Enbart en användare kan vara inne i Hansa åt gången
2019-04-16
Vi har problem med att vara flera användare inne i Hansa samtidigt.
Om någon annan loggar in medan jag själv är inne blir jag utslängd. Detta är ohållbart då vi enbart kan jobba en åt gången.
Jag bifogar en kopia av er faktura för att ni ska förstå vad vi egentligen betalar för.
Vi önskar åtminstone att vi kan vara inne två samtidigt.
Finns det något sätt att få snabbare respons på detta? Vi behöver finna en lösning så fort som möjligt.

// Foodicon AB.
Andreas Styrnell
2019-04-16
Hej,

Andreas här från Applitron, partner till HansaWorld.

Det beror antagligen på att ni har 5st enanvändarföretag. Dvs 5 företag där endast en person kan vara inne samtidigt. Sedan finns det 1st fleranvändarföretag på ert avtal, i det företaget kan flera jobba samtidigt.

Vill du ha hjälp att justera detta samt kostnad kan du kontakta mig

med vänlig hälsning

Andreas Styrnell
Applitron Datasystem AB

031-7072590
Per
2019-04-16
Hej.
Tack för ditt meddelande.

Jag ser att ni betalar för tillgång till 3 användare.

Antingen så tror servern att det är flera användare inloggade samtidigt, eller så har ni satt upp era användare på fel sätt.

Första lösningen är att starta om servern i MyStandard.
Jag ser att ni inte har en användare tillkopplad till MyStandard, utan endast våra samarbetspartners har tillgång till detta.
Rekommenderar er därför att kontakta någon av våra samarbetspartners så att de kan starta om servern åt er:
https://www.hansaworld.com/en/partners2/sweden

Andra lösningen är att ni tittar till hur era användare är satt upp.
Ni gör detta genom att navigera till: Modul-System -> Inställningar -> Systemkonfiguration
I fliken "Användare" kan ni se hur många användare som är satt upp.
Vänligen ta en skärmbild/printscreen när ni befinner er i detta fönster, så att vi kan se hur era användare är uppsatta.

Ta även ut rapporten "Företagsinformation" och sänd denna till oss.
Ni finner rapporten genom att navigera till: Modul-System -> Rapporter -> Företagsinformation
Klicka på "Pdf" och sedan "Kör"
Ändra namnet från "Företagsinformation" till något mera unikt, exempelvis "Företagsinformation Foodicon" och spara filen.
Sänd filen i ett svarsmeddelande här på forumet (klicka på "Choose Files")

Mvh.
Per
HansaWorld Support
2019-04-17
Skrivet av:Per16:46 16 Apr 2019
Hej. Tack för ditt meddelande. Jag ser att ni betalar för tillgång till 3 användare. Antingen så tror servern att det är flera användare inloggade samtidigt, eller så har ni satt upp era användare på fel sätt. Första lösningen är att sta
Hej,

Se bifogade filer enligt önskemål.
Obs! Vi har inte Mac hårdvara ser att server och konfig är för Mac.

/ Foodicon AB.
Per
2019-04-24
Hej.

Vi har startat om er server nu eftersom vi misstänker att det är för många användare som varit inloggade.
Genom en omstart av servern så loggas samtliga användare ut och detta kan lösa erat problem.

Jag ser även på rapporten företagsinformation att ni mycket riktigt endast har satt upp 3 användare.

Ifall omstart av servern inte fungerar, vänligen skriv det här, så går vi vidare med felsökningen.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
2019-05-06
Skrivet av:Per09:46 24 Apr 2019
Hej. Vi har startat om er server nu eftersom vi misstänker att det är för många användare som varit inloggade. Genom en omstart av servern så loggas samtliga användare ut och detta kan lösa erat problem. Jag ser även på rapporten företagsinfo
Hej,

Vi har nu provat att logga in med två användare men får fortfarande meddelandet "Redan inloggad, logga ut tidigare inloggning?"
Så verkar inte fungera trots omstarten av servern.

