Kommer inte in i SE
2018-04-10
Hej!

Efter påsk kommer jag inte in i min bokföring.
Har nu resetat logginuppgifter 4 gånger.
Den senaste i forefox, men icke.

vad är fel? Är något uppdaterat?

mvh
Henry Brage
Per
2018-04-10
Hej Henry.

Tack för ditt meddelande.

Vilket kundnummer och företagsnamn har ni?
Så skall vi undersöka saken närmare.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
2018-04-11
Hej!

Mitt företag heter BraNet Sverige AB.

Provade att logga in via min nya bärbara Mac vill jag minnas men lyckades ej.
Det var för ett par två-tre veckor sedan.
Kan det ha ställt till det?

Får fel namn eller lösenord hela tiden (tillbaka på iMacen).

Vore bra att kunna få ut momsen till imorgon...

mvh
H
2018-04-11
Såg just att den bärbara har en senare version av klientprogrammet.
Kan det spela någon roll...
(försökte logga in från den bärbara)

H
Per
2018-04-12
Hej.

"Såg just att den bärbara har en senare version av klientprogrammet."

Vilken version av Standard Ekonomi har din bärbara maskin?

Jag ser vidare att du har två stycken företag registrerade på namnet "BraNet Sverige AB"

Det ena har kundnummer 1077256, det andra har kundnummer 1030584.

Finns det en anledning till varför du har valt att skapa två olika företag?

Kundnummer 1077256 har versionsnummer 8.2 2016-05-31 och har en server i molnet MyStandard.

Kundnummer 1030584 har ingen server i molnet.

Först måste vi ta reda på vilket av dessa kundnummer du använder. Sedan kan vi stänga det företag som du inte använder. Vi kan inte ha båda företagen öppna eftersom båda företagen använder samma epostadress, och detta tillåter inte systemet.

Vänligen pröva att logga dig på din maskin så att du kan se vilket kundnummer du använder.
Du finner kundnummer genom att gå till Marknadsplatsen (portföljikonen) och vidare till Kunddetaljer.

Ifall du inte får till att logga dig på ditt företag, så kan du ladda ner en ny klient från MyStandard och prova att logga dig in där.
1. Logga dig på mystandard.hansaworld.com med ditt StandardID + lösenord
2. Välj "Start" för att starta upp din server.
3. När detta är gjort, välj "Connect" och välj att ladda ner en ny klient (download client)
4. Medans du laddar ner klienten, skapa en tom mapp på skrivbordet.
5. Ifall du har Mac, välj att dra klienten i den tomma mappen istället för till "Applications" Ifall du har Windows, välj den tomma mappen.
6. När du så laddat ned klienten och lagt den i den tomma mappen, vänligen starta upp klienten, välj "create new installation" och koppla dig vidare upp mot ditt företag.
7. Nu skall du förhoppningsvis komma in på ditt företag. Undersök ifall all data som skall finnas, finns där. Ifall det inte gör det, meddela oss detta.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
2018-04-13
Hej,
kommer ingen vart just nu...

När vi skulle övergå till molnet lästes en eller två databaser ner varav den ena fick fel verifikationsserie pga av att det nya året inte var öppnat, något sånt. Efter konsultation per telefon kom vi fram till att ta bort tio år och start om med bara två år i databasen i nytt bolag. Er personal skulle sedan ta bort den gamla, detta har tydligen inte blivit gjort. Det kan vi lösa strax.

Jag har på min iMac version 8.2.240613, min bärbara 8.4.200816.

Tror aldrig att jag kom in med den bärbara men det kanske ställde till det.

Kan jag få en direktlink att ladda ner rätt klient, kanske via telefon/sms.
Behöver var jag förstår ladda ner en uppdatering.

Kommer som sagt inte in på vara sig alt 1 eller alt 2

mvh
H
2018-04-13
Har nu lyckats hitta och uppdaterat till en klient med nr 8.4.211412

Hittade bolagsnamnet och startade om.

Nu server upptagen hela tiden (3 försök)

Det går framåt...
2018-04-18
igen och igen...

får inga alternativ...

har databas-textbackup där jag bara förlorar ett par dagar...
det här tar också tid.
kan nån ringa?

H
Per
2018-04-18
Hej.

Minns du vem det var du pratade med över telefon, som skulle hjälpa dig med att ta bort databasen?

