Books -> Standard Accounts
Egli Re Services
2016-11-14
Hej!
20151218 skrev jag följande:
Jag upptäcker att jag inte kan hitta någon faktura för kundnummer 4655808 för 2016. Kan NI mejla denna till mig så betalar jag omgående.

Dessutom så ringde jag för ett bra tag sedan om att jag inte lyckades logga in på ”Standard Accounts”. Någon lovade kolla detta och återkomma. Det har inte skett. Vänligen återkom till mig på nedanstående nummer snarast och hjälp mig att hamna rätt.

Sedan skickade jag nedanstående till venho@hansaworld.com 2016-10-17
Hej!

Jag har ett problem.

Jag har under många år använt Books för min enkla bokföring för två små enskild firmor. För snart ett år sedan så fick jag uppgift om att Books skulle gå över i Standard Accounts. Jag gjorde allt som det stod att jag skulle göra, men fick det inte att fungera på min dator. Vi löste det då med att jag fortsatte att betala ett halvår för Books, medan Ni utredde vad som skulle behövas för att Standard Accounts skulle fungera även hos mig. Ni har aldrig kommit tillbaka med någon lösning, och nu när jag skulle behöva bokföra så står det i Books att det är ”BEGRÄNSAT”.

Kan Du höra av Dig för att vi inom det snaraste kan hitta en lösning på mitt problem?

Eftersom jag inte kan bokföra längre är detta brådskande. Jag tycker dessutom att det är under all kritik att inte återkomma som man lovat vid flera tillfällen

This answer was correct
Created byJani Venho09:10 15 Nov 2016
Hej,

vänligen försök på nytt att updatera till Standard Accounts. Det är inte längre möjligt att få databasnycklar till Books.

Mvh

Jani Venho
HansaWorld
This answer was correct
Jani Venho
2016-11-15
Hej,

vänligen försök på nytt att updatera till Standard Accounts. Det är inte längre möjligt att få databasnycklar till Books.

Mvh

Jani Venho
HansaWorld
Edwin
2016-11-15
Hej P-O,

Om du är osäker på hur du uppdaterar till Standard Accounts kan du följa nedanstående steg:

Obs: Använder du Standard Accounts på en Mac måste du ha operativsystemet Yosemite eller senare, dvs Mac OSX 10.10 och framåt.

Hur du uppdaterar:
1. Om du har en gammal HansaWorld-produkt börjar du med att ta en textbackup. För att ta en textbackup från First Office eller Books gör du enligt följande:

First Office:
Gå till Rutiner >> Exporter >> Databas textbackup

Books:
Gå till modulen System >> Rutiner >> Exporter >> Databas textbackup

Den här processen kan variera lite beroende på vilken version av First Office eller Books du använder. Är du osäker kan du söka på backup på www.hansamanuals.com
Det är viktigt att du minns vilket användarnamn och lösenord du använt i First Office eller Books.

Spara textbackupen med ett namn och förslagsvis dagens datum på en plats där du kan hitta filen igen. Ett namn i stil med TB20161231.TXT är att rekommendera, där 20161231 byts ut mot dagens datum. Blir du ombedd att skriva en backupkommentar kan du ignorera det.

2. Ladda ned Standard Accounts
A. Gå till www.standardinstall.com

B. Välj den plattform och det land ni önskar använda. Därefter klickar du på Standard Accounts och laddar ned filen på din dator.

C. När du öppnar Standard Accounts kommer du rakt in i Huvudkontrollen.

3. För att importera din Importera din textbackup
A. Gå in i modulen System

B. Klicka på Rutiner

C. Klicka på Importer

D. Klicka på Manuell filsökning och leta reda på din textbackup och välj den.

När backupen är färdigimporterad vill Standard Accounts starta om sig själv. Du får därefter upp ett inloggningsfönster. Där loggar du in med användarnamnet och lösenordet som du använde i ditt gamla system.

Obs! När du importerar din backup från Books eller First Office börjar du per automatik prenumerera på funktioner och moduler i Standard Accounts som ger dig samma funktionalitet som du hade i ditt gamla system. Om du inte vill ha den extra kostnaden måste du gå in på marknadsplatsen och avsluta din prenumeration. Gör du det samma dag som du importerat din backup kommer prenumerationen avslutas innan den första betalningen.