Mvh,
Foodicon AB.
Per
2019-05-06
Hej.

Jag undrar ifall ni kanske har två eller flera klienter med samma lokala maskinkod?

Detta kan ske om man ex. har kopierat över en klientmapp från en dator till en annan.

Ni kan undersöka detta genom att (i tur och ordning) starta upp Standard ERP med era datorer, och sedan navigera till:
Modul-System, avancerat >> Inställningar >> Lokala maskiner
Här skall det stå uppfört maskinkoden för den aktuella klienten.
Ifall ni ex. har 5 datorer med Standard ERP så bord ni då använda dessa maskinkoder: M1,M2,M3,M4,M5.

Det kan vara så att två eller flera klienter använder samma maskinkod, exempelvis M1.
Ifall detta är fallet, vänligen ändra maskinkoden till en kod som inte redan används, så borde detta lösa erat problem.

För mer information om lokala maskiner, vänligen läs om detta i manualen:
http://hansamanuals.com/main/mailnumber___60331/theconf___1131/manuals/version___84/langcode___ET/hwconvindex.htm?shortcode=HW0706SETTINGS_Local_Machines

Mvh.

Per
HansaWorld Support
2019-06-04
Skrivet av:Per15:07 6 Maj 2019
Hej. Jag undrar ifall ni kanske har två eller flera klienter med samma lokala maskinkod? Detta kan ske om man ex. har kopierat över en klientmapp från en dator till en annan. Ni kan undersöka detta genom att (i tur och ordning) starta upp Standard
Hej Per,

När vi öppnade lokala maskiner fanns det ingenting upplagt alls. Därför har vi börjat lägga in maskinkoder enligt ditt råd ovan.
När en utav oss loggade in på sin Hansa kunde han inte komma åt system, avancerat. Det finns bara System under Modul.
Är det någon speciell inställning på hans användare som gör att denna enbart finns synlig för oss andra?

Mvh,
Foodicon AB
Per
2019-06-04
Skrivet av:14:51 4 Jun 2019
Hej Per, När vi öppnade lokala maskiner fanns det ingenting upplagt alls. Därför har vi börjat lägga in maskinkoder enligt ditt råd ovan. När en utav oss loggade in på sin Hansa kunde han inte komma åt system, avancerat. Det finns bara System
Hej.

Anledningen till varför en av era inte kunde komma in på "System, avancerat" kan vara för att hans användare inte har tillgång.

Ni kan först undersöka vilken Åtkomstgrupp denna användaren tillhör genom att gå till: Modul-System >> Register >> Personer

Klicka på användaren och se vad som står under "Åtkomstgrupp" Jämför sedan med en av era användare som har tillgång till "System, avancerat" och se ifall det är olika åtkomstgrupper
Kolla även vad som står vid "Begränsad åtkomst"

Ifall det är olika åtkomstgrupper så ska ni kunna ändra detta genom att gå till: Modul-System >> Inställningar >> Åtkomstgrupper
Klicka på rätt åtkomstgrupp och se vad som är uppsatt där.

Ni skulle kunna lägga till så att denna användarens åtkomstgrupp ska kunna komma åt "System, avancerat" genom att då klicka på en tom rad, sedan välja: Modul -> System,avancerat -> Full
Sedan klickar ni på "Spara"

Mvh.
Per

HansaWorld Support
This thread has been closed for further comments. Please create a new thread
Tillbaka till listan
Senaste inläggen
Mia Hafström
Hej, Vi har fått en faktura för september som avser extra debitering pga att vi använder en gamma...
13:53 1 Jul 2025
Arno Metall AB
Hej! När jag ska starta Hansa och skrivit i lösenordet blinkar det bara till och det händer ingenti...
15:37 21 Maj 2025

Vi bevakar forumet under ordinarie kontorstid och vårt mål är att besvara alla frågor inom 24 timmar.

You can subscribe to notifications for any post in this forum by selecting the 'star' icon on the top right corner of the topics list. You have to log in to use this functionality.