Förlorat kontakt med server
Mattias Ek
2018-06-20
Vi har förlorat kontakt med servern och får inte kontakt med den igen.
Snabb återkoppling tack!
Se bifogad skärmdump!

//Katarina
Det här svaret är korrekt:
Skrivet av:Per09:08 25 Jun 2018
Hej Katarina.

Vänligen prova att ladda ner en ny ERP-klient från MyStandard och se ifall det går bättre att koppla upp mot servern:

1. Gå till mystandard.hansaworld.com logga in med Standard ID + lösenord.

2. Sörj för att servern är igång och kör. Ifall inte, välj "Start"

3. Efter att ni kontrollerat att servern kör, välj "Connect" och välj att ladda ner klient.

4. Placera klienten i en tom mapp på skrivbordet. Låt den bli installerad. Starta upp.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Mattias Ek
2018-06-20
Nu info.ruta, jag bifogar en till skärmdump på den.
Vad skall jag välja?
Per
2018-06-20
Hej.

Tack för ditt meddelande.

Vad var det som föranledde detta felet?

Ifall ni arbetar medans systemet är offline så bör ni använda "Synkronisera med server" för att ladda upp all data som har blivit ändrat under tiden systemet var offline.

Ifall ni inte utför arbete så kan ni välja "Anslut till server"

Vad har ni för företagsnamn och kundnummer?

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Mattias Ek
2018-06-21
Skrivet av:Per15:59 20 Jun 2018
Hej. Tack för ditt meddelande. Vad var det som föranledde detta felet? Ifall ni arbetar medans systemet är offline så bör ni använda "Synkronisera med server" för att ladda upp all data som har blivit ändrat under tiden systemet var offline.
Företagsnamn: VARI-tryck i Vilhelmina AB
Kundnummer: 4656612
Mattias Ek
2018-06-21
När jag väljer något av alternativen, "synkronisera..." eller "anslut...." så kommer det upp

en ny ruta, vad ska jag fylla i där? Se bifogad fil.
Per
2018-06-21
Hej Mattias.

vi har undersökt din server og den verkar ha stannat på "Starting"

Vi har startat om molntjänsten till denna server och den skall nu fungera som vanligt.

Vänligen prova att starta upp ERP igen och se ifall ni kan logga in som vanligt.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Per
2018-06-21
Ifall ni kommer in på ERP men har problem (kanske i begränsat läge) så kan ni prova att hämta ny internetdatabasnyckel:

Modul-System >> Inställningar >> Internet databasnyckel >> Hämta Databasnyckel

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Mattias Ek
2018-06-25
Skrivet av:Per15:26 21 Jun 2018
Ifall ni kommer in på ERP men har problem (kanske i begränsat läge) så kan ni prova att hämta ny internetdatabasnyckel: Modul-System >> Inställningar >> Internet databasnyckel >> Hämta Databasnyckel Mvh. Per HansaWorld Support
Rutan där jag ska välja "Anslut till server" eller "synkronisera med server" kommer
fortfarande upp och för att komma vidare därifrån måste jag fylla i:

"Värdnamn/IP"

"Port"
"Krypteringsnyckel"
"Lokal Maskin"

Kan du ge mig dessa uppgifter så kanske jag kommer vidare!

//Katarina

Det här svaret är korrekt:
Per
2018-06-25
Hej Katarina.

Vänligen prova att ladda ner en ny ERP-klient från MyStandard och se ifall det går bättre att koppla upp mot servern:

1. Gå till mystandard.hansaworld.com logga in med Standard ID + lösenord.

2. Sörj för att servern är igång och kör. Ifall inte, välj "Start"

3. Efter att ni kontrollerat att servern kör, välj "Connect" och välj att ladda ner klient.

4. Placera klienten i en tom mapp på skrivbordet. Låt den bli installerad. Starta upp.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Mattias Ek
2018-06-25
Skrivet av:Per09:08 25 Jun 2018
Hej Katarina. Vänligen prova att ladda ner en ny ERP-klient från MyStandard och se ifall det går bättre att koppla upp mot servern: 1. Gå till mystandard.hansaworld.com logga in med Standard ID + lösenord. 2. Sörj för att servern är igång oc
Tack då verkar det fungera. Kan jag lita på att allt som jag gjort fram till det slutade
fungera finns kvar och kasta den gamla Standard ERP?

Jag måste få uttrycka mitt missnöje med svarstiden på forumet!
Jag tycker att det är katastrof att jag inte har kunnat utföra mina arbetsuppgifter
sedan onsdag fm. Detta var ju ett ganska simpelt problem och hade man kunnat ringa er
så hade problemet förmodligen varit löst redan på onsdag eftermiddag.

Jag hoppas verkligen att ni tar till er kritiken och tittar över era rutiner.
Vad hade jag gjort om detta driftstopp hade skett i samband med skattedeklaration? Straffavgiften från skatteverket, hade ni stått för den då?

//Katarina
Per
2018-06-25
Hej.

Allt som ni gjort i ERP sparas varje dag automatiskt som backup i MyStandard.

Ni kan själv se vilka backuper som är tillgängliga genom att logga in på mystandard.hansaworld.com och sedan gå till "List of Backups"
Här ser ni lista över tillgängliga backups.

De är namngivna efter det datum de är skapade på, som du kan se så skapas det en backup per dag.
Det finns ingen data lagrat i själva ERP-klienten som ni har på maskinen, ERP-klienten är bara verktyget, all data ligger i MyStandard.
Därför kan ni ta bort och installera en ERP-klient utan att oroa er för att förlora data.
Detta gäller dock ej ifall ni endast hade en lokal installation av ERP, men så är inte fallet för er del.

Jag förstår att det kan upplevas som att det tar lång tid att få svar på era problem.
I detta fall så hade ni två problem, det första var att servern i molnet måste startas om, det andra var att ni måste ladda ner en ny klient.
Det är inte alltid att våra kunder måste ladda ner en ny klient efter att servern startats om, i detta fallet var ni dock tvungen att göra detta, varför det tog ett par dagar extra att få löst problemet.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
This thread has been closed for further comments. Please create a new thread
Tillbaka till listan
Senaste inläggen
Mia Hafström
Hej, Vi har fått en faktura för september som avser extra debitering pga att vi använder en gamma...
13:53 1 Jul 2025
Arno Metall AB
Hej! När jag ska starta Hansa och skrivit i lösenordet blinkar det bara till och det händer ingenti...
15:37 21 Maj 2025

Vi bevakar forumet under ordinarie kontorstid och vårt mål är att besvara alla frågor inom 24 timmar.

You can subscribe to notifications for any post in this forum by selecting the 'star' icon on the top right corner of the topics list. You have to log in to use this functionality.