Uppdatering av Standard ERP (MacOS Sierra)
Ulrika Karlsson
2017-07-06
Hej!

Jag har uppdaterat till MacOS Sierra och nu fungerar inte min Standard ERP längre. Som jag förstod det i forumet, kunde detta avhjälpas med att uppdatera ERP. Jag hittade den nya versionen (ej server) daterad 2017-05-05 på er hemsida och laddade hem uppdateringen. När jag försöker klicka upp uppdateringen får jag meddelandet: "HansaWorld kan inte starta, fordi mappen som kallas up inte är skrivbarbecause, Vänligen kontrollera at applikationen inte kallas up från installation image (DMG)"
Har ni något råd att ge mig? Jag är i desperat behov av att kunna komma in i bokföringen!
MVH
Ulrika Karlsson
Det här svaret är korrekt:
Skrivet av:Edwin09:22 10 Jul 2017
Hej,

Var har ni tagit textbackuper tidigare? Gå in i den gamla installationsmappen för Standard ERP och se om du hittar en backup där. De heter vanligtvis något i stil med TB20170710.TXT.

Med vänliga hälsningar

Edwin
Edwin
2017-07-06
Hej Ulrika,

Vilket företag gäller det?

Har ni en server också, och i så fall, vilken version är den på?

Med vänliga hälsningar

Edwin

HansaWorld Support
Ulrika Karlsson
2017-07-06
Skrivet av:Edwin14:06 6 Jul 2017
Hej Ulrika, Vilket företag gäller det? Har ni en server också, och i så fall, vilken version är den på? Med vänliga hälsningar Edwin HansaWorld Support
Hej!
Vi har kundnummer 4656555, Fyrkantens Last och Transport AB.
Vi har ingen server.
MVH
Ulrika
Ulrika Karlsson
2017-07-06
Skrivet av:Edwin14:06 6 Jul 2017
Hej Ulrika, Vilket företag gäller det? Har ni en server också, och i så fall, vilken version är den på? Med vänliga hälsningar Edwin HansaWorld Support
Hej igen!
Om jag försöker öppna mitt "gamla" Standard ERP, så får meddelandet "Standard ERP avslutades oväntat"
Ulrika Karlsson
Edwin
2017-07-06
Skrivet av:Ulrika Karlsson14:08 6 Jul 2017
Hej! Vi har kundnummer 4656555, Fyrkantens Last och Transport AB. Vi har ingen server. MVH Ulrika
Tack.

Det låter som att du har försökt installera programmet i fel mapp. Mappen som du laddat ned måste du dra och släppa någonstans på din dator, förslagsvis skrivbordet. När du lagt den där kan du sen öppna upp programmet.

Mvh

Edwin
Ulrika Karlsson
2017-07-06
Skrivet av:Edwin14:20 6 Jul 2017
Tack. Det låter som att du har försökt installera programmet i fel mapp. Mappen som du laddat ned måste du dra och släppa någonstans på din dator, förslagsvis skrivbordet. När du lagt den där kan du sen öppna upp programmet. Mvh Edwin
Hej!
Jag har laddat ner uppdateringen (ej server) från hemsida, och klickat upp mappen som sedan lagts på skrivbordet. Jag går in i mappen som ligger på skrivbordet och klickar på programmet, det är då det inte öppnas och jag får felmeddelandet.
Ulrika
Ulrika Karlsson
2017-07-06
Tack. Det låter som att du har försökt installera programmet i fel mapp. Mappen som du laddat ned måste du dra och släppa någonstans på din dator, förslagsvis skrivbordet. När du lagt den där kan du sen öppna upp programmet. Mvh Edwin
Jag har även provat att lägga in det nya Standard ERP-programmet i datorns Program-mapp och starta det därifrån, men jag får samma resultat.
Ulrika
Ulrika Karlsson
2017-07-07
Hej!

Jag sitter fortfarande med samma resultat. När Hansa är nedladdat så öppnas det och mappen lägger jag på skrivbordet. När jag klickar på mappen så öppnar jag det program som finns där, och jag får fortfarande samma felmeddelande.
Finns det något annat jag kan prova göra?
MVH
Ulrika Karlsson

Ulrika Karlsson
2017-07-10
Hej!

Nu har jag lyckats få ner och kan öppna det nya programmet.
Problemet är att jag inte har någon textback-up att importera.
Och mitt gamla Hansa går ju inte att öppna, där får jag fortfarande "Standard ERP avslutades oväntat".

Med vänliga hälsningar
Ulrika Karlsson
Det här svaret är korrekt:
Edwin
2017-07-10
Skrivet av:Ulrika Karlsson07:01 10 Jul 2017
Hej! Nu har jag lyckats få ner och kan öppna det nya programmet. Problemet är att jag inte har någon textback-up att importera. Och mitt gamla Hansa går ju inte att öppna, där får jag fortfarande "Standard ERP avslutades oväntat". Med
Hej,

Var har ni tagit textbackuper tidigare? Gå in i den gamla installationsmappen för Standard ERP och se om du hittar en backup där. De heter vanligtvis något i stil med TB20170710.TXT.

Med vänliga hälsningar

Edwin
Ulrika Karlsson
2017-07-10
Hej, Var har ni tagit textbackuper tidigare? Gå in i den gamla installationsmappen för Standard ERP och se om du hittar en backup där. De heter vanligtvis något i stil med TB20170710.TXT. Med vänliga hälsningar Edwin
Hej!

När jag försöker öppna gamla Standard ERP så får jag meddelandet
Alert 327 /Applications/hob/hansa.hct missing

MVH
Ulrika
Ulrika Karlsson
2017-07-10
Hej, Var har ni tagit textbackuper tidigare? Gå in i den gamla installationsmappen för Standard ERP och se om du hittar en backup där. De heter vanligtvis något i stil med TB20170710.TXT. Med vänliga hälsningar Edwin
Jag har nu provat plocka tillbaka en uppdatering innan övergången till Sierra från TimeCapsule.

Det verkar som att jag inte har någon data i bokföringen trots detta? Standard ERP öppnades, men jag hamnade på startsidor som då man ska installerar program på nytt, det går inte att skriva in vårt befintliga registreringsnummer?
Samt att det inte är rätt "moduler", utan det verkar vara typ CRP?
När jag trycker på "registrera för automatisk databasnyckel"/"hämta databasnyckel", står det att jag ska kontakta det lokala HansaWorld-kontoret.

Var sparas all data som läggs in i Standard ERP?
Varför kan jag inte hitta bokförda data när jag plockar tillbaka en back-up som är några dagar gammal, innan problemen började?

Finns det något telefonnummer man kan få för att kontakta er via telefon istället?

Med vänliga hälsningar
Ulrika Karlsson
Lämna en kommentar
You can subscribe to notifications for this post by selecting the 'star' icon on the top right corner of the post.
Tillbaka till listan
Senaste inläggen
Mia Hafström
Hej, Vi har fått en faktura för september som avser extra debitering pga att vi använder en gamma...
13:53 1 Jul 2025
Arno Metall AB
Hej! När jag ska starta Hansa och skrivit i lösenordet blinkar det bara till och det händer ingenti...
15:37 21 Maj 2025

Vi bevakar forumet under ordinarie kontorstid och vårt mål är att besvara alla frågor inom 24 timmar.

You can subscribe to notifications for any post in this forum by selecting the 'star' icon on the top right corner of the topics list. You have to log in to use this functionality.