Programmet startar men ansluter inte servern
Olle
2024-11-19
To stop receiving notifications on forum posts unmark the star icon macOS
Vi har inte kunnat starta programmet men då vi vid tidigare tillfälle fått instruktionr att radea programmet och ladda ner senaste versionen och installera den och ansluta till servern igen fungerade det utmärkt igen.
Denna gång har vi gjort på samma sätt och nu startar programmet men det hänger sig när vi försöker ansluta servern.
Vad finns att göra hos er och hos oss.
Daniela Rausch
2024-11-21
Hej Olle,

Vi kan se att er klient är en gammal. Ni använder systemet ganska sällan, så vi hinner uppdatera mellan era användningar.

Såhär kan du göra:
1. Logga in på https://mystandard.hansaworld.com/loginpage med din StandardID och lösenord - det är samma ID och lösenord som du använde här i forumet.
2. Ser du din server på din MyStandard sida? (vänster sida står servern, till höger kan du förvalta den). Om inte, säg till och bekräfta gärna din StandardID, och vi lägger till den så du kan se den.
3. Du bör försöka uppdatera din server till den senaste versionen, du kan göra det från uppdateringsknappen i Mystandard (Uppdatera Version eller Update Version). Det kan ta några minuter. Det är klar när du ser ett grönt tecken ‘Running/ Kör’) på vänster sidan, under serverns namn.
4. Ladda ner klienten igen, fortfarande på MyStandard (knappen ‘Anslut eller Connect’).
5. Om du av någon anledning kommer till en "tom databas", vilket innebär att när du öppnar din kund och du inte ser någon data, vänligen tryck på knappen som kallas ‘lägg till företagsdata’ (eller liknande) i navigationscenter. Härifrån går du till Sök efter din server och du söker efter ditt företagsnamn.

Mvh,
Daniela
Olle
2024-11-21
Skrivet av:Daniela Rausch11:23 21 Nov 2024
Hej Olle, Vi kan se att er klient är en gammal. Ni använder systemet ganska sällan, så vi hinner uppdatera mellan era användningar. Såhär kan du göra: 1. Logga in på https://mystandard.hansaworld.com/loginpage med din StandardID och lösenord
Hej Daniela!
Som jag skrev är programmet uppdaterat till senaste version och fungerar. När man sedan försöker starta/lägga till servern/företaget hänger sig processen ovh inget händer.

E.u.
Patrik Hafström
Olle
2024-11-21
Skrivet av:Daniela Rausch11:23 21 Nov 2024
Hej Olle, Vi kan se att er klient är en gammal. Ni använder systemet ganska sällan, så vi hinner uppdatera mellan era användningar. Såhär kan du göra: 1. Logga in på https://mystandard.hansaworld.com/loginpage med din StandardID och lösenord
Jag ser servern på¨vänstra sidan med mycket svag blå skrift. När jag klickar på den händer inget.
Längst upp till vänster står det startar men tydligen är inget på gång. Jag har väntat mer än 30 min. Tacksam för direktiv. Tack Olle Sten
Daniela Rausch
2024-11-22
Hej Olle,

Min kollega kollade med eran server i - den fungerar. Du tryckte på 'Start' och den startar, och klienten är nedladdningsbar.

Problemet är att när du startar ändras statusen till "Startar", men uppdateras aldrig till "Igång", även om den är igång. Såhär får du rätt status, så alla knappar fungera och du kan ladda ner en ny klient:

Logga in till MyStandard. Kolla om statuset på servern är 'Igång'. Om inte, laddar om MyStandard sidan och väljer servern igen i Mystandard så kommer den att visas som "Igång".

Mvh,
Daniela
Olle
2024-11-22
Skrivet av:Daniela Rausch09:31 22 Nov 2024
Hej Olle, Min kollega kollade med eran server i - den fungerar. Du tryckte på 'Start' och den startar, och klienten är nedladdningsbar. Problemet är att när du startar ändras statusen till "Startar", men uppdateras aldrig till
Jag har fått en fråga ang vilket account som skall uppgraderas
8.5.1769 eller 8.5.1844. Själv tror jag att det är 8.5.1844 som är ett nytt program

Olle Sten olle@stenmail.se
Olle
2024-11-22
Skrivet av:Olle11:49 22 Nov 2024
Jag har fått en fråga ang vilket account som skall uppgraderas 8.5.1769 eller 8.5.1844. Själv tror jag att det är 8.5.1844 som är ett nytt program Olle Sten olle@stenmail.se
Om 8.5.1844 är ett nytt program, då är väl 8.5.1769 det gamla programmet O=m en uppdatering skall ske är väl det i så fall det gamla programmet som ska uppdateras?
Daniela Rausch
2024-11-22
Hej igen!

Bra att det fungerade. Angående installationen, har min kollega följande intruktioner:

När du installerar Standard Accounts, och den visar som den gör, välj inte ‘uppdatera befintlig’, men hellre ‘installera ny’.

Efter du kom till Huvudmenyn, tryck på knappen som kallas ‘Ange företagsinfo. Härifrån väljer du knappen ‘Anslut till molnet’ - för att hitta din befintliga server i molnet. Där följer du anvisningar för att söker efter din installation.

Om du har frågor, svara här i forumet, vi håller ett öga på det.

MVH
This thread has been closed for further comments. Please create a new thread
Tillbaka till listan
Senaste inläggen
Mia Hafström
Hej, Vi har fått en faktura för september som avser extra debitering pga att vi använder en gamma...
13:53 1 Jul 2025
Arno Metall AB
Hej! När jag ska starta Hansa och skrivit i lösenordet blinkar det bara till och det händer ingenti...
15:37 21 Maj 2025

Vi bevakar forumet under ordinarie kontorstid och vårt mål är att besvara alla frågor inom 24 timmar.

You can subscribe to notifications for any post in this forum by selecting the 'star' icon on the top right corner of the topics list. You have to log in to use this functionality.