Vad håller ni på med?
Planta Jemtlandica
2017-06-18
Hej Edwin;
Nu har Standard Accounts kraschat fullständigt. Ingenting finns kvar i programmet.
Ingen backup går att importera.
När jag skulle starta programmet fanns ingenting kvar i programmet.Inga fakturor, inbetalningar etc.Allt är borta. 10 års arbete. Glad i hågen tänkte jag, att jag har ju backup.
Backupfilen är på ca 7,4kb komprimerad, 2,5mb när den är öppnad. När jag skall importera den visar ett fönster det importeras ett antal kb av 2482kB. När importen är klar kommer det upp en ruta som säger att det finns en uppdaterad version av appen, kliclar ag på knappen senare, kommer der upp en ny ruta att uppdateringen avslutas. Ingenting finns i databasen. Jag har provat att importera backupfiler från maj månad.När programmet tycker att laddningen är klar finns ingenting i databasen.
Dom backupfiler som finns i mitt konto, är backupfiler på den tomma databasen. Varför går det inte att importera backupflen? Automatiska programuppdateringen fungerar inte!
Appen fungerar inte!
First Office fungerade. Det stormar i molnet. Ha servrarna hemma i Sverige.
Mvh

Rolf

Det här svaret är korrekt:
Skrivet av:Planta Jemtlandica09:23 29 Jun 2017
Hej Edwin;
Tack för hjälpen. Nu fungerar allt.Jag rensade bort allt som heter Hansaworld, alltså appen och dom två mapparna i biblioteket, och provade med nerladdningarna från eran hemsida. Det gick inte att importera backupfilen. Då provade via mitt konto, och det gick bättre.Felet hela tiden har varit att man måste veta var man har laddat ner appen, från Applestore, mitt konto eller eran hemsida. Det ställer till problem, inte bara för mej utan kanske även för andra.
Mvh
Rolf
Ärendet avslutat
Edwin
2017-06-19
Hej Rolf,

Var tar du din backup ifrån? Vad menar du med att programmet har "kraschat fullständigt"? Jag kan se att du har över 10 stycken registrerade företag med namnet Planta Jemtlandica, så någonstans är det något som har gått fel. Upplever du ett problem med programmet ska du inte bara ladda ned en ny version och importera in en ny backup. Då kan lätt problem med flera registreringar att uppstå. Kan du exempelvis inte ansluta till ditt företag brukar en omstart av servern lösa det, vilket du kan göra själv via MyStandard. Jag kan se att en av dina registreringar har ganska många backuper från den senaste månaden, medan några bara har en enstaka. Förmodligen har du blivit av med backuperna vid en ominstallation.

Med vänliga hälsningar

Edwin
HansaWorld Support
Planta Jemtlandica
2017-06-19
Hej Edwin;
Det är möjligt att jag har gjort fel. Klart är att jag bara skall ha ett företag. Ett företag har IP-adress 54.195.251.25 och det andra är 54.195.252.149, om jag har sett rätt. Kan du ta bort alla utom ett, eller måste jag registrera ett nytt företag? Planta Jemtlandica i så fall.
Med krasch menar jag att ingenting finns registrerat. Jag har en backup från sista maj. meddela när det bara finns ett företag på Planta Jemtlandica.
Mvh
rolf
kundnummer 1078491
Planta Jemtlandica
2017-06-19
Hej;
Det har gått några timmar och fortfarande inget svar. Kan HansaWorld ta bort företag, så att det bara blir ett kvar, Planta Jemtlanica?
Gör detta innan 1700.
Mvh
rolf
Edwin
2017-06-19
Skrivet av:Planta Jemtlandica12:36 19 Jun 2017
Hej; Det har gått några timmar och fortfarande inget svar. Kan HansaWorld ta bort företag, så att det bara blir ett kvar, Planta Jemtlanica? Gör detta innan 1700. Mvh rolf
Hej,

Som du kan se till höger här på forumet så ämnar vi besvara alla frågor inom 24 timmar.

Om du loggar in på MyStandard, vad kan du se för företag då?

