Kommer inte på 3 av mina företag "Company is not licensed"
Ny global användare
2017-01-11
Ny global användare
2017-01-11

På andra av mina företag kommer felmeddelande i pop up " Fler icke-konsoliderade företag än tillåtet. Programmet är nu i begränsat läge.
Ny global användare
2017-01-11
Problemen har varit sedan 27 december men inget blir åtgärdat!

Jag mailade till sweden@hansaworld.com för två dagar sedan men inget har hänt.

Jag har ringt via växeln men ingen återkommer.

Jag har 14 företag som just nu ligger i begränsat läge och jag kan inte skriva ut från dem! Jag har 3 företag som jag inte ens kommer in i.

Edwin
2017-01-11
Hej Maj,

Kommer ingen av era användare in på de tre företagen du nämner? När ni hade problem tidigare berodde det som sagt på att ni hade för många företag som var inställda som fleranvändare. Det sista jag hörde sen dess var att din kollega Susie lyckades logga in i företaget som det var problem med (MNF AB). Har det inte fungerat alls sen dess?

Med vänliga hälsningar

Edwin
HansaWorld Support

Ny global användare
2017-01-11
Hej Edwin,

Det var Joakim Nilsson anställd hos er som har gjort hela upplägget (på ett dåligt sätt).

Jag har hela tiden haft två fleranvändarlicenser. 26-26/12 hände något hos er i systemet. Jag hade inte gjort någon ändring. När bara två företag hade ifyllt fleranvändarlicenser fungerade det ändå inte. Jag tog bort funktionen på det ena företaget som hade stängt över jul och nyår - då kom Susie in. Jag ringde häromdagen och påpekade detta ännu en gång. Igår fungerade båda dessa företag med fleranvändarlicenser förutom att meddelande om begränsat läge var uppe.

"Begränsat läge" har kommit upp sedan 27 december men de flesta dokument har gått att skriva ut några företag, men efter att jag hämtade databasnyckel idag har det inte gått att skriva ut. Inte på något företag.

De två användare som har anledning att logga in på de tre företagen kommer inte in. Meddelande:"Company is not licensed" Moms ska deklareras på tisdag...

Edwin
2017-01-11
Hej,

Ni har nu alltså enbart två företag med inställningen fleranvändare?

Med vänliga hälsningar

Edwin
Ny global användare
2017-01-11
Ja.
Ny global användare
2017-01-11
Förtydligande: Företag som jag inte kommer in i kan jag naturligtvis inte kontrollera inställningar på...
Edwin
2017-01-11
För att komma in i alla företag kan du skapa en global användare. Gå först in i modul System -> Inställningar -> Tilläggsfunktioner. Bocka där i "Använd globala användare". Gå sen in i modul System, avancerat -> Register -> Global users. Skapa där en ny global användare. Bocka för User is Admin och under fliken Företag lägger du in alla företag ni har och ger den nya användaren Full Åtkomst till dessa.

Spara sedan användaren och logga in med den. Då ska du kunna byta mellan alla era företag utan att behöva logga in och ut. Då kan du kolla inställningarna på alla era företag och ställa in rätt typ på dem.

Mvh

Edwin
Ny global användare
2017-01-11

Din lösning fungerar inte!

"Gå först in i modul System -> Inställningar -> Tilläggsfunktioner. Bocka där i "Använd globala användare". " Detta var redan bockat

Skapa där en ny global användare. Bocka för User is Admin och.....
DET FINNS INGET ATT BOCKA I!

Självklart har den nya användaren "NY" ingen brevlåda, eller lösenord, den är inte licensierad, jag kan inte logga in med den.

Dessutom finns även problemet med de 3 företagen som jag inte alls kommer in i "Company is not licensed"

Hur vore det att ringa upp istället för att maila fram och tillbaka på detta sätt?

Ny global användare
2017-01-11
2017-01-11 kl 17:56
Ser att jag mailat dig detta 2016-12-27 vilket innebär att det enbart är två företag som har ikryssat fleranvändare.

Hej Edwin,

Nu har jag äntligen lyckats logga in i alla bolag utom M N F AB. Jag har tagit bort alla fleranvändare utom på det bolaget som jag inte kommer in i.

Jag blit utkastad hela tiden. Skulle du kunna starta om servern så kanske det hela fungerar. Jag försökte hämta hem en ny databasnyckel i L E AB men blir utkastad, lyckas inte med detta.

Om du inte kan fortsätta hjälpa mig med detta imorgon, kan du ge mig mailadress till någon annan som kan göra det imorgon?

Tack för din hjälp idag. Inte ditt fel att din arbetsgivare har sämsta supporten!

