Att scrolla är en mardröm..
RICKARD ULLBIN
2016-12-13
Uppgraderat oss till ERP Standard nyss o är så besviken då
jag scrollar upp o ner med musen försvinner bakgrunden o återskapas igen- vid varje musklick/snurr på hjulet.
Hjälp! jag får huvudvärk o åksjuk av detta blinkande!
HansaWorld
2016-10-19
Hej Rickard,

vänligen låt oss veta vilken version du använder och vilken Windows eller Mac OS version du kör. Då kan vi titta på problemet.

Mvh, HansaWorld Support
RICKARD ULLBIN
2016-10-20
Vi har Windows 7 Proffessional.
Standard ERP
Version 8.2 2016-10-10
RICKARD ULLBIN
2016-10-24
Hej Supporten,
Har inte hört av er på ett tag.
Vänligen se mitt förra mail/inlägg där står mina förutsättningar

Med vänlig hälsning
Rickard
RICKARD ULLBIN
2016-10-26
Skrivet av:RICKARD ULLBIN11:25 24 Okt 2016
Hej Supporten, Har inte hört av er på ett tag. Vänligen se mitt förra mail/inlägg där står mina förutsättningar Med vänlig hälsning Rickard
Hej, var tog Ni vägen med hjälpen??

RICKARD ULLBIN
2016-11-01
Skrivet av:RICKARD ULLBIN08:29 26 Okt 2016
Hej, var tog Ni vägen med hjälpen??
Var är Ni på supporten??
Edwin
2016-11-02
Hej, Rickard.

Jag ber om ursäkt för det alldeles för sena svaret.

Om du har problem med bakgrunden i Standard ERP kan du välja att alltid låta den vara dold. Det gör du enligt följande:

1. Gå in i modulen Lokala inställningar

2. Inställningar

3. Lokal maskin

4. Bocka i "Dölj bakgrund"

5. Spara

Med vänliga hälsningar

Edwin
HansaWorld Support
RICKARD ULLBIN
2016-11-02
Skrivet av:Edwin13:28 2 Nov 2016
Hej, Rickard. Jag ber om ursäkt för det alldeles för sena svaret. Om du har problem med bakgrunden i Standard ERP kan du välja att alltid låta den vara dold. Det gör du enligt följande: 1. Gå in i modulen Lokala inställningar 2. Inställnin
Hej,

Har nu ändrat som Du beskrev men problemet är inte borta,
annan idé?
Carina
Edwin
2016-11-02
Hej, Carina

Vi har inte hört talas om problemet tidigare och lyckas inte återskapa det. Är det bakgrundsfönstret till Standard ERP som ni syftar på när ni skriver att bakgrunden försvinner och återskapas vid musklick och snurr på mushjulet?

Något ni kan pröva är att köra programmet på en annan dator för att se om problemet kvarstår. Om så inte är fallet ligger problemet lokalt på er dator och inte i Standard ERP.

Mvh

Edwin
HansaWorld Support
RICKARD ULLBIN
2016-11-03
Skrivet av:Edwin15:07 2 Nov 2016
Hej, Carina Vi har inte hört talas om problemet tidigare och lyckas inte återskapa det. Är det bakgrundsfönstret till Standard ERP som ni syftar på när ni skriver att bakgrunden försvinner och återskapas vid musklick och snurr på mushjulet? N
Vi har exakt samma problem på tre datorer.

Samma sak händer när man scrollar med musen.

Detta problem fanns inte innan uppdateringen till ERP.

Carina
Edwin
2016-11-03
Skrivet av:RICKARD ULLBIN10:09 3 Nov 2016
Vi har exakt samma problem på tre datorer. Samma sak händer när man scrollar med musen. Detta problem fanns inte innan uppdateringen till ERP. Carina
Det låter väldigt märkligt. Skulle du kunna ge ett exempel på var exakt i systemet det är ni upplever problemet? Om det t.ex. är när ni scrollar bland er lista över fakturor i modul Fakturering >> Register >> Fakturor eller liknande.

