Dubbeltext på fakturan
Eva Sundberg
2017-02-07
När jag skriver ut fakturor idag så kommer det även en halva faktura på faktura och fakturakopian samt följesedeln
Det här svaret är korrekt:
Skrivet av:Edwin12:52 28 Feb 2017
Tack, Eva. Jag har vidarebefordrat det till våra utvecklare.

Mvh

Edwin
Det här svaret var användbart
Skrivet av:Eva Sundberg12:13 28 Feb 2017
Eva Sundberg
2017-02-07
Edwin kan du svara, jag måste få iväg varor här idag.
Edwin
2017-02-07
Hej Eva,

Är det Standard ERP 8.3 du använder?

Jag håller på att undersöka vad som orsakar problemet. Vad du kan göra för att komma runt det är att skapa en ny fakturamall från grunden. Då bör det se normalt ut igen. Är ni osäkra på hur det fungerar kan ni titta på videos om det här:
http://standard-accounts.com/swe/tutorials/13forms

(Det är för Standard Accounts men det fungerar likadant på Standard ERP).

Med vänliga hälsningar

Edwin
HansaWorld Support
Eva Sundberg
2017-02-07
Skrivet av:Edwin11:17 7 Feb 2017
Hej Eva, Är det Standard ERP 8.3 du använder? Jag håller på att undersöka vad som orsakar problemet. Vad du kan göra för att komma runt det är att skapa en ny fakturamall från grunden. Då bör det se normalt ut igen. Är ni osäkra på hur det
Ja det är 8,3 som jag använder men i morse när jag kom så va det någon ruta om att det skulle uppdateras
och där klickade jag, Jag har provat med att kopiera fakturan och döp om den och använt denna som mall men de
funkar inte.
Edwin
2017-02-07
Skrivet av:Eva Sundberg11:32 7 Feb 2017
Ja det är 8,3 som jag använder men i morse när jag kom så va det någon ruta om att det skulle uppdateras och där klickade jag, Jag har provat med att kopiera fakturan och döp om den och använt denna som mall men de funkar inte.
Jag föreslår att ni skapar en helt ny fakturamall istället för att kopiera den gamla. Det verkar som att det kan ligga något fel i gamla mallar som gör att de printas ut dubbelt. Vad det beror på kan jag inte svara på just nu så att skapa en helt ny mall är tyvärr den lösning jag kan föreslå i dagsläget.

Mvh

Edwin
Eva Sundberg
2017-02-07
Skrivet av:Edwin13:14 7 Feb 2017
Jag föreslår att ni skapar en helt ny fakturamall istället för att kopiera den gamla. Det verkar som att det kan ligga något fel i gamla mallar som gör att de printas ut dubbelt. Vad det beror på kan jag inte svara på just nu så att skapa en helt
Men ni har alltså gjort en ny version i natt eller ???
Edwin
2017-02-07
Skrivet av:Eva Sundberg15:18 7 Feb 2017
Men ni har alltså gjort en ny version i natt eller ???
Vi har inte gjort några ändringar. Menar du att det fungerade bra igår? I så fall, när uppdaterade ni till 8.3?

Mvh

Edwin
Eva Sundberg
2017-02-07
Skrivet av:Edwin15:21 7 Feb 2017
Vi har inte gjort några ändringar. Menar du att det fungerade bra igår? I så fall, när uppdaterade ni till 8.3? Mvh Edwin
Allt funkade som vanligt igår, i morse när jag kom så kom det upp en ruta om man ville uppdatera eller ej men det gick bara att trycka på uppdatera.
Eva Sundberg
2017-02-07
Skrivet av:Eva Sundberg16:04 7 Feb 2017
Allt funkade som vanligt igår, i morse när jag kom så kom det upp en ruta om man ville uppdatera eller ej men det gick bara att trycka på uppdatera.
Jag har nu gjort om dokument mallarna men leverans adressen kommer inte in

Edwin
2017-02-09
Skrivet av:Eva Sundberg17:43 7 Feb 2017
Jag har nu gjort om dokument mallarna men leverans adressen kommer inte in
Hej Eva,

Är du säker på att leveransadressen är inlagd korrekt i dokumentmallen?

Mvh

Edwin
Eva Sundberg
2017-02-09
Skrivet av:Edwin08:27 9 Feb 2017
Hej Eva, Är du säker på att leveransadressen är inlagd korrekt i dokumentmallen? Mvh Edwin
Hej Edwin

De har jag löst fanns två leveransadresser att lägga in så nu funkar de, men en sak är konstigt, jag har tre företag

på hansa och dom andra två funkar dokumentmallarna på varför skiljer de sig???

Edwin
2017-02-09
Skrivet av:Eva Sundberg10:25 9 Feb 2017
Hej Edwin De har jag löst fanns två leveransadresser att lägga in så nu funkar de, men en sak är konstigt, jag har tre företag på hansa och dom andra två funkar dokumentmallarna på varför skiljer de sig???
Det kan jag inte svara på men tack för informationen, det hjälper när vi felsöker. Har dina andra två företag samma dokumentmall som den du fick problem med?

