Nu har jag problem När jag försöker öppna programmet så kommer det upp en ruta där det står: "Alert. HAL call stack dumped. Check log file for details". Jag trycker OK, då försvinner den rutan och så kommer nästa upp: "HAL routine not found:
Mikael Forslund Produktion AB
2016-12-31
This answer was correct
Created byEdwin14:34 5 Jan 2017
Hej igen,

Vi har gjort några ändringar i din serverkonfiguration. Om du följer nedanstående steg bör det fungera:

1. Ta bort din gamla version av Standard Ekonomi från din applikationsmappen

2. Ta bort din databas - Gå in i Bibliotek -> Application Support -> HansaWorld -> välj Standard Accounts.hdf och ta bort den.

3. Ladda ned Standard Accounts från www.standardinstall.com

4. Installera programmet (var noga med att du installerar den version du just laddade ned och inte en gammal installationsfil som du har från en tidigare nedladdning)

5. Starta programmet

6. Klicka på Ange företagsinf. från huvudmenyn

7. Anslut ditt företag genom att söka på ditt kundnummer (1032716)

8. Vänta tills det är anslutet och logga in

Observera att du INTE ska starta din server eller liknande från din My Standard-sida. Servern ska starta automatiskt när du loggar in i programmet.

Mvh

Edwin
Edwin
2017-01-02
Hej Mikael,

Det låter mycket märkligt. Är det Standard Ekonomi 8.3 du använder? Minns du vad du gjorde senast i programmet innan du fick det här felet?

Med vänliga hälsningar

Edwin
HansaWorld Support
2017-01-03
Created byEdwin11:00 2 Jan 2017
Hej Mikael, Det låter mycket märkligt. Är det Standard Ekonomi 8.3 du använder? Minns du vad du gjorde senast i programmet innan du fick det här felet? Med vänliga hälsningar Edwin HansaWorld Support
Hej!

Vet inte, svarar jag på dina två frågor.

När jag nu försöker komma in i Standard Ekonomi står det:
"327
Alert
The server address file contains a malformed or incorrect address, or the connection failed: http://54.93.122.64: 10541/install/macosX/clientfiles.txt."

Igår fick jag en faktura från Er ekonomiavdelning. Kanske har fakturan med det hela att göra? Mitt svar på denna var följande:
"Jag blir fundersam över denna faktura 32141003 och bestrider den.
Ni drar ju 99 kr per månad via autogiro och det löper på precis - som denna dag vilken 99 kr dragits! Jag tror inte vi har kommit överens om något annat!

Den 31/12-2016 upptäckte jag att jag inte kunde logga in på mitt Standard Ekonomi. Under en tid kunde jag logga in på min sida och kolla att servern var igång. Men efter senare försök kunde jag inte heller logga in där. Jag provade att ladda ner Standard Ekonomiprogrammet från Internet och ersatte det "gamla". Men kom ingenstans då heller. Fortfarande kommer jag ingenstans. Jag vill kunna logga in och behöver väl ladda ner något igen, eller?
Det verkar ju konstigt om ni helt plötsligt stänger ner mitt konto, som är löpande hos er, och som nu, ber mig betala ytterligare för att kunna logga in. I så fall borde väl nämnda faktura ha skickats för någon månad sedan så jag haft chansen att betala och utan uppehåll kunna komma åt mitt konto.
Det är inte första gången detta händer!
Jag behöver omedelbar åtkomst till mitt konto, vilket jag betalar för!
Jag kan ha gjort något fel så rätta mig! Annars vill jag att allt löper på med omedelbar verkan!
Med vänlig hälsning: Mikael Forslund"
Edwin
2017-01-03
I vårt system är ditt konto igång och du har två aktiva prenumerationer (automatiska redovisningstransaktioner och modul redovisning).

Hur menar du att du inte kommer någonstans när du laddar ned ett nytt Standard Ekonomi? Det är mitt råd i det här fallet, att du laddar ned ett nytt Standard Ekonomi och ser om problemet återkommer efter en ominstallering. Du gör det enklast genom att ladda ned en klient via ditt My Standard-konto på adressen https://mystandard.hansaworld.com/

Där kollar du först så att servern är igång (running). Därefter klickar du på Connect så kommer ett program anpassat efter ditt företag att laddas ned på din dator. Installera sedan det och se om det hjälper.

