Arbeta offline, byta dator, uppdatera version
Fredrik
2018-12-31
Det här svaret var användbart
Skrivet av:Per16:41 2 Jan 2019
Fredrik
2018-12-31
Hej. Jag arbetar med Standard Accounts v 8.2 idag. Offline dvs databasen ej i molnet. Jag kommer inom kort byta ut min dator och undrar hur jag i samband med det kommer igång med nyaste version samt hur man i fortsättningen kan arbeta offline. Jag har alltför instabil uppkoppling och har kontinuerlig backup och är nöjd med det. Mvh Fredrik
Per
2018-12-31
Hej Fredrik.

Tack för ditt meddelande.

Använder du en äldre offline-version och vill komma upp i molnet så måste du ta en backup, ladda ner en ny klient från https://standard-accounts.com/swe/accounts/overview och ladda upp klienten där:

1. Skapa backup genom att gå till: Modul-System >> Rutiner >> Export >> Kör tidsinställd säkerhetskopiering (ange valfri kommentar)
2. Gå till Backupmappen. I Windows finner du den enkelt genom att gå till mappen där du har Standard Accounts installerat (vanligtvis Programfiler x86)
För Mac finner du den i mappen där du har Standard Accounts installerat (vanligtvis Applications) högerklicka på "standard accounts.hdf" och vidare "Öppna paketinnehållOpen package contents" så ska du finna mappen "Backups" där.
Backupfilerna är namngivna efter det datum de blev skapade. Rekommenderar därför att du tar den senaste backupen.
Måste du byta dator så kan du enkelt föra över backupfilen genom ex. mail.
3. Gå till https://standard-accounts.com/swe/accounts/overview och ladda ner ny Standard Accounts.

Har du redan en klient så skapar du en tom mapp på skrivbordet där du lägger den nya klienten, annars kan du lägga den i Applications.
Installera klienten och starta upp den.
Du måste registrera nytt företag, du kan ange samma namn, kontaktuppgifter etc. du kommer få ett nytt kundnummer och måste återigen prenumerera på nytt ifall du behöver använda betalfunktionerna.
Efter du gjort detta kan du ladda in backupen genom att gå till: Modul-System >> Rutiner >> Importer >> Manuell filsök, finn backupen och ladda in den.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Fredrik
2018-12-31
Skrivet av:Per16:22 31 Dec 2018
Hej Fredrik. Tack för ditt meddelande. Använder du en äldre offline-version och vill komma upp i molnet så måste du ta en backup, ladda ner en ny klient från https://standard-accounts.com/swe/accounts/overview och ladda upp klienten där: 1. Skap
Hej och tack för snabbt svar!
... och om jag vill fortsätta offline på den nya datorn?k

Gott Nytt Åri
/F
Per
2019-01-02
Hej.

Vill du fortsätta arbeta offline så kan du bara kopiera över hela klientmappen och skicka den till den nya datorn.
Är mappen stor så kanske du kan komprimera den innan du sänder den över.
Vi rekommenderar dock att ni använder den senaste versionen Standard Ekonomi.

Önskar dig ett gott nytt år.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Fredrik
2019-01-02
Skrivet av:Per11:12 2 Jan 2019
Hej. Vill du fortsätta arbeta offline så kan du bara kopiera över hela klientmappen och skicka den till den nya datorn. Är mappen stor så kanske du kan komprimera den innan du sänder den över. Vi rekommenderar dock att ni använder den senaste ver
Hej igen.
Kan jag alltså inte arbeta offline med senaste version? Bara så jag vet i förväg..
Med vänlig hälsning, Fredrik
Det här svaret var användbart
Per
2019-01-02
Hej.

Nej, den nyaste versionen erbjuder servern i molnet, det vill säga att du som kund ska kunna uppdatera servern och ladda ner Standard Ekonomi-klienter oavsett var du befinner dig och vilken dator du använder.

I och med att ni som kund får tillgång till eran egen server så ska ni själva kunna genomföra underhåll och uppdateringar efter eget behag och utan att behöva lägga ned tid på att kontakta supporten.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Fredrik
2019-07-23
Skrivet av:Per16:41 2 Jan 2019
Hej. Nej, den nyaste versionen erbjuder servern i molnet, det vill säga att du som kund ska kunna uppdatera servern och ladda ner Standard Ekonomi-klienter oavsett var du befinner dig och vilken dator du använder. I och med att ni som kund får tillg
Hej.
Nu har jag kommit igång med Standard Accounts 8,5. Det fungerar hittills bra. Nu behöver )ag dock byta dator. Hur kommer jag igång där nu när servern är i molnet. Jag laddade ner klienten och startade. Då är programmet i ett läge där man skall öppna nytt företag och användare. Hur kan man från ny dator logga in på befintligt
företag
Stacy
2019-07-24
Hei,
Du kan koblet deg til selskapet ditt ved å gjøre følgende:
1. Gå til MyStandard >> trykk på firmaet ditt på venstre side >> gå til "koble til" >> last ned klient
Når du har lastet ned klienten vil du kunne logge deg inn med Standard ID (epost) og passord.