Jag ser i MyStandard att server 1030584 inte är uppdaterad, vänligen gör detta och prova sedan att komma dig på programmet igen.

1. Gå till mystandard.hansaworld.com och logga dig in med Standard ID + lösenord (samma epost+lösenord som du använder för att komma in på Standard Ekonomi)
2. Gå till Update Version, välj "Country": Sweden och välj sedan version 8.4
3. Se till att servern kör. Ifall den är stoppad välj "Start"
4. Prova att starta upp Standard Ekonomi igen och se om den frågar efter att bli uppdaterad. Gör det.

Men det är viktigt att den Standard Ekonomi du har på din dator tillhör 1030584 och inte 1077256 eftersom 1077256 inte har någon server i molnet, och då kommer du inte in på programmet ifall klienten pekar mot fel kundnummer.

Ifall så är fallet så måste du ladda ner ny klient från MyStandard (gör då detta först EFTER du har uppdaterat servern):
1. Gå till mystandard.hansaworld.com och logga dig in med Standard ID + lösenord (samma epost+lösenord som du använder för att komma in på Standard Ekonomi)
2. Gå till Connect och ladda ner klient.
Använder du Mac så skapa en tom mapp på skrivbordet där du lägger den nya Standard Ekonomi.
Starta upp programmet.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
2018-04-18
Har nu provat att installera om programmet på nytt både på imac och macbook.

Ny mapp, och startar om, och söker på namn en gång, och 1030584 en gång.

hela tiden får jag server upptagen...

kan du stoppa 1030584 så provar jag imorgon igen.

H
Per
2018-04-19
Hej.

Vänligen se bifogad bild.

Jag såg att du inte uppdaterat servern,den är fortfarande på version 8.2, vänligen uppdatera den till 8.4 och prova att komma på Standard Ekonomi igen.

2. Gå till Update Version, välj "Country": Sweden och välj sedan version 8.4

Mvh.
Per
HansaWorld Support
2018-04-23
Kommer ingen vart.

Punkt 2 dyker aldrig upp, bara egna uppgifter.

Det ser ut så här (se bilaga)
Per
2018-04-23
Hej.

När du loggade dig in på mystandard.hansaworld.com, vad använde du för epost?

För att kunna se 1030584 måste du använda eposten hb@branet.se

Mvh.
Per
HansaWorld Support
2018-04-23
Hej!

Äntligen kommer jag åt programmet och kan rapportera följande:

Jag kan logga in och ser nu servrarna på mystandard.

103xxxxx uppdaterade jag till 8.4.xxx och fick igång den.
Däremot visade det sig att det var den gamla databasen (vilket kundnumret indikerade)
Här kan man se att den är uppe och se IP-adress mm i mystandard
Den kan vi ta bort

107xxxxx kom jag plötsligt åt via programmet i Programmappen (Applications)dvs den jag vanligtvis kör på (med uppdaterat lösen)
Här hittar jag min SE precis som jag lämnade den senast jag var inne (puh)
Här kan jag inte se samma saker i mystandard däremot, Ingen ip-adress och inga företagsuppgifter osv
Men den här vill jag behålla

Den är dock kvar på 8.2.xxxxx

Vad göra nu?

mvh
H

Per
2018-04-23
Hej.

103xxxxx är låst efter begäran.

107xxxxx var tidigare låst men är nu öppen.
107xxxxx är en lokal installation, det finns ingen server i molnet (MyStandard) varför du heller inte kan se någonting där.

Kolla återigen om du kommer in på 107xxxxx genom att starta programmet och prova att logga in.
Ifall inte så kanske vi måste finna backup och importera den i en ny klient.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
2018-04-24
Hej!

Jag kan logga in på 107xxxxxx
och ser den på Mystandard men "not running", ser ip mm

103xxxx syns inte längre i Mystandard inställningar

Hur får jag upp 107xxxxx i molnet så jag kan nå den via bärbara?
Trodde det redan var gjort...

Tog ytterligare en datatext-backup och en SIE4

mvh
H
Per
2018-04-24
Hei.

