Uppdatering från 8.2 till 8.4
RoboCare AB
2017-09-14
Hej!

Jag försöker uppdatera från version 8.2.210206 till version 8.4.160009 men får svaret "Incompatible version of database found. Can´t proceed: exe 8416 db 8221". Hur uppdaterar jag databasen?
Den datan som skall användas är "TB170913.TXT.bz2" och ingenting annat!!

Jag har användarID mats@robocare.se
This answer was correct
Created byEdwin13:22 14 Sep 2017
Hej Mats,

Er server är på version 8.4 2017-07-11. Den uppdaterar du genom att logga in på MyStandard, och sen välja Update version. När du sen startar en klient som är kopplad till den servern kommer du att bli ombedd att uppdatera klienten vilket du då svarar ja till.

Med vänliga hälsningar

Edwin

HansaWorld Support
This answer was correct
Edwin
2017-09-14
Hej Mats,

Er server är på version 8.4 2017-07-11. Den uppdaterar du genom att logga in på MyStandard, och sen välja Update version. När du sen startar en klient som är kopplad till den servern kommer du att bli ombedd att uppdatera klienten vilket du då svarar ja till.

Med vänliga hälsningar

Edwin

HansaWorld Support
RoboCare AB
2017-09-14
Nope. När jag klickar på uppdatera så säger den att servern är upp to date.
Jag började med att uppdatera servern, sedan startade jag den. Därefter valde jag"Connect" och "ladda ner klient" för att få den senaste som skall vara länkad till min server. När jag startar klienten säger den "Incompatible version of database found. Can´t proceed: exe 8416 db 8221".
Hur kommer jag vidare?
Kan du lägga tillbaka säkerhetskopian "TB170913.TXT.bz2"?
Edwin
2017-09-14
Created byRoboCare AB14:16 14 Sep 2017
Nope. När jag klickar på uppdatera så säger den att servern är upp to date. Jag började med att uppdatera servern, sedan startade jag den. Därefter valde jag"Connect" och "ladda ner klient" för att få den senaste som skall vara länkad till min s
Mitt misstag, det är den senaste versionen ni är på.

Du får det felmeddelandet eftersom du med största sannolikhet har en gammal installation av Standard Ekonomi installerad på din dator. När du installerar programmet du laddat ned genom att klicka på Connect, lägg det i en ny mapp på ditt skrivbord istället för i applikationsmappen. Då bör det fungera.

Mvh

Edwin
RoboCare AB
2017-09-14
Nej, det blir samma svar.
Finns det en inställningsfil i min dator (Mac = .plist) som pekar på den gamla databasen som 8.2 använder lokalt på min dator?
Har du något annat förslag??
Edwin
2017-09-14
Created byRoboCare AB14:41 14 Sep 2017
Nej, det blir samma svar. Finns det en inställningsfil i min dator (Mac = .plist) som pekar på den gamla databasen som 8.2 använder lokalt på min dator? Har du något annat förslag??
Jag kan inte tänka mig någon annan lösning just nu. Om jag själv loggar in på MyStandard och väljer er server och där ansluter till den genom Connect så fungerar det precis som det ska. Det måste därför vara något lokalt på din dator som skapar konflikt och vad det är kan jag inte säga utan att se datorn. Jag föreslår att du prövar på en annan dator om du har möjlighet.
RoboCare AB
2017-09-20
Hej igen! Nu har jag lagt åtskilliga timmar på att testa olika alternativ och problemet kvarstår.

Sammanfattning:
Har ingen annan dator tillgänglig men skapade en ny användare på samma dator, loggade in där och startade samma program från samma programmapp och då startar programmet. Slutsats: det finns en inställningsfil på min användare som styr var Standard Ekonomi skall leta efter databasen. Den inställningsfilen vill jag veta vad den heter och helst också var den ligger!

När SE startar på den nya "rena" användaren så är programmet helt tomt och startar "Company-1". Jag har försökt att importera textbackup "TB170915.TXT" men det är fortfarande tomt. Ser ut som om backupen laddas upp, SE startar om men är antingen tom eller säger efter jättelång väntan "Kunde inte hitta din server". Varför??

När jag loggar in på MyStandard så finns numera två företag: mitt och "Company-1" Kan det ställa till problem?

När jag loggar in som min vanliga ID så får jag meddelandet "Incompatible version of database found. Can´t proceed: exe 8416 db 8221" när jag startar version 8.4.160009. Har laddat ner det från "MyStandard" och "www.standardinstall.com". Båda har engelska namn. Skapar alltid en ny tom mapp och drar programmet dit. Har hittat och raderat inställningsfilen "Standard Accounts.plist". -Ingen skilnad!
Den gamla versionen 8.2.210206 startar snabbt och hittar rätt databas men har som bekant andra fel och brister....

Tycker att jag har lagt orimligt mycket tid på att få igång en fungerande version av SE men kommer inte längre nu. Vad skall jag göra??
Leave Comment
You can subscribe to notifications for this post by selecting the 'star' icon on the top right corner of the post.
Back to the list
Latest Posts
You can subscribe to notifications for any post in this forum by selecting the 'star' icon on the top right corner of the topics list. You have to log in to use this functionality.