Oväntat avslut
Mattias Ek
2017-07-03
Hej!
Har plötsligt fått ett problem med vårt program på en av våra datorer.
Varje gång jag försöker öppna programmet avlutas programmet - dialogrutan säger "Standard ERP avslutades oväntat".
Detta har kommit helt plötsligt, har fungerat klockrent tidigare.

Samma resultat oavsett vilket användare som försöker logga in.

Mvh Mattias Ek, VARI-tryck AB
Det här svaret är korrekt:
Skrivet av:Edwin07:33 8 Sep 2017
Hej,

I och med att det bara är en dator som inte fungerar och att alla användare kan logga in på övriga datorer måste det vara något problem med just den maskinen. Jag kan inte så något i loggfilen som indikerar något annat. Att installera om programmet har alltså inte hjälpt? Det ni kan testa är att skapa en ny mapp på skrivbordet, logga in på MyStandard och välja Connect där. Klienten som ni då laddar ned kan ni installera i den nya mappen. Då ska ni anslutas direkt till ert företag men fungerar inte det måste jag tyvärr föreslå en ominstallation av datorn.

Mvh

Edwin
Edwin
2017-07-04
Hej Mattias,

Har ni gjort någon uppdatering eller liknande på datorn? Jag föreslår att ni installerar programmet på nytt på den datorn så bör det fungera igen. Enklaste sättet att göra det på är att logga in på MyStandard och ladda ned en ny klient via funktionen "Connect".

Med vänliga hälsningar

Edwin
HansaWorld Support
Mattias Ek
2017-07-04
Skrivet av:Edwin08:52 4 Jul 2017
Hej Mattias, Har ni gjort någon uppdatering eller liknande på datorn? Jag föreslår att ni installerar programmet på nytt på den datorn så bör det fungera igen. Enklaste sättet att göra det på är att logga in på MyStandard och ladda ned en ny
Hej!
Har nu laddat ner och installerat programmet igen men det hjälpte inte.
Oväntat avslut i alla fall. Nu får jag inte ens chansen att logga in, det avslutar direkt.

/Mattias
Edwin
2017-07-04
Skrivet av:Mattias Ek10:19 4 Jul 2017
Hej! Har nu laddat ner och installerat programmet igen men det hjälpte inte. Oväntat avslut i alla fall. Nu får jag inte ens chansen att logga in, det avslutar direkt. /Mattias
Vad har du för operativsystem på den datorn? Och någon uppdatering/ominstallation hade ni inte gjort på datorn?

Mvh

Edwin
Mattias Ek
2017-07-04
Skrivet av:Edwin10:52 4 Jul 2017
Vad har du för operativsystem på den datorn? Och någon uppdatering/ominstallation hade ni inte gjort på datorn? Mvh Edwin
Mac OS 10.10.5, och nej, ingen uppdatering.

/Mattias
Edwin
2017-07-04
Skrivet av:Mattias Ek12:37 4 Jul 2017
Mac OS 10.10.5, och nej, ingen uppdatering. /Mattias
När uppstår problemet? Direkt vid uppstart eller när den håller på att ladda upp?

Mvh

Edwin
Mattias Ek
2017-07-04
Skrivet av:Edwin12:59 4 Jul 2017
När uppstår problemet? Direkt vid uppstart eller när den håller på att ladda upp? Mvh Edwin
Tidigare startade programmet och jag fick skriva in användarnamn och lösenord, sedan kraschade programmet.
Nu, efter att jag ominstallerade, hinner jag bara skymta en dialogruta där jag tror att det står "Please wait, you are being

connected....". Sedan hinner jag inte läsa mer innan programmet kraschar.

/Mattias
Edwin
2017-07-05
Skrivet av:Mattias Ek14:07 4 Jul 2017
Tidigare startade programmet och jag fick skriva in användarnamn och lösenord, sedan kraschade programmet. Nu, efter att jag ominstallerade, hinner jag bara skymta en dialogruta där jag tror att det står "Please wait, you are being connected....
Pröva att starta om er server via MyStandard och se om det hjälper. Det låter dock märkligt att det bara är problem med en dator men för att utesluta att det inte har med servern att göra rekommenderar jag en omstart. Var dock noga med att alla användare har sparat sitt arbete innan du genomför den.

Mvh

Edwin
Mattias Ek
2017-07-06
Skrivet av:Edwin09:25 5 Jul 2017
Pröva att starta om er server via MyStandard och se om det hjälper. Det låter dock märkligt att det bara är problem med en dator men för att utesluta att det inte har med servern att göra rekommenderar jag en omstart. Var dock noga med att alla anv
Server omstartad. Hjälpte tyvärr inte.

Mvh Mattias
Edwin
2017-07-06
Skrivet av:Mattias Ek05:42 6 Jul 2017
Server omstartad. Hjälpte tyvärr inte. Mvh Mattias
Det ni kan pröva är att kopiera mappen med Standard ERP från en dator där det fungerar och lägga över den på datorn i fråga och starta programmet från den mappen. Fungerar inte det så måste problemet ligga någonstans på datorn misstänker jag.

