Begränsat läge
Lennart, Persson
2018-03-22
Hej jag har fått upp det här medd under ett antal dagar, men utan att systemet gått över i begränsat läge. Tills idag. Nu är det i begränsat läge. Några fler system kör jag inte.
Tacksam om ni skyndsamt låser upp systemet.
Per
2018-03-22
Hej Lennart.

Tack för ditt meddelande.

Felmeddelandet verkar säga att ni har fler företag registrerade än vad ni har betalat för.

Vänligen ge oss erat kundnummer och namn på företaget, så skall vi undersöka saken närmare.

Tack.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Lennart, Persson
2018-03-22
Skrivet av:Per10:58 22 Mar 2018
Hej Lennart. Tack för ditt meddelande. Felmeddelandet verkar säga att ni har fler företag registrerade än vad ni har betalat för. Vänligen ge oss erat kundnummer och namn på företaget, så skall vi undersöka saken närmare. Tack. Mvh. Per H
Kundnummer 4651315
IPG AB
Fersens väg 9
21142 MALMÖ
Lennart, Persson
2018-03-23
Vad händer???????????
Jag behöver använda programmet!!!
Per
2018-03-23
Hej.

Prova att hämta databasnyckel.

SWE:
1. Starta Standard ERP.
2. Välj: Modul >> System
3. Gå till: Inställningar >> Internetdatabasnyckel >> Hämta Internetdatabasnyckel

Mvh.

Per
HansaWorld Support
Lennart, Persson
2018-04-16
Hej Per!

Fenomenet fortsätter. Jag får upp samma ruta när jag startar systemet.

Har idag kört in en ny backup och hämtat databasnyckel, men samma fenomen uppstår.
Per
2018-04-16
Hej.

Tack för meddelandet.

Vänligen skriv ut rapporten företagsinformation och lägg till detta i en fil hit till forumstråden, så skall vi se vad ni har för något registrerat i erat program.

Vägledning:

Modul - System >> Rapporter >> Företagsinformation

Ni kan ex. skriva ut det som .PDF och bifoga filen här i forumstråden, så skall vi undersöka den närmare.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Lennart, Persson
2018-04-16
Här kommer den, Per!
Per
2018-04-16
Hej.

"Har idag kört in en ny backup..."
Ni ska inte behöva ladda ny backup för detta ändamålet.

Tack för rapporten. Vi kan inte se att du har råkat registrera ett nytt företag, så rapporten stämmer.

Vänligen undersök ifall ni har korrekt kontrakt och kundnummer när ni hämtar ny databasnyckel.

Vi har bett våran book-keeper att stänga eran registrering så att ni kan välja att registrera för ny databasnyckel.
Jag kommer säga ifrån när detta skett.

Mvh.
Per
HansaWorld Support

Per
2018-04-16
Hej igen, vänligen registrera för ny databasnyckel:

Modul-System >> Inställningar >> Internetdatabasnyckel >> Registrera för automatisk databasnyckel

Mvh.

Per
HansaWorld Support
Lennart, Persson
2018-04-17
Skrivet av:Per15:21 16 Apr 2018
Hej igen, vänligen registrera för ny databasnyckel: Modul-System >> Inställningar >> Internetdatabasnyckel >> Registrera för automatisk databasnyckel Mvh. Per HansaWorld Support
Hej Per!

Fenomenet kvarstår också efter Din föreslagna åtgärd.

Jag skulle också vara tacksam om Du kan hjälpa mig att släcka dessa irriterande popup menyerna som kommer i tid och otid. Speciellt den här som jag bifogar.
Hälsningar
Lennart
Martin
2018-04-20
Hej Lennart,

Jag testade precis att hämta en databasnyckel med ditt kundnummer på vår interna server. Det gick fint men jag fick också ett felmeddelande precis som dig.

Därav har jag några frågor:

- Vilket operativsystem använder du
- Version på operativsystemet
- Har du gjort några ändringar i inställningarna?

Kan du bekräfta att du mottar en databasnyckel?

Mina kollegor som jobbar med kontrakt och databasnycklar kommer grundligt att gå igenom varför det kommer felmeddelanden.