Mvh

Edwin
Planta Jemtlandica
2017-06-19
Skrivet av:Edwin13:37 19 Jun 2017
Hej, Som du kan se till höger här på forumet så ämnar vi besvara alla frågor inom 24 timmar. Om du loggar in på MyStandard, vad kan du se för företag då? Mvh Edwin
Hej;
Jag ser 5 Planta Jemtlandica och 2 st av Company 1.
Mvh
Rolf
Edwin
2017-06-19
Skrivet av:Planta Jemtlandica13:55 19 Jun 2017
Hej; Jag ser 5 Planta Jemtlandica och 2 st av Company 1. Mvh Rolf
Har du kvar någon installation på din dator som är version 8.3 från 2016-11-18? Versionen hittar du genom att starta programmet och sen klicka på Standard Accounts uppe i det vänstra hörnet. Välj sen Om Standard Ekonomi.

Mvh

Edwin
Planta Jemtlandica
2017-06-19
Hej Edwin;
Jag har version 2.3.180001, datum 2016-11-18, skapad 2016 13:52. När jag startar upp programmet kommer det upp en ruta att det finns en ny version.Väljer jag att uppdatera senare, kommer det upp en ruta som säger att jag skall vänta för installation pågår.
Ingen annan app för StandardAccounts.
Mvh
Rolf
Planta Jemtlandica
2017-06-20
Hej Edwin;
Vill bara påminna dej att det snart har förflutit 24 timmar. Ta bort alla företag utom det första med datum 2017-05-05.
Mvh
Rolf
Planta Jemtlandica
2017-06-20
Hej Edwin;
Sitter fortfarande vid datorn och väntar på en lösning av mitt problem. Svara om du kommer att takontakt idag eller när!
Mvh
Rolf
Planta Jemtlandica
2017-06-20
Hej Edwin;
Nu tar jag en fikapaus!
Mvh
Rolf
Edwin
2017-06-20
Hej Rolf,

Jag kan se en databasbackup som verkar vara aktuell (data från juni). Jag skickar den till dig per epost så kan du importera in den i ditt system. Jag kan inte göra det åt dig eftersom jag inte vet vilken server du faktiskt är uppkopplad mot i och med att du har så många registreringar.

Mvh

Edwin
Planta Jemtlandica
2017-06-20
Hej Edwin;
Men hur skall jag veta vilken server. Filen importeras men inget syns i appen.

Planta Jemtlandica
Current Version : Standard Accounts Server 8.3 2017-05-05 (83250704)
Detta är info på den nyaste servern som finns på mitt konto.

Appen i datorn 2016-11-18.Måste jag ta bort appen eller varför kan inte ta bort alla andra företag utom det översta:Planta Jemtlandica
Mvh
Rolf
Edwin
2017-06-20
Skrivet av:Planta Jemtlandica14:00 20 Jun 2017
Hej Edwin; Men hur skall jag veta vilken server. Filen importeras men inget syns i appen. Planta Jemtlandica Current Version : Standard Accounts Server 8.3 2017-05-05 (83250704) Detta är info på den nyaste servern som finns på mitt konto. Appen i
Du får importera filen i själva appen. Modul System -> Rutiner -> Import -> Manuell filsökning

För i den app du har på datorn finns inte korrekt data, eller hur?

Mvh

Edwin
Planta Jemtlandica
2017-06-20
Hej Edwin;
Men det är ju det som jag har gjort hela tiden.Jag har importerat flera gånger och inget syns i appen i datorn.I datorn finns inga data alls. Kan du ta bort alla företag utom detta?
Planta Jemtlandica
Mvh
Rolf

Planta Jemtlandica
2017-06-20
Hej Edwin;
Vissa delar importeras t.ex verifikat, men inte fakturor. Kan du inte ta bort andra företag än ovan?
Mvh
Rolf
Planta Jemtlandica
2017-06-20
Hej;
Om du inte löser problemet innan 1700 kommer jag att radera befintlig installation.

Mvh
Rolf
Planta Jemtlandica
2017-06-21
God morgon;
Jag har fått det att fungera.Raderat Hansaworld + en del andra saker.Du måste radera alla företag utom det sista, "Planta Jemtlandica
Current Version : Standard Accounts Server 8.3 2016-11-18 (83180001)."

