Räntefaktura
ALH
2017-05-08
Hej.

Jag har nu försökt göra en räntefaktura till en kund och lyckas inte, vet inte vad jag gör för fel?
Synd att manualerna ni har på supporten inte är på svenska för då skulle jag kanske kunna läsa mig till hur jag ska göra.
Det här svaret är korrekt:
Skrivet av:Edwin14:24 8 Maj 2017
Du kommer att kunna hitta räntefakturan bland övriga fakturor om du har ställt in korrekt inställningar enligt mitt tidigare inlägg. Gör det och se om du får det att fungera. Om inte kan du återkomma här och skriva vad du har för inställningar för ränta och vad du väljer för alternativ när du kör underhållet Skapa räntefaktura.

Mvh

Edwin
Edwin
2017-05-08
Hej!

För att kunna göra en räntefaktura behöver du genomföra tre steg:

1. Skapa en artikel du kan döpa till Ränta som kommer att synas på kundernas fakturor

2. Ställa in inställningarna för ränta i modul Fakturering -> Inställningar -> Ränta. Där anger du bland annat artikeln från punkt 1 som ränteartikel

3. Skapa fakturan genom att gå in i modul Fakturering -> Rutiner -> Underhåll -> Skapa räntefakturor.

Med vänliga hälsningar

Edwin
HansaWorld Support
ALH
2017-05-08
Skrivet av:Edwin12:34 8 Maj 2017
Hej! För att kunna göra en räntefaktura behöver du genomföra tre steg: 1. Skapa en artikel du kan döpa till Ränta som kommer att synas på kundernas fakturor 2. Ställa in inställningarna för ränta i modul Fakturering -> Inställningar -&
Hej.

Jag har använt mig av detta program sedan tidigare och har alla dessa inställningar.
Det jag vill veta är hur man sedan gör för att få ut en räntefaktura.

Så som jag har gjort är följande:

Steg 1:

Modul Fakturering-> Rapport-> Räntefakturaunderlag

Fyller där i:
-Faktura i perioder - Fakturadatum (när fakturan skapades t.ex.2017-03-16, dagen innan - dagen efter t.ex. 2017-03-15 - 2017-03-17 för att få en period)
-Period - Betalningsdatum (när fakturan betalades t.ex. 2017-05-05, dagen innan - dagen efter t.ex. 2017-05-04 - 2017-05-06)
-klickar sedan på kör.

Går till huvudmenyn

Steg 2.

Rutiner-> Underhåll-> Skapa räntefaktura

Fyller där i samma datum som innan.
Klickar på kör

Nu ska jag kunna hitta min räntefaktura under fakturor.

Är detta rätt???

Det här svaret är korrekt:
Edwin
2017-05-08
Skrivet av:ALH13:09 8 Maj 2017
Hej. Jag har använt mig av detta program sedan tidigare och har alla dessa inställningar. Det jag vill veta är hur man sedan gör för att få ut en räntefaktura. Så som jag har gjort är följande: Steg 1: Modul Fakturering-> Rapport-> R
Du kommer att kunna hitta räntefakturan bland övriga fakturor om du har ställt in korrekt inställningar enligt mitt tidigare inlägg. Gör det och se om du får det att fungera. Om inte kan du återkomma här och skriva vad du har för inställningar för ränta och vad du väljer för alternativ när du kör underhållet Skapa räntefaktura.

Mvh

Edwin
Lämna en kommentar
You can subscribe to notifications for this post by selecting the 'star' icon on the top right corner of the post.
Tillbaka till listan
Senaste inläggen
Mia Hafström
Hej, Vi har fått en faktura för september som avser extra debitering pga att vi använder en gamma...
13:53 1 Jul 2025
Arno Metall AB
Hej! När jag ska starta Hansa och skrivit i lösenordet blinkar det bara till och det händer ingenti...
15:37 21 Maj 2025

Vi bevakar forumet under ordinarie kontorstid och vårt mål är att besvara alla frågor inom 24 timmar.

You can subscribe to notifications for any post in this forum by selecting the 'star' icon on the top right corner of the topics list. You have to log in to use this functionality.