Mvh,
Martin, HansaWorld Support
Lennart, Persson
2018-04-20
Hej Martin/Per

Därav har jag några frågor:

- Vilket operativsystem använder du Windows 10
- Version på operativsystemet Se HANSA IV
- Har du gjort några ändringar i inställningarna? Du får vara mer precis

Kan du bekräfta att du mottar en databasnyckel? Ja det får jag varje gång.

Per

Se bil HANSA IV
Lennart, Persson
2018-04-20
Files are pending for approval
Per
2018-04-20
Hej Lennart.

Två frågor:

När du i Standard ERP ber om en ny databasnyckel, får du då upp ett felmeddelande?
Ifall ja, vad säger felmeddelandet?
Är det samma meddelande som du visat oss innan? (Fler icke-konsoliderade företag är tillåtet. Programmet är nu i begränsat läge)

Har du möjlighet att gå in och se vilket typ av företag du har?

Vägledning:
Modul-System >> Inställningar >> Företagsdata >> Fliken "Reg"
Här skall du kunna se längst ned Vad som är vat under "Företagstyp"
Vänligen uppge för oss vilken företagstyp som är vald.
Tack.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Lennart, Persson
2018-04-20
Per
2018-04-20
Hej.

Tack för bilden.

Har du möjlighet att gå in och se vilken typ av företag du har?

Modul-System >> Inställningar >> Företagsdata >> Fliken "Reg"
Här skall du kunna se längst ned Vad som är vat under "Företagstyp"
Vänligen uppge för oss vilken företagstyp som är vald.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Lennart, Persson
2018-04-21
Per
2018-04-23
Hej.

Det är troligtvis där skon klämmer.
Vänligen ändra företagstyp till "Enanvändare". Spara och starta om Standard ERP och se ifall det fungerar bättre.
Ifall ej, vänligen prova med att hämta ny databasnyckel en gång till.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Lennart, Persson
2018-04-23
Skrivet av:Per10:07 23 Apr 2018
Hej. Det är troligtvis där skon klämmer. Vänligen ändra företagstyp till "Enanvändare". Spara och starta om Standard ERP och se ifall det fungerar bättre. Ifall ej, vänligen prova med att hämta ny databasnyckel en gång till. Mvh. Per HansaWor
Hej Per!

Det blev inte alls bra! Hela systemet är låst. Begränsat läge.
Kommer bara åt Systemmodulen. Har hämtat databasnyckel och startat om.

Vad gör jag nu? Jag behöver ju systemet hela tiden.

Hälsningar

Lennart
Per
2018-04-23
Hej.

Fick du hämtat databasnyckel, men du får fortf. begränsat läge?
Jag ska höra med mina kollegor vad som felar.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Per
2018-04-24
Vi har tittat på ditt konto och ser at du använder version 8.4 2018-01-26 vilket tyvärr innehöll en del buggar.

Vänligen uppdatera ditt Standard ERP till senaste versionen (det kom en ny version förra måndagen) och prova sedan att hämta ny databasnyckel igen.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Lennart, Persson
2018-04-24
Skrivet av:Per10:58 22 Mar 2018
Hej Lennart. Tack för ditt meddelande. Felmeddelandet verkar säga att ni har fler företag registrerade än vad ni har betalat för. Vänligen ge oss erat kundnummer och namn på företaget, så skall vi undersöka saken närmare. Tack. Mvh. Per H
Systemet är ju låst jag kan inte få ut någon backup.
Om jag gör en nyinstallation vet jag ju inte hur den är i relation till den tidigare.
Kan ni inte bara gå in och låsa upp mitt system?
Lennart, Persson
2018-04-25
Hej Per!

Har ni öppnat mitt system ännu?
Jag behöver det. NU!
Lennart, Persson
2018-04-25
Hej Per!

Jag väntar på Ditt svar!
Vad händer?
Per
2018-04-25
Hej Lennart.