Min prenumeration på integrerad bokföring och nummerserien syns inte på marknadsplatsen.

Går inte att ladda ner backup-filen. Det kan vi ta när dom två första är klara.

Mbh
Rolf
Edwin
2017-06-21
Skrivet av:Planta Jemtlandica06:40 21 Jun 2017
God morgon; Jag har fått det att fungera.Raderat Hansaworld + en del andra saker.Du måste radera alla företag utom det sista, "Planta Jemtlandica Current Version : Standard Accounts Server 8.3 2016-11-18 (83180001)." Min prenumeration på i
Hej,

Om du vill att vi ska försöka hjälpa dig kan du inte komma med krav om att vi ska göra X innan klockan Z för annars gör du Y. Om du vill ta bort servrar från MyStandard kan du gå in i den server du inte vill ha kvar, klicka på Manage Users och sen ta bort din egen epostadress därifrån.

Vilket kundnummer kan du se i marknadsplatsen?

Mvh

Edwin
Planta Jemtlandica
2017-06-21
Hej Edwin;
Jag skall prova att radera. Kundnummer är 1078491.
Ha en bra dag.
Mvh
Rolf
Edwin
2017-06-21
Skrivet av:Planta Jemtlandica08:22 21 Jun 2017
Hej Edwin; Jag skall prova att radera. Kundnummer är 1078491. Ha en bra dag. Mvh Rolf
Är det kundnumret du ser i marknadsplatsen i din nuvarande installation? I och med att du har så många registrerade företag har du också flera olika kundnummer. Det är viktigt att jag vet exakt vilket kundnummer du använder just nu och det kan du bara se via marknadsplatsen.

Mvh

Edwin
Planta Jemtlandica
2017-06-21
Hej Edwin:
I marknadsplatsen>kontouppgifter står det kundnummer 1078491.
Jag har försökt att radera alla företag utom det jag använder. När jag bara har ett kvar, loggar jag ut. När jag tittar 10 minuter senare så har alla företag kommit tillbaka med e-postadresser. Måste jag vänta längre för att företagen skall försvinna?
Mvh
Rolf
Edwin
2017-06-22
Skrivet av:Planta Jemtlandica12:44 21 Jun 2017
Hej Edwin: I marknadsplatsen>kontouppgifter står det kundnummer 1078491. Jag har försökt att radera alla företag utom det jag använder. När jag bara har ett kvar, loggar jag ut. När jag tittar 10 minuter senare så har alla företag kommit tillb
Jag ska undersöka varför de inte försvinner.

På vilket sätt kan du inte ladda ned backupen jag skickade?

Mvh

Edwin
Planta Jemtlandica
2017-06-22
Hej Edwin;
Jag tror att du har missuppfattat det hela. Den backup som du skickade har jag importerat och allt har kommit på rätt plats.Det som inte fungerar är att ladda ner backupen från mitt konto.
När jag försöker att ladda ner backupen, öppnas ett nytt, tomt fönster i Firefox.

Försök att ta bort överflödiga företag i Mitt konto. Men inte det som står längst ner.
Mina prenumerationer är fortfarande inte aktiva.
Mvh
Rolf
Edwin
2017-06-22
Skrivet av:Planta Jemtlandica08:03 22 Jun 2017
Hej Edwin; Jag tror att du har missuppfattat det hela. Den backup som du skickade har jag importerat och allt har kommit på rätt plats.Det som inte fungerar är att ladda ner backupen från mitt konto. När jag försöker att ladda ner backupen, öppnas
Hej,

Jag ska undersöka varför du inte kan ladda ned backuper och varför övriga företag inte tas bort.
Du ska kunna se dina prenumerationer nu. Anledningen till att de var borta var för att de hade stängts ned pga sen betalning av senaste fakturan. Det sker automatiskt om fakturan inte betalas inom 10 dagar.

Nästa gång du har problem, ta INTE bort din installation eller liknande. Fråga istället här om vad du bör göra. Detta för att undvika att fler registreringar med ditt namn skapas.

