Importera Sie-fil
Katarina Johannesson
2016-12-12
Jag ska importera bokslutstransaktioner som avser förra året via en siefil som jag fått skickad till mig. Hur säkerställer jag att de hamnar i rätt år? Känner systemat av rätt år vid import av siefil? Jag kan inte hitta hur jag ska välja datum som man kan vid export av fil. Var ser jag sedan att filen har hamnat i rätt år?

Edwin
2016-11-04
Hej Katarina,

Vilken version är det på HansaWorld-systemet du använder?

Med vänliga hälsningar

Edwin
HansaWorld Support
Katarina Johannesson
2016-11-04
Standard Erp 8.1 2016-02-28
Katarina Johannesson
2016-11-04
Created byEdwin13:14 4 Nov 2016
Hej Katarina, Vilken version är det på HansaWorld-systemet du använder? Med vänliga hälsningar Edwin HansaWorld Support
Hej!

Jag använder standard Erp 8.1 2016-02-28
Edwin
2016-11-07
Created byKatarina Johannesson14:59 4 Nov 2016
Hej! Jag använder standard Erp 8.1 2016-02-28
Det ska inte vara några problem att importera SIE-filen. Systemet ska själv känna av vilket år som är korrekt och placera informationen därefter. Är du osäker kan du alltid göra en backup innan du gör några ändringar. Då, om det mot förmodan skulle gå fel, kan du alltid återgå till hur det såg ut när du tog backupen. För att ta en backup går du in på modul System >> Rutiner >> Export >> Tidsstyrd backup.

Med vänliga hälsningar

Edwin
HansaWorld Support

Katarina Johannesson
2016-11-09
Created byEdwin10:10 7 Nov 2016
Det ska inte vara några problem att importera SIE-filen. Systemet ska själv känna av vilket år som är korrekt och placera informationen därefter. Är du osäker kan du alltid göra en backup innan du gör några ändringar. Då, om det mot förmodan
Hej igen!
Nu har jag gjort importen och det blev inte riktigt rätt, så nu har jag följande frågeställningar:

Jag har fått en sie-4 fil med bokslutstransaktioner per 160430 som jag importerat i Hansa. Bokslutstransaktionerna verkar hamna rätt men utgående saldo stämmer ej. En balansrapport per 150430 visar att på samtliga konton har UB bokförts en gång till. Se exempelvis konto 2099 (HB per 160430)så stämmer förändringen men IB har ändrats. Kollar jag huvudbok per 150430 på samma konto har det kommit in en extra verifikation som heter "IB 6"? Hur kan 150430 ändra sig när jag lägger in en sie4-fil per 160430? Hur gör jag nu för att få rätt utgående balans per 150430?

Med vänlig hälsning
Katarina
Edwin
2016-11-09
Hej Katarina,

Om du vill ta bort det extra ingående saldot (IB.6) så kan du följa nedanstående steg:
1. Gå in i modul Redovisning
2. Inställningar
3. Ingående saldon
4. Välj IB.6 och ta bort det

Med vänliga hälsningar

Edwin
HansaWorld Support
Katarina Johannesson
2016-11-10
Created byEdwin15:13 9 Nov 2016
Hej Katarina, Om du vill ta bort det extra ingående saldot (IB.6) så kan du följa nedanstående steg: 1. Gå in i modul Redovisning 2. Inställningar 3. Ingående saldon 4. Välj IB.6 och ta bort det Med vänliga hälsningar Edwin HansaWorld Support
Hej igen och tack för hjälpen.

När jag följer instruktionerna och är på ingående saldo så finns det en rad med:
Transdag 2015-04-30 Ser.nr 6 Ingen kommentar.
Är det den raden jag ska markera och sedan välja redigera-ta bort?
Edwin
2016-11-10
Created byKatarina Johannesson09:12 10 Nov 2016
Hej igen och tack för hjälpen. När jag följer instruktionerna och är på ingående saldo så finns det en rad med: Transdag 2015-04-30 Ser.nr 6 Ingen kommentar. Är det den raden jag ska markera och sedan välja redigera-ta bort?
Hej,

Det låter som att det är den rätta raden så det kan du pröva så borde siffrorna rätta till sig. Som alltid när du tar bort någonting är det alltid smart att ta en backup innan om det mot förmodan skulle gå snett.

