Spårningslogg / audit trail
Anders Wallén
2018-08-17
Det här svaret är korrekt:
Skrivet av:Anders Wallén08:16 14 Sep 2018
Kunden har nu bestämt att det räcker att vi visar att funktionaliteten finns.
Ev. inkoppling av alla relevanta register får bli en förvaltningsfråga.
Tack för hjälpen.
Anders Wallén
ÅF Industry, Food & Pharma
Anders Wallén
2018-08-17
Hej! Som jag nämnde i min tidigare fråga håller jag på att validera delar av Standard ERP åt en MedTech-kund. Vi kommer ju inte att kunna visa full uppfyllnad av 21 CFR part 11, men något som borde finnas är en spårningslogg/audit trail. Dock har inte den lokala systemadmin. kunnat visa mig hur man läser av den och hur den ser ut.
Kan ni hjälpa mig med detta?
Det jag hoppas hitta är en logg av alla transaktioner med användarID, tidpunkt, åtgärd med data. Den ska kunna läsas i klartext och kunna skrivas ut.
Helst ska den uppfylla samtliga krav i bilagan.

Anders Wallén
ÅF Industry AB, Food & Pharma
Andreas Styrnell
2018-08-17
Skrivet av:Anders Wallén10:20 17 Aug 2018
Hej! Som jag nämnde i min tidigare fråga håller jag på att validera delar av Standard ERP åt en MedTech-kund. Vi kommer ju inte att kunna visa full uppfyllnad av 21 CFR part 11, men något som borde finnas är en spårningslogg/audit trail. Dock har
Hej,

I modul->system avancerat->inställningar->loggningskontroll

Där kan du välja vilka register som ska loggas. Sedan kan du på varje post i systemet ta upp loggen över den posten genom att i menyn på posten välja "post"->historik. Där kan du se orginalposten, vad som ändrats, när av vem mm.

med vänlig hälsning

Andreas Styrnell
Applitron Datasystem AB
www.appli.se
Anders Wallén
2018-08-20
Skrivet av:Andreas Styrnell16:37 17 Aug 2018
Hej, I modul->system avancerat->inställningar->loggningskontroll Där kan du välja vilka register som ska loggas. Sedan kan du på varje post i systemet ta upp loggen över den posten genom att i menyn på posten välja "post"->historik. Där kan du s
Tack! Har börjat lägga till de register som är relevanta, och ska testa funktionen under veckan.

Anders Wallén
Ester J.
2018-08-27
Supert!

Jätte bra att höra.

Mvh
Ester
Anders Wallén
2018-09-05
Hej igen!
Jag har lagt till de register jag är intresserad av i "Loggningskontroll" och sen ändrat poster för att se om ändringarna loggas. När jag väljer Historik får jag likväl följande felmeddelande:
Record history is disabled for this register
You can enable it in the setting 'Logging Control' in the module 'Technics'

Jag tolkar att 'Technics' = 'System, avancerat'

Innan jag uppdaterade Loggningskontroll fanns redan ett antal register registrerade, såsom Fakturor och Säljorder. Testar jag dessa, kan jag loggade ändringar m.h.a. Historik. :-/

Några ytterligare tips därute?

Ester J.
2018-09-06
Hej,

Du måste starta om klienten efter du har lagt inn ny informasjon i Loggningskontroll i System, avancerat (som er det samma som Technics)

Mvh
Ester
Anders Wallén
2018-09-06
Skrivet av:Ester J.10:31 6 Sep 2018
Hej, Du måste starta om klienten efter du har lagt inn ny informasjon i Loggningskontroll i System, avancerat (som er det samma som Technics) Mvh Ester
Tack, jag har startat om klienten ett flertal gånger sen jag uppdaterat inställningen, men det verkar inte slå igenom på det viset.
Tror i o f s att jag måste installera om min Windows-klient, för den uppför sig inte helt OK.

Anders Wallén
Ester J.
2018-09-07
I logging kontroll, hvilken type har du valgt?

Jeg vil foreslå "Type: Keep Original Record"

Mvh
Ester
Andreas Styrnell
2018-09-10
Hej,

Du behöver starta om servern för att det ska funka

//Andreas
Per
2018-09-11
Hej Anders.

Vilken version av ERP är det du använder just nu?

Ifall du använder någon av följande versioner under, vänligen se till att du har senaste builden, och sedan uppgradera till senaste versionen:
c84-2018-05-31
c84-2018-07-06

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Anders Wallén
2018-09-13
Skrivet av:Per11:39 11 Sep 2018
Hej Anders. Vilken version av ERP är det du använder just nu? Ifall du använder någon av följande versioner under, vänligen se till att du har senaste builden, och sedan uppgradera till senaste versionen: c84-2018-05-31 c84-2018-07-06 Mvh. Per Ha
Min kund, och därmed också jag, kör Standard ERP v8.2.
Borde uppgradera, men det är inte aktuellt just nu.
Anders Wallén
2018-09-13
Skrivet av:Ester J.13:12 7 Sep 2018
I logging kontroll, hvilken type har du valgt? Jeg vil foreslå "Type: Keep Original Record" Mvh Ester
Hej,
För varje register har jag registrerat båda alternativen, dvs.
- Spara original post
- Logga användare och tid

Anders Wallén
Det här svaret är korrekt:
Anders Wallén
2018-09-14
Kunden har nu bestämt att det räcker att vi visar att funktionaliteten finns.
Ev. inkoppling av alla relevanta register får bli en förvaltningsfråga.
Tack för hjälpen.
Anders Wallén
ÅF Industry, Food & Pharma
Per
2018-09-14
Tack själv.
Du är välkommen att kontakta oss igen ifall du har andra frågor vi kan hjälpa till med att besvara.
Låser denna forumstråd, du är välkommen att starta en ny tråd ifall du behöver kontakta oss igen.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
This thread has been closed for further comments. Please create a new thread
Tillbaka till listan
Senaste inläggen
Mia Hafström
Hej, Vi har fått en faktura för september som avser extra debitering pga att vi använder en gamma...
13:53 1 Jul 2025
Arno Metall AB
Hej! När jag ska starta Hansa och skrivit i lösenordet blinkar det bara till och det händer ingenti...
15:37 21 Maj 2025

Vi bevakar forumet under ordinarie kontorstid och vårt mål är att besvara alla frågor inom 24 timmar.

You can subscribe to notifications for any post in this forum by selecting the 'star' icon on the top right corner of the topics list. You have to log in to use this functionality.