Programmet hänger sig
2021-02-09
Hej!

Använder Standard ERP installerad lokalt på en Mac med operativ macOS Big Sur.
Programmet bara hänger sig och jag måste tvångsavsluta det och starta om det, händer varje gång jag är i programmet.
Använder Standard ERP 8.5 2021-01-13
85350463
HansaWorld support Nordics
2021-02-09
Hei.

Jeg kan ikke finne VadsboTryck i vår cloud controller, er det installert på maskinen? Videre så skal versjon 01-13 fungere bra på Big Sur så det er nok ikke problemet. Får du opp noen feilbeskjed?

Mvh
2021-02-09
Skrivet av:HansaWorld support Nordics11:58 9 Feb 2021
Hei. Jeg kan ikke finne VadsboTryck i vår cloud controller, er det installert på maskinen? Videre så skal versjon 01-13 fungere bra på Big Sur så det er nok ikke problemet. Får du opp noen feilbeskjed? Mvh
Nej, inget felbesked, bara markören som snurrar när jag använt programmet i ca 10 minuter, sedan måste jag tvångsavsluta programmet för det svarar inte på några knapptryck. Markören snurrar även i början när jag startar upp programmet innan det byter språk av sig självt från engelska till svenska.

Vadsbo Tryck AB
Kundnummer: 4651093
2021-02-10
Hei.

Kan du prøve å installere en ny versjon på en ny lokasjon slik at du beholder den gamle.

Du kan laste ned en ny klient på https://mystandard.hansaworld.com/

1. Logg inn
2. Koble til
3. Last ned klient

Mvh
2021-02-10
Skrivet av:HansaWorld support Nordics11:47 10 Feb 2021
Hei. Kan du prøve å installere en ny versjon på en ny lokasjon slik at du beholder den gamle. Du kan laste ned en ny klient på https://mystandard.hansaworld.com/ 1. Logg inn 2. Koble til 3. Last ned klient Mvh
Hej!

Går jag in på MyStandard så finns det inte något där. Ska det finnas något där när jag har programmet lokalt installerat på min Mac?
Bifogar bilder på hur det ser ut.
Files are pending for approval
2021-02-11
Skrivet av:15:32 10 Feb 2021
Hej! Går jag in på MyStandard så finns det inte något där. Ska det finnas något där när jag har programmet lokalt installerat på min Mac? Bifogar bilder på hur det ser ut.
Hej!

Behöver hjälp, jag sitter fast och kan inte göra så mycket med programmet, typ betala mina räkningar!!!
2021-02-11
Hej!

Behöver hjälp, jag sitter fast och kan inte göra så mycket med programmet, typ betala mina räkningar!!!
Programmet funkar bara i ca 5-10 minuter sedan häger det sig.

2021-02-12
Hei.

Jeg hører med dev. avdelingen. Jeg skjønner ikke hvorfor dette skjer.

Har du på brannmurer og antivirus som kanskje kan stoppe tilkoblingen din til HansaWorld sine servere?

Kan du prøve på et annet nettverk?

Mvh
2021-02-12
Hej!

Sitter fortfarande fast med mina problem. Programmet hänger sig efter 5 minuter och då måste jag tvångsavsluta det och starta om så går det i 5 minuter och så fortsätter det.
Är det någon inställning jag missat?

Behöver svar omgående.

Med vänlig hälsning,

Pälle Wenell
2021-02-12
Ajdå, såg inte svaret tidigare.
Tror jag behöver hjälp att koppla upp mot server. I de gamla varianterna fick jag en fråga som poppade upp ett par gånger om dagen som jag kunde säga nej till serverläget så jag har aldrig varit uppkopplad mot en server.
Vart ändrar jag den inställningen?

Med vänlig hälsning,

Pälle Wenell
2021-02-15
Hej!

Detta fungerar fortfarande inte.

Med vänlig hälsning,

Pälle Wenell
2021-02-15
Hei.

Nei installasjonen din er nok lokal, men det går fortsatt kommunikasjon mellom våre servere og din installasjon, f.eks. for å hente databasenøkkel.

Kan du derfor prøve på et annet nett evt. uten brannmur?

Videre virker dette som et lokalt problem på din maskin, kan jeg foreslå noe så enkelt som å restarte maskinen?

Mvh
2021-02-16
Skrivet av:HansaWorld support Nordics15:25 15 Feb 2021
Hei. Nei installasjonen din er nok lokal, men det går fortsatt kommunikasjon mellom våre servere og din installasjon, f.eks. for å hente databasenøkkel. Kan du derfor prøve på et annet nett evt. uten brannmur? Videre virker dette som et lokalt pr
Hej!

Tack för ditt svar, men det fungerar fortfarande inte.
Har testat med annat nätverk och nya installationer, fungerar inte. Har även installerat och testat på 2 andra MAC-datorer, fungerar inte.
Använder jag Demoföretaget så fungerar det, men så fort jag installerar mitt företag så hänger programmet sig.¨
Kan det vara någon inställning i min databas som ställer till det?

