounts starta om sig själv. Du får därefter upp ett inloggningsfönster. Där loggar du in med användarnamnet och lösenordet som du använde i ditt gamla system.

Obs! När du importerar din backup från Books eller First Office börjar du per automatik prenumerera på funktioner och moduler i Standard Accounts som ger dig samma funktionalitet som du hade i ditt gamla system. Om du inte vill ha den extra kostnaden måste du gå in på marknadsplatsen och avsluta din prenumeration. Gör du det samma dag som du importerat din backup kommer prenumerationen avslutas innan den första betalningen.

4. I marknadsplatsen kan du lägga till de moduler och funktioner du vill ha och det finns även olika modulpaket du kan välja. I Standard Accounts har vi en ”freemiummodell” vilket betyder att du kan gå in på marknadsplatsen och pröva olika moduler och funktioner. Du kan använda tjänsterna gratis tills du har nått din gräns, därefter kostar det 99 kr för varje tjänst du lägger till om du inte väljer en specifik paketlösning.

Med vänliga hälsningar

Edwin
HansaWorld Support
Det här svaret är korrekt:
Edwin
2016-11-08
Hej Bo,

First Office är som du säger ett gammalt system och för att kunna fortsätta använda din HansaWorld-produkt måste du uppgradera den till Standard Accounts (Ekonomi). Vi strävar kontinuerligt efter att förbättra våra produkter och att kunder måste uppdatera sina system är ett naturligt steg i den processen. Skulle vi fortsätta stödja föråldrade produkter skulle vi inte ha tillräckliga resurser för att kunna förbättra aktuella versioner.

Du kan följa nedanstående steg för att uppdatera ditt system till Standard Accounts:

För mer information om vad Standard Accounts är och dess funktioner kan du besöka hemsidan:
www.standard-accounts.com

Priser i Standard Accounts:
Modulerna Fakturering, Leverantör och Redovisning är kostnadsfria. Vill man använda sig av fler moduler och funktioner är det möjligt att prenumerera på dessa genom marknadsplatsen. Om du t.ex. vill lägga till modulen Order kostar den 99 kr i månaden. Ett annat exempel är funktionen integrerad bokföring. I Standard Accounts förs inte bokföringen automatiskt av systemet. Önskar man den funktionen finns den i marknadsplatsen för en kostnad av 299 kr i månaden.

Obs: Använder du Standard Accounts på en Mac måste du ha operativsystemet Yosemite eller senare, dvs Mac OSX 10.10 och framåt.

Hur du uppdaterar:
1. Om du har en gammal HansaWorld-produkt börjar du med att ta en textbackup. För att ta en textbackup från First Office eller Books gör du enligt följande:

First Office:
Gå till Rutiner >> Exporter >> Databas textbackup

Books:
Gå till modulen System >> Rutiner >> Exporter >> Databas textbackup

Den här processen kan variera lite beroende på vilken version av First Office eller Books du använder. Är du osäker kan du söka på backup på www.hansamanuals.com
Det är viktigt att du minns vilket användarnamn och lösenord du använt i First Office eller Books.

Spara textbackupen med ett namn och förslagsvis dagens datum på en plats där du kan hitta filen igen. Ett namn i stil med TB20161231.TXT är att rekommendera, där 20161231 byts ut mot dagens datum. Blir du ombedd att skriva en backupkommentar kan du ignorera det.

2. Ladda ned Standard Accounts
A. Gå till www.standardinstall.com

B. Välj den plattform och det land ni önskar använda. Därefter klickar du på Standard Accounts och laddar ned filen på din dator.

C. När du öppnar Standard Accounts kommer du rakt in i Huvudkontrollen.

3. För att importera din Importera din textbackup
A. Gå in i modulen System

B. Klicka på Rutiner

C. Klicka på Importer

D. Klicka på Manuell filsökning och leta reda på din textbackup och välj den.

När backupen är färdigimporterad vill Standard Accounts starta om sig själv. Du får därefter upp ett inloggningsfönster. Där loggar du in med användarnamnet och lösenordet som du använde i ditt gamla system.

Obs! När du importerar din backup från Books eller First Office börjar du per automatik prenumerera på funktioner och moduler i Standard Accounts som ger dig samma funktionalitet som du hade i ditt gamla system. Om du inte vill ha den extra kostnaden måste du gå in på marknadsplatsen och avsluta din prenumeration. Gör du det samma dag som du importerat din backup kommer prenumerationen avslutas innan den första betalningen.

