Serverproblem
Mattias Ek
2019-01-10
Hej!
Vi kan inte starta vår server. Bara felmeddelanden.

Mvh Mattias, VARI-tryck i Vilhelmina
Det här svaret är korrekt:
Skrivet av:Per12:49 11 Jan 2019
Hej.

Vi startade om Noden, det verkar som att den är uppe och kör nu.

Vänligen bekräfta ifall ni kan komma in på programmet, alternativt om ni fortfarande upplever problem, ge isådanafall en beskrivelse av de problem ni har.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Per
2019-01-10
Hej Mattias.

Tack för ditt meddelande.

Jag ser att ni använder en mycket föråldrad version av Standard ERP.

Vänligen uppdatera serverversionen i MyStandard och ladda ned en ny klient till maskinen:
1. Gå till https://mystandard.hansaworld.com/loginpage och logga in med ditt Standard ID + lösenord.
2. När ni kommit in, klicka på servern till vänster (ASP_Vari_Tryck)
3. Klicka på "Update Version" och välj Release Version: 8.5 2018-12-07 (klicka på Update)
4. Låt servern uppdatera sig själv. Uppdateringen kan ta allt mellan 5 till 45 minuter, beroende på hur stor databas som finns på servern. (OBS! Stanna inte upp servern innan den uppdaterats färdigt)
5. När servern uppdaterats, (det ska stå: "Current Version: Standard ERP 8.5 2018-12-07") klicka på "Start" så att servern startas upp (ifall den inte redan är igång)
6. Scrolla ned till "Connect" och välj "Download Client"
7. Skapa nu en ny, tom mapp på skrivbordet dit ni laddar ned den nya klienten.
8. Starta upp programmet och låt den installeras, och koppla upp den mot servern.

Upplever ni några problem under denna procedur, vänligen svara meddela oss här i forumet så ska vi hjälpa er vidare.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Mattias Ek
2019-01-11
Skrivet av:Per16:09 10 Jan 2019
Hej Mattias. Tack för ditt meddelande. Jag ser att ni använder en mycket föråldrad version av Standard ERP. Vänligen uppdatera serverversionen i MyStandard och ladda ned en ny klient till maskinen: 1. Gå till https://mystandard.hansaworld.com/lo
Startade uppdateringen i går kväll och den har pågått under natten men är ännu inte klar. Så lång tid ska det väl inte ta?

Mvh Mattias
Per
2019-01-11
Hej Mattias.

Nej det ska inte ta så lång tid som det nu tagit.

Jag har eskalerat detta ärende till en av våra utvecklare som får ta sig en titt på servern och lösa problemet.

Återkommer här när jag har mer information.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Det här svaret är korrekt:
Per
2019-01-11
Hej.

Vi startade om Noden, det verkar som att den är uppe och kör nu.

Vänligen bekräfta ifall ni kan komma in på programmet, alternativt om ni fortfarande upplever problem, ge isådanafall en beskrivelse av de problem ni har.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Mattias Ek
2019-01-11
Ja, det fungerar nu.
Tack

/Mattias
Per
2019-01-11
Hej.

Så bra. Då var det noden som behövde startas om.

Rekommenderar er att gå in på MyStandard och klicka på "Restart" ifall detta problemet sker igen.

Låser denna saken då den är löst, har ni några andra frågor så är ni välkommen att skapa en ny post.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
This thread has been closed for further comments. Please create a new thread
Tillbaka till listan
Senaste inläggen
Mia Hafström
Hej, Vi har fått en faktura för september som avser extra debitering pga att vi använder en gamma...
13:53 1 Jul 2025
Arno Metall AB
Hej! När jag ska starta Hansa och skrivit i lösenordet blinkar det bara till och det händer ingenti...
15:37 21 Maj 2025

Vi bevakar forumet under ordinarie kontorstid och vårt mål är att besvara alla frågor inom 24 timmar.

You can subscribe to notifications for any post in this forum by selecting the 'star' icon on the top right corner of the topics list. You have to log in to use this functionality.