Med vänlig hälsning,

Pälle Wenell
2021-02-16
Hei.

Skjer det under aktivt bruk eller hvis du ikke gjør noe på 5 minutter?

Dersom det skjer ved inaktivitet kan du sjekke:
modul system >> innstillinger >> alternative funksjoner >> avlogging av inaktive brukere

Hvordan ser den innstillingen ut?

Mvh
2021-02-16
Skrivet av:HansaWorld support Nordics15:08 16 Feb 2021
Hei. Skjer det under aktivt bruk eller hvis du ikke gjør noe på 5 minutter? Dersom det skjer ved inaktivitet kan du sjekke: modul system >> innstillinger >> alternative funksjoner >> avlogging av inaktive brukere Hvordan ser den innstillingen ut?
Hej!

Händer även när jag håller på och arbetar med programmet.

Hittar inte den inställningen som du hänvisar till.

När jag startar programmet tar det ca 2 minuter innan det har bytt språk från engelska till svenska och då snurrar hjulet hela tiden.

Efter att man har arbetat i ca 5 minuter så hänger sig programmet och jag måste tvångsavsluta det.

Med vänlig hälsning,

Pälle Wenell

2021-02-17
Hei.

Kan du trykke på eplet oppe til venstre på skjermen din og legge opp et skjermbilde av oversikt fanen?

Mvh
2021-02-18
Skrivet av:HansaWorld support Nordics10:08 17 Feb 2021
Hei. Kan du trykke på eplet oppe til venstre på skjermen din og legge opp et skjermbilde av oversikt fanen? Mvh
Bifogar 2 skärmdumpar, är det dessa du menar?
2021-02-18
Hei.

Kan du sende hansa.log filen fra mappen du har installert Standard ERP?

Mvh
2021-02-18
Skrivet av:HansaWorld support Nordics15:13 18 Feb 2021
Hei. Kan du sende hansa.log filen fra mappen du har installert Standard ERP? Mvh
Kommer här.
2021-02-18
Tar den videre til dev. avdelingen.

Har du prøvd re-import av databasen? Bruke siste textbackup in en ny installasjon?

Mvh
2021-02-22
Skrivet av:HansaWorld support Nordics16:07 18 Feb 2021
Tar den videre til dev. avdelingen. Har du prøvd re-import av databasen? Bruke siste textbackup in en ny installasjon? Mvh
Ja, det har jag provat, hjälper inte.

Med vänlig hälsning,

Pälle
2021-02-22
Dette er veldig rart.

Kan du notere ned tidspunktet neste gang det skjer og sende meg en oppdatert hansa.log fil?

Mvh
2021-02-23
Skrivet av:HansaWorld support Nordics16:30 22 Feb 2021
Dette er veldig rart. Kan du notere ned tidspunktet neste gang det skjer og sende meg en oppdatert hansa.log fil? Mvh
Hej!

Programmet hängde sig idag ca kl 08:23:40
2021-02-23
Takk, jeg ser på dette med dev. avdelingen nå.

Mvh
2021-03-04
Skrivet av:HansaWorld support Nordics09:50 23 Feb 2021
Takk, jeg ser på dette med dev. avdelingen nå. Mvh
Hej!

Vad händer i detta ärende, sitter fortfarande fast med programmet.

Med vänlig hälsning,

Pälle
2021-03-08
Hei.

Kan du oppdatere til versjon 02-13? Vet du hvordan du gjør det på lokal installasjon?

Du kan finne filene her:

http://standardinstall.com/

Mvh
2021-03-09
Skrivet av:HansaWorld support Nordics17:44 8 Mar 2021
Hei. Kan du oppdatere til versjon 02-13? Vet du hvordan du gjør det på lokal installasjon? Du kan finne filene her: http://standardinstall.com/ Mvh
Hej!

Fortfarande samma fel.
Gör jag något fel när jag installerar?
Bifogar bild på en fråga jag får, "svarar vet ej" på den.
2021-03-09
Hei.

Velg live database.

Når du kommer inn nå, har du all dataen din? kan du trykke "Standard ERP" >> "om Standard ERP" oppe til venstre?

Hvordan versjon/build står det du har der?

Mvh
2021-03-09
Skrivet av:HansaWorld support Nordics09:55 9 Mar 2021
Hei. Velg live database. Når du kommer inn nå, har du all dataen din? kan du trykke "Standard ERP" >> "om Standard ERP" oppe til venstre? Hvordan versjon/build står det du har der? Mvh
Hej!

Har valt Live database, alla data är med från importen.
Build 85360166

Hänger sig fortfarande efter 4,5 minuter.

Med vänlig hälsning,
Pälle
2021-03-09
På de äldre versionerna fick jag en fråga med jämna mellanrum om jag ville ta bort serverläget, som jag svarade "ja" på, och den frågan kommer inte upp i de nya versionerna.
2021-03-11
Hei.