4. I marknadsplatsen kan du lägga till de moduler och funktioner du vill ha och det finns även olika modulpaket du kan välja. I Standard Accounts har vi en ”freemiummodell” vilket betyder att du kan gå in på marknadsplatsen och pröva olika moduler och funktioner. Du kan använda tjänsterna gratis tills du har nått din gräns, därefter kostar det 99 kr för varje tjänst du lägger till om du inte väljer en specifik paketlösning.

Med vänliga hälsningar

Edwin
HansaWorld Support
Bo Lindahl
2016-11-09
Skrivet av:Edwin12:27 8 Nov 2016
Hej Bo, First Office är som du säger ett gammalt system och för att kunna fortsätta använda din HansaWorld-produkt måste du uppgradera den till Standard Accounts (Ekonomi). Vi strävar kontinuerligt efter att förbättra våra produkter och att kun
Försökte svara i går men vet ej om det gick fram.

Att ni inte uppgraderar ett gammalt system förstår jag men det jag har borde fungera att köra utan att ni behöver göra någon utveckling. Det enda programmet gör är att hämta en nyckel hos er vid uppstart. Jag har inget kundnummer hos er vad jag vet eller loggar in mig. Den enda kontakt med er förut har varit runt 2007 -2008 då ni också hade gjort något med databasnyckeln. Jag köpte systemet på Akademibokhandeln eller NK i Göteborg. Jag är inte intresserad att köpa ett nytt system då jag endast skall ha kvar firman till halvårsskiftet nästa år. Ser fram emot att ni gör så att mitt program fortsätter att fungera.

Mvh, Bo
Edwin
2016-11-09
Skrivet av:Bo Lindahl09:23 9 Nov 2016
Försökte svara i går men vet ej om det gick fram. Att ni inte uppgraderar ett gammalt system förstår jag men det jag har borde fungera att köra utan att ni behöver göra någon utveckling. Det enda programmet gör är att hämta en nyckel hos er
Hej Bo,

Du behöver inte köpa ett nytt system, Standard Ekonomi (Accounts på engelska) går att använda kostnadsfritt. Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så är det bara extra funktionalitet som kostar pengar och har du inget behov av dessa är det fritt fram att använda programmet utan. Att vi gör så här är för att hålla vår produkt i fas med nuvarande lagar och rekommendationer för system av det här slaget samt för att hänga med på en väldigt konkurrenskraftig marknad.

Med vänliga hälsningar

Edwin
HansaWorld Support
Bo Lindahl
2016-11-09
Skrivet av:Edwin12:00 9 Nov 2016
Hej Bo, Du behöver inte köpa ett nytt system, Standard Ekonomi (Accounts på engelska) går att använda kostnadsfritt. Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så är det bara extra funktionalitet som kostar pengar och har du inget behov av dessa är de
Ok,

Då jag i dagens läge inte loggar in mig eller anger ett lösen ord när jag använder mitt first office på min dator, och enligt din beskrivning behöver ange ett sådan när jag konverterar till standar system undrar jag vad jag skall ange i det läget?

//Bo
Edwin
2016-11-09
Skrivet av:Bo Lindahl13:40 9 Nov 2016
Ok, Då jag i dagens läge inte loggar in mig eller anger ett lösen ord när jag använder mitt first office på min dator, och enligt din beskrivning behöver ange ett sådan när jag konverterar till standar system undrar jag vad jag skall ange i det
Om du inte har någon användare registrerad i First Office kan du använda en automatiskt genererad användare när du loggar in i Standard Ekonomi. Den heter USER1 och lösenordet lämnas blankt. Du kan sedan skapa nya användare i programmet om du så önskar.

Med vänliga hälsningar

Edwin
HansaWorld Support
Bo Lindahl
2016-11-09
Skrivet av:Edwin13:50 9 Nov 2016
Om du inte har någon användare registrerad i First Office kan du använda en automatiskt genererad användare när du loggar in i Standard Ekonomi. Den heter USER1 och lösenordet lämnas blankt. Du kan sedan skapa nya användare i programmet om du så
Jag har tagit en backup samt laddat ner Standard Accounts, men när jag startar systemet får jag följande meddelande. " Ditt företag kunde inte startas upp denna gång, vänligen vänta någon minuter. Kontakta support om felet kvarstår" Jag har försökt ett antal gånger med samma resultat.

//Bo
Edwin
2016-11-09
Skrivet av:Bo Lindahl14:54 9 Nov 2016
Jag har tagit en backup samt laddat ner Standard Accounts, men när jag startar systemet får jag följande meddelande. " Ditt företag kunde inte startas upp denna gång, vänligen vänta någon minuter. Kontakta support om felet kvarstår" Jag
Vi genomför just nu service på vårt moln vilket kan leda till att det problem du beskriver ovan uppstår. Om du prövar igen imorgon är det förhoppningsvis löst.

