Hittar inte serveruppgifter
F:ma Thomas Markusas
2019-02-18
Använt den finlandssvenska versionen av Standard Accounts och laddat ner nytt program efter återkommande problem med att komma in på servern. Lyckas nu inte lägga till företaget då det inte syns någon server att ansluta till. Inga uppgifter om server finns heller i mystandard. Hur löser jag detta problem?
KM
1035534
Det här svaret är korrekt:
Skrivet av:Bror-Erik09:14 22 Jul 2019
Hej Thomas,

Martin kontaktade mig om detta oh jag skulle behöva hansa.log från din installation så jag skulle kunna se vad som har farit i tok. Kan du skicka hansa.log till
standardtuki@x3msoft.com
med subject och innehåll så den inte faller bort
h. Bror-Erik
Per
2019-02-18
Hej.

Tack för ditt meddelande.

Fråga: Du anger att du laddade ner ett nytt program. Var laddade nu ner det nya programmet ifrån?

Du nämner även att du har problem att komma in på servern, och att du inte kan se servern i MyStandard.
Vad jag ser så skapade ni erat konto den 25-02-2016 och då skall vi ännu inte ha lanserat Standard Ekonomi i molnet, så det är troligtvis så att ni aldrig haft programmet i molnet, utan det har istället varit en lokal installation.

När ni tidigare har startat upp Standard Ekonomi, har ni då kommit in direkt på programmet, eller har det stått "Kopplar upp mot servern"?
Ifall ni har kommit in direkt på programmet så har det varit en lokal installation.

Jag kan inte heller se servern i MyStandard, så troligtvis är detta en lokal installation.

Det ni kan göra är att ta en backup ifrån den gamla installationen, exportera den till skrivbordet på eran dator, sedan importerar ni denna backupen till det nya programmet som ni tidigare laddade ned.

(OBS! Jag ser att ni använder Mac, ni kan inte ha 2 stycken Standard Ekonomi samtidigt i Program-mappen på eran Mac, det skapar konflikt, utan det kan endast finnas en variant av programmet där. Det ni kan göra är att ni laddar ner ny klient och lägger den i en tom mapp på skrivbordet så att ni separerar den från den som finns i Program-mappen.)

Hur ni exporterar backup och laddar in i ny klient:
1. Starta upp den äldre Standard Ekonomi.
2. Navigera till: Modul-System >> Rutiner >> Exporter >> Kör tidsinställd säkerhetskopiering
3. Ange valfri kommentar (har ingen egentlig betydning) och klicka på "Kör"
4. När detta är gjort, stäng ned Standard Ekonomi.
5. Gå till mappen där ni har den äldre Standard Ekonomi installerat (möjligtvis program-mappen?)
6. Högerklicka på Standard Accounts.hdf och välj "Visa paketets innehåll"
7. Navigera fram till mappen "Backup" och öppna mappen.
8. Här ska eran backup finnas. Ni kan finna backupen genom att se på namnet, det är namngett efter det datum det skapades. Se efter dagens datum. Högerklicka på filen och välj att kopiera den, och klistra sedan in den på skrivbordet/ alternativt dra den direkt till skrivbordet från mappen.

9. Starta upp den nya Standard Ekonomi som ni senast laddade ned.
10. Gå till Modul-System >> Rutiner >> Importer >> Manuell filsökning. Finn fram till backupen som ni lade på skrivbordet, och ladda upp den.

Nu skall eran nya Standard Ekonomi ha databasen från den äldre Standard Ekonomi.
Eftersom den är ny version så skall den även numera finnas i molnet.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
2019-02-19
Skrivet av:Per13:28 18 Feb 2019
Hej. Tack för ditt meddelande. Fråga: Du anger att du laddade ner ett nytt program. Var laddade nu ner det nya programmet ifrån? Du nämner även att du har problem att komma in på servern, och att du inte kan se servern i MyStandard. Vad jag ser
Hej!
Vi har använt Standard Account i molnet sedan 5.1.2017. Programmet kopplade bra till servern under nästan två års tid.

Har nu laddat ner nyaste versionen 8.4 från www.standardinstall.com/. Valde svenska som språk men nu finns bara engelska och finska som alternativ uppe på sidan. Finns den på svenska och var kan jag isf ändra det?

Sedan skulle det gälla att hitta en gammal backup på datorn (eller finns den i molnet?) eftersom vi överhuvudtaget inte mera kommer in på den äldre Standard Ekonomi för att köra säkerhetskopiering.