Du fick inte möjlighet att komma in på MyStandard och uppdatera där?:

1: mystandard.hansaworld.com (Logga in med Standard Id + lösenord, samma som när du loggar dig in på ERP)
2. Gå till "Update version" välj Country:Sweden och version 8.4

3. Efter att datorn uppdaterat, välj att starta om den "Restart"
4. Se till att servern är uppe och går. Ifall inte, välj "Start"
5. Starta ERP-klienten på nytt. Nu skall du få möjlighet att uppdatera.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Lennart, Persson
2018-04-25
Det verkar vara en serverversion. Jag har ingen server. Jag är enanvändare.
Per
2018-04-25
Hej Lennart.

Jag ser i kontraktet att du har Cloud Node, men då du inte verkar ha en server i molnet (jag kan inte heller se ditt företag i MyStandard) så måste du installera Cloud Node så att du har möjlighet att uppdatera till nyare version.
Härunder följer en beskrivning på hur du installerar Cloud Node:

"Samtliga ERP-kunder med en lokal server (dvs. ej hostad av HansaWorld) måste installera Cloud Node på sina servrar.
Cloud Node effektiviserar serveradministrationsuppgifterna samt reducerar betydligt behovet av kostsamt underhåll.
När Cloud Node är installerat så vill ni som kund enkelt kunna uppgradera til nyare version via mystandard.hansaworld.com

Vänligen följ denna vägledning för att sätta upp Cloud Node.
Med hjälp av denna vägledning kommer ni att kunna genomföra de nödvändiga åtgärder som krävs, men ifall ni önskar hjälp så kan ni ta kontakt med en av våra partners.
Alternativt ta kontakt med oss direkt, så sätter vi er i kontakt med en konsulent som bistår er med hjälp.

Installationsprocessen:

1. Inför själva installationsprocessen:
* Se till att "Standard ERP Service" (server) är igång.
* Se till att brandmuren tillåter utgående trafik.
* Ifall servern har Antivirus-programvara aktiverad, så måste denna vara inaktiverad under det att installationen av Cloud Node pågår.
*Se till att följande portar är öppna:
* Validate.hansaworld.com:500
* Validate.hansaworld.com:1401
* Hansaworld.com:80
* Lookup.hansaworld.com:443

2. Logga in på klienten och gå till:
Modul - Teknisk >> Register >> Programmodus/Programsätt

3. I programmodus/programsätt, klicka på kugghjulet och välj “Konfigurera/Sätt upp Cloud Node"

4. Trykk därefter “Konfigurera/Oppsett”

Vad som kommer ske:
1. Det kommer dyka upp ett pop-up meddelande; denna måste ni trycka OK på för att installationen skall starta.
2. I servermappen kommer ni att kunna se två nya mappar som heter "cloudnode" och "cloudnode_temp"
3. När installationen är fullförd så kommer ni att få upp ett nytt meddelande på klienten.
4. Windowsanvändare: klienten kommer att avslutas. Macanvändare: Klienten kommer att gå trögt/hänga.
5. Windowsanvändare: i services (Tjänster( kommer Standard ERP server att bli erstatt med Standard Cloud Node.
6. I servicemappen kommer "cloudnode_temp"-mappen att vara borta och ni kommer endast att kunnda se en mapp som heter "cloudnode" (detta gäller både för Mac och Windows)

Viktig information!
Vänligen stoppa/starta servern genom mystandard.hansaworld.com
Ifall ni stoppas servern på andra sätt, vänligen starta servern genom att gå till hansa-cloud node exe filen (Standard ERP server-mappen >> Cloud Node-mappen)"

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Lennart, Persson
2018-04-25
Men, Per! Det verkar vara en serverversion. Jag har ingen server. Jag är ju enanvändare!
Lennart, Persson
2018-04-25
Ring mig så att vi får låst upp programmet
Lennart, Persson
2018-04-25
Hej Per!

Det är nu 3:e dagen som mitt system är nedstängt!
Det här medd fick jag när jag försökte hämta databasnyckel ikväll ...
Vad är Din kommentar?
Lennart, Persson
2018-04-26
Skrivet av:Lennart, Persson21:10 25 Apr 2018
Hej Per! Det är nu 3:e dagen som mitt system är nedstängt! Det här medd fick jag när jag försökte hämta databasnyckel ikväll ... Vad är Din kommentar?
Hej Per!

