Problem/frågor vid uppgradering från FirstOffice
G Palm
2018-04-20
Jag har hittills lyckats sköta min bokföring på en gammal Mac från 2001 med OS 9 och FirstOffice från 1997-98 och dumt nog skjutit på problemet att få över den till en modernare dator, men senaste gången jag var inne började hårddisken låta illa, så jag gjorde en snabb export till USB-minnet och stängde sedan ned.

Jag har sedan dess googlat fram att ni tydligen numera har en gratisversion som bör räcka utmärkt för mina små behov, laddat ned den och importerat backupen enligt anvisningarna i FAQen, och så långt jag hunnit kolla hittills verkar själva redovisningen se korrekt ut.

Några frågor och problem återstår dock:

1) Något inloggningsfönster dök aldrig upp efter omstarten efter importen. Beror det på att min version av FirstOffice är så gammal, eller på att något gick fel? Behöver jag ange mitt gamla användarnamn och databasnyckel någonstans?

2) Kontoplanen verkar hittills vara det största problemet. Den innehåller mängder med konton jag aldrig haft och definitivt inte skall ha, med mina egna konton insprängda här och där.

3) Ett mer estetiskt problem är att rapporterna kommer upp på skärmen antingen med engelska rubriker eller med blandad svenska och engelska. (Det står f ö också Standard Accounts i docken och på menyraden, men Standard Ekonomi i huvudfönstret.)

4) Jag vill inte ha bokföring uppladdad till molnet, och helst skulle jag vilja använda programmet helt offline som förut (förutom uppdateringar av programvaran, givetvis). Går det? Vilka inställningar behöver jag göra? Jag antar att det inte medför några problem att återställa från TimeMachine?
Per
2018-04-23
Hej.

Tack för ditt meddelande.

1) Du anger att du inte får upp något inloggningsfönster. Kommer du fortfarande in på programmet och din bokföring? Skedde detta första gången du startade upp programmet, eller har det skett flera gånger. Vänligen prova igen för att se om det sker igen. Det skall komma upp ett inloggningsfönster.

2) Kan du beskriva mer specifikt hur det ser ut, vänligen sänd gärna ett par skärmdumpar för att visa problemet.

3) Detta är en utvecklingsfråga som vi jobbar med. Ifall du vill så kan du notera vilka fönster detta gäller, och rapportera in dem hit så skall jag ta det vidare med våra utvecklare.

4) Vi rekommenderar verkligen samtliga våra kunder att ha bokföringen uppladdat till molnet, främst eftersom det ger möjlighet för kunden att uppdatera programvaran utan att kunden måste ladda ner ny klient och sedan genomföra en export/import av backupen, vilket är en omständig process. Dessutom så erbjuder molnbaserad version en automatisk backup vilket gör det säkrare för dig som kund ifall något skulle ske med din dator. Har du endast en lokal version så ligger ansvaret på dig som kund att du genomför regelbundna backuper.
Du kan ordna en lokal installation genom att ladda ner Standard Ekonomi från standardinstall.com och sedan koppla ifrån ditt internet när du genomför installeringen, men det är verkligen inget vi rekommenderar.
Dessutom måste du importera backupen manuellt vilket vi inte heller rekommenderar.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
G Palm
2018-04-23
Skrivet av:Per11:57 23 Apr 2018
Hej. Tack för ditt meddelande. 1) Du anger att du inte får upp något inloggningsfönster. Kommer du fortfarande in på programmet och din bokföring? Skedde detta första gången du startade upp programmet, eller har det skett flera gånger. Vänlig
1) Det står i FAQen att efter import vill programmet starta om och sedan skall det komma upp ett inloggningsfönster. Det gjorde det inte (och gör inte heller vid omstart). Vad jag kan minnas har jag aldrig sett något inloggningsfönster, och jag har aldrig angett några inloggningsuppgifter. Men visst kan jag se min bokföring. Det skrev jag ju. Och inloggad verkar jag vara ändå, för nyss när jag scrollade igenom kontoplanen kom det upp ett fönster om att servern var upptagen.

2) Jag vet inte riktigt hur jag skall beskriva mer specifikt. Det som kommer upp är uppenbarligen en autogenererad standardiserad kontoplan, där de konton jag faktiskt har har flikats in på rätt nummer. Resultatet är hundratals konton för mycket och en absurd blandning av konton som inte har något med varandra att göra. Vart mailar jag skärmdumpar?

3) Det gäller alla rapporter jag hittills tittat på! Balans- och resultaträkningarnas rubriker är t ex på blandad svenska/engelska, medan grundbok, huvudbok, kontoplan, momsrapport och korrektionslista har dem helt på engelska.

Återkommer om 4).
Per
2018-04-24
Hej.

"Vart mailar jag skärmdumpar?"