Mvh

Edwin
Eva Sundberg
2017-02-09
Ja det är samma utförande på dom !! Nu funkar det inte att söka fakturor på kund nr ????? men även detta bara i Skottens Plast företaget. Kan du titta på inställningarna på de företag ???
Edwin
2017-02-09
Skrivet av:Eva Sundberg10:56 9 Feb 2017
Ja det är samma utförande på dom !! Nu funkar det inte att söka fakturor på kund nr ????? men även detta bara i Skottens Plast företaget. Kan du titta på inställningarna på de företag ???
Om du klickar där det står Kund i fakturaregistret så att fakturorna blir listade efter kundnummer, kan du då söka?

Eva Sundberg
2017-02-14
Skrivet av:Edwin11:11 9 Feb 2017
Om du klickar där det står Kund i fakturaregistret så att fakturorna blir listade efter kundnummer, kan du då söka?
Hallå Edwin

Nu är rapporterna på engelska, vi ska ha dom på svenska !!!
Edwin
2017-02-15
Skrivet av:Eva Sundberg15:17 14 Feb 2017
Hallå Edwin Nu är rapporterna på engelska, vi ska ha dom på svenska !!!
Hej Eva,

Vilka rapporter får ni på engelska och är resten av programmet på svenska?

Med vänliga hälsningar

Edwin
Eva Sundberg
2017-02-15
Skrivet av:Edwin08:13 15 Feb 2017
Hej Eva, Vilka rapporter får ni på engelska och är resten av programmet på svenska? Med vänliga hälsningar Edwin
Det är alla rapporter så som inbetalningsjournal artikelstatistk leverantörs journal mm
Edwin
2017-02-15
Skrivet av:Eva Sundberg09:29 15 Feb 2017
Det är alla rapporter så som inbetalningsjournal artikelstatistk leverantörs journal mm
Pröva att starta om er server via http://mystandard.hansaworld.com och se om det hjälper.

Mvh

Edwin
Eva Sundberg
2017-02-16
Skrivet av:Edwin11:52 15 Feb 2017
Pröva att starta om er server via http://mystandard.hansaworld.com och se om det hjälper. Mvh Edwin
Lite mera beskrivning hur jag gör detta Tack.

Edwin
2017-02-16
Skrivet av:Eva Sundberg10:27 16 Feb 2017
Lite mera beskrivning hur jag gör detta Tack.
Vad har ni för företagsnamn och kundnummer? Är det Skottens Plast AB det gäller?

Mvh

Edwin
Eva Sundberg
2017-02-16
Skrivet av:Edwin10:46 16 Feb 2017
Vad har ni för företagsnamn och kundnummer? Är det Skottens Plast AB det gäller? Mvh Edwin
Ja det är Skottens Plast AB och kund nr är 4612377
Edwin
2017-02-16
Skrivet av:Eva Sundberg12:11 16 Feb 2017
Ja det är Skottens Plast AB och kund nr är 4612377
Logga in på http://mystandard.hansaworld.com med ditt Standard ID (vanligtvis din epostadress). Då kommer du att se den server ditt företag ligger på. Där kan du styra er server, se era backuper, uppdatera programmet med mera. Klicka på Restart så att servern startar om. Förhoppningsvis löser det problemet med språket.

Mvh

Edwin
Eva Sundberg
2017-02-16
Skrivet av:Edwin12:21 16 Feb 2017
Logga in på http://mystandard.hansaworld.com med ditt Standard ID (vanligtvis din epostadress). Då kommer du att se den server ditt företag ligger på. Där kan du styra er server, se era backuper, uppdatera programmet med mera. Klicka på Restart så
JA DU när jag loggar in där så är det helt tomt finns inget att klicka och titta på
Edwin
2017-02-16
Skrivet av:Eva Sundberg12:54 16 Feb 2017
JA DU när jag loggar in där så är det helt tomt finns inget att klicka och titta på
Okej, då ska jag se till att din inloggning kopplas samman med företaget. Är det eva at skottensplast.se som du använder när du loggar in?

Vad är det i rapporterna som är på engelska? Är allt på engelska eller är vissa delar på svenska och vissa på engelska (t.ex. rubrikerna på de olika raderna)?

Vad du kan göra för att försöka lösa det är att gå in i modul System -> Inställningar -> Företagsdata och sen klicka på fliken typsnitt. Se där till att Språk är inställt på SWE. Sen kan du gå in i modul System -> Register -> Personer. Välj där den användare som får rapporterna på engelska och se till att språk är ifyllt som SWE.

Mvh

Edwin
Eva Sundberg
2017-02-17
Skrivet av:Edwin14:02 16 Feb 2017
Okej, då ska jag se till att din inloggning kopplas samman med företaget. Är det eva at skottensplast.se som du använder när du loggar in? Vad är det i rapporterna som är på engelska? Är allt på engelska eller är vissa delar på svenska och vi
det är eva at skottensplst.se som jag loggar in på, och det är allt som står på engelska Vi har två användare Eva och Jörgen på Eva stod det SWE men rutan va tom på Jörgen och där kunde jag inte ändra
Edwin
2017-02-17
Skrivet av:Eva Sundberg07:03 17 Feb 2017
det är eva at skottensplst.se som jag loggar in på, och det är allt som står på engelska Vi har två användare Eva och Jörgen på Eva stod det SWE men rutan va tom på Jörgen och där kunde jag inte ändra
Då kan det vara så att du inte har behörighet att ändra i Jörgens inställningar. Pröva att låta användaren Jörgen ändra själv. Har du ändrat i företagsdatan också?