Mvh

Edwin
Edwin
2017-06-22
Om du loggar in på MyStandard nu, kan du se fler än en server?

Att du inte kan ladda ned backuper från MyStandard är en bug och något vi ska fixa.

/Edwin
Planta Jemtlandica
2017-06-22
Hej Edwin;
I MyStandard finns det två företag. Det som heter Company 1, vill jag inte ha kvar. Nedanför finns Planta Jemtlandica. Den skall vara kvar.
Prenumerationerna är nu aktiva. Jag hör av mig när Company 1 är borta och nedladdningen fungerar.
Mvh
Rolf
Planta Jemtlandica
2017-06-28
Hej Edwin;
Deär mycket möjligt att jag intr kan ställa krav. När jag skulle starta appen nu på morgonen, fick jag först meddelande om att företaget inte kunde hittas.Jag tittade på dom olika modulerna och inte någonting finns i programmet. Appen startade upp i Company 1 som jag inte använder, configuration error. Är det meningen att jag skall ladda in backupen varje gång jag skall använda Standard Accounts? Börja med att ta bort Company 1.
Mvh
Rolf
Edwin
2017-06-28
Skrivet av:Planta Jemtlandica08:44 28 Jun 2017
Hej Edwin; Deär mycket möjligt att jag intr kan ställa krav. När jag skulle starta appen nu på morgonen, fick jag först meddelande om att företaget inte kunde hittas.Jag tittade på dom olika modulerna och inte någonting finns i programmet. Appen
Pröva i så fall att starta om servern via MyStandard och öppna sen upp programmet igen och se om det har löst problemet. Du ska inte behöva ladda in en ny backup varje gång.

Company 1 är inte ett specifikt företag, det är vad företaget kallas automatiskt om programmet är tomt. Dvs om du startar upp Standard Ekonomi och du inte är kopplad mot din databas, då kommer företaget du är inne i automatiskt att heta Company 1.

Mvh

Edwin
Planta Jemtlandica
2017-06-28
Hej Edwin;
Jag har gjort följande. Startat servern för Planta Jemtlandica. Startat appen. Planta Jemtlandica finns inte som företag. Tomt i appen. Inte ens ett kommatecken. Jag har installerat MacOSX 10.12.5
Finns företaget på servern, och om är så varför visas det inte i appen?
Mvh
Rolf
Edwin
2017-06-28
Skrivet av:Planta Jemtlandica11:02 28 Jun 2017
Hej Edwin; Jag har gjort följande. Startat servern för Planta Jemtlandica. Startat appen. Planta Jemtlandica finns inte som företag. Tomt i appen. Inte ens ett kommatecken. Jag har installerat MacOSX 10.12.5 Finns företaget på servern, och om är s
Du behöver inte starta servern manuellt. Den startas automatiskt när du öppnar upp appen.

Om du precis har uppdaterat ditt operativsystem så har problemet förmodligen uppstått där. Det enklaste du kan göra är följande:

1. Skapa en ny mapp på skrivbordet.

2. Logga in på MyStandard och välj Planta Jemtlandica

3. Klicka på Start och när servern är igång klickar du på Connect

4. Välj Download client

5. Installera appen i den nya mappen du skapade på skrivbordet (dvs dra inte in den i applikationsmappen)

6. Starta appen och logga in med dina vanliga inloggningsdetaljer

Mvh

Edwin
Planta Jemtlandica
2017-06-28
Hej Edwin;
Jag har följt anvisningarn. När jag klickar på appen i mappen Standard(min),kommer en ruta som frågar om jag vill öppna appen. Säger jag ja, stängs appen av. Troligtvis att i Biblioteket finns två mappar med Hansa-filer, och dom ersätts inte när jag försöker göra en ny databas.Appen fungerade igår, varför inte idag. Skall jag prova att importera backupen. Det kan ju inte bli sämre?
Mvh
Rolf
Edwin
2017-06-28
Skrivet av:Planta Jemtlandica12:32 28 Jun 2017
Hej Edwin; Jag har följt anvisningarn. När jag klickar på appen i mappen Standard(min),kommer en ruta som frågar om jag vill öppna appen. Säger jag ja, stängs appen av. Troligtvis att i Biblioteket finns två mappar med Hansa-filer, och dom ersät
Det är därför du ska lägga den nya appen i egen mapp på skrivbordet. Gör du det kommer den inte att hamna i konflikt med eventuella andra installationer.

