Software
Jan Töve
5-6-19
När jag startar standar Acconts är alla menyer grå. Går inte att klicka på dem. Ibland efter en stund fungerar allt och huvudmenyn dyker upp. När jag sen startar om programmet så är det likadant igen. Servern har "grönt ljus" d v s funkar.


Hälsningar Jan
Per
5-6-19
Hej Jan.

Tack för ditt meddelande.

Vänligen prova med att ladda ned en ny klient från MyStandard och se ifall det fungerar bättre.

(OBS, endast ifall du har MAC:) Eftersom du troligtvis redan har en klient installerad på maskinen, kom ihåg att skapa en ny, tom mapp på skrivbordet dit du drar den nya klienten, inte till programmappen eftersom du troligtvis redan har en Standard Ekonomi installerad där.

Ifall detta inte löser saken så kanske du borde överväga att uppdatera din server i MyStandard.

Vänligen uppge företagsnamn och/eller kundnummer, så ska vi ta en titt på din server.

Mvh.

Per
HansaWorld Support
Jan Töve
5-6-19
Created byPer14:06 6 May 2019
Hej Jan. Tack för ditt meddelande. Vänligen prova med att ladda ned en ny klient från MyStandard och se ifall det fungerar bättre. (OBS, endast ifall du har MAC:) Eftersom du troligtvis redan har en klient installerad på maskinen, kom ihåg att sk
Jag ska prova det. jag har nyss uppdaterat servern, men inget händer, Mitt företagsnamn är Töve Bild AB Kund nr 1210120

Hälsningar Jan
Jan Töve
5-6-19
Created byJan Töve14:15 6 May 2019
Jag ska prova det. jag har nyss uppdaterat servern, men inget händer, Mitt företagsnamn är Töve Bild AB Kund nr 1210120 Hälsningar Jan
Nu fungerar programvaran som jag laddat ner och lagt i en ny mapp, men den hittar inte mitt företag Töve Bild AB. Det sår bara Company 1.
Ska jag ange ny företags info? Fan vad krångligt det här var.

Hälsningar Jan
Per
5-6-19
Hej Jan.

Uppdateringen ser ut att ha lyckats väl.

Vänligen prova att starta upp servern i MyStandard precis innan ni startar upp Standard Ekonomi.

Du nämner att det endast står "Company 1" när du kommer in på Standard Ekonomi.
Är detta efter att du loggat in? Eller får du inte ens logga in, utan du kommer in direkt i programmet?


Ifall du får logga in, skriver du då in ditt Standard ID + lösenord?

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Jan Töve
5-6-19
Created byPer15:53 6 May 2019
Hej Jan. Uppdateringen ser ut att ha lyckats väl. Vänligen prova att starta upp servern i MyStandard precis innan ni startar upp Standard Ekonomi. Du nämner att det endast står "Company 1" när du kommer in på Standard Ekonomi. Är detta efter att
Jag har gjort som du säger men då säger programmet att servern är upptagen, trots att ingen av mina två servera är igång. Jag har en server för Töve Bild AB 8.5 2019-0502 Och en för Company 1: 8.5 2019-04-15. Det är någon konflikt mellan Töve Bild Ab och company 1 tror jag. Töve Bild AB lade jag upp med den mjukvaran av Standard Account som jag har i programmappen och Company 1 har lagts upp automatiskt i och med att jag laddade ner en ny programvara och fick det att fungera. Kan man inte rensa allt och börja om från början?

Jag behöver följande:
Sandard account kopplat till en server där jag lägger upp mitt Företag Töve Bild AB och sedan importerar text-back-up från First Office. Men efter fem timmars slit idag är jag inte där än. Please help!

Jan

Jan Töve
5-6-19
Created byJan Töve16:03 6 May 2019
Jag har gjort som du säger men då säger programmet att servern är upptagen, trots att ingen av mina två servera är igång. Jag har en server för Töve Bild AB 8.5 2019-0502 Och en för Company 1: 8.5 2019-04-15. Det är någon konflikt mellan Töve
Nu har jag fått programvaran att kommunicera med Tövebild AB. Men jag kan inte importera textbackup från First Office. Text-back-up-filen Filen går inte att markera när jag ska välja den under importer. Suck
Per
5-6-19
Hej Jan.

Vad menar du med att textbackupen inte går att markera. Är den grå, så att du inte får välja den, eller dyker den helt enkelt inte upp när du bläddrar bland filerna?


Vilken filändelse har textbackupen? .TXT?

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Jan Töve
5-7-19
Created byPer23:11 6 May 2019
Hej Jan. Vad menar du med att textbackupen inte går att markera. Är den grå, så att du inte får välja den, eller dyker den helt enkelt inte upp när du bläddrar bland filerna? Vilken filändelse har textbackupen? .TXT? Mvh. Per HansaWorld Suppo
Den är grå så att jag inte kan välja den. Den har ingen filändelse.
När back-upen var klar i first office klar fick jag namnge och kallade den då tove.

mvh
Jan
Per
5-7-19
Hej.

Har du möjlighet att kopiera denna textbackup, och sända den över forumet till oss?