Mvh

Edwin
Edwin
2017-02-17
Hej igen Eva,

Du kan nu logga in på MyStandard så att du kan se ditt företag. Efter att du har fyllt i SWE i fälten jag beskrev tidigare kan du pröva att starta om programmet och se om rapproterna är på svenska. Om inte så kan du testa att starta om servern via MyStandard genom att trycka på Restart.

Mvh

Edwin
Eva Sundberg
2017-02-23
Skrivet av:Edwin12:15 17 Feb 2017
Hej igen Eva, Du kan nu logga in på MyStandard så att du kan se ditt företag. Efter att du har fyllt i SWE i fälten jag beskrev tidigare kan du pröva att starta om programmet och se om rapproterna är på svenska. Om inte så kan du testa att starta
Då har jag fått ordning på språket. Följd fråga på dokument mallarna, har gjort om min svenska faktura mallar (ett jäkla jobb) skulle nu fakturera en utländsk kund, som då har en egen faktura mall där jag skriver ut tre stycken fakturor två faktura kopior och en följesedel.
På första utskriften av fakturan och fakturakopian plus följesedeln så kommer en halva fakturan bild på höger sida av dessa men följande
kopior är i ordinarie mall snyggt och prydligt. I panik för att få iväg varorna med snygga papper, lag jag till ytligare kopior på alla så fick jag kasta en av faktura fakturakopia och packsedeln. Varför händer detta ???

Nästa fråga

När man nu söker kunder vid fakturering, typ Pelles Färg så kommer inte den blå raden upp på Pelles färg så man bara kan trycka enter så hoppar kunden in i fakturan, nu måste man ta musen och klicka på den raden vilket är en väldigt försämring!

Mvh Eva
Edwin
2017-02-23
Skrivet av:Eva Sundberg13:25 23 Feb 2017
Då har jag fått ordning på språket. Följd fråga på dokument mallarna, har gjort om min svenska faktura mallar (ett jäkla jobb) skulle nu fakturera en utländsk kund, som då har en egen faktura mall där jag skriver ut tre stycken fakturor två f
Hej Eva,

Det är alltså samma problem som du hade tidigare med den svenska fakturan innan du gjorde om den? Vilken version av OSX använder ni?

Jag ska framföra dina synpunkter angående sökfunktionen till vår utvecklingsavdelning.

Mvh

Edwin
Eva Sundberg
2017-02-24
Skrivet av:Edwin14:41 23 Feb 2017
Hej Eva, Det är alltså samma problem som du hade tidigare med den svenska fakturan innan du gjorde om den? Vilken version av OSX använder ni? Jag ska framföra dina synpunkter angående sökfunktionen till vår utvecklingsavdelning. Mvh Edwin

Japp samma problem
OS X W El capitan 10,11,16

mvh Eva

Edwin
2017-02-24
Skrivet av:Eva Sundberg10:36 24 Feb 2017
Japp samma problem OS X W El capitan 10,11,16 mvh Eva
Våra utvecklare jobbar för fullt på att hitta orsaken bakom problemet och en lösning. Jag kan dock inte ge ett svar på när det kommer att ske så är det akut för er är tyvärr skapandet av en ny mall den enda lösningen. Jag återkommer så fort jag vet mer.

Om du har möjligheten att skicka in en skärmbild som visar hur er faktura ser ut när den blir dubblerad så får du gärna göra det då det kan hjälpa oss när vi felsöker problemet. Mejla det i så fall till sweden@hansaworld.com

Med vänliga hälsningar

Edwin
Det här svaret var användbart
Eva Sundberg
2017-02-28
Nu har jag mejlat över detta.

Mvh Eva
Det här svaret är korrekt:
Edwin
2017-02-28
Skrivet av:Eva Sundberg12:13 28 Feb 2017
Nu har jag mejlat över detta. Mvh Eva
Tack, Eva. Jag har vidarebefordrat det till våra utvecklare.

Mvh

Edwin
Lämna en kommentar
You can subscribe to notifications for this post by selecting the 'star' icon on the top right corner of the post.
Tillbaka till listan
Senaste inläggen
Mia Hafström
Hej, Vi har fått en faktura för september som avser extra debitering pga att vi använder en gamma...
13:53 1 Jul 2025
Arno Metall AB
Hej! När jag ska starta Hansa och skrivit i lösenordet blinkar det bara till och det händer ingenti...
15:37 21 Maj 2025

Vi bevakar forumet under ordinarie kontorstid och vårt mål är att besvara alla frågor inom 24 timmar.

You can subscribe to notifications for any post in this forum by selecting the 'star' icon on the top right corner of the topics list. You have to log in to use this functionality.