Databasen ökar i storlek, forts.
Mia Hafström
2023-03-01
To stop receiving notifications on forum posts unmark the star icon macOS
Nej, problemet är inte löst alls.
För att repetera - vår databas ökar enormt i omfång utan att jag ens lägger in nya transaktioner, den har gått upp från ca 400 MB till flera GB, nästan 9 GB häromdagen och till slut blir den så tung att Hansa inte går att öppna. Jag har tagit tillbaka backup-filer och börjat om, men problemet upprepas och fortsätter.
Lösningen med filen parameters.txt fungerar alltså inte vilket jag meddelat i mail, när jag döpt om pparamters.txt till parameters.txt och försöker öppna Hansa går programmet inte att öppna – jag kan alltså inte vänta i några minuter innan jag stänger Hansa vilket jag instruerades att göra- eftersom Hansa inte ens öppnas . Och Hansa-databasen fortsätter att växa okontrollerat…

Vi börjar bli desperata -det här känns faktiskt ganska hopplöst, vårt bokslut närmar sig och vi har ett ekonomisystem som inte fungerar. Vi har stora problem att sköta lagstadgad löpande bokföring, registrera fakturor och hålla koll på betalningar för att inte tala om rapportering till skattemyndigheten. Det är snart två månader sedan vi kontaktade er om detta och problemet kvarstår. Vi har kört Hansa i nästan 30 år och det har fungerat perfekt fram till nu. Hur tänker ni att vi ska lösa detta?

Hälsningar

Mia
Det här svaret är korrekt:
Skrivet av:Bror-Erik23:41 6 Mar 2023
Hejsan,

vi håller på att korrigera detta problem som bäst som mäjligt
mvh, Bror-Erik
Det här svaret var användbart
Skrivet av:Bror-Erik08:41 4 Apr 2023
Skrivet av:Bror-Erik10:46 3 Jul 2023
Skrivet av:Bror-Erik09:55 10 Jul 2023
Skrivet av:Bror-Erik11:39 30 Aug 2023
Skrivet av:Bror-Erik17:07 3 Okt 2023
Det här svaret är korrekt:
Bror-Erik
2023-03-06
Hejsan,

vi håller på att korrigera detta problem som bäst som mäjligt
mvh, Bror-Erik
Mia Hafström
2023-03-21
Skrivet av:Bror-Erik23:41 6 Mar 2023
Hejsan, vi håller på att korrigera detta problem som bäst som mäjligt mvh, Bror-Erik
Nu har det gått ytterligare tre veckor - hur går det? Två och en halv månad sedan vi hörde av oss till er om detta, vi har fortfarande inte ett fungerande ekonomiprogram och är minst sagt ganska desperata - bokslutet närmar sig och då MÅSTE det fungera.

Hälsningar
Mia
Bror-Erik
2023-04-04
Hejsan,

vi håller på att korrigera detta. Så det är så att mitt plåster inte hjälpes åt alls. Beklagar om detta
mvh, Bror-Erik
Mia Hafström
2023-04-11
Då förutsätter jag att ni snart har hittat en lösning på problemet med buggen. Det är nu TRE MÅNADER sedan vi hörde av oss till er om ert icke-fungerande program. VI HAR SNART BOKSLUT OCH DÅ MÅSTE DET FUNGERA!!!!! Hansa@sweden svarar överhuvudtaget inte på mejl, det enda vi får av dem är fakturor. Låt mig påminna om att vi har ett avtal och att ni inte har uppfyllt er del av detta på tre månader medan vi alltid betalar våra fakturor i tid, vilket vi gjort i nästan 30 år.

/Mia
HansaWorld support Nordics
2023-04-12
Hei.

Jeg følger opp internt, som Bror-Erik sier så jobber vi med saken for å løse det så fort som mulig.