KM
Per
2019-02-19
Hej.

Eftersom ni valt att ladda ned ny Standard Accounts från våran hemsida istället för att ladda ned den från er server i MyStandard, så har ni fått ett nytt, tomt företag.

Det enda sättet att ladda ned en klient som innehåller data från erat företag, är att ni laddar ned det från eran server i MyStandard.

Vad är det som gör att ni inte kommer in på eran äldre Standard Ekonomi? Vad får ni för felmeddelande?

Jag fann nu eran server i MyStandard (se bifogad bild)
Jag ser att ni ska ha tillgång till den via er Standard ID: karita.markusas@gmail.com
Vänligen prova att logga in med denna Standard ID.

Jag provade starta om eran servern i MyStandard men får upp ett meddelande om att en eller flera användare är inloggade på programmet, har ni fått tillgång till programmet nu?

Ifall inte, vänligen logga in på MyStandard och starta om eran server.
Välj sedan att ladda ned en ny klient genom att klicka på Connect >> Download Client.
Använder ni Mac, sörj för att ni inte drar programmet till programmappen eftersom det redan finns en Standard Accounts där, utan skapa istället en ny tom mapp dit ni lägger klienten.

Ifall ni inte kan logga er in med Standard ID, vänligen klicka på "forgot password" och ange er Standard ID så kommer en länk att sändas dit vilket gör det möjligt för er att ställa om erat lösenord.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
2019-02-20
Skrivet av:Per11:47 19 Feb 2019
Hej. Eftersom ni valt att ladda ned ny Standard Accounts från våran hemsida istället för att ladda ned den från er server i MyStandard, så har ni fått ett nytt, tomt företag. Det enda sättet att ladda ned en klient som innehåller data från er
Hej!

Hittade uppgifterna för det nya kundnumret i MyStandard. Har startat servern därifrån, laddat ner en ny client från Connect men lyckas inte komma in i programmet då det begär lösenord och inte ändå godkänner det nya lösenordet som jag ändrat via länken som jag fått till e-posten.

Den äldre versionen förlorade vi när hårdskivan gick sönder. Alert meddelade: Servern är upptagen eller svarar inte.

KM
Per
2019-02-20
Hej.

Fick du en bekräftelse från HansaWorld om att du ändrat lösenordet?

Prova med att istället logga in med ditt gamla lösenord alternativt din användares initialer eller Standard ID.

"Den äldre versionen förlorade vi när hårdskivan gick sönder. Alert meddelade: Servern är upptagen eller svarar inte."
Hade ni den äldre versionen i molnet så ska den Standard Ekonomi ni nyss laddat ned från er server innehålla samma data.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
2019-02-20
Hej!

När jag nu försökte öppna den nerladdade klienten gav den följande meddelande: se skärmavbild nedan.

KM
Per
2019-02-21
Hej.

Vi har lagt in en parameter i eran server och startat om denna.
Vänligen prova att starta Standard Ekonomi igen och se ifall ni kommer in.

Mvh.
Per

HansaWorld Support
2019-02-21
Hej!

Fortfarande samma sak, kommer inte in med något lösenord. Också bett om att få nytt lösen till e-posten ett antal gånger.

KM
Per
2019-02-22
Hej.

Okej, prova med att lägga in filen fysiskt i din Standard Accounts-mapp istället:
1. Ladda ned filen som är bifogad i detta meddelande.
2. Gå till mappen där du har Standard Accounts installerat på din maskin, titta förslagsvis i mappen "Program"
3. När du funnit mappen, markera/högerklicka på filen "Standard Accounts.hdf" och klicka på "öppna paket"
4. Här klistrar du in filen som du laddade ned.
5. Starta upp Standard Accounts igen och se ifall du kommer in.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
2019-02-24
Hej!

Samma sak igen: Alert Väärä nimimerkki tai salasana

KM
Per
2019-02-25
Hej.

Det kan vara så att erans databas användarnamn är annorlunda gentemot det användarnamn som eran personliga användare har, varför ni inte kommer in på programmet.
Ifall så är fallet, vänligen prova att logga in med databasens användarnamn istället.

Vi har även funnit ut att filer som laddas ned från forumet får apostrof-tecken tillagda till sitt namn. ( ' )
Vänligen se efter så att inte parameters.txt heter 'parameters.txt' och om den gör det, ändra på namnet och ta bort dessa apostrof-tecken.

