Re: Kundnr: 1096586 CAPTOR FÖNSTERPUTS
Steve Isehag
2019-01-17
Jag vill överföra en textdatabackup från en PC till en Macbook
Har varit i kontakt med er support som skriver att jag har en
lokal installation. Ändå går det inte att spara en textbackup på
datorn. När jag gör en textbackup så kan jag bara göra en
automatisk textdatabackup. Det går inte att logga in på my
standard & hämta textdatabackupen. Kan inte överföra
program mappen från min PC till Macbook. Har kundnummer
1096586, Captor Fönsterputs med orgnummer 6407220075.
Hur ska jag göra för att överföra från PC till Mac

Vänliga hälsningar
Steve Isehag
Captor Fönsterputs
mail: steve@captorfonsterputs.se
Tel: 0704-971099
Kundnummer: 1096586
Per
2019-01-17
Hej Steve.

Tack för ditt meddelande.

Då du uppger att du har en lokal installation så måste backup mycket riktigt skapas genom att gå till Modul-System >> Rutiner >> Exporter >> Kör tidsinställd säkerhetskopiering

Använder ni Windows eller Mac?

Använder ni Windows finner ni backupen genom att gå till mappen där ni har installerat Standard Ekonomi (kolla ex. Programfiler x86) Öppna så mappen (heter antingen Standard Accounts eller Standard Ekonomi) och där ska du finna en mapp som heter Backups, här ska du finna textfilen som är backupen. Denna sänder du sedan till din andra dator genom något filöverföringsprogram eller USB-sticka.
Sedan laddar ny på den andra datorn ned en ny Standard Ekonomi från https://standard-accounts.com/swe/accounts/overview

Installera och starta upp Standard Ekonomi. Gå till Modul-System >> Rutiner >> Importer >> Manuell filsök

Använder ni Mac så finner ni backupen genom att gå till mappen där ni har installerat Standard Ekonomi (troligtvis i Applications)
I denna mappen ska ni finna filen Standard Accounts.hdf högerklicka på denna och välj "Öppna paketinnehåll" här ska du nu finna en mapp som heter Backups, här ska du finna textfilen som är backupen. Denna sänder du sedan till din andra dator genom något filöverföringsprogram eller USB-sticka.
Sedan laddar ny på den andra datorn ned en ny Standard Ekonomi från https://standard-accounts.com/swe/accounts/overview
Installera och starta upp Standard Ekonomi. Gå till Modul-System >> Rutiner >> Importer >> Manuell filsök

Mvh.
Per

HansaWorld Support
Steve Isehag
2019-01-18
Skrivet av:Per16:47 17 Jan 2019
Hej Steve. Tack för ditt meddelande. Då du uppger att du har en lokal installation så måste backup mycket riktigt skapas genom att gå till Modul-System >> Rutiner >> Exporter >> Kör tidsinställd säkerhetskopiering Använder ni Windows eller Mac
Hej Per.

Vi exporterade vad verkar vara en en backup som heter "autoimport.txt" på 17kb under backup katalogen.

Däremot när jag "kör tidsstyrdbackup" igen går det inte att väljer katalog och ingen ny export fil skapas under backup katalogen lokalt på min PC.

Vi installerade standard accounts på Mac OS X.

Startade programmet och sedan provade importera backupen autoimport.txt

Filen importeras och sedan starta jag om Standard Accounts.

Nu visas meddelande "vänligen vänta starta servern" och sedan avslutas med felmeddelande angående koppling till server.

Bifogar bild från Mystandard inloggning och meddelandet efter misslyckande försök att starta/ansluta till servern.

Kan det vara så att min databas lagras hos er eftersom standard accounts inte kan koppla till server ip 158.177.135.52 och port 31875 och vid andra försök port 31884 osv,

Hur gör jag? Var är mina backuper?

Med vänlig hälsning,

Per
2019-01-21
Hej.

Jag ser att ni de facto har installationen i molnet med. Vänligen undersök ifall ni kan logga in på MyStandard, och isådanafall om ni då även kan ladda ner en ny klient därifrån:

1. Starta upp valfri webbläsare och gå till: https://mystandard.hansaworld.com/loginpage
2. Logga in med Standard ID (st***@captorfonsterputs.se) + lösenord
Ifall lösenordet är fel, klicka på "forgot password" och skriv in epostadressen ni registerade som Standard ID, så kommer lösenordet att sändas dit.
Ifall ni inte registrerat erat Standard ID, vänligen gör detta genom att starta upp Standard Ekonomi *på eran första dator*, gå in till eran användare och ange en epostadress där det står "Standard ID" klicka på Lagra. Det ska nu komma ett verifieringsmail till den angivna epostadressen så att ni kan verifiera epostadressen, och sedan logga in på MyStandard.
*Gå nu tillbaka till er nya dator*
3. När ni kommit in på MyStandard, klicka på er server till vänster "Captor Fonster" klicka så på "Restart" för att starta om servern.
4. Efter detta är gjort, klicka på "Start" ifall inte server redan är uppe och går.
5. Efter servern är uppe och går, scrolla ned till "Connect" och vidare till "Download Client" så kommer en ny klient att laddas ned.
När ni installerat den nya klienten på den nya datorn, se till så att servern är uppe och kör i MyStandard innan ni startar klienten.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Steve Isehag
2019-01-21
Hej!

Jag kan logga in på mystandard.

När jag logga in finns följande tre val:

A. Company 1 = Running med olika val kring start/stop osv. Current version 8.4 18-05-31 / customer code 1198675, fanns inte på fredag????
B. Customer: 1096586, (mitt kundnummer) finns bara val "close server" och info om subscriptions
C. Company 1 finns bara val "close server" och info om subscriptions

Se bifogade skärmdump.

Jag laddade ner Klient för "A" men det stå bara "we are starting your company" och inget mer händer.

Vilken av dessa skall jag koppla till och hur kan jag ladda ner programmet till rätt version
Behöver du uppdatera min åtkomst så jag kan hitta vad du referera till dvs, restart och ladda ner klient?

Med vänlig hälsning,

Per
2019-01-23
Hej.

Prova igen med att ladda ned ny klient från "Company 1 (Customer Code 1198675)"
Kom ihåg att du måste först skapa en tom mapp på skrivbordet dit du väljer att placera den nya klienten när du laddar ner den.
När du ska installera klienten, dra den så i den tomma mappen på skrivbordet, ej till "Applications"
Efter att du installerat klienten i den tomma mappen på skrivbordet, se till så att servern "Company 1 (Customer Code 1198675)" är i status "Running" i MyStandard. Klicka på "Start" och när det står "Running" med grön text så kör du igång Standard Ekonomi.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
This thread has been closed for further comments. Please create a new thread
Tillbaka till listan
Senaste inläggen
William Zethraeus
Hej Jan! Tack för ditt meddelande. Du behöver gå till Marknadsplats och prenumerera på funktionen...
13:31 7 Mar 2025
William Zethraeus
Did it work?...
10:28 26 Feb 2025

Vi bevakar forumet under ordinarie kontorstid och vårt mål är att besvara alla frågor inom 24 timmar.

You can subscribe to notifications for any post in this forum by selecting the 'star' icon on the top right corner of the topics list. You have to log in to use this functionality.