Kan inte spara en kundfaktura
Anneli Ortstad
2016-12-13
Hej!

Jag har en kundfaktura som först blev godkänd men innan den kunde skickas till kunden behövdes det göra några ändringar. Jag hittade under System, rutiner, underhåll en rutin som tog bort ok på faktura. Efter ändringarna gjordes går det inte att spara fakturan eftersom det finns en verifikation. Om jag går in i verifikationer och raderar den kommer jag att kunna spara fakturan eller kommer det att bli mer följdfel? Det går inte heller att radera eller annullera fakturan. Vad ska jag göra?
HansaWorld
2016-11-02
Hej Anneli,

vänligen låt oss veta vilken rutin du har använt.
Det går inte att ta bort en verifikat, men man kan göra en ändringsmarkering och tar bort alla linjer i verifikaten. Sedan kan du göra om fakturan.

Om du behöver fler information angående ändringsmarkering vänligen ta en titt till vår tutorial angående verifikater (på engelska):

https://www.youtube.com/watch?v=i5xy6XNibgU

Mvh, HansaWorld Support
Anneli Ortstad
2016-11-03
Hej!

Har nu gjort som ni skrev och det går inte att ok markera fakturan och det går heller inte att radera eller annullera den.
Vi har Standard ERP och i modul System så finns det en rutin som heter ta bort ok på faktura (finns under rutiner, underhåll).
Vad ska jag göra för att kunna godkänna den eller ta bort den? Den ligger även i kundreskontran.
Anneli Ortstad
2016-11-07
Skrivet av:Anneli Ortstad09:29 3 Nov 2016
Hej! Har nu gjort som ni skrev och det går inte att ok markera fakturan och det går heller inte att radera eller annullera den. Vi har Standard ERP och i modul System så finns det en rutin som heter ta bort ok på faktura (finns under rutiner, underh
Hej!

Jag har inte fått något svar på min följdfråga, det gick inte att spara fakturan om man gjorde ändringsmarkering som ni skrev, vad ska jag göra för att kunna spara den eller makulera den? Behöver verkligen ett svar omgående.
Anneli Ortstad
2016-11-07
Skrivet av:HansaWorld13:12 2 Nov 2016
Hej Anneli, vänligen låt oss veta vilken rutin du har använt. Det går inte att ta bort en verifikat, men man kan göra en ändringsmarkering och tar bort alla linjer i verifikaten. Sedan kan du göra om fakturan. Om du behöver fler information a
Hej!

Jag har inte fått något svar på min följdfråga, det gick inte att spara fakturan om man gjorde ändringsmarkering som ni skrev, vad ska jag göra för att kunna spara den eller makulera den? Behöver verkligen ett svar omgående.
Edwin
2016-11-08
Hej Anneli,

Om du har gjort en ändringsmarkering i fakturan som du hade problem med kan du skapa en ny och använda den istället. Den gamla fakturan kommer att ligga kvar i systemet men med ett rött sträck igenom den. Den går inte att ta bort helt och hållet men efter att den är ändringsmarkerad kan du bortse från den.

Har du några fler frågor är du välkommen att ställa dem här.

Med vänliga hälsningar

Edwin
HansaWorld Support
This thread has been closed for further comments. Please create a new thread
Tillbaka till listan
Senaste inläggen
Mia Hafström
Hej, Vi har fått en faktura för september som avser extra debitering pga att vi använder en gamma...
13:53 1 Jul 2025
Arno Metall AB
Hej! När jag ska starta Hansa och skrivit i lösenordet blinkar det bara till och det händer ingenti...
15:37 21 Maj 2025

Vi bevakar forumet under ordinarie kontorstid och vårt mål är att besvara alla frågor inom 24 timmar.

You can subscribe to notifications for any post in this forum by selecting the 'star' icon on the top right corner of the topics list. You have to log in to use this functionality.