4. I marknadsplatsen kan du lägga till de moduler och funktioner du vill ha och det finns även olika modulpaket du kan välja. I Standard Accounts har vi en ”freemiummodell” vilket betyder att du kan gå in på marknadsplatsen och pröva olika moduler och funktioner. Du kan använda tjänsterna gratis tills du har nått din gräns, därefter kostar det 99 kr för varje tjänst du lägger till om du inte väljer en specifik paketlösning.

Med vänliga hälsningar

Edwin
HansaWorld Support
Egli Re Services
2016-11-21
Hej!

Jag lyckades installera enligt era instruktionern, men när jag skall importera databasfilen så fär jag två meddelanden:

Förlorade kontakten med servern, avsluta?

och

SendM4Message GetThreadSendLevel()>0 ac=68

Vad för jag?
Egli Re Services
2016-11-21
Vad gör jag?
Edwin
2016-11-21
Created byEgli Re Services14:28 21 Nov 2016
Hej! Jag lyckades installera enligt era instruktionern, men när jag skall importera databasfilen så fär jag två meddelanden: Förlorade kontakten med servern, avsluta? och SendM4Message GetThreadSendLevel()>0 ac=68 Vad för jag?
Hej,

Det har tyvärr uppstått ett problem med den nuvarande versionen av Standard Ekonomi/Accounts som gör att det kan bli fel vid importen av backuper från äldre system. Det verkar som att det har skett i ditt fall. Vi jobbar på att få upp en version som inte har det problemet så snart som möjligt. Förhoppningsvis har vi den uppe senast imorgon.

Jag ber om ursäkt för eventuella olägenheter det här har orsakat er.

Mvh

Edwin
HansaWorld Support
Edwin
2016-11-22
Hej igen,

Nu finns en ny version av Standard Accounts uppe på www.standardinstall.com. Med den bör problemet med importen inte uppstå så jag får be dig at pröva med den. Återkom gärna här om du har några frågor.

Mvh

Edwin
Egli Re Services
2016-11-22
Tack! Skall försöka om en stund. Ska jag avinstallera den gamla då?

Hur gör jag med registrering? Jag har ju inte betalt för 2016 (fram till i juni någon gång för Books, men sedan ingenting). Eftersom ni lovade att fixa till problemet för ca. ett år sedan, och sedan efter nyår också, så tycker jag att 2016 skulle kunna få vara betalningsfritt för mig, men med betalning för 2017. Vad säger ni om det? Mitt kundnummer är/var 4655808.
Egli Re Services
2016-11-22
Created byEdwin08:22 22 Nov 2016
Hej igen, Nu finns en ny version av Standard Accounts uppe på www.standardinstall.com. Med den bör problemet med importen inte uppstå så jag får be dig at pröva med den. Återkom gärna här om du har några frågor. Mvh Edwin
Tack! Skall försöka om en stund. Ska jag avinstallera den gamla då?

Hur gör jag med registrering? Jag har ju inte betalt för 2016 (fram till i juni någon gång för Books, men sedan ingenting). Eftersom ni lovade att fixa till problemet för ca. ett år sedan, och sedan efter nyår också, så tycker jag att 2016 skulle kunna få vara betalningsfritt för mig, men med betalning för 2017. Vad säger ni om det? Mitt kundnummer är/var 4655808.
Edwin
2016-11-22
Created byEgli Re Services08:49 22 Nov 2016
Tack! Skall försöka om en stund. Ska jag avinstallera den gamla då? Hur gör jag med registrering? Jag har ju inte betalt för 2016 (fram till i juni någon gång för Books, men sedan ingenting). Eftersom ni lovade att fixa till problemet för ca. et
Ja, avinstallera den gamla versionen.