Edwin
2017-01-12
Hej,

Om ni begär en databasnyckel idag kommer ni att kunna få en som ska fungera i en extra dag. Den ger er också möjlighet att ha ytterligare fleranvändarföretag vilket ska betyda att ni kan logga in i alla företag. Då kan ni gå in och ställa in korrekt inställningar på era företag. Det här kommer bara att fungera idag så det är viktigt att ni gör ändringarna under dagen så att allt är fixat till morgondagen.

Med vänliga hälsningar

Edwin
Ny global användare
2017-01-12
2017-01-12 kl 9:52

När jag hämtade internetdatabasnyckeln kom ett meddelande:
RecAndPush styp = 0

Jag kommer INTE in de 3 bolagen! Meddelande "Company is not licensed"

Nu har detta pågått sedan 27 december...

Edwin
2017-01-12
Hej,

I vårt system kan jag se att ni har fått en ny databasnyckel för några minuter sedan. Pröva att starta om programmet och se om det fungerar bättre.

Mvh

Edwin
Ny global användare
2017-01-12
2017-01-12 kl 10:33
Jag kommer INTE in de 3 bolagen! Meddelande "Company is not licensed"

Vet du vad. Ni får mitt login och lösen, så får en av era tekniker fixa detta. Det är ju faktiskt Joakim Nilsson, en av era tekniker som gjort uppläggningen av samtliga 14 (!!) företag. Varför ska jag sitta i dagar och rätta det som Joakim gjorde fel??
Edwin
2017-01-12
Hej igen Maj,

Jag beklagar givetvis strulet. Vi har gjort ytterligare en förändring i bakgrunden nu så om du går in och begär en ny databasnyckel igen bör du kunna logga in i dina företag igen. Efter det kan du kontrollera företagstyperna.

Mvh

Edwin
Ny global användare
2017-01-12

Nej, jag kommer inte in ändå.

Jag beklagar också att ni inte kan rätta era fel utan att jag ska behöva göra det.

Vem kan jag maila och reklamera det arbete som Joakim Nilson gjorde?

Ni får mitt login och lösen, så får en av era tekniker fixa detta.

Edwin
2017-01-12
Jag kan enbart försöka svara på tekniska frågor i det här forumet men vi har samtidigt tekniker som försöker lösa ditt problem. Jag skulle vilja be dig att gå in i modul System -> Rapporter -> Företagsinformation. Välj Pdf som media och spara rapporten någonstans på din dator. Mejla sen in den till sweden@hansaworld.com så ska vi se om vi kan hitta lösningen där.

Mvh

Edwin
Ny global användare
2017-01-12
2017-01-12 12:33

Har mailat nu.
Edwin
2017-01-12
Skrivet av:Ny global användare11:34 12 Jan 2017
2017-01-12 12:33 Har mailat nu.
Jag har bifogat informationen till våra tekniker och enligt vad de kan se i systemet finns det fortfarande 6 företag som är fleranvändare. Jag föreslår därför att du går in i varje företag du kan komma in i och dubbelkollar vilken företagstyp det är.
Gå in i modul System -> Inställningar -> Företagsdata -> Fliken "Reg".

Mvh

Edwin
Ny global användare
2017-01-12
2017-01-12 kl 14:30

Jag hämta ännu en ny internetdatabasnyckel.

3 företag kommer jag INTE in i. Hur ska jag kunna kontrollera något i dem då?

2 företag har jag fleranvändare på.

Det kan alltså vara max 3+2=5 fleranvändare som er tekniker Joakim Nilson kryssat i som fleranvändare.

Dessutom var dessa tre företag inte ikryssade som fleranvändare 2016-12-27.

Hur svårt kan det vara för att lösa era egna fel?

Ni får mitt login och lösen, så får en av era tekniker fixa detta.

Till vem kan jag maila och reklamera det arbete som Joakim Nilson gjorde?
Edwin
2017-01-12
Skrivet av:Ny global användare13:35 12 Jan 2017
2017-01-12 kl 14:30 Jag hämta ännu en ny internetdatabasnyckel. 3 företag kommer jag INTE in i. Hur ska jag kunna kontrollera något i dem då? 2 företag har jag fleranvändare på. Det kan alltså vara max 3+2=5 fleranvändare som er tekniker Joa
Du ska inte hämta en ny internetdatabasnyckel. Du kan kontrollera alla företag som du fortfarande kan komma in i vilket bör vara 11 stycken. Gör det och sätt dem till enanvändare om det inte redan är inställt på det. I vårt system står det som sagt att det är 6 stycken som är fleranvändare och det är därför vi ber dig att dubbelkolla dina inställningar.