Med vänliga hälsningar

Edwin
HansaWorld Support
Bo Lindahl
2016-11-11
Skrivet av:Edwin15:37 9 Nov 2016
Vi genomför just nu service på vårt moln vilket kan leda till att det problem du beskriver ovan uppstår. Om du prövar igen imorgon är det förhoppningsvis löst. Med vänliga hälsningar Edwin HansaWorld Support
Jag har försökt i dag. Först kom jag in och började ladda ner min backup. Sen bröts tydligen kontakten med serven. När jag nu försöker gå in startar "setup" bilden och den gröna "Indikatorn fylls helt" sedan händer inget utan systemet ser ut att hänga sig.
Är detta vad jag har att vänta mig, att ha gått i från ett helt fungerande system som jag haft i 15 åt till ett instabilt påtvingat system?
Edwin
2016-11-11
Skrivet av:Bo Lindahl09:13 11 Nov 2016
Jag har försökt i dag. Först kom jag in och började ladda ner min backup. Sen bröts tydligen kontakten med serven. När jag nu försöker gå in startar "setup" bilden och den gröna "Indikatorn fylls helt" sedan händer inget ut
Hej,

Händer samma sak om du startar om programmet? Om så är fallet kan du pröva att trycka på kortkommandot CTRL + M (cmd + M om du använder Mac) när du är inne i programmet. Då ska navigationsfönstret öppnas om allt står rätt till.

Mvh

Edwin
HansaWorld Support
Bo Lindahl
2016-11-16
Skrivet av:Edwin10:53 11 Nov 2016
Hej, Händer samma sak om du startar om programmet? Om så är fallet kan du pröva att trycka på kortkommandot CTRL + M (cmd + M om du använder Mac) när du är inne i programmet. Då ska navigationsfönstret öppnas om allt står rätt till. Mvh Ed
Hej Har försökt skicka in en kommentar att det inte fungerar ännu i tre dagar utan att det verkar som om ni fått det.

Jag har provat med CTRL-M men inget händer, systemet ser ut att ha hängt sig. Bilden "1: Setup" Visas och den gröna indikatorn fylls helt. Men sedan tar det tydligen tvärstopp för inget mer händer.

//Bo
Edwin
2016-11-16
Skrivet av:Bo Lindahl08:45 16 Nov 2016
Hej Har försökt skicka in en kommentar att det inte fungerar ännu i tre dagar utan att det verkar som om ni fått det. Jag har provat med CTRL-M men inget händer, systemet ser ut att ha hängt sig. Bilden "1: Setup" Visas och den gröna ind
Hej,

Jag föreslår att du tar bort din installation av Standard Accounts och laddar ned en ny version från www.standardinstall.com och prövar på nytt. Det låter som att det har blivit något fel i installationen som förhoppningsvis kan lösas genom en ominstallation.

Med vänliga hälsningar

Edwin
HansaWorld Support
Bo Lindahl
2016-11-17
Skrivet av:Edwin09:36 16 Nov 2016
Hej, Jag föreslår att du tar bort din installation av Standard Accounts och laddar ned en ny version från www.standardinstall.com och prövar på nytt. Det låter som att det har blivit något fel i installationen som förhoppningsvis kan lösas genom
Jag har gjort en ominstallation. Första gången vid installationen när jag kom in i huvudmenyn och valde Rutiner - Importera fanns inga val för "manuell filsökning". Då avlutade jag programmet och gick in igen. Denna gång och all gånger jag startar upp systemet får jag bara upp "Bankfil". Dvs ingen möjlighet att söka efter min backupp fil.

//Bo

Jan Friberg
2016-11-18
Skrivet av:Bo Lindahl09:13 11 Nov 2016
Jag har försökt i dag. Först kom jag in och började ladda ner min backup. Sen bröts tydligen kontakten med serven. När jag nu försöker gå in startar "setup" bilden och den gröna "Indikatorn fylls helt" sedan händer inget ut
Hej Bo,

Jag Instämmer med Dig. Sitter i samma båt, ett bra program som fungerat bra, UTAN MOLN, och nu kan jag inte använda detta program eftersom vi inte har kontakt med nätet dit vi ska flytta. anser att man borde kunna fortsätta använda sitt gamla program, utan support, så länge man vill, eftersom det inte fanns ngt slutdatum då vi betalade för programmet.
Jag tycker att det inte är bra att bli tvingad, UTAN FÖRVARNING, in i ett nytt program.

