Ta bort klient
Diego Aznar
2018-05-22
Hej!
Jag vill plocka bort en klient från vårt programm.
Hur gör jag och vad är med kopplat till klienten? så att jag kan plocka bort även detta.
Får jag en ny faktura om jag gör detta nu?

Mvh
Annki Aznar
Per
2018-05-22
Hej.

Tack för meddelandet.

Använder du Standard ERP eller Standard Ekonomi?

Vad är ditt företagsnamn och kundenummer?

Diego Aznar
2018-05-22
Created byPer11:31 22 May 2018
Hej. Tack för meddelandet. Använder du Standard ERP eller Standard Ekonomi? Vad är ditt företagsnamn och kundenummer?
Vi använder Standard ERP
Företaget är Aznar Försäljnings Ab kundnr. 4050804
Diego Aznar
2018-05-22
Created byDiego Aznar15:02 22 May 2018
Vi använder Standard ERP Företaget är Aznar Försäljnings Ab kundnr. 4050804
förlåt kundnr. 4650804
Per
2018-05-23
Tack för meddelandet.

Jag kan se att erat företag är kopplat upp mot molnet, så ifall ni tar bort en klient så har det inte någon inverkan på själva företaget eftersom alt som registreras sparas på servern i molnet.
För det var väl en klient du ville ha bort, en installation av Standard ERP?
Eller menade du en användare nu?

Antalet klienter ska inte påvirka kostnaden för er, det som kostar är antalet användare och företag som ni satt upp i systemet.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Diego Aznar
2018-05-29
Created byPer14:21 23 May 2018
Tack för meddelandet. Jag kan se att erat företag är kopplat upp mot molnet, så ifall ni tar bort en klient så har det inte någon inverkan på själva företaget eftersom alt som registreras sparas på servern i molnet. För det var väl en klient
Jag menade en användare. Vi är tre idag och vill ta bort 1st.

Mvh
Annki Aznar
Per
2018-05-31
Hej.

Ni skall alltså ta bort en användare.

Detta kan ni göra genom att gå till MyStandard (mystandard.hansaworld.com) logga in som Admin-användare och välja "Subscriptions" och sedan "Active Addons"
Under "Named Users" väljer ni "Stop Subscribing" ange antalet användare som skall tas bort (i erat fall 1) och välj sedan slutdatum (end date)

Det är alltid en månad innan en ändring i kontraktet får effekt, så därför anger ni sista Juni som slutdatum.
Välj "Submit"

Ni kommer att få kreditnota för denna borttagna användaren vid nästa faktura.

Det som registrerats av användaren i ERP-systemet kommer att vara kvar.
Det som kommer tas bort är epost och liknande som tillhör denna användaren.
Ifall ni vill ta bort själva programmet från användarens personliga datormaskin så kan ni göra detta utan problem.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Diego Aznar
2018-06-20
Created byPer10:07 31 May 2018
Hej. Ni skall alltså ta bort en användare. Detta kan ni göra genom att gå till MyStandard (mystandard.hansaworld.com) logga in som Admin-användare och välja "Subscriptions" och sedan "Active Addons" Under "Named Users" väljer ni "Stop Subscribing
Hej!

Nu har jag varit inne på marknadsplatsen i min huvudmeny och ändrat under Active Addons
från 3 till 1.

Innerbär det att jag ändrat art. 20201040, 20201170, 20201370, 92200102, 95154002, 92115002,
92138002 och 92166002 från 3 till 1. Innerbär det i slutändan att jag bara kommer att betala 1/3 av vad vi betalar idag?

Mvh
Annki Aznar
Per
2018-06-20
Hej Annki.

Har du i "Named users" skrivit i "1" och slutdatum sista Juni och klickat på "Submit", så kommer en användare att tas bort, men det tar en månad innan detta tar effekt, så ni kommer alltså att ha kvar och betala för denna användaren fram till Augusti.

Ni kommer alltså från Augusti att endast betala för en användare mindre, inget annat.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Diego Aznar
2018-06-20
Created byPer11:21 20 Jun 2018
Hej Annki. Har du i "Named users" skrivit i "1" och slutdatum sista Juni och klickat på "Submit", så kommer en användare att tas bort, men det tar en månad innan detta tar effekt, så ni kommer alltså att ha kvar och betala för denna användaren fr
Du kan inte fråga mig om jag har gjort rätt, det är ju därför jag mailar till dig för att få

veta om jag har gjort rätt.
Vi vill ju endast ha en användare kvar och bara betala för alla delar i vårt system för en
person.
Kan du inte gå in och ändra detta åt mig så att allt blir rätt?

Mvh
Annki
Per
2018-06-20
Hej.

"Du kan inte fråga mig om jag har gjort rätt, det är ju därför jag mailar till dig för att få
veta om jag har gjort rätt."

Gjorde du som beskrivningen visade så har du gjort rätt.
Som jag informerade dig om så sker ändringen första Augusti så du kan inte se ändringen ännu i marknadsplatsen.

"Vi vill ju endast ha en användare kvar och bara betala för alla delar i vårt system för en
person. "

Vill du endast ha 1 användare kvar av dina nuvarande 3 så måste du gå tillbaka till marknadsplatsen och göra om proceduren igen, men denna gången anger du siffran "2" istället för "1", anger sista Juni som datum och sedan klickar du på "Submit"

"Kan du inte gå in och ändra detta åt mig så att allt blir rätt?"
Anställda på HansaWorld har inte tillåtelse att gå in och ändra på prenumerationsavtal för deras kunders räkning, detta för att undvika eventuella missförstånd som kan uppkomma.
Instruktioner för detta har angetts.

Mvh.

Per
HansaWorld Support
Per
2018-08-06
Hej Anki.

Som avtalat över telefon så har jag startat ett ärende runt erat problem med att eran konfigurering i marknadsplatsen ej fungerar.
Efter att vi funnit ut vad problemet är och fått ändra i erat kontrakt, så kommer jag att be om att få kreditera er för de användare ni inte behöver längre.

Återkommer här när jag har mer information om ärendet.

När jag tittade till era fakturor så kunde jag även se att en faktura lämnats obetald, denna är för perioden April-Juni 2018.
Jag kommer att sända denna faktura till era registrerade eposter: aznarannki@telia.com/aznarab@telia.com

Mvh.
Per

HansaWorld Support
Per
2018-08-07
Hej igen Anki.

Vi kommer att kreditera er för de två användare ni inte längre behöver, för perioden Augusti-September, totalt 595 SEK
Ni har även en annan kredit på 1856 SEK, dessa båda krediter kommer vi att dra av vid nästkommande faktura.

Jag ber er vänligen dock om att betala fakturan för perioden April-Juni 2018 så att denna blir registrerad som betald.

Sände en epost till aznarannki@telia.com med fakturan igår.

Tack på förhand.

Mvh.
Per

HansaWorld Support
This thread has been closed for further comments. Please create a new thread
Back to the list
Latest Posts
HC
Bom dia, vimos por este meio, uma vez mais solicitar uma solução urgentemente para o facto de não...
10:26 13 Jun 2025
Boa tarde, Estamos há um dia sem faturar, agradecemos resolução urgente do problema. O program...
19:44 5 Jun 2025
You can subscribe to notifications for any post in this forum by selecting the 'star' icon on the top right corner of the topics list. You have to log in to use this functionality.