Gällande övriga frågor kan du alltid mejla till sweden@hansaworld.com så vidarebefordras ditt mejl till rätt person.

Mvh

Edwin
Ny global användare
2017-01-12
2017-01-12 kl 15:59

Två av dem ska vara, och är, fleranvändare. Vill ni att jag tillfälligt ska ändra alla 11 till enanvändare?
Edwin
2017-01-12
Skrivet av:Ny global användare15:02 12 Jan 2017
2017-01-12 kl 15:59 Två av dem ska vara, och är, fleranvändare. Vill ni att jag tillfälligt ska ändra alla 11 till enanvändare?
Ja, gör det och starta sen om programmet och se om du då kan komma in i de tre företag som är låsta.

Mvh

Edwin
Ny global användare
2017-01-12
2017-01-12 kl 16:52

Jag har gjort det men kommer ändå inte in i någon av de 3.
Ny global användare
2017-01-13
2017-01-13 kl 8:02

På 48 timmar har ni inte löst någonting.

Öppna programmet från begränsat läge tills ni löst det problem som ni själva skapat!!! Vi behöver skriva ut både idag och under helgen. Ska jag behöva be om det varje dag när felet ligger hos er?

jag har 3 företag som är låsta. Ett av dem kan inte fakturera sina kunder (!) och ett kan inte momsdeklareras!
Edwin
2017-01-13
Skrivet av:Ny global användare07:13 13 Jan 2017
2017-01-13 kl 8:02 På 48 timmar har ni inte löst någonting. Öppna programmet från begränsat läge tills ni löst det problem som ni själva skapat!!! Vi behöver skriva ut både idag och under helgen. Ska jag behöva be om det varje dag när fele
Hej,

Ni har version 8.0 av Standard ERP som jag förstår. Det kan vara så att det ligger ett fel i den versionen som är åtgärdat i nyare upplagor. Ni behöver därför uppdatera ert program till 8.2.

1. Ta först en databastextbackup genom att gå in i modul System -> Rutiner -> Exporter -> Databastextbackup -> Spara filen någonstans på datorn där du vet var den är.

2. Stäng programmet

3. Logga sen in på ert konto på https://mystandard.hansaworld.com/

4. Tryck på Update version och välj Release Version.

5. Vänta tills uppdateringen är klar. Du ser status på uppdateringen till vänster på My Standard-sidan.

6. Starta programmet och tryck på Standard ERP uppe till vänster på skärmen och välj Om Standard ERP. Dubbelkolla där att ni nu är på version 8.3

Mvh

Edwin
Ny global användare
2017-01-13
2017-01-13 kl 10:28

1 Jag ska alltså ta databasbackup på 14 företag? Tre av dem kommer jag inte in i och KAN inte göra en backup på. Vad händer med dessa tre företag? Tar ni backup på dem?

3 Jag har inget konto på https://mystandard.hansaworld.com/ När jag ber om lösenord kommer: "Specified email was not found" Kan ni lägga upp ett konto på mig?

Allt detta kommer inte bli löst idag. Vi behöver kunna skriva ut både idag och under helgen. Kan ni öppna det begränsade läget fredag-söndag? Om inte, varför?
Edwin
2017-01-13
Skrivet av:Ny global användare09:30 13 Jan 2017
2017-01-13 kl 10:28 1 Jag ska alltså ta databasbackup på 14 företag? Tre av dem kommer jag inte in i och KAN inte göra en backup på. Vad händer med dessa tre företag? Tar ni backup på dem? 3 Jag har inget konto på https://mystandard.hansaworld.
Det räcker med att du tar en databastextbackup på ett av dina företag så följer alla med.

Det snabbaste du kan göra då är att istället ladda ned den senaste versionen av Standard ERP från www.standardinstall.com och installera den. Se till att det är Standard ERP du laddar ned och inte Standard ERP Server. När du startar programmet väljer du att importera in den backup som du tog. Testa efter det och se om du får samma problem med inloggning i olika företag.

Mvh

Edwin

This thread has been closed for further comments. Please create a new thread
Tillbaka till listan
Senaste inläggen
Mia Hafström
Hej, Vi har fått en faktura för september som avser extra debitering pga att vi använder en gamma...
13:53 1 Jul 2025
Arno Metall AB
Hej! När jag ska starta Hansa och skrivit i lösenordet blinkar det bara till och det händer ingenti...
15:37 21 Maj 2025

Vi bevakar forumet under ordinarie kontorstid och vårt mål är att besvara alla frågor inom 24 timmar.

You can subscribe to notifications for any post in this forum by selecting the 'star' icon on the top right corner of the topics list. You have to log in to use this functionality.