Med vänliga hälsningar

Edwin
HansaWorld Support
Edwin
2017-01-04
Mikael Forslund Produktion AB skrev 2017-01-03:

"Hej Edwin! Jag har startat servern och laddat ner programmet Standard Accounts Sewrver 8.3 2016-12-123 (83210007) från tre olika webläsare jag har: Safari, Google Chrome och Firefox. Allt eftersom jag inte kommit vidare. Så långt går det men när programmet ska in på servern kommer följande upp: 327 Alert, Could not download: http://:10531. Jag har Mac OSX 10.8.5 och vill inget hellre att programmet ska börja fungera nu! M v h Mikael Forslund"

"Hej! Förlåt felskrivningen det ska stå server 8.3 2016-12-12. M v h Mikael Forslund"

"Hej igen Edwin: Ytterligare som det står efter: 10541/install/hob/sueng.hob. M v h Mikael Forslund"

Edwin
2017-01-04
Hej igen Mikael,

Det är programmet Standard Accounts du ska ladda ned och inte Standard ERP Server 8.3 2016-12-12. Trycker du på download på den här sidan kommer du att få rätt version: http://www.standard-accounts.com

Jag föreslår också att du uppdaterar ditt operativsystem till Mac OSX 10.10 eller högre. Standard Ekonomi (Accounts) är inte optimerat för äldre operativsystem och kan vara instabilt på sådana.

Om du vill svara på den här tråden trycker du bara på Reply under det sista inlägget eller fyller i rutan på botten av sidan och trycker på submit. Trycker du på "New Message" kommer en ny tråd att startas vilket gör det svårt att få en översikt över hela ditt problem.

Med vänliga hälsningar

Edwin
HansaWorld Support
2017-01-04
Created byEdwin08:36 4 Jan 2017
Hej igen Mikael, Det är programmet Standard Accounts du ska ladda ned och inte Standard ERP Server 8.3 2016-12-12. Trycker du på download på den här sidan kommer du att få rätt version: http://www.standard-accounts.com Jag föreslår också att
Hej Edwin!

Jag har laddat ner som du beskrivit, men problemet kvarstår…. Jag har dock inte uppdaterat Mac OS till det du föreslår. Hur gör jag för att uppdatera till den versionen?? M v h Mikael Forslund
Edwin
2017-01-04
Created byMikael Forslund Produktion AB11:33 4 Jan 2017
Hej Edwin! Jag har laddat ner som du beskrivit, men problemet kvarstår…. Jag har dock inte uppdaterat Mac OS till det du föreslår. Hur gör jag för att uppdatera till den versionen?? M v h Mikael Forslund
För att uppdatera ditt operativsystem kan du trycka på äpplet uppe i det vänstra hörnet och sen på "Om den här datorn". Därefter klickar du på Programuppdatering. Då ska App Store öppnas och därifrån kan du genomföra uppdateringen.

Mvh

Edwin
2017-01-04
Created byEdwin12:01 4 Jan 2017
För att uppdatera ditt operativsystem kan du trycka på äpplet uppe i det vänstra hörnet och sen på "Om den här datorn". Därefter klickar du på Programuppdatering. Då ska App Store öppnas och därifrån kan du genomföra uppdateringen.
Hej Edwin!

Nu har jag uppdaterat datorn till OS Sierra, det senaste Mac-programmet vad jag förstår. Datorn blev "70 gånger segare", oerhört långsam... Till slut lyckades jag dock ladda ner det program du angav... MEN problemet kvarstår. Jag kommer inte åt min Standard Ekonomi server!! Meddelande 327 kommer upp, som jag skrivit tidigare (det senaste problemet). Vad ska jag göra för att få allt att fungera? M v h Mikael Forslund
Edwin
2017-01-05
Created byMikael Forslund Produktion AB23:55 4 Jan 2017
Hej Edwin! Nu har jag uppdaterat datorn till OS Sierra, det senaste Mac-programmet vad jag förstår. Datorn blev "70 gånger segare", oerhört långsam... Till slut lyckades jag dock ladda ner det program du angav... MEN problemet kvarstår. J
Hej,

Kan du beskriva steg för steg hur du går till väga och när du får felmeddelanden? Det här är ett problem vi aldrig har hört talas om tidigare, varken från andra kunder eller från våra egna tester, så för att kunna undersöka det och hitta en lösning är alla detaljer viktiga.