Vi ser vidare på varför ni inte får tillgång till Standard Ekonomi även om ni ändrat lösenordet.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
2019-02-26

Hej!

Då jag tagit bort apostroftecknet och skulle öppna Standard Accounts ploppade följande Alert upp:

JOURNAL: Trying to stop journaling, but journaling was not started

Klickade mig vidare och lyckades nu logga in mig med användarnamn och lösenord jag skapat tidigare för användare 1.

Företaget är tomt, det finns inte heller några företagaruppgifter bakom företagarregister.

KM
Per
2019-02-27
Hej.

Och ni är säker på att ni lagt in textfilen parameters.txt i Standard Accounts.hdf ?
Vänligen gå in i Standard Accounts.hdf och ta bort filen parameters.txt som ni lade in tidigare.
Starta upp Standard Ekonomi igen och se hur det går.

Det är möjligt att parameterfilen genomfört ändringen i systemet, men nu blockerar er från att logga in igen.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
2019-02-27
Hej!

Jo, textfilen parameters.txt fanns i Standard Accounts.hdf, men nu har jag tagit bort den som ni bad.

Efter omstart och inloggning ser grundfönstret ut som igår, jag kan inte se/hitta något som skiljer.

Hur går jag vidare?

KM
Per
2019-03-07
Hej.

Beklagar sent svar.

Det ser ut som att SACC skapade en tom databas efter att du uppdaterade den.
Vänligen hämta ut hansa.log och sänd den till oss här över forumet.
Du finner den genom att göra följande:
1. Gå till mappen där du har Standard Accounts installerat (alltså den senaste klienten som du laddade ned från Mystandard)
2. Öppna mappen och finn standard accounts.hdf högerklicka/markera filen och välj "Packa upp"
3. Nu skall filen öppna sig upp och du ska här kunna finna filen hansa.log
4. Kopiera filen och klistra den in på skrivbordet.
5. Gå till denna sida på forumet och ladda upp filen (klicka på "Choose Files") och sänd.

Efter att vi fått filen så skall vi titta på den och se vad som skett, och varför du fått en tom databas.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
2019-03-09
Per
2019-03-12
Hej.

Vi har tyvärr ett existerade problem med att hämta in unika filer på vårat forum.

Vänligen hämta ut hansa.log igen, men ändra namnet på filen till exempelvis hansamars2019.log och sänd den igen.

Tack på förhand.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
2019-03-12
Skrivet av:Per12:42 12 Mar 2019
Hej. Vi har tyvärr ett existerade problem med att hämta in unika filer på vårat forum. Vänligen hämta ut hansa.log igen, men ändra namnet på filen till exempelvis hansamars2019.log och sänd den igen. Tack på förhand. Mvh. Per HansaWorld Su
Per
2019-03-14
Hej Thomas.
Beklagar sent svar.

Jag har eskalerat saken vidare till vår finska avdelning eftersom er server borde ligga på det finska servermolnet.

De ska se vad som hänt, och undersöker problemet vidare.

Jag återkommer här i tråden när jag har mer information därifrån.

Mvh.

Per
HansaWorld Support
2019-03-17
Hej!

Vem ska jag kontakta för att få tillgång till företagets bokföring? Skattedeklarationen ska lämnas in inom kort!!! och för att kunna göra den behöver jag komma åt företagets uppgifter bakom kundnummer 1035534 (som jag inte kan logga in i) OMEDELBART!

Kan det vara inloggningsuppgifterna som inte stämmer överens eftersom jag har fått ett nytt kundnummer 1203576?
Inloggningen till programmet fungerar inte med StandardID (trots att nytt skickats via e-posten) endast med bokförarens användarnamn och lösenord (vilka inte heller är desamma som i det gamla bokföringsprogrammet).

KM
Per
2019-03-18
Hej.

Vi blev tvungen att flytta din server till ett annat moln.

Vänligen prova att starta upp Standard Ekonomi.
Ifall det inte fungerar, vänligen ladda ned en ny klient (instruktioner för detta finner du längre upp här i tråden från 2019-02-19)

Mvh.
Per
HansaWorld Support
2019-03-18
Hej!

Fungerar inte, men behöver snabbt tillgång till firmans bokföring!!

Har laddat ner ny klient men då jag försöker öppna den ger den igen följande meddelande:

journaling enabled but journal folder is missing

På vår dator finns inte någon backup som fungerar tillsammans med klienten.