Frågor om en betalnings vara eller icke vara kan inte vi svara på här på supporten. Har du några frågor eller synpunkter gällande fakturor eller liknande kan du höra av dig till vår ekonomiansvarig Jani Venho på venho@hansaworld.com

Mvh

Edwin
Egli Re Services
2016-11-22
Created byEdwin09:02 22 Nov 2016
Ja, avinstallera den gamla versionen. Frågor om en betalnings vara eller icke vara kan inte vi svara på här på supporten. Har du några frågor eller synpunkter gällande fakturor eller liknande kan du höra av dig till vår ekonomiansvarig Jani Ve
Hej igen!
Nu har jag gjort det hela, men tyvärr händer samma sak igen. När jag stänger av programmet och startar om så kommer jag in och kan se alla transaktioner, men sedan blir servern svajig och jag ramlar ut. När jag sedan försöker starta om så börjar det som om det ska fungera, men efter några sekunder så händer inget mer.

Vad gör jag?/P-O
Edwin
2016-11-22
Hej,

Om du kan se dina transaktioner verkar det som att importen av databasen fungerat vilket den inte gjorde tidigare om jag har förstått det rätt. Vi har upplevt störningar med servern idag vilket kan ligga bakom dina problem. Dessa problem bör vara åtgärdade inom kort dock.

Får du något meddelande innan programmet avslutas? Och vad exakt är det som sker när du försöker starta om det?

Mvh

Edwin
Egli Re Services
2016-11-22
Created byEdwin14:41 22 Nov 2016
Hej, Om du kan se dina transaktioner verkar det som att importen av databasen fungerat vilket den inte gjorde tidigare om jag har förstått det rätt. Vi har upplevt störningar med servern idag vilket kan ligga bakom dina problem. Dessa problem bör va
Hej igen! Upptäckte att via aktivitetshanteraren att det Standard Account inte var avslutat. Avslutade och startade igen och då gick det igång, men jag kommer inte till att logga in då det säger att både HansaWorld ID och password är fel. Jag har inte behövt göra detta tidigare. Är Hansaworld ID 4655808? Men password - det har jag inte haft något tidigare.
Egli Re Services
2016-11-22
Created byEdwin14:41 22 Nov 2016
Hej, Om du kan se dina transaktioner verkar det som att importen av databasen fungerat vilket den inte gjorde tidigare om jag har förstått det rätt. Vi har upplevt störningar med servern idag vilket kan ligga bakom dina problem. Dessa problem bör va
Upptäckte att jag ska få ett mejl för att bekräfta, men det har jag inte fått. Jag upptäckte också att jag angivit fel adress först, men har nu ändrat.
Edwin
2016-11-22
Created byEgli Re Services14:57 22 Nov 2016
Upptäckte att jag ska få ett mejl för att bekräfta, men det har jag inte fått. Jag upptäckte också att jag angivit fel adress först, men har nu ändrat.
Så nu har du fått mejlet så att du kan bekräfta din epostadress?
Egli Re Services
2016-11-22
Created byEdwin15:03 22 Nov 2016
Så nu har du fått mejlet så att du kan bekräfta din epostadress?
Nej - det är tomt på mejl om detta.
Edwin
2016-11-22
HansaWorld ID är den epostadress du har registrerat.

Har du begärt att få valideringsmejlet skickat igen? I så fall kan du kika bland skräpposten så att det inte hamnat där.

När du ombeds logga in i Standard Ekonomi kan du använda samma inloggning som du hade i ditt gamla system.

Mvh

Edwin
Egli Re Services
2016-11-22
Created byEdwin15:30 22 Nov 2016
HansaWorld ID är den epostadress du har registrerat. Har du begärt att få valideringsmejlet skickat igen? I så fall kan du kika bland skräpposten så att det inte hamnat där. När du ombeds logga in i Standard Ekonomi kan du använda samma inlo
Jag vet inteom jag uttryckligen bett att få det skickat igen. Det har i alla fall inte hamnat i skräpposten. Däremot kommer jag in på ett av företagen, men inte på det andra av dem som jag är aktiv med nu. Sedan blir jag utslängd från servern och allting klappar ihop innan jag hinner göra något.
Egli Re Services
2016-11-22
Created byEdwin15:30 22 Nov 2016
HansaWorld ID är den epostadress du har registrerat. Har du begärt att få valideringsmejlet skickat igen? I så fall kan du kika bland skräpposten så att det inte hamnat där. När du ombeds logga in i Standard Ekonomi kan du använda samma inlo
Så kommer jag helt plötsligt in på det andra företaget också. Det verkar alltså fungera utan att några mejl skickats. Litet skumt känns det att det inte är samma upplägg varje gång. Imorgon ska jag försöka hinna bokföra så år jag se hur det fungerar.
Egli Re Services
2016-11-23
Created byEgli Re Services15:45 22 Nov 2016
Så kommer jag helt plötsligt in på det andra företaget också. Det verkar alltså fungera utan att några mejl skickats. Litet skumt känns det att det inte är samma upplägg varje gång. Imorgon ska jag försöka hinna bokföra så år jag se hur de
Hej igen!