Mvh

Edwin
HansaWorld Support
Katarina Johannesson
2016-11-10
Created byEdwin09:25 10 Nov 2016
Hej, Det låter som att det är den rätta raden så det kan du pröva så borde siffrorna rätta till sig. Som alltid när du tar bort någonting är det alltid smart att ta en backup innan om det mot förmodan skulle gå snett. Mvh Edwin HansaWorld
Jag har provat men det fungerade inte. Nu står det 7 istället för 6 när jag går in i huvudboken och tittar på konto 2099 per 20150430.

Katarina
Edwin
2016-11-11
Created byKatarina Johannesson09:35 10 Nov 2016
Jag har provat men det fungerade inte. Nu står det 7 istället för 6 när jag går in i huvudboken och tittar på konto 2099 per 20150430. Katarina
Då föreslår jag att du uppdaterar ert Standard ERP till den senaste versionen för att se om det hjälper. Vi lägger kontinuerligt in förbättringar och buggfixar i våra nya versioner och för att utesluta att det inte är ett problem som är orsakat av den äldre versionen är en uppdatering nödvändig. Uppdatera kan du göra genom att logga in på er sida på https://mystandard.hansaworld.com/

Om du fortfarande får fel siffror när du genomför ändringarna i den nya versionen ska vi se om vi kan lösa problemet på ett annat sätt.

Mvh

Edwin
HansaWorld Support
Cathrin Bergendorff
2016-12-06
Created byEdwin13:05 11 Nov 2016
Då föreslår jag att du uppdaterar ert Standard ERP till den senaste versionen för att se om det hjälper. Vi lägger kontinuerligt in förbättringar och buggfixar i våra nya versioner och för att utesluta att det inte är ett problem som är orsaka
Hej!

Vi har letat efter uppdateringar men får till svar,
"Det finns inga senare uppdateringar för er version av ERP"

Så vi önskar få hjälp med vårt problem på något annat sätt.
Det är alltså fortfarande fel siffor, den har blivit dubbel inbokat sen vi importerade sie filen. Hjälp!

/Cathrin Bergendorff
Edwin
2016-12-12
Created byCathrin Bergendorff09:41 6 Dec 2016
Hej! Vi har letat efter uppdateringar men får till svar, "Det finns inga senare uppdateringar för er version av ERP" Så vi önskar få hjälp med vårt problem på något annat sätt. Det är alltså fortfarande fel siffor, den har blivit
Hej Cathrin,

Pröva att logga in på ert konto på https://mystandard.hansaworld.com/ och uppdatera därifrån genom att klicka på Update Version. Har ni försökt uppdatera genom själva programmet kan det ibland bli så att programmet inte hittar någon uppdatering trots att det borde det.

Mvh

Edwin

HansaWorld Support
Edwin
2016-12-13
Om du är osäker på vad ditt Standard ID är kan du följa nedanstående steg:

1. Öppna Standard ERP och gå till modul System -> Register -> Personer och öppna ett personkort.

2. När du är i ett personkort gå till fliken Säljare. Epostadressen som är skriven i fältet Inloggningsepostadress är den adress du använder när du loggar in på My Standard.

3. Har du inte tillgång till registret i systemmodulen betyder det att du inte har adminrättigheter. Då måste du kontakta en annan användare som har det.

4. Du kan också få tillgång till My Standard genom Marknadsplatsen. Där behöver du inte logga in med användarnamn och lösenord.

Mvh

Edwin
This thread has been closed for further comments. Please create a new thread
Back to the list
Latest Posts
HC
Bom dia, vimos por este meio, uma vez mais solicitar uma solução urgentemente para o facto de não...
10:26 13 Jun 2025
Boa tarde, Estamos há um dia sem faturar, agradecemos resolução urgente do problema. O program...
19:44 5 Jun 2025
You can subscribe to notifications for any post in this forum by selecting the 'star' icon on the top right corner of the topics list. You have to log in to use this functionality.