Kan du legge den vedlagte filen i root mappen til Standard ERP klienten din og restarte Applikasjonen? Deretter gi meg klokkeslett og loggen igjen.

Mvh
2021-03-15
Skrivet av:HansaWorld support Nordics15:41 11 Mar 2021
Hei. Kan du legge den vedlagte filen i root mappen til Standard ERP klienten din og restarte Applikasjonen? Deretter gi meg klokkeslett og loggen igjen. Mvh
Hej!

Lade in filen i mappen med programmet och startade det kl 12:00 hängde sig igen kl 12:07.
Bifogar log-filen.

Med vänlig hälsning,
Pälle
2021-03-16
Hei.

Tatt det videre til dev. avdelingen vår nå, ser ikke noe feil umiddelbart. Du hører fra meg.

Mvh
2021-03-19
Skrivet av:HansaWorld support Nordics12:23 16 Mar 2021
Hei. Tatt det videre til dev. avdelingen vår nå, ser ikke noe feil umiddelbart. Du hører fra meg. Mvh
Hej!

Undrar hur det går med det här ärendet?
Börjar bli lite trött på att bara kunna jobba i programmet i 5 minuter och sedan stänga ned och starta på nytt.

Med vänlig hälsning,
Pälle
2021-03-22
Hei.

Purrer på videre internt, beklager ventetiden.

Mvh
2021-03-23
Skrivet av:HansaWorld support Nordics17:01 22 Mar 2021
Hei. Purrer på videre internt, beklager ventetiden. Mvh
Hej!

Ni kan inte importera och kolla min databas och se om det funkar hos er?

Med vänlig hälsning,

Pälle Wenell
2021-03-29
hei.

Det er en kjent bug vi jobber med å fikse, det vil komme en oppdatert standard erp versjon snarlig som skal løse dette.

Jeg sier ifra.

Mvh
2021-04-26
Hej!

Vet ni när uppdateringen kommer, eller kan jag skaffa en PC och importera backupen till den?

Med vänlig hälsning,
Pälle
2021-04-26
Hei.

Vi jobber med å gi ut april versjonen, så den blir tilgjengelig for oppdatering i mystandard snarlig.

Mvh
2021-05-05
Hej!

Såg att det kommit ut en ny version, är den ok att köra?

Med vänlig hälsning,
Pälle
2021-05-05
Hei.

04-18 versjonen er gitt ut i går, du kan oppdatere til den ja.

Mvh
2021-05-05
Hej!

Är problemet inte löst än?

Har samma problem som förut att programmet hänger sig efter ca 5 minuter.

Med vänlig hälsning,

Pälle
2021-05-06
Hei.

Sjekker opp internt.

Mvh
2021-05-12
Hej!

Får inget vettigt svar på min fråga.
Vad är det för fel.
Står inför ett bokslut och behöver kunna jobba i mer än 5 minutersintervaller.
Nu måste jag få en lösning på detta!!!

Med vänlig hälsning,
Pälle
2021-05-13
Følger opp internt. Har du tilgang på en annen mac/windows? kan du prøve kjøre den der? Hvordan mac har du? MacBook Pro/Air eller en stasjonær med fusion drive?

mvh
2021-05-17
Hej!

Använder en MacBook Pro från 2014 och en Imac från 2015 med fusion drive.

Har även provat på 2 st nyare windowsmaskiner med Windows 10, funkar inte på dem heller.
Bifogar lite bilder på hur det ser ut i Windows.

Programmet hänger sig efter ca 5 minuter, samma på alla datorer.

Med vänlig hälsning,
Pälle
2021-05-20
Hei.

Har tatt alt videre til dev avdelingen vår. Hvordan feilmelding får du på mac når det krasjer?

mvh
2021-05-20
Hej!

Det hänger sig, hjulet bara snurrar, går inte att göra något.
Jag måste tvångsavsluta och där står det att programmet inte svarar.
2021-05-21
Glömde, när man startar programmet så börjar det på engelska och det kan ett par minuter innan det går över till svenska och man kan börja jobba, hjulet snurrar under den tiden.
2021-05-24
Hei.

Har tatt det videre til vår ledelse, sier ifra når jeg får svar.

mvh
2021-05-24
Hei.

Har du en epost jeg kan nå deg på?

Mvh
2021-05-27
info@vadsbotryck.se
2021-05-27
Mail sendt.

Mvh
This thread has been closed for further comments. Please create a new thread
Tillbaka till listan
Senaste inläggen
Mia Hafström
Hej, Vi har fått en faktura för september som avser extra debitering pga att vi använder en gamma...
13:53 1 Jul 2025
Arno Metall AB
Hej! När jag ska starta Hansa och skrivit i lösenordet blinkar det bara till och det händer ingenti...
15:37 21 Maj 2025

Vi bevakar forumet under ordinarie kontorstid och vårt mål är att besvara alla frågor inom 24 timmar.

You can subscribe to notifications for any post in this forum by selecting the 'star' icon on the top right corner of the topics list. You have to log in to use this functionality.