Ny användare
Marie Sjögren
2016-12-14
Vi betalar för 6 användare och använder 4. När jag ska lägga till en ny användare så får jag felmeddelande att användaren inte är licensierad. Jag har lagt till personen i Modul System. Vad behöver mer göras? Vi kör Standard ERP 8.1 2016-04-14.
Edwin
2016-11-24
Hej Marie,

Har ni tidigare haft användare som ni sedan har tagit bort ur systemet? T.ex. en äldre anställd som inte använder systemet längre?

Mvh

Edwin
Marie Sjögren
2016-11-29
Skrivet av:Edwin14:41 24 Nov 2016
Hej Marie, Har ni tidigare haft användare som ni sedan har tagit bort ur systemet? T.ex. en äldre anställd som inte använder systemet längre? Mvh Edwin
Hej igen!

Vi har stängt brevlådorna för de som har slutat eller inte använder systemet. Brevlådorna går nämligen inte att ta bort. Men jag får ändå att den nya användaren inte är licensierad.

Hälsningar
Marie
Marie Sjögren
2016-11-30
Skrivet av:Edwin14:41 24 Nov 2016
Hej Marie, Har ni tidigare haft användare som ni sedan har tagit bort ur systemet? T.ex. en äldre anställd som inte använder systemet längre? Mvh Edwin
Är det någon som tittar på detta? Jag har försökt tömma de brevlådor som inte längre används, för att ta bort dem (som ni skriver i ett annat svar). Men det går inte att tömma dem.
Edwin
2016-11-30
Skrivet av:Marie Sjögren09:03 30 Nov 2016
Är det någon som tittar på detta? Jag har försökt tömma de brevlådor som inte längre används, för att ta bort dem (som ni skriver i ett annat svar). Men det går inte att tömma dem.
Hej Marie,

Det enklaste sättet att ta bort mejlen är om du loggar in med den användare du vill ta bort och går in i vederbörandes inkorg och markerar alla mejl och tar bort dem. Sen loggar du in igen med din vanliga användare och tar bort den nu tomma brevlådan.

Mvh

Edwin
Marie Sjögren
2016-11-30
Skrivet av:Edwin10:08 30 Nov 2016
Hej Marie, Det enklaste sättet att ta bort mejlen är om du loggar in med den användare du vill ta bort och går in i vederbörandes inkorg och markerar alla mejl och tar bort dem. Sen loggar du in igen med din vanliga användare och tar bort den nu to
Har inte lösenorden till de användarna (de har slutat). Kan man ändra eller nollställa lösenorden?
Edwin
2016-11-30
Skrivet av:Marie Sjögren10:57 30 Nov 2016
Har inte lösenorden till de användarna (de har slutat). Kan man ändra eller nollställa lösenorden?
Du kan gå in i modul System -> Register -> Personer och sen markera den användare du vill byta lösenord på och klicka på sen på kugghjulet och välj ändra lösenord.

Mvh

Edwin
Edwin
2016-11-30
Jag luskade fram ett ännu enklare sätt att tömma en brevlåda på. Gå in i modul E-post/Konferenser -> Rutiner -> Underhåll -> Töm e-postbox så ska den valda personens brevlåda tömmas direkt.

Mvh

Edwin
HansaWorld Support

Marie Sjögren
2016-11-30
Skrivet av:Edwin12:52 30 Nov 2016
Jag luskade fram ett ännu enklare sätt att tömma en brevlåda på. Gå in i modul E-post/Konferenser -> Rutiner -> Underhåll -> Töm e-postbox så ska den valda personens brevlåda tömmas direkt. Mvh Edwin HansaWorld Support
Nu funkar det så långt - jag har tömt och tagit bort brevlådor vi inte använder. Vi har nu 5 brevlådor och betalar för 6 användare. Men den nya användaren är fortfarande "not licensed" när jag försöker logga in. Vad göra?
Marie Sjögren
2016-12-02
Skrivet av:Edwin12:52 30 Nov 2016
Jag luskade fram ett ännu enklare sätt att tömma en brevlåda på. Gå in i modul E-post/Konferenser -> Rutiner -> Underhåll -> Töm e-postbox så ska den valda personens brevlåda tömmas direkt. Mvh Edwin HansaWorld Support
Hur går vi vidare (se mitt tidigare inlägg)?
Edwin
2016-12-12
Skrivet av:Marie Sjögren13:30 30 Nov 2016
Nu funkar det så långt - jag har tömt och tagit bort brevlådor vi inte använder. Vi har nu 5 brevlådor och betalar för 6 användare. Men den nya användaren är fortfarande "not licensed" när jag försöker logga in. Vad göra?
Hej Marie,

Jag ber om ursäkt för det sena svaret.

När du skapar en ny användare har den ingen brevlåda. Är det en namngiven användare kan du lägga till en brevlåda genom att gå in på modul System -> Register -> Personer -> Markera personen/användaren -> Skapa -> Brevlåda -> Spara.

Mvh

Edwin
HansaWorld Support
This thread has been closed for further comments. Please create a new thread
Tillbaka till listan
Senaste inläggen
Mia Hafström
Hej, Vi har fått en faktura för september som avser extra debitering pga att vi använder en gamma...
13:53 1 Jul 2025
Arno Metall AB
Hej! När jag ska starta Hansa och skrivit i lösenordet blinkar det bara till och det händer ingenti...
15:37 21 Maj 2025

Vi bevakar forumet under ordinarie kontorstid och vårt mål är att besvara alla frågor inom 24 timmar.

You can subscribe to notifications for any post in this forum by selecting the 'star' icon on the top right corner of the topics list. You have to log in to use this functionality.