Skrivet av:Margareta Thomte08:41 3 Feb 2017
Hej Edwin,
Jag förstår inte din information. Vi har ingen egen server.
Vi är uppdaterade med Standard ERP 8.3 2017-01-08. De personer här som tidigare uppdaterat säger att det inte finns någon version 2017-01-25 tillgänglig inifrån programmet.
Hej,
Nej, eftersom ni använder er av vår molntjänst har ni ingen server på plats hos er, det stämmer. Men ni är fortfarande uppkopplade mot en server via molnet så att säga. För att hantera den kan ni använda er av ert konto på http://mystandard.hansaworld.com. Om du loggar in med din mejladress där kommer du att se information om den server ni är uppkopplade mot. Du kommer också att kunna stoppa och starta servern, starta om den och uppdatera den. Trycker du på Update Version kommer du få alternativet att uppdatera till den senaste versionen. Det kan vara en bra idé att kolla med dina kollegor först bara så att det inte är någon som är mitt uppe i användandet av programmet när du startar en uppdatering eftersom de då kommer att loggas ut automatiskt.
Att uppdatera genom My Standard är alltid att föredra eftersom uppdateringsfunktionen inne i själva programmet ibland inte fungerar som den ska, som i det här fallet då den säger att det inte finns någon nyare version än 2017-01-08.
På My Standard finns en funktion som heter Manage Users. Om du klickar på den kommer du att se ditt (och mitt) namn listade. Det betyder att det bara är du som kan logga in på sidan och styra servern. Vill du att en kollega ska ha samma möjlighet kan du lägga till deras Standard-ID där och välja vilken åtkomst de ska ha så kommer de också att kunna logga in på sidan.
Mitt förslag nu är att du loggar in på My Standard och kollar så att ingen använder programmet (det kan du göra via sidan genom View Log -> Login history). Starta sen om servern genom Restart. Testa sen efter det och se om språkproblemet är löst. När det gäller uppdateringen föreslår jag att du gör den när du vet att ingen kommer att behöva vara inloggad i systemet på en liten stund (ca 10-15 minuter), t.ex. under lunchen eller efter stängning. Det kommer att lösa problemet med för många popups vid kopiering av fakturor.
Har du några frågor är det bara att ställa dem här.
Med vänliga hälsningar
Edwin
HansaWorld Support