Aktuell dokumentation
Anders Wallén
2018-07-03
Hej, jag är konsult med uppdrag att validera GxP-påverkande delar av Standard ERP för ett Life Science bolag. Dom migrerade till den molnbaserade tjänsten för några år sen och kör nu version 8.2. Det vi bl.a. siktar på är att uppfylla kraven för elektroniska register (ER) enligt 21 CFR part 11 (US FDA).
Ett av mina problem är att min kund helt saknar aktuell, grundläggande information om Standard ERP och molntjänsten dom använder; jag har bl.a. frågat systemadministratören utan resultat. Jag har även sökt sån info på HansaWorlds hemsidor (svensk och engelsk) men det är tunnt med det där också. Finns det aktuellare info om systemet nån annanstans än under HansaManuals? Finns det t.ex. change notes för v8.2 av Standard ERP?
This answer was correct
Created byPer13:35 4 July 2018
Hej.

Återigen tack för ditt meddelande.

Jag har samlat ihop dina frågor och eskalerat det lite högre upp till personer som kan svara på dessa frågor.

Återkommer när jag har fått svar på dessa.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
This answer was useful
Created byPer12:59 30 July 2018
Per
2018-07-03
Hej Anders.

Tack för ditt meddelande.

I detta meddelande bifogar jag Release Notes för Standard ERP version 8.2

Men jag rekommenderar starkt att eran kund uppdaterar ERP till version 8.4, eftersom versionen de använder är över 2 år gammal, och har långt ifrån alla de funktioner som 8.4 erbjuder, tillsammans med bättre stabilitet och integration.

Bifogar därför även Release Notes för 8.4 i detta meddelande.

Mvh.

Per
HansaWorld Support
Anders Wallén
2018-07-04
Created byPer16:36 3 July 2018
Hej Anders. Tack för ditt meddelande. I detta meddelande bifogar jag Release Notes för Standard ERP version 8.2 Men jag rekommenderar starkt att eran kund uppdaterar ERP till version 8.4, eftersom versionen de använder är över 2 år gammal, och ha
Hej Per!
Tack för Release notes! Du råkar inte ha RN för v8.3 också, annars blir det svårt att bedöma förändringarna mellan 8.2 och 8.4 om kunden skulle bstämma sig för att uppgradera.
Finns det även något dokument som beskriver Standard ERP specifikt som molntjänst?

Blir f.ö. en aning fundersam att det står såhär i inledningen till RN för 8.2:
"This document contains some of the enhancements made to Standard ERP 8.2 compared to Standard ERP 8.1."
Om det blir aktuellt med uppgradering vill man veta alla förändringar, åtminstone i de moduler som vi anser har GxP-påverkan: Inköp, Varulager, Order, Produktion och Kalender.

Anders Wallén
ÅF Industry, Food & Pharma
Per
2018-07-04
Hej Anders.

Bifogar även Release Notes för version 8.1 samt version 8.3
Lägger även till två engelska broschyrer där bl.a information om molntjänsten ingår.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Anders Wallén
2018-07-04
Created byPer10:23 4 July 2018
Hej Anders. Bifogar även Release Notes för version 8.1 samt version 8.3 Lägger även till två engelska broschyrer där bl.a information om molntjänsten ingår. Mvh. Per HansaWorld Support
Tack Per!
Lite mer hårda fakta! Några saker jag fortfarande funderar över är vilket spann av macOS- resp. Windows-klienter som stöds för v8.2 och om det finns någon praktisk övre gräns för antal registrerade artiklar i databasen.

Har ni nån gång utvärderat om Standard ERP/Hansa uppfyller krav på 'Electronic Records' (ER)
enl. 21 CFR Part 11?
Min kund förväntar sig inte det fullt ut för Hansa, men ställer det kravet på nya leverantörer av datoriserade system. Det vore "Nice to have", och jag kommer att försöka dokumentera de delar som faktiskt uppfylls av Hansa. Elektroniska signaturer (ES) är däremot inte aktuellt.

Anders Wallén
ÅF Industry, Food & Pharma
This answer was correct
Per
2018-07-04
Hej.

Återigen tack för ditt meddelande.

Jag har samlat ihop dina frågor och eskalerat det lite högre upp till personer som kan svara på dessa frågor.

Återkommer när jag har fått svar på dessa.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
This answer was useful
Per
2018-07-30
Hej Anders.

Beklagar sent svar.

Det finns egentligen ingen praktisk gräns för hur många artiklar man kan registrera i databasen, det enda som begränsar är maskinens prestanda.

Standard ERP ska fungera på i princip samtliga MACOS/Windows-klienter.

När det gäller 'Electronic Records' (ER) 21 CFR Part 11 så har vi inte elektronisk signering per idag, tyvärr.

Mvh.

Per
HansaWorld Support
Leave Comment
You can subscribe to notifications for this post by selecting the 'star' icon on the top right corner of the post.
Back to the list
Latest Posts
HC
Bom dia, vimos por este meio, uma vez mais solicitar uma solução urgentemente para o facto de não...
10:26 13 Jun 2025
Boa tarde, Estamos há um dia sem faturar, agradecemos resolução urgente do problema. O program...
19:44 5 Jun 2025
You can subscribe to notifications for any post in this forum by selecting the 'star' icon on the top right corner of the topics list. You have to log in to use this functionality.