automatisk uppdatering
Mattias Ek
2017-01-31
Hej!
När jag öppnar mitt program kommer det upp en dialogruta:Det finns en nyare klient tillgänglig. Uppdatering är ej nödvändig.
Valmöjligheterna är: Uppdatera nu. Öppna webklient Avsluta

Vad gör jag?

/Mattias
Det här svaret är korrekt:
Skrivet av:Edwin12:44 31 Jan 2017
Hej Mattias,

Vi rekommenderar alltid att ni håller er produkt uppdaterad för att ha tillgång till de senaste funktionerna och buggfixarna. Därför är det bra om du uppdaterar i det här läget.

Med vänliga hälsningar

Edwin
HansaWorld Support
Det här svaret är korrekt:
Edwin
2017-01-31
Hej Mattias,

Vi rekommenderar alltid att ni håller er produkt uppdaterad för att ha tillgång till de senaste funktionerna och buggfixarna. Därför är det bra om du uppdaterar i det här läget.

Med vänliga hälsningar

Edwin
HansaWorld Support
Mattias Ek
2017-01-31
Skrivet av:Edwin12:44 31 Jan 2017
Hej Mattias, Vi rekommenderar alltid att ni håller er produkt uppdaterad för att ha tillgång till de senaste funktionerna och buggfixarna. Därför är det bra om du uppdaterar i det här läget. Med vänliga hälsningar Edwin HansaWorld Support
Ok, har nu gjort detta men då blev programmet på engelska?

/Mattias
Edwin
2017-01-31
Skrivet av:Mattias Ek13:18 31 Jan 2017
Ok, har nu gjort detta men då blev programmet på engelska? /Mattias
Det låter märkligt. Är det Standard ERP ni använder? Vad har ni för kundnummer?

Mvh

Edwin
Mattias Ek
2017-01-31
Skrivet av:Edwin13:28 31 Jan 2017
Det låter märkligt. Är det Standard ERP ni använder? Vad har ni för kundnummer? Mvh Edwin
Ja, standard ERP.
Kundnummer 4656612.

/Mattias
Edwin
2017-01-31
Skrivet av:Mattias Ek14:17 31 Jan 2017
Ja, standard ERP. Kundnummer 4656612. /Mattias
Pröva att starta om er server och se om det hjälper. Annars får vi kika på en annan lösning för språkändringen.

Mvh

Edwin
Mattias Ek
2017-01-31
Skrivet av:Edwin15:47 31 Jan 2017
Pröva att starta om er server och se om det hjälper. Annars får vi kika på en annan lösning för språkändringen. Mvh Edwin
Ok, provar det och återkommer i morgon.
Tack för idag.

/Mattias
Mattias Ek
2017-02-01
Skrivet av:Mattias Ek16:11 31 Jan 2017
Ok, provar det och återkommer i morgon. Tack för idag. /Mattias
Hej igen!
Hur startar jag om servern?
Vårt program är "molnbaserat".

Mvh Mattias
Edwin
2017-02-01
Skrivet av:Mattias Ek06:56 1 Feb 2017
Hej igen! Hur startar jag om servern? Vårt program är "molnbaserat". Mvh Mattias
Hej,

Du kan starta om servern genom att logga in på https://mystandard.hansaworld.com. Där ska du kunna se ert företag och den server det ligger på. Där kan du se era backuper, serverstatus, vilken version ni är på etc.

Med vänliga hälsningar

Edwin
HansaWorld Support
Mattias Ek
2017-02-01
Skrivet av:Edwin08:13 1 Feb 2017
Hej, Du kan starta om servern genom att logga in på https://mystandard.hansaworld.com. Där ska du kunna se ert företag och den server det ligger på. Där kan du se era backuper, serverstatus, vilken version ni är på etc. Med vänliga hälsningar
Får inte se någonting där.
Inget företag eller någon annan information.