Nu är det TRE dagar som mitt system har varit helt låst!
Vad gör ni för att lösa det problem som ni har skapat?

Jag MÅSTE igång!
Per
2018-04-26
Hej Lennart.

Vi jobbar på att lösa ditt problem, har du möjlighet att skicka 2 bilder/print screen på följande är du snäll, så kommer vi komma närmare ett svar som hjälper dig att komma igång.

1. Gå till: Modul >> System >> Inställningar >> Internetdatabasnyckel och ta en bild på inställningarna där.

2. Gå till: Välj “Företag” i huvudfönstret >> Välj tandhjulet uppe i vänstra hörnet >> Välj “Öppna företagsinställningar” >> Klicka på flik B och ta därefter en bild.

3. Har du möjlighet att skicka:
Modul >> System >> Rapporter >> Företagsinformation (printscreen)

4. Gå till Modul >> System >> Inställningar >> “Företagstyp” på alla dina företag (ska vara 3 st företag enligt ditt kontrakt), och kontrollera att alla företag har företagstup:fleranvändarföretag.

Tack på förhand.

Med vänlig hälsning,
Per och Martin, HansaWorld Support
Lennart, Persson
2018-04-26
Finns bara ett företag
Per
2018-04-26
Hej.

Det är en bildskärm som saknas, det är möjligt vi var lite otydliga.

Vänligen gå till: Modul-System >> Inställningar >> Företagsdata >> fliken "Reg"
Kontrollera ifall ditt företag står markerat som "Fleranvändarföretag"
Ifall det inte gör det, vänligen ändra till "Fleranvändarföretag" och hämta sedan ny internetdatabasnyckel: Modul-System >> Inställningar >> Internetdatabasnyckel >> Hämta internetdatabasnyckel

Ifall det mot förmodan står att du har "Fleranvändarföretag" inställt, vänligen säg till här, så skall vi gå vidare med saken.

Efter att du hämtat internetdatabasnyckeln och du startat om programmet men får fortfarande begränsat läge, säg till.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Lennart, Persson
2018-04-26
Hej Per!

Tack!
Puh!!! Tillbaka på banan igen! Det har varit jobbigt!
Men den säger fortfarande att det är flera företag.
Tacksam om Du kan fixa det.
Per
2018-04-26
Hej Lennart.

Du ändrade företagstyp och blev kvitt det begränsade läget?

"Men den säger fortfarande att det är flera företag."
Kan du ta skärmbild på felmeddelandet och sända hit?

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Lennart, Persson
2018-04-26
Skrivet av:Per16:00 26 Apr 2018
Hej Lennart. Du ändrade företagstyp och blev kvitt det begränsade läget? "Men den säger fortfarande att det är flera företag." Kan du ta skärmbild på felmeddelandet och sända hit? Mvh. Per HansaWorld Support
Ja det var den ändringen som jag gjorde.
Bifogar bilderna som den svarar med när jag startar.
Per
2018-04-26
Hej.

Okej så du får alltså upp detta meddelande, men du är inte i begränsat läge?
Undrar bara eftersom du innan sa att du var tillbaka på banan igen?

Mvh.

Per
HansaWorld Support
Lennart, Persson
2018-04-26
Skrivet av:Per17:08 26 Apr 2018
Hej. Okej så du får alltså upp detta meddelande, men du är inte i begränsat läge? Undrar bara eftersom du innan sa att du var tillbaka på banan igen? Mvh. Per HansaWorld Support
Jag får fortfarande upp medd, men är inte i begränsat läge utan jag kan jobba med order fakt o lager igen.
Per
2018-04-27
Hej igen.

Vänligen undersök ifall verifikat blir lagrade när du skapar fakturor.

Tack.

Jag tittar vidare på felmeddelandet med mina kollegor.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Lennart, Persson
2018-04-27
Gomorron Per!

Jo det ser det ut som om det gör.
Per
2018-04-27
Hej.