Mvh
Mia Hafström
2023-04-24
Skrivet av:HansaWorld support Nordics09:47 12 Apr 2023
Hei. Jeg følger opp internt, som Bror-Erik sier så jobber vi med saken for å løse det så fort som mulig. Mvh
Nu har det gått ytterligare två veckor och det är alltså 3,5 månader sedan vi kontaktade er om att programmet inte fungerar. Vi har bokslut om sex dagar, det kommer inte att gå att genomföra bokföringen i samband med detta med denna bugg i systemet. Det är uppenbart att ni inte vill ha oss som kund, och vi önskar verkligen också att vi hade kunnat lämna er som leverantör men nu måste vi faktiskt genomföra bokslutet. Hur går det? Händer det något överhuvudtaget? Det verkar inte så. Hur tror ni själva det skulle vara att inte ha ett ekonomisystem som fungerar? Det är rent katastrofalt kan jag meddela. Vi har stora problem att sköta lagstadgad löpande bokföring, registrera fakturor och hålla koll på betalningar för att inte tala om rapportering till skattemyndigheten. Desperat läge alltså. Och det enda vi får från er är era fakturor för programmet samt meddelande om att ni ”…jobbar med saken for å løse det så fort som mulig…” Det har vi hört i 3,5 månader nu. VAD HÄNDER????
2023-05-03
Jag ser samma sak med mina små databaser för ERP.
Sympatiserar med alla som får merarbete, kanske t.o.m. skadeståndsanspråk och förlorade kunder...

Tyvärr är det finstilta avtalet formulerat så att inget ansvar tas av Hansa,
vilket gäller alla programtillverkare jorden runt, det är inget unikt och egentligen inte konstigt om man tänker efter.

Tänker dock att det ju inte på något sätt är ett ShareWare eller FreeWare vi talar om...
Tänker också att Hansa vinner mest på att lägga korten på bordet och säga den sanna bakgrunden till problemet.

Det är genom ömsesidigt förtroende man vinner kunder, inte genom att dölja fel, misstag eller problem.
Det ägnar sig Microsoft, Apple och Adobe åt, och det räcker mer än väl.

Ursäkta mig, men är på lite dåligt humör just nu!
Sebastian
2023-05-04
Påminner om att problemet kan avhjälpas genom att lägga er på en hostad lösning

Om ni önskar mer information kan ni hör av er till oss: https://www.appli.se/om-oss/kontakta-oss.html

/Sebastian
Mia Hafström
2023-05-15
Nu har det gått mer än fyra månader sedan vi hörde av oss till er om buggen i programmet, och absolut ingenting har hänt, inte mig veterligen i alla fall eftersom ni inte alls kommunicerar kring detta. Ni svarar inte på mejl och ni lämnar inget svar här i forumet. Varför händer det inget? Upplever ni det inte alls som ett problem att ett antal kunder har enorma problem med sin bokföring och redovisning? Vi är mitt uppe i ett bokslut och har väldigt svårt att komma vidare pga databasen blir för stor, vi måste ta tillbaka en backup och lägga in transaktionerna på nytt. Helt hopplöst, har aldrig varit med om att bli så nonchalerad av en leverantör. Fyra månader har gått, en tredjedel av ett verksamhetsår, och vi kan inte se någon ljusning. VAD HÄNDER? Något borde väl ändå vara på gång eftersom ni fortsätter att skicka fakturor till oss som om det inte fanns några problem alls?

Ursäkta mig, men jag är också på mycket dåligt humör just nu!
Mia Hafström
2023-06-14
Nu har det gått mer än FEM MÅNADER sedan vi uppmärksammade er om buggen i programmet, bekräftad av er, och ingenting har hänt, ni svarar inte ens, det har gått en månad sedan mitt förra inlägg på detta sk "supportforum", ni skriver att ert mål är att besvara alla frågor inom 24 timmar, det har alltså gått ca 720 timmar sedan sist men vi har inte fått något svar alls från er. Ni tycker inte att det är ett problem? Vi har ENORMA problem att komma vidare med bokföring och inte minst bokslut. Vi har inte fått den minsta hjälp att hantera detta, utan har helt på egen hand försökt hitta lösningar för att komma vidare hjälpligt, men nu går det snart inte alls längre. VAD HÄNDER??? Det enda vi får från er är fakturor, som vi alltid betalat i tid, och vi har varit kund hos er i snart 30 år. Helt otroligt hur ni behandlar era kunder, har aldrig varit med om något liknande. VAD HÄNDER? Jobbar ni ens med att försöka lösa problemet?
Mia Hafström
2023-06-28
Ni svarar inte? Varför? Tycker ni verkligen inte att det är ett problem? Är det INGEN hos er på Hansa som bryr sig ett enda dugg?
Bror-Erik
2023-07-03
Hejsan,

jag har svarat via epost

mvh, Bror-Erik
Bror-Erik
2023-07-10
Hejsan,

jag svarar här nu. Vi har korrigerat problemet med detta, och vesrionen som kommer ut snart borde innehålla fixet
mvh, Bror-Erik
2023-07-31
Björn