Mvh

Edwin
2017-01-05
Created byEdwin08:14 5 Jan 2017
Hej, Kan du beskriva steg för steg hur du går till väga och när du får felmeddelanden? Det här är ett problem vi aldrig har hört talas om tidigare, varken från andra kunder eller från våra egna tester, så för att kunna undersöka det och hit
Hej! Vet inte om mitt meddelande för tio minuter sedan gick fram? Jag skriver ett nytt liknande,,, Nu funkar datorn snabbare efter en mängd omstarter.
Jag loggar in på min sida. Startar kontot till Running, eftersom det inte verkar vara igång. Jag går sedan in på nedladdning av aktuellt program du nämnde tidigare. Laddar det från Safari med Mac OS Sierra 10.12.2. Filen standardaccounts.dmg (68 MB), hamnar i nedladdade filer på min hårddisk. Jag klickar på det nedladdade och strax kommer upp på skrivbordet att jag ska dra Standard Accounts till Applicationfilen. När det är gjort hamnar Standard Account i min programmapp på hårddisken.Jag klickar då på Standard Accounts (175,8 MB), vilken kan ligga kvar eller om jag lägger den i dockan nere på "skrivbordet". Då kommer omedelbart upp en ruta: 327 (med röd text) Alert Could not download: http://:10541/install/hob/sueng.hob. Under denna ruta ligger en annan liten ruta som är nästan tom, bara ett rakt vågrätt "nedladdningsstreck". (Jag kan mejla dig en skärmdump på detta så får du se hur det ser ut om jag får din mejladress. Min är: mf.produktion@telia.com).
Jag behöver alltså ett fungerande program som kommer åt min bokföring i Standard Ekonomi som jag har hor er!

M v h Mikael Forslund
This answer was correct
Edwin
2017-01-05
Created byMikael Forslund Produktion AB10:21 5 Jan 2017
Hej! Vet inte om mitt meddelande för tio minuter sedan gick fram? Jag skriver ett nytt liknande,,, Nu funkar datorn snabbare efter en mängd omstarter. Jag loggar in på min sida. Startar kontot till Running, eftersom det inte verkar vara igång. Jag gå
Hej igen,

Vi har gjort några ändringar i din serverkonfiguration. Om du följer nedanstående steg bör det fungera:

1. Ta bort din gamla version av Standard Ekonomi från din applikationsmappen

2. Ta bort din databas - Gå in i Bibliotek -> Application Support -> HansaWorld -> välj Standard Accounts.hdf och ta bort den.

3. Ladda ned Standard Accounts från www.standardinstall.com

4. Installera programmet (var noga med att du installerar den version du just laddade ned och inte en gammal installationsfil som du har från en tidigare nedladdning)

5. Starta programmet

6. Klicka på Ange företagsinf. från huvudmenyn

7. Anslut ditt företag genom att söka på ditt kundnummer (1032716)

8. Vänta tills det är anslutet och logga in

Observera att du INTE ska starta din server eller liknande från din My Standard-sida. Servern ska starta automatiskt när du loggar in i programmet.

Mvh

Edwin
2017-01-07
Created byEdwin14:34 5 Jan 2017
Hej igen, Vi har gjort några ändringar i din serverkonfiguration. Om du följer nedanstående steg bör det fungera: 1. Ta bort din gamla version av Standard Ekonomi från din applikationsmappen 2. Ta bort din databas - Gå in i Bibliotek -> Appli
Hej igen...!
Jag har nu följt dina punkter.
Punkt 1 och 2: Någon Standard Ekonomi finns inte i nämnda mappar.
Punkt 3: Gjort.
Punkt 4. Ok.
Punkt 5. Ok. Då kommer; "Standard Ekonomi är ett program som hämtats från Internet. Är du säker på att du vill öppna det?" Då trycker jag OK. Då kommer upp: "Alert. Incompatible version of Database found, can´t process: exe 8318 db 8321."