Vi har bestämt att stänga din registrering så att du kan välja att registrera på nytt.
Förhoppningsvis skall detta kunna få bort ditt felmeddelande.

Vägledning:
1. Starta Upp Standard ERP
2. Gå till Modul-System >> Inställningar >> Internetdatabasnyckel

3. Uppge (ifall det inte redan står angivet):
Kundnummer: 4651315
Avtalsnummer: 200008334

4. Klicka på "Registrera för automatisk databasnyckel"

5. Starta om Standard ERP och se ifall felmeddelandet är försvunnet, och att allt annat fungerar.

Vänligen säg till ifall du upplever några fler problem.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Lennart, Persson
2018-04-28
Hej Per!

Persen är över!!!
Igår kväll gjorde jag en ny backup, laddade ner senaste versionen ERP och installerade.
I den nya versionen är de icke önskade bilderna borta.
Tack för hjälpen, Per!
Nu skulle jag vilja ha hjälp med att släcka de störande pop-up fönstren.
Tack på förhand!
Hälsningar
Lennart
Per
2018-04-30
Hej Lennart.

Bra att det löste sig, oftast är det som krävs att man förnyar databasnyckeln eller genomför en ominstallation.

När det kommer till popupsen så är jag osäker om vi kan gå ngt. gjort där, detta är en implementering i programvaran, men anser du att dessa dyker upp alltför ofta?
Är det vid något speciellt tillfälle popupsen dyker upp, eller sker det bara rent allmänt till och från?

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Lennart, Persson
2018-04-30
Skrivet av:Per10:12 30 Apr 2018
Hej Lennart. Bra att det löste sig, oftast är det som krävs att man förnyar databasnyckeln eller genomför en ominstallation. När det kommer till popupsen så är jag osäker om vi kan gå ngt. gjort där, detta är en implementering i programvaran
Hej Per!

Det är två irriterande fönster som dyker upp.
HANSA I vid registrering av order.
HANSA II om jag inte är tillräckligt snabb att registrera artikelnummer.

Tacksam om Du kan tipsa om hur jag gör för att bli kvitt dess.

Ha en trevlig helg!

Hälsningar

Lennart
Per
2018-04-30
Hej.

Tack för bilderna.

Jag ser ingen popup i "HANSA II" men jag har vidaresänt denna information till mina kollegor för att höra om det går att göra någon ändring i detta.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Lennart, Persson
2018-05-02
Skrivet av:Per15:57 30 Apr 2018
Hej. Tack för bilderna. Jag ser ingen popup i "HANSA II" men jag har vidaresänt denna information till mina kollegor för att höra om det går att göra någon ändring i detta. Mvh. Per HansaWorld Support
Hej Per!
HANSA II är popupfönstret med artikelnummer som dyker upp om jag inte är tillräckligt snabb att skriva in det i den avsedda rutan. Du ser det genom att det står stäng nere i högra hörnet.
Hälsningar
Lennart
Per
2018-05-22
Hej Lennart.

Beklagar sent svar.

Jag har sänt denna informationen vidare till en manager som har undersökt saken, du ska i april ha fått upp detta meddelande 12 gånger. Systemet är satt så att det visar detta meddelande en gång per dygn, så det verkar vara i ordning, men vi skal se med utvecklarna ifall vi inte kan begränsa meddelandena ytterligare.
Meddelandena är att ses som reklam/påminnelser.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
This thread has been closed for further comments. Please create a new thread
Tillbaka till listan
Senaste inläggen
Mia Hafström
Hej, Vi har fått en faktura för september som avser extra debitering pga att vi använder en gamma...
13:53 1 Jul 2025
Arno Metall AB
Hej! När jag ska starta Hansa och skrivit i lösenordet blinkar det bara till och det händer ingenti...
15:37 21 Maj 2025

Vi bevakar forumet under ordinarie kontorstid och vårt mål är att besvara alla frågor inom 24 timmar.

You can subscribe to notifications for any post in this forum by selecting the 'star' icon on the top right corner of the topics list. You have to log in to use this functionality.