Mycket dåligt. Jag är så besviken på deras kundservice.

Respektlöst
Edwin
2016-11-18
Skrivet av:Bo Lindahl18:12 17 Nov 2016
Jag har gjort en ominstallation. Första gången vid installationen när jag kom in i huvudmenyn och valde Rutiner - Importera fanns inga val för "manuell filsökning". Då avlutade jag programmet och gick in igen. Denna gång och all gånger j
Hej,

När man ska göra en import med manuell filsökning måste man befinna sig i modulen System så dubbelkolla att du faktiskt var i den när du försökte importera.

Mvh

Edwin
Edwin
2016-11-18
Skrivet av:Jan Friberg01:37 18 Nov 2016
Hej Bo, Jag Instämmer med Dig. Sitter i samma båt, ett bra program som fungerat bra, UTAN MOLN, och nu kan jag inte använda detta program eftersom vi inte har kontakt med nätet dit vi ska flytta. anser att man borde kunna fortsätta använda sitt gam
Hej Jan,

Övergången från våra gamla produkter till Standard ERP och Standard Accounts/Ekonomi annonserades i slutet av 2015. Det uppmärksammade vi både på vår hemsida och i epost och brev till våra användare. Fram till 31 juli i år har det varit möjligt för användare med gamla produkter att förnya sina nycklar i upp till tre månader. Begärde man en nyckel i slutet av juli kunde man alltså använda Books eller First Office eller någon annan av våra gamla produkter fram till slutet av oktober i år. Med andra ord har övergången inte varit plötslig och utan förvarning utan den har skett i en utdragen process. De kunder som ville gå över direkt till en Standardprodukt kunde göra det redan i början på året medan de som ville avvakta har kunnat göra det.

Jag beklagar verkligen att du inte har möjlighet att kunna fortsätta använda din produkt på platsen dit du ska flytta men tyvärr är en internetuppkoppling ett krav för våra nyare produkter.

Med vänliga hälsningar

Edwin
HansaWorld Support
Bo Lindahl
2016-11-18
Hej Edwin

Jag hittade den manuella filsökningen och började ladda in min backupp fil. Men när den gröna indikatorn var ifylld så avbröts programet för att den inte hittade servern. Jag svasrade Ja på frågan om att avsluta och fick efter ett tag upp följande meddelande: "SendM4Message GetThreadSendLevel() > 0 ac=68" Sedan hände inget mer och jag fick hårt avsluta programmet. När jag startade det igen var jag tillbaka till samma problem som jag redovisat förut. Bilden "1:setup" visas, den gröna indikatorn fylls i och sedan händer inget mer. Jag får hårt avsluta efter ett tag.

Detta var precis samma sak som hände första gången jag försökte ladda in min backupp fil.

Är detta en Betya versionm som ni tvingat alla med First Office att gå över till. Är er server så instabil som den verkar vara, är detta något som jag kommer att få räkna med att förbindelsen hela tiden bryts om jag nu får upp något system någon gång vill säga????

//Bo
Edwin
2016-11-18
Skrivet av:Bo Lindahl09:16 18 Nov 2016
Hej Edwin Jag hittade den manuella filsökningen och började ladda in min backupp fil. Men när den gröna indikatorn var ifylld så avbröts programet för att den inte hittade servern. Jag svasrade Ja på frågan om att avsluta och fick efter ett tag
Hej Bo,

Jag har tagit upp ditt problem med vår utvecklingsavdelning och det ser ut att finnas en bug i programmet som gör att importer från First Office kan gå fel, vilket det har gjort i ditt fall. Det är förstås prio ett att fixas och därför jobbar de just nu på att få upp en ny version av Standard Accounts där problemet är löst. Förhoppningsvis kommer den versionen upp redan idag men annars dyker den upp på måndag. Jag beklagar givetvis alla olägenheter det orsakar er men så fort den nya versionen kommit upp ska det rulla på fint.

Med vänliga hälsningar

Edwin
HansaWorld Support
Jan Friberg
2016-11-18
Skrivet av:Edwin08:39 18 Nov 2016
Hej Jan, Övergången från våra gamla produkter till Standard ERP och Standard Accounts/Ekonomi annonserades i slutet av 2015. Det uppmärksammade vi både på vår hemsida och i epost och brev till våra användare. Fram till 31 juli i år har det var
Hej Edwin,

Du skriver:

"Det uppmärksammade vi både på vår hemsida och i epost och brev till våra användare."