Hejsan

Har samma problem! Din formulering snart samt borde känns inte seriöst på en bugg som sänker hela programmet. Ni måste omgående skapa resurser för att lösa problemet!
Det funkar inte att skicka fakturor för en programvara som ni är medvetna om att ha allvarliga fel.

Hansa användare sedan 1994
Mia Hafström
2023-08-16
Hej,

Nu är jag tillbaka från semestern och hade hoppats på att det skulle finnas en ny version av Hansa UTAN bugg, men så är alltså inte fallet. Även jag undrar vad "snart" innebär? Och jag blir mörkrädd av din formulering "borde innehålla fixet" - jag tolkar det som att ni inte är säkra på att buggen är fixad i denna nya version? Att ni inte ens svarat på Björns inlägg enligt ovan stärker denna misstanke - kan ni inte garantera en ny version utan denna allvarliga bugg? Låt mig påminna om att det är mer än sju (!) månader sedan vi fick en bekräftelse från er om att programmet har en allvarlig bugg, vi har haft mycket stora problem pga detta vilket jag beskrivit för er vid ett flertal tillfällen, och nu klarar vi snart inte detta längre. Jag har varit tvungen att starta om programmet ca 30 ggr idag, eftersom det hänger sig och inte svarar. Ett ekonomiprogram är systemkritiskt för ett företag, ni måste naturligtvis göra allt ni bara kan och frigöra resurser för att lösa detta omedelbart.

OBS - jag förväntar mig ett svar.
Mia Hafström
2023-08-30
Skrivet av:Mia Hafström18:25 16 Aug 2023
Hej, Nu är jag tillbaka från semestern och hade hoppats på att det skulle finnas en ny version av Hansa UTAN bugg, men så är alltså inte fallet. Även jag undrar vad "snart" innebär? Och jag blir mörkrädd av din formulering "borde
SNÄLLA – SVARA!!!

Är det så att ni inte har lyckats fixa buggen så var åtminstone ärliga, tydliga och raka med det – vi måste få VETA så att vi kan lägga in vårt nya räkenskapsår i ett annat bugg-fritt program som Fortnox eller Visma. Det går inte längre. Det har gått två veckor sedan jag ställde frågan enligt ovan i detta så kallade ”supportforum” men inte ett ljud från er. Ni kan inte bara låta bli att svara!!!
Bror-Erik
2023-08-30
Hejsan,
svarade på Mail. Ny version med korrigeringar är ute, ni kan ladda ner och uppdatera eran version med att ladda ner en ny version från

https://standardinstall.com/main

h. Bror-Erik
Mia Hafström
2023-08-31
Hej,

Då undrar jag var jag hittar den nya versionen – går jag in via länken och tar fram Standard ERP, Mac OS, Sweden enligt dina instruktioner får jag upp No versions available, se bifogad skärmdump.
Files are pending for approval
Bror-Erik
2023-10-03
Hejsan,

ursäkta att tagit en stund, glömde att svara. Beklagar

Du hittar nog svenska versionen på

www.standardinstall.com

kollade just

h, Bror-Erik
This thread has been closed for further comments. Please create a new thread
Tillbaka till listan
Senaste inläggen
Mia Hafström
Hej, Vi har fått en faktura för september som avser extra debitering pga att vi använder en gamma...
13:53 1 Jul 2025
Arno Metall AB
Hej! När jag ska starta Hansa och skrivit i lösenordet blinkar det bara till och det händer ingenti...
15:37 21 Maj 2025

Vi bevakar forumet under ordinarie kontorstid och vårt mål är att besvara alla frågor inom 24 timmar.

You can subscribe to notifications for any post in this forum by selecting the 'star' icon on the top right corner of the topics list. You have to log in to use this functionality.