/Mattias
Edwin
2017-02-01
Skrivet av:Mattias Ek09:02 1 Feb 2017
Får inte se någonting där. Inget företag eller någon annan information. /Mattias
Okej, då ska jag skicka en begäran om att din inloggning ska kopplas samman med servern. är det emailadressen som börjar på mek@ som du använder för att logga in?

Mvh

Edwin
Mattias Ek
2017-02-01
Skrivet av:Edwin09:08 1 Feb 2017
Okej, då ska jag skicka en begäran om att din inloggning ska kopplas samman med servern. är det emailadressen som börjar på mek@ som du använder för att logga in? Mvh Edwin
Ja
Edwin
2017-02-01
Skrivet av:Mattias Ek09:55 1 Feb 2017
Ja
Nu kan du pröva att logga in på My Standard så ska du kunna se ditt företag.

Mvh

Edwin
Mattias Ek
2017-02-01
Skrivet av:Edwin14:16 1 Feb 2017
Nu kan du pröva att logga in på My Standard så ska du kunna se ditt företag. Mvh Edwin
Ja, nu kan jag se mitt företag där.
Har startat om servern men programmet är fortfarande på engelska.

Ser även att det bara är jag som är registrerad användare men vi är tre på företaget som använder programmet och ska vara registrerade?

Mvh Mattias
Edwin
2017-02-01
Skrivet av:Mattias Ek14:31 1 Feb 2017
Ja, nu kan jag se mitt företag där. Har startat om servern men programmet är fortfarande på engelska. Ser även att det bara är jag som är registrerad användare men vi är tre på företaget som använder programmet och ska vara registrerade? Mvh
Att du bara kan se dig själv på My Standard har ingenting att göra med vilka användare ni har i själva systemet utan det handlar om vilka som har åtkomst till My Standard. Vill du att dina kollegor ska kunna logga in där och t.ex. ha möjlighet att starta om servern kan du lägga till deras Standard-ID under Manage Users. Du bestämmer själv vilken åtkomst de ska ha till sidan.

Gällande språket så ska jag titta vidare på det.

Mvh

Edwin
Edwin
2017-02-01
Är det bara du som har programmet på engelska medan kollegorna har svenska?

I så fall kan du testa att gå in i modul System -> Register -> Personer -> Öppna din användare -> Lägg till svenska (SWE) under språk -> Spara . Starta sen om klienten och logga in på nytt och se om det hjälpte.

Mvh

Edwin
Mattias Ek
2017-02-01
Skrivet av:Edwin15:18 1 Feb 2017
Är det bara du som har programmet på engelska medan kollegorna har svenska? I så fall kan du testa att gå in i modul System -> Register -> Personer -> Öppna din användare -> Lägg till svenska (SWE) under språk -> Spara . Starta se
Vi har engelska alla tre men ditt senaste förslag hjälpte :-)

Tack för hjälpen.

/Mattias
Mattias Ek
2017-02-02
Skrivet av:Mattias Ek16:19 1 Feb 2017
Vi har engelska alla tre men ditt senaste förslag hjälpte :-) Tack för hjälpen. /Mattias
Hej!
Nu har vi stött på ett nytt problem.
När vi ska skriva ut våra fakturor, vilket vi gör i två ex, blir första exet totalt kaos - raderna hamnar ovanpå varandra och i stort sett inga poster hamnar där de ska. Andra exet däremot blir helt korrekt som det har sett ut även före uppdateringen.
Tacksam för hjälp.

Mvh Mattias
Edwin
2017-02-02
Skrivet av:Mattias Ek09:05 2 Feb 2017
Hej! Nu har vi stött på ett nytt problem. När vi ska skriva ut våra fakturor, vilket vi gör i två ex, blir första exet totalt kaos - raderna hamnar ovanpå varandra och i stort sett inga poster hamnar där de ska. Andra exet däremot blir helt korr
Hej,

Vi håller på att undersöka vad det är som kan orsaka det här problemet och hur det kan lösas. Jag återkommer när jag vet mer. Är ni i desperat behov av att ha det löst direkt så kan ni skapa en ny dokumentmall för fakturorna och använda den istället för den gamla som strular. Då bör det fungera.