Sedan är det stopp - igen!
Punkt 6 och vidare kan alltså inte genomföras!
M v h Mikael Forslund
Edwin
2017-01-11
Hej,

Då får jag be dig göra så här istället från punkt 4:

Installera programmet i en ny mapp du skapat på ditt skrivbord. Döp den till Standard Ekonomi. När du får alternativet att dra installationsfilen in i applikationsmappen gör du det inte utan du drar den till den nya mappen du skapade på skrivbordet istället.

Följ sedan övriga punkter.

Med vänliga hälsningar

Edwin
HansaWorld Support
2017-01-11
Created byEdwin11:33 11 Jan 2017
Hej, Då får jag be dig göra så här istället från punkt 4: Installera programmet i en ny mapp du skapat på ditt skrivbord. Döp den till Standard Ekonomi. När du får alternativet att dra installationsfilen in i applikationsmappen gör du det in
Hej Edwin! Nu fungerar det äntligen! Tack för hjälpen! M v h Mikael Forslund
Edwin
2017-01-12
Created byMikael Forslund Produktion AB21:50 11 Jan 2017
Hej Edwin! Nu fungerar det äntligen! Tack för hjälpen! M v h Mikael Forslund
Vad kul att höra! Tveka inte att skriva här i forumet om du får ytterligare funderingar.

Med vänliga hälsningar

Edwin

HansaWorld Support
Edwin
2017-01-12
Hej igen Mikael,

Jag kan se i vårt system att ni har en obetald faktura (automatiska redovisningstransaktioner för januari). Eftersom den inte är betald är ert konto automatiskt stängt vilket gör att funktionaliteten är begränsad. Betalar ni den och skickar in ett kvitto till oss (sweden@hansaworld.com) kan jag gå in och manuellt öppna upp kontot igen. Jag skickade ut en ny kopia av fakturan så att ni har den.

Mvh

Edwin
2017-01-12
Created byEdwin08:34 12 Jan 2017
Hej igen Mikael, Jag kan se i vårt system att ni har en obetald faktura (automatiska redovisningstransaktioner för januari). Eftersom den inte är betald är ert konto automatiskt stängt vilket gör att funktionaliteten är begränsad. Betalar ni den
Hej Edwin! Fakturan är betald och ett meddelande med ett bankutdrag är nyss mejlat till den adress du angav ova! Emotser att åtkomsten till mitt Standard Account är o nu! Samtidigt har jag en fråga om vad utskickad faktura (nu betald) handlar om? Det dras ju automatiskt 99 kr från mitt bankkonto till Er varje månad sedan lång tid tillbaka! M v h! Mikael Forslund
Edwin
2017-01-12
Created byMikael Forslund Produktion AB12:29 12 Jan 2017
Hej Edwin! Fakturan är betald och ett meddelande med ett bankutdrag är nyss mejlat till den adress du angav ova! Emotser att åtkomsten till mitt Standard Account är o nu! Samtidigt har jag en fråga om vad utskickad faktura (nu betald) handlar om? De
Fakturan är för funktionen automatisk bokföring som du har en prenumeration på. För att se dina prenumerationer kan du gå in i marknadsplatsen från huvudmenyn i Standard Ekonomi. Därefter klickar du på Prenumerationer och sedan Active. Där ser du vilka aktiva prenumerationer du har.

Mvh

Edwin
Edwin
2017-01-12
Din betalning är nu bokförd och systemet är öppnat så nu är det bara att köra på.

Mvh

Edwin
Leave Comment
You can subscribe to notifications for this post by selecting the 'star' icon on the top right corner of the post.
Back to the list
Latest Posts
Simple Blue, Design e Comunicação Lda
Boa tarde, Ao entregar o SAFT deste mês passado, foi.me indicado na plataforma e fatura o erro s...
15:12 2 July 2025
You can subscribe to notifications for any post in this forum by selecting the 'star' icon on the top right corner of the topics list. You have to log in to use this functionality.