Nu när jag tänkte bokföra så går det inte att starta Standard Accounts, utan en ruta med "could not delete the file 'hal.hob'" När jag trycker på Ok så stängs programmet. Pust, vad ska jag göra?
Egli Re Services
2016-11-23
Created byEgli Re Services15:45 22 Nov 2016
Så kommer jag helt plötsligt in på det andra företaget också. Det verkar alltså fungera utan att några mejl skickats. Litet skumt känns det att det inte är samma upplägg varje gång. Imorgon ska jag försöka hinna bokföra så år jag se hur de
Hej igen!

Nu när jag tänkte bokföra så går det inte att starta Standard Accounts, utan en ruta med "could not delete the file 'hal.hob'" När jag trycker på Ok så stängs programmet. Pust, vad ska jag göra?
Edwin
2016-11-23
Created byEgli Re Services13:58 23 Nov 2016
Hej igen! Nu när jag tänkte bokföra så går det inte att starta Standard Accounts, utan en ruta med "could not delete the file 'hal.hob'" När jag trycker på Ok så stängs programmet. Pust, vad ska jag göra?
Hej,

Har du möjligtvis flyttat mappen med programmet eller gjort några andra förändringar i datorn eller med systemet som kan ha föranlett det här felet?

Något du kan pröva att göra är att logga in på din sida på https://mystandard.hansaworld.com/ och starta om din server därifrån för att se om det hjälper.

Mvh

Edwin
Egli Re Services
2016-11-23
Created byEdwin15:28 23 Nov 2016
Hej, Har du möjligtvis flyttat mappen med programmet eller gjort några andra förändringar i datorn eller med systemet som kan ha föranlett det här felet? Något du kan pröva att göra är att logga in på din sida på https://mystandard.hansawor
Hej! Nej det har jag inte gjort. När jag startar om datorn så kommer jag in helt OK. Dock - när jag börjar bokföra på Räkenskapsår 2016 med verifikat 53, som är nästa i ordning, så säger det att nästa verifikat skall vara 78, vilket är som om jag skulle fortsätta på räkenskapsår 2015. Märkligt. Sedan när jag bokfört och skall gå vidare till nästa verifikat säger systemet: "Utanför angivna serier" Varför?
Edwin
2016-11-23
Created byEgli Re Services15:36 23 Nov 2016
Hej! Nej det har jag inte gjort. När jag startar om datorn så kommer jag in helt OK. Dock - när jag börjar bokföra på Räkenskapsår 2016 med verifikat 53, som är nästa i ordning, så säger det att nästa verifikat skall vara 78, vilket är som o
Hej,

Om man går från en betydligt äldre version till en nyinstallation kan det bli så att nummerserierna inte stämmer överens vilket ser ut att vara fallet här. För att kunna ändra nummerserierna behöver du prenumerera på nummerserier från marknadsplatsen.