Hur ska jag göra?
Per
2019-03-20
Prova återigen att lägga in filen parameters.txt:

1. Ladda ned filen som är bifogad i detta meddelande.
Filen heter 'parameters.txt' men ska egentligen heta parameters.txt

2. Ändra namnet på filen och ta bort de två apostroftecknena som visas i början och slutet av filen ( ' )
3. Gå till mappen där du har Standard Accounts installerat på din maskin, titta förslagsvis i mappen "Program"
4. När du funnit mappen, markera/högerklicka på filen "Standard Accounts.hdf" och klicka på "öppna paket"
5. Här klistrar du in filen som du laddade ned.
6. Starta upp Standard Accounts igen och se ifall du kommer in.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
2019-03-20
Hej!

Tar nedladdning av client i My Standard ner all behövlig programvara? Har städat bort gamla nedladdningar för att inte skapa konflikt.
Standard Accounts.hdf-filen hittas inte i vår maskin efter nedladdning. Sökning i hela macmaskinen gjord. Var ska den finnas?

KM
Per
2019-03-22
Hej.

Beklagar sent svar.

Du skall kunna finna .HDB-filen i Mac genom att göra följande:

1. Befinn dig på skrivbordet, ha inga fönster öppnade.
2. Klicka på Shift+cmd+G och skriv in "~/Library" Klicka på Enter.
3. Gå till: Application Support -> HansaWorld

Här borde du finna Standard Accounts.hdf

Mvh.

Per
HansaWorld Support
2019-03-24
Hej!

Får inte klienten att fungera så att jag hittar företagets bokföring, kundnummer 1035534. Vi har provat allt ni föreslagit men inget hjälper.

Är det det nya kundnumret (*****76) som ställer till det, ta då bort det tack!

Har brandväggen någon betydelse?

Vem kan jag kontakta för att få tillgång till företagets bokföring? Skattedeklarationen ska vara inlämnad om en vecka, så här kan det inte fortsätta...

KM

2019-03-24
Hej!

Tittade just under Subscriptions i MyStandard. Det fanns inga aktiverade perioder där, liksom tidigare. Behöver jag aktiveringskod eller kan ni aktivera åt mig?

KM
2019-03-25
Skickar lite skärmdumpar och väntar på er kommentar till varför vi inte kommit in på er server där vårt företags bokföringsuppgifter och data finns.
Denna situation har pågått sedan mitten av januari och är ohållbar.
Vi har satt ner åtskilliga timmar på att försöka få detta att fungera, men utan resultat.
Vi har installerat er klient på tre olika datorer, en i taget och var för sej, både i Windows och MacOS. Ingenting har hjälpt.

Emotser en förklaring och en detaljerad karta om hur vi skall gå tillväga för att få våra uppgifter som finns i er databas/ på er server.
Vi behöver uppgifterna genast, antingen i digital form eller i print.

Mvh,
Thomas Markusas
Per
2019-03-26
Hej.

Jag ser att det skett ett misstag vid tidigare meddelande.

Du frågade tidigare:
"Standard Accounts.hdf-filen hittas inte i vår maskin efter nedladdning. Sökning i hela macmaskinen gjord. Var ska den finnas?"

Denna fil ska finnas i mappen där du har Standard Ekonomi installerat.
Använder du Mac så bör denna mapp finnas i mappen "Program"
Om du inte finner den, sök då efter "Standard Accounts"

Ifall du inte finner Standard Accounts.hdf där så beror det på att du måste starta upp Standard Ekonomi första gången för att Standard accounts.hdf -filen skall genereras.

Mvh.
Per

HansaWorld Support
2019-03-26
Hej!

.hdf-filen hittade vi för ett tag sedan. Problemen kvarstår - se våra två senaste meddelanden!

KM
Per
2019-03-27
Hej.

Ni måste troligtvis ta bort journal-mappen och ändra namnet på parameters.txt:

1. Gå till mappen där ni har Standard Ekonomi installerat.
2. Högerklicka/markera Standard Accounts.hdf och välj "öppna paket" så att filen öppnas upp.
3. Finn mappen "journal", ta bort denna mapp.
4. Finn filen parameters.txt som ni tidigare lade in, ändra namn på den till exempelvis parametersss.txt

5. Starta upp Standard Ekonomi igen och se ifall det fungerar bättre.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
2019-03-27
Hej!