"Jag kan logga in på 107xxxxxx
och ser den på Mystandard men "not running", ser ip mm"

Du ser at den står som "Not Running" i MyStandard? Har du mulighet å sende oss en skjermbilde fra når du er inne i MyStandard og ser dette.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
2018-04-24
Här kommer lite info igen

Lite konstigt är det...

om jag loggar in i Mystandard med hb@xxx så:
ser jag 2 bolag/servrar (BraNet o 107xxx)
Branet ser jag ip mm
107xxxx ser jag inte ip

om jag loggar in med henry.brage@xxxx så:
ser jag bara BraNet
ser jag ip mm

Alla not running

Startar jag programmet via Applicationsmappen ser jag vad jag vill men kör 8.2.xxxx.
Är det för att den går lokalt?

bifogar 4 dumpar om det går

mvh
H
2018-04-25
radade upp dem och tog fyra-i-en-dump
Per
2018-04-25
Hej.

"BraNet Sverige AB Current version 8.4........" Detta är 103xxxx som finns i molnet, men som inte innehåller någon databas och som jag stängt efter din begäran.

107xxxx som du ser är bara en indikering på att kontot är kopplat till eposten som du loggade dig in med.
Det finns ingen server till 107xxxx, det är en helt lokal version.

Vill du ha upp 107xxxx i molnet så måste vi först få tag på hansa.log-filen som ligger i programmappen:

Hur du finner hans.log-filen, om Standard Ekonomi är installerad i mappen "Applications":
Öppna Finder > längst upp i menyn, välj «Go» (grå linje överst, samma linje som klockan) > håll inne «Alt» 
på tangentbordet > bibliotek/library > application support > HansaWorld > standardaccounts.hdf -«högerklicka»/välj > öppna innehållet i paketet/open package contents > HANSA.log

Bifoga filen här i forumet. (Choose files)

Mvh.
Per
HansaWorld Support
2018-04-26
Jag fick fram logg-filen enligt ovan, det är den jag bifogar

En undran bara, i Hansa-mappen fanns 3 filer varav en var från i förrgår (den bifogade).
Dessutom fanns 2 äldre filer, Books.hdf och StandardAccounts.hdf bägge från 2015.
Kan dessa strula till det?

mvh
H
Per
2018-04-30
Hej.

Jag har kollat loggfilen men den täcker endast perioden 2017-03-17 till 2017-08-17, vilket jag misstänker inte täcker hela perioden.

Jag kan tyvärr inte heller se att någon backup har blivit tagen under denna perioden.

Har du möjlighet att hämta motsvarade fil från de andra filerna från 2015?

Du har ingen annan installation någonstans på datorn, där vi kan finna backup från perioden 2017-08-17 fram till idag?

Använder du Windows eller Mac?

Mvh.
Per
HansaWorld Support
2018-05-01
Hej!

Det är inte HANSA.HDB du menar, den är 10MB?

Har tagit både en SIE4 och en textdatabas-backup som finns på min MAC.
Någon av dessa kanske kan läsas ner?

Skall leta vidare...

mvh
H
2018-05-01
Kan det vara den här?
Per
2018-05-02
Hej.

Har tagit både en SIE4 och en textdatabas-backup som finns på min MAC.
Någon av dessa kanske kan läsas ner?"

Har du tagit textdatabasbackup så är det bra.
Finns denna/dessa i mappen "Backups" i filen Standard Accounts.hdf? (i mappen där du har Standard Ekonomi?)
Vilket namn har backupfilen? Ifall det är flera stycken, kan du finna fram vilket namn som har senaste datum.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
2018-05-02
Hej,

tar alltid en egen backup vid varje månadsslut. Den lägger jag i en separat mapp.
SIE4 tar jag bara någon gång om året.

När jag nu letar runt så finner jag att en lika stor (1,2MB) textdatabas-backup finns i backupmappen i den mapp som jag kommer till om jag följer "GO" här ovan. Det finns också en fil som heter "autobackup.txt", annars "TB180424.TXT". Skulle tro att dessa är identiska. Min egen backup är också lika stor. Senast ver.datum 180131 (ja, jag ligger efter...).

Bifogar en skärmdump.

mvh
H
Per
2018-05-03
Hej.

Nu när du har hittat backupfiler från 1077256 (som du skulle ha) så kan du prova med att installera en ny klient, och så importera den senaste backupen i systemet:

1. Ta senaste textbackupfilen som du sparat i din separata mapp, kopiera den och klistra in den på skrivbordet.

2. Gå till https://standard-accounts.com/swe/accounts och ladda ner klient. Skapa en tom mapp på skrivbordet dit du placerar den nya klienten.

