Fel på artikel
Annica Wolf
2019-05-15
Hej

Jag har på en artikel ställt in kontonummer som ska användas vid fakturering.

Men varje gång jag sedan gör faktura på denna så väljer den ett annat konto.
Till saken hör att fel konto låg inlagt från början och sen bytte vi till rätt. Den fortsätter dock att lägga konteringen på det första kontot som vi lagt.

Rätt konto synd under både fliken recept och konto.
Finns det någon annanstans den kan tänkas hämta den här informationen? Någonstans måste det ju ligga ett fel.

Tacksam för hjälp här då det är lite jobbigt att komma ihåg att ändra det här manuellt hela tiden.

Mvh
Annica
Per
2019-05-15
Hej Annica.

Tack för ditt meddelande.

Det allra enklaste här, är att du tar bort denna artikel, och skapar en ny, helt identisk, denna gång med rätt konto.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Annica Wolf
2019-05-16
Skrivet av:Per16:36 15 Maj 2019
Hej Annica. Tack för ditt meddelande. Det allra enklaste här, är att du tar bort denna artikel, och skapar en ny, helt identisk, denna gång med rätt konto. Mvh. Per HansaWorld Support
Hej Per,

När jag försöker ta bort den säger systemet "Denna artikel kan ej raderas".
Vad gör jag då?

Mvh

Annica
Per
2019-05-16
Hej igen.
Okej, systemet säger ifrån eftersom artikeln redan används i fakturor, lager etc.

Då har du två val.

Första valet är det enklaste, och det är att du helt sonika skapar en ny helt identisk artikel.

Se ifall du kan ändra namnet på den gamla artikeln (ex. skriva "Utgått" efter namnet) och sedan skapa den nya artikeln med korrekt namn.
Nackdelen med detta är att du kommer ha en artikel i systemet som du inte använder.

Det andra alternativet är lite mer komplicerat, och kräver att du ger oss ett antal skärmbilder som visar artikeln och kontot, och hur dessa är inställda i erat system.
Ifall du väljer det andra alternativet, så behöver jag skärmbilder från följande fönster:
1. Navigera till: Modul-Fakturering >> Register >> Artiklar >> *Klicka på artikeln det gäller*
2. Klicka på fliken "Priser" och ta en skärmbild
3. Klicka på fliken "Konton" och ta en skärmbild

4. Kolla längst upp vid "Grupp" och notera vilken artikelgrupp denna artikel tillhör.
5. Efter detta, navigera till: Modul-Fakturering >> Register >> Artikkelgrupper >> *Klicka på den artikelgrupp som artikeln tillhör*
6. Klicka på fliken "Konto" och ta en skärmbild
7. Efter detta, navigera till: Modul-System >> Register >> Konton >> Välj det konto som artikeln felaktigt tar ifrån
8. Klicka på fliken "Blandat" och ta en skärmbild
9. Efter detta, navigera till: Modul-System >> Register >> Konton >> Välj det konto som artikeln skall ta ifrån

10. Klicka på fliken "Blandat" och ta en skärmbild

Skicka så dessa skärmbilder över forumet till oss (klicka på "Choose Files")

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Annica Wolf
2019-05-16
Skrivet av:Per10:29 16 Maj 2019
Hej igen. Okej, systemet säger ifrån eftersom artikeln redan används i fakturor, lager etc. Då har du två val. Första valet är det enklaste, och det är att du helt sonika skapar en ny helt identisk artikel. Se ifall du kan ändra namnet på den
Ok, jag väljer att skicka över lite skärmdumpar då jag gärna vill veta vad dom gått fel.
La in dem i ett dokument som jag bifogat.

Mvh
Annica
Stacy
2019-05-21
Hello,
Can you please send screenshot in .pdf format?

Kindly,
HansaWorld Support
Annica Wolf
2019-05-24
Här kommer den som PDF
Per
2019-05-28
Hej.

Jag får det tyvärr inte till.

Vänligen ändra namnet på artikeln till ex. "inaktiv" och skapa sedan en ny, identisk artikel och lägg till korrekt konto.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Annica Wolf
2019-06-04
Skrivet av:Per16:52 28 Maj 2019
Hej. Jag får det tyvärr inte till. Vänligen ändra namnet på artikeln till ex. "inaktiv" och skapa sedan en ny, identisk artikel och lägg till korrekt konto. Mvh. Per HansaWorld Support
Hej!

Kan man använda samma artikelnummer fler gånger?
För jag behöver ha det numret, 160 till min artikel.

Annica
Per
2019-06-04
Skrivet av:Annica Wolf10:57 4 Jun 2019
Hej! Kan man använda samma artikelnummer fler gånger? För jag behöver ha det numret, 160 till min artikel. Annica
Hej.

Nej, det går tyvärr inte att använda samma artikelnummer flera gånger i systemet.

Fråga: Hur gör ni när ni skapar nya fakturor, kopierar ni från gamla, eller skapar ni nya från scratch? Ifall ni kopierar gamla så kan det följa med fel inställningar från innan ni ändrade konto till artikeln.

Vänligen ge oss skärmbilder på följande, så ska vi se vidare på saken:
Modul-Fakturering >> Inställningar >> Kontering, kund
Klicka på fliken "Kundford." och ta skärmbild

Klicka på fliken "Försäljning" och ta skärmbild

Vänligen uppge även vilken version Standard ERP det är ni använder.
För att se vilken version ni använder, starta upp Standard ERP. När ni befinner er i huvudmenyn, klicka längst upp till vänster på "Standard ERP" och vidare på "Om Standard ERP..." Här skall ni kunna se versionsnummer. (ex. 8.5 2019-03-21)

Vänligen uppge även företagsnamn och/eller kundnummer.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
This thread has been closed for further comments. Please create a new thread
Tillbaka till listan
Senaste inläggen
Mia Hafström
Hej, Vi har fått en faktura för september som avser extra debitering pga att vi använder en gamma...
13:53 1 Jul 2025
Arno Metall AB
Hej! När jag ska starta Hansa och skrivit i lösenordet blinkar det bara till och det händer ingenti...
15:37 21 Maj 2025

Vi bevakar forumet under ordinarie kontorstid och vårt mål är att besvara alla frågor inom 24 timmar.

You can subscribe to notifications for any post in this forum by selecting the 'star' icon on the top right corner of the topics list. You have to log in to use this functionality.