Två konton/databaser med samma mailadresser?
RoboCare AB
2018-10-02
Hej!

Jag uppdaterade till 8.2 våren 2016 och sedan dess har jag inte kunnat registrera kundinbetalningar bl.a. Jag försöker uppdatera men får inte med mig någonting av det som jag har bokfört sedan våren 2016 så nu misstänker jag att det finns två konton hos er kopplat till samma mailadress. De adresser som jag kan ha använt är mats@multimats.se, mats.jansson@multimats.se, mats@robocare.se och ekonomi@robocare.se.

Kan ni kolla vilka konton/kundnummer/databaser som de här mailadresserna är kopplade till och vilken mailadress som jag skall logga in med för att kunna ladda ner en ny klient som kopplar upp sig till rätt databas?
Kan jag se någonstans i programmet Standard Ekonomi vilket konto det är kopplat till?
Kan man ändra den inställningen och bara peka på en annan databas/annat företag?

Det här har hållit på länge så läget börjar bli väldigt ansträngt!

Tack på förhand!
Mats Jansson
Per
2018-10-03
Hej Mats.

Tack för ditt meddelande.

Det enda jag finner i vår kunddatabas är kontot: 1034731 RoboCare AB med registrerad epostadress ekonomi@robocare.se
Kontot skapat den 10-02-2016 och senast ändrat den 17-08-2016

Jag finner inget när jag söker på mats@multimats.se, mats.jansson@multimats.se och mats@robocare.se

Jag har letat efter 1034731 & RoboCare AB i molnet (MyStandard) men finner inget där, och då kontot blev skapt så tidigt som Februari 2016 så är det troligtvis en lokal installation, så server och databas ligger troligtvis på de maskin som Standard Ekonomi blev installerad på.

För att se vilket kundnummer(konto) din klient är kopplad till, starta upp Standard Ekonomi, från huvudmenyn klickar du på portföljikonen Marknadsplats, det öppnas ett fönster, klicka på "Kontodetaljer" så ska du kunna finna kundnummer.

Du kan sända oss hansa.log så att vi om möjligt kan se vari problemet ligger.
Det verkar som att du använder MAC, det du gör är att du går till mappen där Standard Ekonomi är installerat.
Där ska du finna filen "Standard Accounts.hdf" Högerklicka och välj Open Package Contents/Öppna paketinnehåll.
Nu ska filen öppna sig, och du ska nu kunna finna filen hansa.log

Kopiera denna fil och lägg den på skrivbordet, och sänd den så till oss här på forumet. (klicka på Choose Files)

Mvh.
Per
HansaWorld Support

RoboCare AB
2018-10-10
Skrivet av:Per16:35 3 Okt 2018
Hej Mats. Tack för ditt meddelande. Det enda jag finner i vår kunddatabas är kontot: 1034731 RoboCare AB med registrerad epostadress ekonomi@robocare.se Kontot skapat den 10-02-2016 och senast ändrat den 17-08-2016 Jag finner inget när jag söker
Hej igen!

Nu verkar vi äntligen vara på gång att lösa det här!

Kundnumret är mycket riktigt 1034731. Ja, jag kör Mac.

Någon tidigare version av Standard Accounts (8.1, 8.2?) jobbade troligtvis mot en databas i molnet men 8.4 verkar inte göra det. Jag har hittat de automatiska textbackupperna på min lokala hårddisk.

Jag bifogar en kopia på hansa.log och "Kontouppgifter" från Marknadsplatsen.

Se vad ni kan hitta och meddela mig hur jag skall uppdatera. Jag har en annan Mac som jag kan testa på. När det fungerar skulle jag vilja ha Standard Ekonomi på båda datorerna mot samma databas.

Tack för hjälpen så här långt!

Per
2018-10-11
Hej.

"Någon tidigare version av Standard Accounts (8.1, 8.2?) jobbade troligtvis mot en databas i molnet men 8.4 verkar inte göra det. Jag har hittat de automatiska textbackupperna på min lokala hårddisk. "

Det är tvärtom, 8.4 ska ha databas i molnet, medans äldre versioner (8.3 och tidigare) inte har det.

Det är bra att du funnit databastextbackup. Jag hoppas dock att dessa är de korrekta och inte några andra, äldre.

Ifall du inte är helt säker på vilka de är, så kan du nu ta ut en textdatabasbackup från SACC:
Starta SACC, gå till Modul-System >> Rutiner >> Eksporter >> Kör tidsinställd säkerhetskopiering

Ange valfritt namn och klicka på Kör. Efter detta finner du backupen genom att gå till mappen där du har Standard Accounts installerat, högerklicka på "Standard Accounts.hdf" och välj "Öppna paketinnehåll" Nu öppnas filen och du ska här finna en mapp som heter "Backups"
Här finner du eventuella backups, de är namngivna efter det datum de blev skapta. Finn din fil och kopiera den och lägg den på skrivbordet.

När du så är klar med detta, vänligen prova med följande för att få upp din databas i molnet och uppgradera klienten:
1. Gå till https://standard-accounts.com/swe/accounts/overview och ladda ner Standard Accounts
Eftersom du har MAC och du redan har Standard Accounts installerat på maskinen, skapa en ny tom mapp på skrivbordet där du lägger den nya klienten.
2. Starta upp den nya Standard Accounts som du nyss laddade ner.
3. Undvik att koppla upp till något företag utan låt den bara starta upp, ifall den ber om epostadress kan du trycka på "esc"-knappen
4. När den startat upp, gå till Modul-System >> Importer >> Manuell filsökning. Välj backupen du skapade(eller någon av de äldre som du tror är den riktiga, det är viktigt att det är den korrekta) och klicka på Öppna/Open.
Nu ska textdatabasbackupen laddas upp i den nya klienten och du ska nu ha ditt företag i molnet.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
This thread has been closed for further comments. Please create a new thread
Tillbaka till listan
Senaste inläggen
William Zethraeus
Hej Jan! Tack för ditt meddelande. Du behöver gå till Marknadsplats och prenumerera på funktionen...
13:31 7 Mar 2025
William Zethraeus
Did it work?...
10:28 26 Feb 2025

Vi bevakar forumet under ordinarie kontorstid och vårt mål är att besvara alla frågor inom 24 timmar.

You can subscribe to notifications for any post in this forum by selecting the 'star' icon on the top right corner of the topics list. You have to log in to use this functionality.