Mvh,
HansaWorld Support
Fredrik
2019-07-24
Skrivet av:Stacy00:03 24 Jul 2019
Hei, Du kan koblet deg til selskapet ditt ved å gjøre følgende: 1. Gå til MyStandard >> trykk på firmaet ditt på venstre side >> gå til "koble til" >> last ned klient Når du har lastet ned klienten vil du kunne logge deg inn med Standard ID (epo
Hej. När jag loggar in på MyStandard och väljer företaget finns ett ajternativ som heter ”connect”. Jag förmodar att det är vad Du menar. Problemet är bara att det ”connect” inte går att välja. Länken har en ljusare färg än de andra och går inte att klicka på. Se bild.
Files are pending for approval
Fredrik
2019-07-24
Skrivet av:Fredrik14:57 24 Jul 2019
Hej. När jag loggar in på MyStandard och väljer företaget finns ett ajternativ som heter ”connect”. Jag förmodar att det är vad Du menar. Problemet är bara att det ”connect” inte går att välja. Länken har en ljusare färg än de andra oc
Update, if standard accounts is running on the old computer, the connect link is activated. However, when choosing download client, I get the following error message.
Failed to download version. Please try different country
Changed to MyStandard login Finland, which is my country, same error.
Stacy
2019-07-24
Hello,
You can download a client by going to standard-accounts.com.
Once you have downloaded a new client, please select "company info". Here there should be a button that says "connect to company". Search for your company name, and choose connect.

Please let me know if this works/does not work.

Kindly,
HansaWorld Support
Fredrik
2019-07-25
Skrivet av:Stacy20:20 24 Jul 2019
Hello, You can download a client by going to standard-accounts.com. Once you have downloaded a new client, please select "company info". Here there should be a button that says "connect to company". Search for your company name, and choose connect. Pl
Do You mean system - settings - company info ? No such button there. See attached image.
Files are pending for approval
Fredrik
2019-07-25
Skrivet av:Fredrik00:22 25 Jul 2019
Do You mean system - settings - company info ? No such button there. See attached image.
Update found the button under ”enter company info” will try and report.
Stacy
2019-07-25
Skrivet av:Fredrik00:31 25 Jul 2019
Update found the button under ”enter company info” will try and report.
Yes, that is correct. Yes, please let me know if this solves your issue.

Kindly,

HansaWorld Support
Fredrik
2019-07-25
Skrivet av:Stacy07:18 25 Jul 2019
Yes, that is correct. Yes, please let me know if this solves your issue. Kindly, HansaWorld Support
Not solved. ”No server found”
Stacy
2019-07-25
Hei Fredrik,
Hva er kundenummeret ditt hos HansaWorld (dette kan du finne på en av fakturaene dine)? Dersom du ikke har dette nummeret, kan du vennligst si meg hva selskapet ditt heter?

Mvh,
HansaWorld Support
Fredrik
2019-07-26
Skrivet av:Stacy18:40 25 Jul 2019
Hei Fredrik, Hva er kundenummeret ditt hos HansaWorld (dette kan du finne på en av fakturaene dine)? Dersom du ikke har dette nummeret, kan du vennligst si meg hva selskapet ditt heter? Mvh, HansaWorld Support
Customer code enligt MyStandard 1047042. Bolaget heter Ålands Desk-Top Consulting Ab. Server namn Company 1.
Stacy
2019-07-29
Hello,
1. Do you happen to have a backup of Standard Accounts?
2. Do you remember when you last updated Standard Accounts?

Kindly,
HansaWorld Support
Fredrik
2019-07-29
Skrivet av:Stacy17:30 29 Jul 2019
Hello, 1. Do you happen to have a backup of Standard Accounts? 2. Do you remember when you last updated Standard Accounts? Kindly, HansaWorld Support
I have recently updated and changed from local server to cloud. If You follow this thread You can see that it works fine but that I now, due to failing computer, needs to continue work on a new computer. So yes, I have a backup from before I moved to cloud a couple of weeks ago.
My issue now is simply: How to continue from a new computer???

This can hardly be the first time a user needs to move to a new computer??
Stacy
2019-07-30
Hello Fredrik,
I am glad to hear you have a backup.
Can you please try to do the following:
1. Download a new client from standard-accounts.com
2. Upload your backup that you have saved on your computer.
3. See if you can login.

Kindly,
HansaWorld Support
This thread has been closed for further comments. Please create a new thread
Tillbaka till listan
Senaste inläggen
William Zethraeus
Hej Jan! Tack för ditt meddelande. Du behöver gå till Marknadsplats och prenumerera på funktionen...
13:31 7 Mar 2025
William Zethraeus
Did it work?...
10:28 26 Feb 2025

Vi bevakar forumet under ordinarie kontorstid och vårt mål är att besvara alla frågor inom 24 timmar.

You can subscribe to notifications for any post in this forum by selecting the 'star' icon on the top right corner of the topics list. You have to log in to use this functionality.