Jag vill att du visar datum och tid då ni skickade ett mail bet. detta till mig. Samma sak när ni skickade ett brev till mig.

Inget av detta är sant i mitt fall, så jag tycker att du ska ta reda på fakta innan du skriver ngt sådant.

Den stora frågan som tydligen många undrar över är –

VARFÖR STOPPADES VÅRA INKÖPTA PROGRAM?

VARFÖR KAN VI INTE FÅ ANVÄNDA DESSA UTAN SUPPORT OCH UTVECKLING?
VI HAR JU BETALT FÖR DOM UTAN TIDSBEGRÄNSNING ENLIGT AVTAL:

Säger samma som Bo L. – Varför ska vi tvingas använda något nytt program, som vi inte önskar?…även om det är gratis.

Det är bra nobelt att programmet är gratis, men ert förfarande är inte förenligt med bra affärsetik.

Jag förstår att du skriver vad du är tillsagd att göra, men om du har erfarenheten, sätt dig in i hur tydligen många företagare upplever ert förfarande. Vad hade du gjort om ngn helt plötsligt bytte lås på din ytterdörr och tvingade dig att bo gratis på gäst-härbärge?

Det vore väl trevligt för familjen (företaget) och vänner (kunder) inför julen, eller hur?

Vänliga Hälsningar

JF
Bo Lindahl
2016-11-19
Skrivet av:Jan Friberg23:49 18 Nov 2016
Hej Edwin, Du skriver: "Det uppmärksammade vi både på vår hemsida och i epost och brev till våra användare." Jag vill att du visar datum och tid då ni skickade ett mail bet. detta till mig. Samma sak när ni skickade ett brev till mig.
Hej Edwin.

Jag håller med Jan Friberg.

Även jag kan inte komma på att jag fått ert brev angående First Office. jag anser mig heller inte som kund hos er då jag köpt programmet utan support och uppgradering en gång för 15 år sedan. den enda gången jag hasft kontakt med er var runt 2008 då ni ocks hade gjort något med databasnycklarna. den gången gick det att ringa er och tala med en fysisk person. vad jag mins var hon mycket förvånad över att det fanns de som andvände First Office på det viset som jag gjorde. Man kom att tänka på den sketchen i tv: "Finns det de som använder First Office! Det hade jag ingen aning om!"

Jag kan ta ett annat exempel än Jan: Hade du köpt en Volvo V70 och så en morgon kommit ut och startat bilen men inte kunnat lägga i någon växel. När du så kontaktar Volvo får du höra att man inte längre tillverkar V70 så därför går växeln inte att läggas i i alla V70 som finns. Du blir i stället hänvisad till deras nyare modeller. Jag antar att det i detta läge hade blivit ett ramaskri. Men vi som använder First office är tydligen inte att räkna med.

Jag har arbetat som programmerare i över 35 år och vet att tester av ett nytt program är extremt viktigt. En funktion att läsa in en backup måste anses som väsentlig att ha testats. När du nu säger att det tydligen var en bugg i denna funktion inser man att detta kan inte ha testats. Läser man andra kommentarer på detta forum inser man att jag inte kan ha varit ensam om detta problem. Och att det tydligen inte tagits på allvar när det gängse kommentaren tydligen har varit att ladda ner en ny instans.

Mitt prio är att First Office som jag som sagt köpt utan tidsbegränsning åter skall fungera. Nu vet jag att du bara är en länk nere i kedjan som skall försöka svara på forumets frågor. Men jag skulle vilja att du vidarebefordrar detta svar till berörda chefer som beslutat att stänga ner First Office.

Med Vänliga Hälsningar

Bo Lindahl.

Ps. Detta är tredje gången jag försöker svara på denna konversation i forumet. Förra gångerna försvann svaret tydligen i världsrymden när jag tryckte på Submit. En indikation att ert system är ostabilt och ytterligare en anledning att åter få igång First Office!
Lämna en kommentar
You can subscribe to notifications for this post by selecting the 'star' icon on the top right corner of the post.
Tillbaka till listan
Senaste inläggen
William Zethraeus
Hej Jan! Tack för ditt meddelande. Du behöver gå till Marknadsplats och prenumerera på funktionen...
13:31 7 Mar 2025
William Zethraeus
Did it work?...
10:28 26 Feb 2025

Vi bevakar forumet under ordinarie kontorstid och vårt mål är att besvara alla frågor inom 24 timmar.

You can subscribe to notifications for any post in this forum by selecting the 'star' icon on the top right corner of the topics list. You have to log in to use this functionality.