Rapporter
Fredrik Ros
2017-05-10
Hur får jag ut orderdatum i Rapport: Kund/artikelstatistik?
Edwin
2017-05-10
Hej Fredrik,

Orderdatum går inte att få fram i den rapporten. Om det är väldigt viktigt för ert företag att kunna se orderdatumet där skulle det kunna läggas till med hjälp av en kundanpassning i programmet men det är i så fall något som innebär extra kostnader. Orderdatum kan ses i andra rapporter t.ex. TB, order och Orderjournal som du hittar i ordermodulen.

Med vänliga hälsningar

Edwin

HansaWorld Support

Fredrik Ros
2017-05-10
Skrivet av:Edwin15:04 10 Maj 2017
Hej Fredrik, Orderdatum går inte att få fram i den rapporten. Om det är väldigt viktigt för ert företag att kunna se orderdatumet där skulle det kunna läggas till med hjälp av en kundanpassning i programmet men det är i så fall något som inne
Jag vill i praktiken kunna ta fram en rapport inom vald period som innehåller Artiklar, Kunder, Omsättning och Orderdatum.

Är det då denna rapporten (Rapport: Kund/artikelstatistik) jag skall utgå ifrån och i så fall lägga till Orderdatum via kundanpassning, eller finns det andra vägar att gå via standardrapporterna?

Och hur löser jag det om jag vill ta ut en rapport i Excel som visar Artiklar, Kunder, Omsättning och Orderdatum utan att den exporteras med kunden som radrubrik (/kund) istället för i kolumn?

I praktiken alltså en rapport som har rubrikerna Artiklar, Kunder, Omsättning och Orderdatum?
Edwin
2017-05-12
Skrivet av:Fredrik Ros17:46 10 Maj 2017
Jag vill i praktiken kunna ta fram en rapport inom vald period som innehåller Artiklar, Kunder, Omsättning och Orderdatum. Är det då denna rapporten (Rapport: Kund/artikelstatistik) jag skall utgå ifrån och i så fall lägga till Orderdatum via ku
Hej Fredrik,

Jag undersöker möjligheterna för att få ut en rapport i det slaget. Jag återkommer när jag har mer information.

Mvh

Edwin
Fredrik Ros
2017-05-12
Skrivet av:Edwin11:39 12 Maj 2017
Hej Fredrik, Jag undersöker möjligheterna för att få ut en rapport i det slaget. Jag återkommer när jag har mer information. Mvh Edwin
Tack.

Order också.

Så optimalt sett en excelrapport med 5 kolumner; År, Kund, Artikel, Pris, Order.
Fredrik Ros
2017-05-12
Skrivet av:Fredrik Ros11:46 12 Maj 2017
Tack. Order också. Så optimalt sett en excelrapport med 5 kolumner; År, Kund, Artikel, Pris, Order.
Inte år, utan datum skall det vara.
Fredrik Ros
2017-06-09
När man väl har den s.k. HAL-licensen, hur svårt är det att skapa egna rapporter genom att dra information från befintliga fält, eller kräver det speciell kunskap/kompetens i Standard ERP?
Edwin
2017-06-09
Skrivet av:Fredrik Ros07:48 9 Jun 2017
När man väl har den s.k. HAL-licensen, hur svårt är det att skapa egna rapporter genom att dra information från befintliga fält, eller kräver det speciell kunskap/kompetens i Standard ERP?
Vi har en funktion som tillåter skapandet av egna rapporter men den kräver en hel del kunskap för att bemästras. Det är med andra ord inte att bara köpa till funktionen och sen tuta och köra så jag skulle starkt rekommendera att ni tar hjälp av en partner för att göra det. Du kan läsa en manual om hur rapportgeneratorn fungerar så kanske du kan bilda dig en egen uppfattning om huruvida det är något du skulle kunna göra själv eller ej:
http://www.hansamanuals.com/main/none/theconf___300/manuals/version___82/hwconvindex.htm

Mvh

Edwin
This thread has been closed for further comments. Please create a new thread
Tillbaka till listan
Senaste inläggen
Mia Hafström
Hej, Vi har fått en faktura för september som avser extra debitering pga att vi använder en gamma...
13:53 1 Jul 2025
Arno Metall AB
Hej! När jag ska starta Hansa och skrivit i lösenordet blinkar det bara till och det händer ingenti...
15:37 21 Maj 2025

Vi bevakar forumet under ordinarie kontorstid och vårt mål är att besvara alla frågor inom 24 timmar.

You can subscribe to notifications for any post in this forum by selecting the 'star' icon on the top right corner of the topics list. You have to log in to use this functionality.