Mvh

Edwin
Egli Re Services
2016-11-23
Created byEdwin15:56 23 Nov 2016
Hej, Om man går från en betydligt äldre version till en nyinstallation kan det bli så att nummerserierna inte stämmer överens vilket ser ut att vara fallet här. För att kunna ändra nummerserierna behöver du prenumerera på nummerserier från ma
Jaha ja, och hur gör man detta? Är inte särskilt van med detta sätt att arbeta, men nog borde man väl kunna fortsätta där man slutade. No. 53 borde väl också hamna inom limiter, annars måste det vara väldigt små företag, och det verkar inte rimligt. Vad är marknadsplatsen?/P-O
Edwin
2016-11-24
Created byEgli Re Services16:03 23 Nov 2016
Jaha ja, och hur gör man detta? Är inte särskilt van med detta sätt att arbeta, men nog borde man väl kunna fortsätta där man slutade. No. 53 borde väl också hamna inom limiter, annars måste det vara väldigt små företag, och det verkar inte r
Marknadsplatsen hittar du i huvudmenyn. Den har symbolen av en shoppingbag. Där kan du se vilka olika funktioner och moduler det finns att prenumerera på.

Mvh

Edwin
Egli Re Services
2016-11-25
Created byJani Venho09:10 15 Nov 2016
Hej, vänligen försök på nytt att updatera till Standard Accounts. Det är inte längre möjligt att få databasnycklar till Books. Mvh Jani Venho HansaWorld
Hej!

Nu har jag fått allting att fungera, efter många turer. Jag skulle vilja veta hur det ser ut med fakturering för mig framöver, då jag, efter många om och men, nu lyckats få igång mitt Standard Accounts. Jag har betalat t.o.m. juni, tror jag, för Books, medan ni skulle kolla vad som gjorde att jag inte kunde arbeta i Standard Accounts. Ni kom aldrig tillbaka med något. Nu har jag lyckats få igång det, men är egentligen bara villig att betala från 2017, eftersom ni inte gjort det ni lovade i slutet av förra året och i början av detta. Tacksam för svar. P-O Egli, Egli Re Services 4655808
Edwin
2016-11-25
Created byEgli Re Services14:40 25 Nov 2016
Hej! Nu har jag fått allting att fungera, efter många turer. Jag skulle vilja veta hur det ser ut med fakturering för mig framöver, då jag, efter många om och men, nu lyckats få igång mitt Standard Accounts. Jag har betalat t.o.m. juni, tror jag,
Hej P-O,

Skönt att höra att det fungerar. För fakturafrågor får jag be dig mejla Jani på venho@hansaworld.com då det inte är något vi kan svara på i det här forumet.

Mvh

Edwin
HansaWorld Support
Egli Re Services
2016-11-25
Created byEdwin14:59 25 Nov 2016
Hej P-O, Skönt att höra att det fungerar. För fakturafrågor får jag be dig mejla Jani på venho@hansaworld.com då det inte är något vi kan svara på i det här forumet. Mvh Edwin HansaWorld Support
JOdå, det har jag gjort också, men ännu inte fått något svar. Dessutom fungerar det inte att skicka mejl från den adress jag har gentemot Hansaworld, utan hans adress bara studsar. Jag har skickat från en annan adress, och svarade faktiskt här på forumet på det inlägg han gjort tidigare, varför jag trodde att det var han som fått min kommentar.
Egli Re Services
2016-11-29
Created byEdwin14:59 25 Nov 2016
Hej P-O, Skönt att höra att det fungerar. För fakturafrågor får jag be dig mejla Jani på venho@hansaworld.com då det inte är något vi kan svara på i det här forumet. Mvh Edwin HansaWorld Support
Hejigen!

Jaha, så var det strul igen. När jag startar upp Standard Accounts så kommer inte mina företag upp, utan "Company 1", dvs som om jag skulle börja från början med ett bolag, vilket ju inte är fallet. Jag har bokat på två av mina bolag, och det gick bra, men nu kommer jag alltså inte in på dem igen när jag behöver boka mera. Frustrerande.
Edwin
2016-11-29
Hej P-O,

Har du gjort några ändringar med din dator eller ditt program? Pröva att starta om programmer och datorn för att se om det hjälper. Finns inget av dina företag kvar i programmet när du klickar på ikonen Företag i huvudmenyn?