Mvh

Edwin
HansaWorld Support
RICKARD ULLBIN
2016-11-03
Skrivet av:Edwin10:27 3 Nov 2016
Det låter väldigt märkligt. Skulle du kunna ge ett exempel på var exakt i systemet det är ni upplever problemet? Om det t.ex. är när ni scrollar bland er lista över fakturor i modul Fakturering >> Register >> Fakturor eller liknande.
Ja, exakt som du beskriver det!
Edwin
2016-11-04
Skrivet av:RICKARD ULLBIN10:52 3 Nov 2016
Ja, exakt som du beskriver det!
Upplever ni samma problem på något annat ställe i systemet? Det här är som sagt ett problem vi inte har hört talas om tidigare, därför är all information vi kan få till hjälp för att vi ska kunna undersöka det mer noggrant.

Mvh

Edwin
HansaWorld Support
RICKARD ULLBIN
2016-11-10
Skrivet av:Edwin08:44 4 Nov 2016
Upplever ni samma problem på något annat ställe i systemet? Det här är som sagt ett problem vi inte har hört talas om tidigare, därför är all information vi kan få till hjälp för att vi ska kunna undersöka det mer noggrant. Mvh Edwin Hansa
Hej Edwin,
Problemet finns i alla områden där man kan scrolla, order, fakturor osv.
Samma sak på alla datorer här. Vi får inte listan att ligga still.

Både av sig själv samt så fort man klickar på en ex order och senare vill scrolla upp eller ner så försvinner listan i en sekund och sen tillbaka.

Listan verkar också uppdatera sig själv var 5:e sekund. suck..

Hjälp,

Edwin
2016-11-11
Skrivet av:RICKARD ULLBIN12:38 10 Nov 2016
Hej Edwin, Problemet finns i alla områden där man kan scrolla, order, fakturor osv. Samma sak på alla datorer här. Vi får inte listan att ligga still. Både av sig själv samt så fort man klickar på en ex order och senare vill scrolla upp eller ne
Hej Rickard,

Har jag rätt i att ni använder er egen server och alltså inte använder vår molntjänst? Om så är fallet rekommenderar jag att ni kikar på er server för att se om den har tillräcklig kapacitet och prestanda. Närmar sig servern bristningsgränsen finns det en risk att Standard ERP, liksom andra sorters program, börjar bete sig konstigt och långsamt.

Med vänliga hälsningar

Edwin
HansaWorld Support
RICKARD ULLBIN
2016-11-14
Skrivet av:Edwin08:49 11 Nov 2016
Hej Rickard, Har jag rätt i att ni använder er egen server och alltså inte använder vår molntjänst? Om så är fallet rekommenderar jag att ni kikar på er server för att se om den har tillräcklig kapacitet och prestanda. Närmar sig servern bris
Hej Edwin,

Vi är efter senaste uppdateringen 2016-10-10 på Molntjänsten enligt Avone It.
Så fortfarande: varför beter sig våra tre datorer lika konstigt sedan uppdateringen?
Hjälp..

Carina

Edwin
2016-11-14
Skrivet av:RICKARD ULLBIN10:20 14 Nov 2016
Hej Edwin, Vi är efter senaste uppdateringen 2016-10-10 på Molntjänsten enligt Avone It. Så fortfarande: varför beter sig våra tre datorer lika konstigt sedan uppdateringen? Hjälp.. Carina
Hej igen,

Det här är som sagt ett problem vi aldrig har hört talas om tidigare och jag har diskuterat det med ett flertal kollegor som alla tycker att det låter som att det är ett serverproblem. Jag föreslår därför att ni kontaktar Avone och beskriver ert problem för dem. Förhoppningsvis finns lösningen på problemet i någon av deras inställningar för er molntjänst.

Mvh

Edwin
This thread has been closed for further comments. Please create a new thread
Tillbaka till listan
Senaste inläggen
Mia Hafström
Hej, Vi har fått en faktura för september som avser extra debitering pga att vi använder en gamma...
13:53 1 Jul 2025
Arno Metall AB
Hej! När jag ska starta Hansa och skrivit i lösenordet blinkar det bara till och det händer ingenti...
15:37 21 Maj 2025

Vi bevakar forumet under ordinarie kontorstid och vårt mål är att besvara alla frågor inom 24 timmar.

You can subscribe to notifications for any post in this forum by selecting the 'star' icon on the top right corner of the topics list. You have to log in to use this functionality.