går ej att kopiera
Pär-Magnus Almquist
2017-11-08
jag ska gå över till ett enanvändarsystem från ett fleranvändarsystem / serverversion.

För detta behöver jag göra en säkerhetskopia / textbackup som jag sedan ska läsa in i mitt nya enanvändarsystem, men kopieringen fungerar inte. Antingen skapas en backupfil som är 0 kB stor omedelbart och därefter är det slut, eller så avstannar kopieringen efter ett tag och systemet fryser med felmeddelandet:

m4getnewpage(): Failed to allocate virtual memory, GetMemPages() failed

datorn som jag kopierar på har 4GB primärminne och det är inga andra program som körs på den datorn förutom standardERP servern
Det här svaret är korrekt:
Skrivet av:Ester J.14:37 14 Nov 2017
Hej Hej!

Prova detta:

1. Ta en kopia av din Hansa.HDB-fil i din serverns mapp.
2. Ta den kopia du gjorde och skicka den till en minnessticka,
3. Flytta HANSA.HDB till den maskin du vill köra programmet
4. Kopiera klienten du försöker at ta en backup i.
5. Ta bort HANSA.HDB i den mapp som du duplicerade i punkt 4.
6. Sätt HANSA.HDB från servern (punkt 1) i duplikatmappen.
7. Starta programmet i duplikatmappen.
8. Om du är inloggad, kolla om du har möjlighet att ta en backup..

Hälsningar
Ester
Andreas Styrnell
2017-11-08
Hej Pär-Magnus,

Troligtvis för lite minne. Behöver veta följande,
Hur stor databas har du?
Körs systemet på server nu?
Vilken version av Hansa kör du?

med vänlig hälsning

Andreas Styrnell
Applitron Datasystem AB
www.appli.se
Pär-Magnus Almquist
2017-11-08
Skrivet av:Andreas Styrnell14:02 8 Nov 2017
Hej Pär-Magnus, Troligtvis för lite minne. Behöver veta följande, Hur stor databas har du? Körs systemet på server nu? Vilken version av Hansa kör du? med vänlig hälsning Andreas Styrnell Applitron Datasystem AB www.appli.se
db drygt 1GB
server internt hos oss i byggnaden
version 8.1 2016-04-14

att kopiera en textbackup ska inte kräva senaste version av programmet så det är nog ingeet vi ska fokusera på som lösning. Har haft prg sedan 1998 och det har alltid fungerat. Även med stor db senaste åren.

Andreas Styrnell
2017-11-08
Hej,

Ok, är det modul->system->rutiner->exporter-> du kör? I så fall, vilket alternativ kör du?
Jag föreslår att testa "kör tidsstyrd backup", då kommer backupen köras och landa på servern.
Innan du kör den behöver du ställa in backupinställningar.
modul->system avancerat->inställningar->tidsstyrda händelser,
Sätt en starttid tex 02:00 och bocka i "Backup" samt välj backupsökväg, skriv ./Backup/
Sedan startar du om Hansa server-tjänsten.
Därefter kan du logga in och göra "kör tidsstyrd backup"

Sen får du hämta backupen från servern.

med vänlig hälsning

Andreas Styrnell
Applitron Datasystem AB
www.appli.se
Pär-Magnus Almquist
2017-11-08
Skrivet av:Andreas Styrnell14:52 8 Nov 2017
Hej, Ok, är det modul->system->rutiner->exporter-> du kör? I så fall, vilket alternativ kör du? Jag föreslår att testa "kör tidsstyrd backup", då kommer backupen köras och landa på servern. Innan du kör den behöver du ställa in backupinstäl
jag har provat att köra tidsstyrd backup och det gör ingen skillnad. Jag har också provat att köra en klient direkt på servern för att slippa kopiering över nätverket, men med samma resultat
Andreas Styrnell
2017-11-09
Hej,

Då är det antagligen något fel med installationen, hårdvaran eller nätverket.
Har du ett supportavtal med någon partner eller brukar du köpa hjälp av någon?
I annat fall är du välkommen att kontakta mig så kan jag säkert hjälpa dig.

med vänlig hälsning

Andreas Styrnell

Applitron Datasystem AB
andreas@appli.se
www.appli.se
Pär-Magnus Almquist
2017-11-09
Skrivet av:Andreas Styrnell12:09 9 Nov 2017
Hej, Då är det antagligen något fel med installationen, hårdvaran eller nätverket. Har du ett supportavtal med någon partner eller brukar du köpa hjälp av någon? I annat fall är du välkommen att kontakta mig så kan jag säkert hjälpa dig. m
eftersom programmet fungerar i övrigt är det inget fel med installationen eller nätverket, programmet har fungerat klanderfritt på denna installation i flera år och det har också gått att göra säkerhetskopior. Hårdvaran känns verkligen som ett långskott att skylla på, möjligen att det skulle kunna vara fel på eller för litet primärminne. Vad kräver systemet för primärminne?

Just nu ligger systemet i begränsat läge men innan det hamnade där så försökte jag naturligtvis också ta en kopia för att i god tid flytta till enanvändarsystemet. Det gick inte och sedan gick tiden ut och begränsat läge började gälla.

Det går för övrigt inte heller att ta en sie-fil om den infon kan vara till någon nytta.

Det felmeddelande jag skrivit tidigare i denna tråd, vad indikerar det?
Det här svaret är korrekt:
Ester J.
2017-11-14
Hej Hej!

Prova detta:

1. Ta en kopia av din Hansa.HDB-fil i din serverns mapp.
2. Ta den kopia du gjorde och skicka den till en minnessticka,
3. Flytta HANSA.HDB till den maskin du vill köra programmet
4. Kopiera klienten du försöker at ta en backup i.
5. Ta bort HANSA.HDB i den mapp som du duplicerade i punkt 4.
6. Sätt HANSA.HDB från servern (punkt 1) i duplikatmappen.
7. Starta programmet i duplikatmappen.
8. Om du är inloggad, kolla om du har möjlighet att ta en backup..

Hälsningar
Ester
Lämna en kommentar
You can subscribe to notifications for this post by selecting the 'star' icon on the top right corner of the post.
Tillbaka till listan
Senaste inläggen
Mia Hafström
Hej, Vi har fått en faktura för september som avser extra debitering pga att vi använder en gamma...
13:53 1 Jul 2025
Arno Metall AB
Hej! När jag ska starta Hansa och skrivit i lösenordet blinkar det bara till och det händer ingenti...
15:37 21 Maj 2025

Vi bevakar forumet under ordinarie kontorstid och vårt mål är att besvara alla frågor inom 24 timmar.

You can subscribe to notifications for any post in this forum by selecting the 'star' icon on the top right corner of the topics list. You have to log in to use this functionality.