Mvh

Edwin

Egli Re Services
2016-11-30
Created byEdwin13:18 29 Nov 2016
Hej P-O, Har du gjort några ändringar med din dator eller ditt program? Pröva att starta om programmer och datorn för att se om det hjälper. Finns inget av dina företag kvar i programmet när du klickar på ikonen Företag i huvudmenyn? Mvh Edwin
Hej Edwin!
Nej jag har inte ändrat någonting på datorn. Jag har nu startat om datorn och det händer samma sak. Inloggningen på servern stannar efter ca. 15% grönt och kommer inte längre.

Nu har vi hållit på med detta ärende i över 14 dagar, och jag måste vänta oftast flera timmar på svar, och då kanske jag inte är på plats. Kan du inte ringa mig i stället så vi kan reda ut sakerna på en gång? Det är riktigt frustrerande att försöka något, och så måste jag vänta på svar, och funkar det inte tar de flera timmar igen, och min dagsplanering går åt skogen. Jag förstår att det är billigare för er att sköta det via forumet, men risken är stor att ni tappar kunder, för detta sätt är inte kundvänligt. Detta sagt av någon som inte har stort behov, men har ett behov, av att kunna bokföra.

Mitt telefonnummer är +46 708 23 03 53

P-O
Edwin
2016-11-30
Created byEgli Re Services07:28 30 Nov 2016
Hej Edwin! Nej jag har inte ändrat någonting på datorn. Jag har nu startat om datorn och det händer samma sak. Inloggningen på servern stannar efter ca. 15% grönt och kommer inte längre. Nu har vi hållit på med detta ärende i över 14 dagar, o
Hej,

Logga in på ditt konto på https://mystandard.hansaworld.com/ och starta om (restart) er server för att se om det hjälper.

Vi erbjuder tyvärr inte telefonsupport längre men vill du ha det ändå kan du gå via någon av våra partners som erbjuder just det. Kontaktinformation till våra partners kan du finna på nedanstående länk:
http://www.hansaworld.com/partners2/sweden

Mvh

Edwin
HansaWorld Support
Egli Re Services
2016-11-30
Created byEdwin10:02 30 Nov 2016
Hej, Logga in på ditt konto på https://mystandard.hansaworld.com/ och starta om (restart) er server för att se om det hjälper. Vi erbjuder tyvärr inte telefonsupport längre men vill du ha det ändå kan du gå via någon av våra partners som er
Det hjälpte inte alls. Jag ansluts till servern, men det finns inget innehåll i den, utan jag blir ombedd att starta från början med "Company 1". Svårt att skicka detta meddelande också. Det står bara och tuggar.
Egli Re Services
2016-12-01
Hej, Logga in på ditt konto på https://mystandard.hansaworld.com/ och starta om (restart) er server för att se om det hjälper. Vi erbjuder tyvärr inte telefonsupport längre men vill du ha det ändå kan du gå via någon av våra partners som er
Jag repeterar vad jag skrev igår, som verkar ha försvunnit. Väntar på snabbt svar.

Det hjälpte inte alls. Jag ansluts till servern, men det finns inget innehåll i den, utan jag blir ombedd att starta från början med "Company 1".
Egli Re Services
2016-12-01
Jag repeterar vad jag skrev igår. Förväntar mig omedelbart svar.

Det hjälpte inte alls. Jag ansluts till servern, men det finns inget innehåll i den, utan jag blir ombedd att starta från början med "Company 1".

Svårt att skicka detta meddelande också. Det står bara och tuggar.
Egli Re Services
2016-12-01
Hej!

Jag har nu fått en mycket konstig faktura - inte ditt bord det vet jag. Men på den står ett nytt Kundnummer 4610111, kan det vara problemet med att jag inte kommer in? Att man helt plötsligt struntar i att jag redan är kund sedan någon gång på mitten av 90-talet. Om det är så ber jag dig ögonblickligen ändra detta. Dessutom ber jag dig att be någon meddela vad saker och ting kostar, för den faktura jag fått är verkligen rena ockerfakturan. Om det är vad saker och ting kostar hos er kan ni glömma mig som kund.
Leave Comment
You can subscribe to notifications for this post by selecting the 'star' icon on the top right corner of the post.
Back to the list
Latest Posts
You can subscribe to notifications for any post in this forum by selecting the 'star' icon on the top right corner of the topics list. You have to log in to use this functionality.