Mvh

Edwin
Planta Jemtlandica
2017-06-28
Skrivet av:Edwin13:34 28 Jun 2017
Det är därför du ska lägga den nya appen i egen mapp på skrivbordet. Gör du det kommer den inte att hamna i konflikt med eventuella andra installationer. Mvh Edwin
Hej igen;
Det stämmer inte. I mappen bildas en hdf-fil. I biblioteket finns också en hdf-fil. Dom öppnas och stängs samtidigt. Jag kommer nu att rensa biblioteket från Hansaworld. Jag hör av mig imorgon.
Mvh
Rolf
Planta Jemtlandica
2017-06-28
Hej Edwin;
Jag har rensat och importerat och nu är jag trött på HansaWorld.En hel dag utan något resultat.
Jag har laddat ner Standard Accounts från eran hemsida.Dom två som jag laddade ner var på engelska. När jag hade laddat ner den sista gången var den på engelska och efter någon minut ändrades den till svenska. På den översta raen fiins det nya ikoner.
kolla den svenska och den engelska versionen. På den svenska finns ingen knapp för företagsinfo.
Mvh
Rolf
Edwin
2017-06-29
Skrivet av:Planta Jemtlandica15:57 28 Jun 2017
Hej Edwin; Jag har rensat och importerat och nu är jag trött på HansaWorld.En hel dag utan något resultat. Jag har laddat ner Standard Accounts från eran hemsida.Dom två som jag laddade ner var på engelska. När jag hade laddat ner den sista gånge
Hej Rolf,

HDF-filen innehåller din databas så att bara rensa bort den är inte något jag rekommenderar. Nu har du visserligen backuper i molnet men skulle något vara fel med dessa är det hdf-filen man får vända sig till. Det är därför viktigt att den inte tas bort lättvindigt.

Följ stegen jag beskrev tidigare om du ska ladda ned ett nytt program. Laddar du ned direkt från vår hemsida kommer du att få ett program som är på en senare version än din server. De två kommer därför inte att vara kompatibla.

Alla versioner har ikonen för att ange företagsinfo. Den ikonen försvinner dock när företagsinfon har blivit angiven.

Jag föreslår att du kontaktar vår partner X3MSoft om du fortfarande upplever problem. De kan erbjuda konsultation via telefon och exempelvis Teamviewer och hjälpa dig med hur du ska installera ditt program och sedan sköta det framöver. Deras kontaktinformation är följande:
Telefon: +358 9 4241 2286
E-post: sales@x3msoft.com

Det är ett finskt företag men de har svensktalande personal.

Mvh

Edwin
Det här svaret är korrekt:
Planta Jemtlandica
2017-06-29
Hej Edwin;
Tack för hjälpen. Nu fungerar allt.Jag rensade bort allt som heter Hansaworld, alltså appen och dom två mapparna i biblioteket, och provade med nerladdningarna från eran hemsida. Det gick inte att importera backupfilen. Då provade via mitt konto, och det gick bättre.Felet hela tiden har varit att man måste veta var man har laddat ner appen, från Applestore, mitt konto eller eran hemsida. Det ställer till problem, inte bara för mej utan kanske även för andra.
Mvh
Rolf
Ärendet avslutat
Lämna en kommentar
You can subscribe to notifications for this post by selecting the 'star' icon on the top right corner of the post.
Tillbaka till listan
Senaste inläggen
William Zethraeus
Hej Jan! Tack för ditt meddelande. Du behöver gå till Marknadsplats och prenumerera på funktionen...
13:31 7 Mar 2025
William Zethraeus
Did it work?...
10:28 26 Feb 2025

Vi bevakar forumet under ordinarie kontorstid och vårt mål är att besvara alla frågor inom 24 timmar.

You can subscribe to notifications for any post in this forum by selecting the 'star' icon on the top right corner of the topics list. You have to log in to use this functionality.