Är ni osäkra på hur det fungerar kan ni titta på videos om det här:
http://standard-accounts.com/swe/tutorials/13forms

(Det är för Standard Accounts men det fungerar likadant på Standard ERP).

Mvh

Edwin
Mattias Ek
2017-02-02
Skrivet av:Edwin12:25 2 Feb 2017
Hej, Vi håller på att undersöka vad det är som kan orsaka det här problemet och hur det kan lösas. Jag återkommer när jag vet mer. Är ni i desperat behov av att ha det löst direkt så kan ni skapa en ny dokumentmall för fakturorna och använda
Nej det är ingen direkt panik. Vi har tagit kopian som ser ok ut och skickat till våra kunder, det är vår egen kopia som ser konstig ut.
Men, nästa vecka fakturerar vi igen.

Mvh Mattias
Mattias Ek
2017-02-08
Skrivet av:Mattias Ek14:28 2 Feb 2017
Nej det är ingen direkt panik. Vi har tagit kopian som ser ok ut och skickat till våra kunder, det är vår egen kopia som ser konstig ut. Men, nästa vecka fakturerar vi igen. Mvh Mattias
Hej igen!
Nu är det dax att fakturera igen, har ni hittat någon lösning på problemet med utskriften av fakturor?

Mvh Mattias
Edwin
2017-02-09
Skrivet av:Mattias Ek10:59 8 Feb 2017
Hej igen! Nu är det dax att fakturera igen, har ni hittat någon lösning på problemet med utskriften av fakturor? Mvh Mattias
Hej Mattias,

Jag kan tyvärr inte föreslå en bättre lösning än att ni gör en ny dokumentmall för era fakturor i dagsläget. Vi håller fortfarande på att undersöka varför problemet uppstår och jag har tagit upp det med våra utvecklare för att se om vi kan komma till botten med det.

Mvh

Edwin
HansaWorld Support
Mattias Ek
2017-02-22
Skrivet av:Edwin08:43 9 Feb 2017
Hej Mattias, Jag kan tyvärr inte föreslå en bättre lösning än att ni gör en ny dokumentmall för era fakturor i dagsläget. Vi håller fortfarande på att undersöka varför problemet uppstår och jag har tagit upp det med våra utvecklare för at
Hej!

Har ni hittat någon lösning på problemet ännu?
Jag förstår inte varför vi ska göra en ny dokumentmall när kopian bli rätt, då kan det ju inte vara
mallen som är fel.

Jag hoppas verkligen att ni hittar en lösning på problemet snart för vi betalar väldigt mycket varje år
för att detta ska fungera och som det är nu kostar varje faktura mer än dubbelt så mycket att skriva

ut för oss, både i tid för den som jobbar med det men även i material eftersom vi måste kopiera av
kopian och kasta orginalet.

Jag föreslår att ni rabatterar våra fakturor tills ni löst problemet, retroaktiv från det att problemet började.

Nästa problem efter senaste uppdateringen är att sökfunktionen strular i alla kategorier, fakturering, leverantör och
redovisning - lösning på det?

//Katarina

Edwin
2017-02-22
Skrivet av:Mattias Ek09:26 22 Feb 2017
Hej! Har ni hittat någon lösning på problemet ännu? Jag förstår inte varför vi ska göra en ny dokumentmall när kopian bli rätt, då kan det ju inte vara mallen som är fel. Jag hoppas verkligen att ni hittar en lösning på problemet snart fö
Hej Katarina,

Vi har ännu inte hittat en lösning på det men undersöker det fortlöpande. Det uppstår bara för vissa kunder vilket gör det svårt att återskapa för oss och därmed också svårt att lösa. Det skulle underlätta för oss om vi kunde få tillgång till er data så att vi kan se problemet där det faktiskt uppstår men då behöver vi förstås ert godkännande först.