3. Starta den upp och låt den installeras. Gå till Modul-System>>Rutiner>>Importer>>Manuell filsøk

4. Finn senaste textbackupfilen på skrivbordet och välj att importera den till din nya klient. Se om du kommer in nu.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
2018-05-03
Hej,

jo jag kommer in och det ser ut som vanligt med några undantag.

Det som inte ser ut som vanligt är resultat och balansräkningarna.
Mina siffror blandas först med en rad om företagsledarens löner och mot slutet är rubrikerna på engelska och siffrorna miljontals kronor fel. Så den delen är ju inte riktigt användbar.

Programversionen är nu 84xxxx515 någonting.
Företagsdata ser ut att stämma.

Skall strax logga in och se hur mystandard ser ut.

Skall jag importera något annat eller flytta till Applications...

mvh
H
Per
2018-05-03
Hej.

Har du möjlighet att ta en skärmdump/printscreen på när dina siffror blandas och siffrorna är miljontals kronor fel, så skall jag vidarebefordra detta för vidare analys.

Du ska inte behöva importera något annat eller flytta till Applications. Vänligen bifoga skärmdump så ska jag ta detta vidare.

Tack.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
2018-05-04
Hej,

skickar med 3 dumpar som innehåller saker jag inte tycker stämmer.
Känner inte för att skicka med hela så att alla kan se. Det vitala är med.

Tittade på ingående balanser och vet inte om det ser rätt ut eller kan påverka.
När vi klippte bort 10-talet år så fick jag lägga upp nya ingående balanser vill jag minnas.

Nu vågar jag inte öppna programmet i Applications-mappen (den som är lokal och verkar fungera), men jag måste börja knappa in lite nu snart. Få ut förra året och så (till revisorn).
Påverkar den installationen den som är gjord i egen mapp på skrivbordet (nya)?
Eller kan jag köra på i den gamla och senare läsa in/över databasen i molnet.

mvh
H
Per
2018-05-07
Hej.

Kan du skicka oss textbackupfilen så skall vi pröva att ladda upp denna direkt i molnet istället, så slipper du detta felet.

Välj "Choose Files" och välj textbackupfilen som du använde.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
2018-05-07
Hoppas...

Här kommer den.

mvh
H
Per
2018-05-07
Hej.

Vi har nu laddat upp din textdatabasbackup till molnet och lagt in det där.

Vänligen logga in på MyStandard och ladda ner klient därifrån, så ska du nu förhoppningsvis kunna komma in på ditt program samtidigt som det också befinner sig i molnet:

1. Logga in på mystandard.hansaworld.com med ditt Standard ID (epost) + lösenord
2. Gå till servern och välj "Start" ifall den inte redan är igång.
3. Gå till "Connect" och välj att ladda ner klienten.
Använder du Mac, skapa en tom mapp på skrivbordet dit du lagrar den nya klienten.
4. Starta programmet.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
2018-05-07
Nu, NU!!

Tack, nu skall jag knappa ikapp.
Skall jag logga in på samma sätt för att komma åt bokföringen från min macbook?

Kan jag se att jag är i molnet någonstans?

mvh
H
Per
2018-05-08
"Skall jag logga in på samma sätt för att komma åt bokföringen från min macbook?"
Det är en helt annan maskin? Då måste du ladda ner klienten på nytt från MyStandard även på den andra maskinen.

"Kan jag se att jag är i molnet någonstans?"
När du är inloggad på MyStandard och du ser din server så är du i molnet.
Mest troligen så ser du det äldre kundnumret "1030584" det är din server du ska använda, nu som även den innehåller data från 1077256.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
This thread has been closed for further comments. Please create a new thread
Tillbaka till listan
Senaste inläggen
William Zethraeus
Hej Jan! Tack för ditt meddelande. Du behöver gå till Marknadsplats och prenumerera på funktionen...
13:31 7 Mar 2025
William Zethraeus
Did it work?...
10:28 26 Feb 2025

Vi bevakar forumet under ordinarie kontorstid och vårt mål är att besvara alla frågor inom 24 timmar.

You can subscribe to notifications for any post in this forum by selecting the 'star' icon on the top right corner of the topics list. You have to log in to use this functionality.