Mvh

Edwin
Mattias Ek
2017-07-06
Skrivet av:Edwin07:16 6 Jul 2017
Det ni kan pröva är att kopiera mappen med Standard ERP från en dator där det fungerar och lägga över den på datorn i fråga och starta programmet från den mappen. Fungerar inte det så måste problemet ligga någonstans på datorn misstänker jag
Då kom jag tillbaka till läget där jag tillåts ange mina inloggningsuppgifter och kommer in i programmet,
men sedan avslutas programmet.

Mvh Mattias
Edwin
2017-07-06
Skrivet av:Mattias Ek08:40 6 Jul 2017
Då kom jag tillbaka till läget där jag tillåts ange mina inloggningsuppgifter och kommer in i programmet, men sedan avslutas programmet. Mvh Mattias
Du loggas alltså in korrekt och hamnar i huvudmenyn innan det kraschar? Kraschar det helt automatiskt eller sker det när du klickar på någonting?

Mvh

Edwin
Mattias Ek
2017-07-06
Skrivet av:Edwin13:57 6 Jul 2017
Du loggas alltså in korrekt och hamnar i huvudmenyn innan det kraschar? Kraschar det helt automatiskt eller sker det när du klickar på någonting? Mvh Edwin
Ja, rätt uppfattat.
Det kraschar sedan automatiskt.

Mvh Mattias
Edwin
2017-07-07
Skrivet av:Mattias Ek14:38 6 Jul 2017
Ja, rätt uppfattat. Det kraschar sedan automatiskt. Mvh Mattias
Om en annan användare försöker logga in på din dator, vad händer då? Krasch igen?

Mvh

Edwin
Mattias Ek
2017-07-07
Skrivet av:Edwin12:27 7 Jul 2017
Om en annan användare försöker logga in på din dator, vad händer då? Krasch igen? Mvh Edwin
Ja, vi har programmet installerat på tre datorer, är tre användare och alla kraschar på denna dator.
Alla tre användarna fungerar på de andra två datorerna.
Mycket märkligt.
Edwin
2017-07-07
Skrivet av:Mattias Ek12:39 7 Jul 2017
Ja, vi har programmet installerat på tre datorer, är tre användare och alla kraschar på denna dator. Alla tre användarna fungerar på de andra två datorerna. Mycket märkligt.
Kan du pröva att logga in igen och skriva här i forumet när du gjorde försöket och med vilken användare (exempelvis LG eller KJ)? Då kan jag undersöka om det finns någon ledtråd i er logg-fil.

Mvh

Edwin
Mattias Ek
2017-09-07
Skrivet av:Edwin13:57 7 Jul 2017
Kan du pröva att logga in igen och skriva här i forumet när du gjorde försöket och med vilken användare (exempelvis LG eller KJ)? Då kan jag undersöka om det finns någon ledtråd i er logg-fil. Mvh Edwin
Hej!
Ursäkta dröjsmålet, semester och annat har kommit emellan men nu har jag alldeles nyss (10.15) gjort ett inloggningsförsök med användaren ME.

Mvh Mattias
Det här svaret är korrekt:
Edwin
2017-09-08
Skrivet av:Mattias Ek08:17 7 Sep 2017
Hej! Ursäkta dröjsmålet, semester och annat har kommit emellan men nu har jag alldeles nyss (10.15) gjort ett inloggningsförsök med användaren ME. Mvh Mattias
Hej,

I och med att det bara är en dator som inte fungerar och att alla användare kan logga in på övriga datorer måste det vara något problem med just den maskinen. Jag kan inte så något i loggfilen som indikerar något annat. Att installera om programmet har alltså inte hjälpt? Det ni kan testa är att skapa en ny mapp på skrivbordet, logga in på MyStandard och välja Connect där. Klienten som ni då laddar ned kan ni installera i den nya mappen. Då ska ni anslutas direkt till ert företag men fungerar inte det måste jag tyvärr föreslå en ominstallation av datorn.

Mvh

Edwin
Lämna en kommentar
You can subscribe to notifications for this post by selecting the 'star' icon on the top right corner of the post.
Tillbaka till listan
Senaste inläggen
Mia Hafström
Hej, Vi har fått en faktura för september som avser extra debitering pga att vi använder en gamma...
13:53 1 Jul 2025
Arno Metall AB
Hej! När jag ska starta Hansa och skrivit i lösenordet blinkar det bara till och det händer ingenti...
15:37 21 Maj 2025

Vi bevakar forumet under ordinarie kontorstid och vårt mål är att besvara alla frågor inom 24 timmar.

You can subscribe to notifications for any post in this forum by selecting the 'star' icon on the top right corner of the topics list. You have to log in to use this functionality.