Gällande det andra problemet, hur menar du att sökfunktionen strular? På vilket sätt?

För fakturafrågor och annat rörande det ekonomiska så får jag hänvisa till sweden@hansaworld.com. Jag kan bara svara på den tekniska biten här på forumet.

Med vänliga hälsningar

Edwin
HansaWorld Support
Mattias Ek
2017-02-23
Skrivet av:Edwin12:47 22 Feb 2017
Hej Katarina, Vi har ännu inte hittat en lösning på det men undersöker det fortlöpande. Det uppstår bara för vissa kunder vilket gör det svårt att återskapa för oss och därmed också svårt att lösa. Det skulle underlätta för oss om vi kun
Ang sökfunktionens problem, när jag skriver in ett kundnummer, eller kundnamn i sökrutan så funkar det sällan, ibland händer ingenting, ibland så kommer det upp ett annat kundnummer eller namn. Jag hoppas att du förstår vad jag menar, jag tycker det är svårt
att skriva och förklara problemet, hade varit lättare över telefon :)

Jag godkänner att ni får tillgång till vår data. Är det problem för oss att jobba i systemet samtidigt som ni är inne måste ni säga till.
Edwin
2017-02-23
Skrivet av:Mattias Ek08:37 23 Feb 2017
Ang sökfunktionens problem, när jag skriver in ett kundnummer, eller kundnamn i sökrutan så funkar det sällan, ibland händer ingenting, ibland så kommer det upp ett annat kundnummer eller namn. Jag hoppas att du förstår vad jag menar, jag tycker
Är du säker på att du har ställt in så att det är t.ex. kundnummer du söker efter när du använder sökrutan? Om du exempelvis går in i kontaktregistret så har du flera alternativ att välja mellan (nummer, kod, kat, namn etc.). Om det är namn du vill söka efter måste du först klicka på "Namn" så att registret sorteras efter just det fältet. Därefter kommer sökfunktionen att leta just där. Du kan spara sorteringsordningen i ett register om det finns en viss ordning du alltid brukar använda. Så om du vill att fakturaregistret alltid ska vara sorterat efter faktureringsdatum öppnar du det och klickar på Fakt.datum en eller två gånger beroende på ordningen du önskar ha. Därefter öppnar du menyn Fönster högst upp på skärmen och väljer Spara utseende. Då kommer fakturaregistret alltid att öppnas med den sorteringen och då behöver du inte klicka på Fakt.datum när du ska söka.

Gällande tillgång till data så återkommer jag om det om det blir aktuellt.

Mvh

Edwin
Mattias Ek
2017-02-23
Skrivet av:Edwin09:23 23 Feb 2017
Är du säker på att du har ställt in så att det är t.ex. kundnummer du söker efter när du använder sökrutan? Om du exempelvis går in i kontaktregistret så har du flera alternativ att välja mellan (nummer, kod, kat, namn etc.). Om det är namn
Ja jag är säker
Edwin
2017-02-23
Jag har skickat ett mejl till din epostadress som börjar på MEK. Var vänlig kolla om du har fått det.

Mvh

Edwin
Lämna en kommentar
You can subscribe to notifications for this post by selecting the 'star' icon on the top right corner of the post.
Tillbaka till listan
Senaste inläggen
Mia Hafström
Hej, Vi har fått en faktura för september som avser extra debitering pga att vi använder en gamma...
13:53 1 Jul 2025
Arno Metall AB
Hej! När jag ska starta Hansa och skrivit i lösenordet blinkar det bara till och det händer ingenti...
15:37 21 Maj 2025

Vi bevakar forumet under ordinarie kontorstid och vårt mål är att besvara alla frågor inom 24 timmar.

You can subscribe to notifications for any post in this forum by selecting the 'star' icon on the top right corner of the topics list. You have to log in to use this functionality.