Efter de senaste åtgärderna gjorda efter de nyaste instruktionerna lyckas vi nu logga in med programversionen som finns i skärmavbilden.
I registret finns firmans löpande bokföring fram till 30.11.2016.
Bokslutsposterna för bokslutsåret 2016 saknas. Likaså all bokföring från 1.12.2016 framåt.

Behöver nu tillgång till bokföringen från 2018!

KM
Per
2019-03-29
Hej.

Bra att ni äntligen kom in på programmet.

En uppdatering av servern och nedladdning av ny klient kan lösa detta problem:

1. Gå till https://mystandard.hansaworld.com/loginpage
2. Logga in med Standard ID + lösenord
3. Klicka på "Update Version" välj "Release Version: 8.5 2019-03-22" och klicka på "Update"
Uppdateringen kan ta allt mellan 1-15 minuter.
5. Efter att server uppdaterats, sörj för att servern är uppe och kör genom att klicka på "Start"
6. Efter att ni startar servern, klicka på "Connect" och sedan "Download Client"
7. Då ni redan har en klient installerad på er maskin, vänligen skapa en ny tom mapp där ni laddar ned och installerar den nye klienten.
8. Efter att ni laddat ned och installerat klienten, starta upp den. Sörj återigen för att servern är uppe och går innan ni startar upp den nyligen nedladde klienten.
9. Kontrollera att all data är där som det ska.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
2019-04-01
Hej!

Har gjort ovanstående med båda servrarna/kundnumren men ingendera återställer företagets bokföring från 2016 framåt.
Vilkendera kundnummern borde jag jobba med? Det blir bara krångligt nu när det är två! se bifogade filer
Efter det senaste inloggningsförsöket kommer följande Alert- ruta upp:
Incompatible version of database found. Can't proceed: exe 8419 db 8529

Vad ska jag göra?

KM
Per
2019-04-02
Hej.

"Efter det senaste inloggningsförsöket kommer följande Alert- ruta upp:
Incompatible version of database found. Can't proceed: exe 8419 db 8529"

Då har du inte startat en klient med senaste versionen 8.5, utan en äldre klient med version 8.4
Felmeddelandet säger att klienten inte har samma version som servern.

Ladda ner en ny klient från servern i MyStandard:
1. Logga in på MyStandard.
2. Klicka på "Start" för att starta upp servern.
3. Efter att ni startar servern, klicka på "Connect" och sedan "Download Client"
4. Eftersom ni redan har en klient installerad på er maskin, skapa en ny tom mapp på skrivbordet där ni laddar ned och installerar den nya klienten.
5. Efter att ni laddat ned och installerat klienten, starta upp den.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
2019-04-02
Hej!

Kommer nu igen, efter nedladdning av ny client, in i programmet, men läget är detsamma.
Alltså all bokföring efter löpande händelser i november 2016 är försvunna.

Hur hittar jag den?

KM
Per
2019-04-04
Hej KM.

Beklagar att svaret till dig dröjer något.

Vi ser närmare på denna saken och återkommer när vi har mer information.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
2019-07-18
Hej!

Nu har jag väntat på svar i över tre och en halv månad. Är vår bokföring förvunnen för gott (se meddelande 2.4.2019)?

Behöver få något gjort åt saken nu!

KM
Martin
2019-07-22
Hej KM,

Beklagar sent svar.

Jag ber en kollega i Finland kontakta dig. Du behöver en konsult som ser varför importen inte var lyckad och som förhoppningsvis kan ordna detta för dig.

Mvh,
Martin, HansaWorld

Det här svaret är korrekt:
Bror-Erik
2019-07-22
Hej Thomas,

Martin kontaktade mig om detta oh jag skulle behöva hansa.log från din installation så jag skulle kunna se vad som har farit i tok. Kan du skicka hansa.log till
standardtuki@x3msoft.com
med subject och innehåll så den inte faller bort
h. Bror-Erik
Lämna en kommentar
You can subscribe to notifications for this post by selecting the 'star' icon on the top right corner of the post.
Tillbaka till listan
Senaste inläggen
William Zethraeus
Hej Jan! Tack för ditt meddelande. Du behöver gå till Marknadsplats och prenumerera på funktionen...
13:31 7 Mar 2025
William Zethraeus
Did it work?...
10:28 26 Feb 2025

Vi bevakar forumet under ordinarie kontorstid och vårt mål är att besvara alla frågor inom 24 timmar.

You can subscribe to notifications for any post in this forum by selecting the 'star' icon on the top right corner of the topics list. You have to log in to use this functionality.