Du kan lägga upp skärmdumparna här i forumet, det är det enklaste. Endast vi på HansaWorld kan titta på bifogade filer som är uppladdade i forumet från våra kunder. Under din meddelandebox har du möjlighet att klicka på "Choose Files"

"Det gäller alla rapporter jag hittills tittat på! Balans- och resultaträkningarnas rubriker är t ex på blandad svenska/engelska, medan grundbok, huvudbok, kontoplan, momsrapport och korrektionslista har dem helt på engelska."

Ifall du kan ta en printscreen på även detta så vore det tacksamt. Jag är medveten om att en del av texten inte är översatt, men det ska inte vara överallt i en salig blanding.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
G Palm
2018-04-24
Skrivet av:Per09:17 24 Apr 2018
Hej. "Vart mailar jag skärmdumpar?" Du kan lägga upp skärmdumparna här i forumet, det är det enklaste. Endast vi på HansaWorld kan titta på bifogade filer som är uppladdade i forumet från våra kunder. Under din meddelandebox har du möjlighet
Efter att jag i över en timme försökt att öppna programmet så att jag kunde ta de där skärmbilderna, men bara mötts av en meddelanderuta om serverfel, slängde jag till slut hela installationen i papperskorgen och försökte installera om offline. Jag kan inte ha ett bokföringsprogram som rätt som det är vägrar att öppna sig precis när momsdeklarationen skall in!

Men tyvärr gick det inte att installera enligt din instruktion ovan heller. Med internetuppkopplingen bortkopplad vägrar programmet att alls öppna sig. Jag fick ett felmeddelande enligt bifogade skärmbild.

Så nu har jag ingen installation alls och börjar bli ganska desperat. Deklarationen skall in snart, och jag har inget bokslut!
Per
2018-04-25
Hej.

Vi håller på och kollar upp detta felmeddelande, du är inte ensam om att få detta fel.
Vänligen uppge företagsnamn och om möjligt kundnummer, så skall jag lägga till dig i saken.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Per
2018-04-25
Hej igen.

Vänligen prova att starta upp Standard Ekonomi igen.

Ifall felmeddelandet "SendM4Message gp>gSockidx is invalid or closed" dyker upp, vänligen tryck på "OK" och se ifall du kommer vidare in i programmet.

Ifall det inte tillåter dig att fortsätta, vänligen prova att starta om programmet igen.
Ifall detta sker fler än 3 gånger, vänligen meddela oss detta här i forumet, så skall vi gå vidare med saken.

Mvh.
Per

HansaWorld Support
G Palm
2018-04-25
Skrivet av:Per14:08 25 Apr 2018
Hej. Vi håller på och kollar upp detta felmeddelande, du är inte ensam om att få detta fel. Vänligen uppge företagsnamn och om möjligt kundnummer, så skall jag lägga till dig i saken. Mvh. Per HansaWorld Support
Se bilaga.
G Palm
2018-04-25
Skrivet av:G Palm15:59 25 Apr 2018
Se bilaga.
Hinner inte prova ditt förslag just nu.
G Palm
2018-04-26
Skrivet av:G Palm16:01 25 Apr 2018
Hinner inte prova ditt förslag just nu.
Felet kvarstår. Det enda som händer när jag klickar OK är att jag får ett "Standard Accounts avslutades oväntat"-meddelande.
Per
2018-04-26
Hej.

När du loggar in, har du möjlighet att logga in med din användares initialer istället för epost?

Det skulle även underlätta ifall vi fick ta del av antingen kundnummer eller namn på företaget, så att vi eventuellt kan genomföra en felsökning.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
G Palm
2018-05-01
Skrivet av:Per17:18 26 Apr 2018
Hej. När du loggar in, har du möjlighet att logga in med din användares initialer istället för epost? Det skulle även underlätta ifall vi fick ta del av antingen kundnummer eller namn på företaget, så att vi eventuellt kan genomföra en felsö
Läste du inte bilagan litet högre upp? Det du frågar efter står redan där!
Per
2018-05-02
Hej.

Beklagar upprepningen.

Tack för kundnummer och företagsnamn.

Troligen kommer felet sig att du har installerat programvaran när du var offline.

Jag blev uppdaterad angående det att ha programmet offline; vår nya policy är att samtliga Hansaworld-kunder måste ha sitt Standard Ekonomi i molnet, så jag gav dig fel information tidigare.
Vänligen gör om processen och installera den nya klienten när du är uppkopplad mot internet, så skall det gå bättre.
Använder du Mac så måste du antingen ta bort den tidigare installationen från Applications-mappen, alternativt att du skapar en ny tom mapp på skrivbordet dit du lägger den nya klienten.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
This thread has been closed for further comments. Please create a new thread
Tillbaka till listan
Senaste inläggen
William Zethraeus
Hej Jan! Tack för ditt meddelande. Du behöver gå till Marknadsplats och prenumerera på funktionen...
13:31 7 Mar 2025
William Zethraeus
Did it work?...
10:28 26 Feb 2025

Vi bevakar forumet under ordinarie kontorstid och vårt mål är att besvara alla frågor inom 24 timmar.

You can subscribe to notifications for any post in this forum by selecting the 'star' icon on the top right corner of the topics list. You have to log in to use this functionality.