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Jan Töve
5-7-19
Created byPer09:46 7 May 2019
Hej. Har du möjlighet att kopiera denna textbackup, och sända den över forumet till oss? Mvh. Per HansaWorld Support
Jag lade till .txt på slutet och då funkade importen. Men då hittade inte programmet mitt företag eftersom jag i first office döpt Töve Bild AB till Tövebild i ett ord. Jag lade då upp ett nytt företag med det namnet och då funkar allt, men när jag nu skall logga in tar den inte mitt lösen ord. Kan vara så att jag måste ha inloggningen till first office. Kan inte för mitt liv hitta den. Har ett lösenord men inget användarnamn. Vet ni hur användarnamnen såg ut till first office. Var det mejladress, kundnummer etc?
Nu är det nära…

/J
Per
5-7-19
Hej.

För First Office så ska kunderna använda ett namn/kod som de själva har skapat.
Jag kan tyvärr inte hjälpa dig att finna denna kod, jag har inte heller någon formell utbildning på First Office, men kanske du eventuellt kan finna denna kod ifall du startar upp ditt gamla First Office-konto, ifall möjligt.


Om inte så kanske du borde kontakta någon av våra partners som kan hjälpa dig med ditt problem:

X3msoft Oy
Telephone: 09 4241 2286
Email: sales@x3msoft.com
www.x3msoft.com

Applitron Datasystem AB
Telephone: 031-7072590
Email: calle@appli.se
www.appli.se

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Jan Töve
5-7-19
Applitron kunde inte hjälpa mig. X3msoft svarar inte.
Detta här är helt sanslöst. I två dagar har jag försökt uppgradera och fixa insmort av backup. Kan du inte prata med kollegor som kan first office. Ni har ju en gång sålt det.

Mvh Jan
Jan Töve
5-7-19
Jag har hittat kundnumret som ska vara användarnamn och lösenord för mitt gamla first office, men det funkar ändå inte.


Per
5-7-19
Hej.

Det är tyvärr lite krångligt att få hjälp med just äldre programvaror, eftersom kunskapen endast finns hos personal som tidigare hanterat programvaran. Detta gäller inte enbart HansaWorlds produkter, utan i princip samtliga mjukvaruprogram som inte längre stöds av utvecklaren.

Du nämner att du funnit kundnumret och lösenordet med att det inte fungerar att logga in.
Vad får du upp för felmeddelande? Att användarnamnet och lösenordet är fel?
Är du helt säker på att du har rätt kundnummer och lösenord?
Enligt vår kunddatabas, där du är registrerad för Books, så har du kundnummer 4658251

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Jan Töve
5-7-19
Created byPer15:26 7 May 2019
Hej. Det är tyvärr lite krångligt att få hjälp med just äldre programvaror, eftersom kunskapen endast finns hos personal som tidigare hanterat programvaran. Detta gäller inte enbart HansaWorlds produkter, utan i princip samtliga mjukvaruprogram so
Hej:
Jo det är det kundnumret jag har och som jag använt som användarnamn. Lösenordet är 6 siffror, fem versaler och en gemen.
Om vi inte kan få till det, så vill jag att du berättar hur jag tar bort mitt företag och mina servrar så får jag lägga upp ett nytt företag, ny server och ladda hem en ny programvara och strunta i att importera back.up.
När jag talade med Finland tidigare, så var han beredd att hjälpa mig, men hittade inte mitt företag i databasen. kanske för att det var i Finland. Han var mycket vänlig, men kunde inte göra något. Han sa att det borde den svenska supporten fixa.
Finns det inget sätt som du kan "låsa upp" det förbannade lösenordet som trilskas?
Annars som sagt. Får jag börja om från början. Går inte det får jag välja ett annat bokföringsprogram.


Med vänlig hälsning

Jan
Per
5-13-19
Hej.

Jag tror du tyvärr måste göra om detta igen.
Vänligen starta upp ditt gamla First Office, logga in (med det användarnamn & lösenord som du har) och kör sedan ut en ny textbackup.
Ta denna textbackup och importera den till en ny Standard Ekonomi. Starta upp Standard Ekonomi och se ifall det fungerar:
1. Logga in på First Office.
2. Exportera textbackup
3. Ladda ner ny (svensk) Standard Ekonomi från https://standard-accounts.com/swe/accounts/overview
4. Installera Standard Ekonomi (då du säkert redan har den i mappen Program, installera den nya klienten i en tom mapp på ditt skrivbord istället)
4. Starta upp den nyligen nedladdade Standard Ekonomi, och importera textbackupen (Modul-System >> Rutiner >> Importer >> Manuell filsök

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Per
5-13-19
Jeg har fått information av min chef att du kontaktat oss och informerat att du inte ville fortsätta detta ärendet, stämmer det?
Om så är fallet så stänger jag denna posten.


Mvh.
Per
HansaWorld Support
This thread has been closed for further comments. Please create a new thread
Back to the list
Latest Posts
I need direction, materials and any relevant information that can get me started in learning HAL....
10:45 25 Mar 2024
Bom dia Venho por este meio solicitar resolução para um problema que estamos a nos deparar com o Ha...
10:43 15 Mar 2024
You can subscribe to notifications for any post in this forum by selecting the 'star' icon on the top right corner of the topics list. You have to log in to use this functionality.