Databasnyckel funkar inte
Christina Ranberg Wickberg
2019-01-08
Hej, Jag kör en gammal version av Hansa och har försökt uppdatera. Just nu har jag superbråttom att kunna komma åt min bokföring och skriva ut så jag tänker att det bästa är om jag kan komma ur demoläget på min nuvarande version och bråttas med uppdateringe sedan.

Ni har tidigare ringt och påpekat att jag borde uppdatera systemet eftersom vi kör en stenåldersversion. Bokar inte så ofta som jag borde i det och har igen haft tid att uppdatera. Nu sitter jag och försöker men har en del frågor och behöver antagligen hjälp. Jag har hamnat i demoläge och tycks inte kunna hämta ny nyckel.
Jag kör 2 företag i samma databas. Bifogar skärmdump på version och vilka moduler jag använder.
Jag vet inte riktigt vilken av apparna jag ska ladda ner. Jag började med att ladda hem standard accounts och göra en backup från min gamla system. Nedladdningen verkar fungera men det går inte att starta alls då jag får felmeddelandet: "Incompatible version of database found. Can´t proceed: exe 8419 db 8002.
Per
2019-01-09
Hej Christina.

Tack för ditt utförliga meddelande.

Jag bifogar den text som du tidigare sände oss i ditt senaste mail:

"Hej, Jag får det inte att fungera alls när jag ska öppna den nedladdade versionen. Får felmeddelande att den hittar en ickekompatibel databas. Det går alltså inte att öppna versionen överhuvudtaget. (Jag har jobbat på Hansa i flera år men det är längesen så att göra en tb och läsa in kan jag. Det är inte det som är problemet)"

Du har alltså problem med att öppna Standard Økonomi som du laddade ned.
Du säger att du får felmeddelande "Incompatible version of database found. Can´t proceed: exe 8419 db 8002."
Varifrån laddade du ned denna klient?
Får du felmeddelandet när du startar Standard Økonomi för första gången, eller sker detta när du startat upp Standard Ekonomi, och laddar in backupen som du tog ut från First Office?

Mvh.
Per

HansaWorld Support
2019-01-09
Skrivet av:Per12:21 9 Jan 2019
Hej Christina. Tack för ditt utförliga meddelande. Jag bifogar den text som du tidigare sände oss i ditt senaste mail: "Hej, Jag får det inte att fungera alls när jag ska öppna den nedladdade versionen. Får felmeddelande att den hittar en ickeko
Jag laddade ner den via er hemsida. https://standard-accounts.com/swe/accounts, allt enligt instruktionerna från er. Jag flyttar över programmet till application och dubbelklickar på iconen. Då kommer felmeddelandet. Jag kan alltså inte komma in i programmet alls. Jag kommer inte så långt som till att läsa in någon backup alltså.
Jag sitter inte med FO utan med en gammal Hansaworld 5.2 från 2007.
Per
2019-01-10
Hej.

Problemet här kan vara att du flyttade över programmet till "Application"
Ifall du har en First Office/HansaWorld/Standard Ekonomi i Applications sedan tidigare så leder detta till problem.

Vänligen skapa en ny tom mapp på skrivbordet. Ladda ner Standard Ekonomi igen och denna gången drar du programmet till den tomma mappen, istället för till Applications.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
2019-01-17
Skrivet av:Per10:50 10 Jan 2019
Hej. Problemet här kan vara att du flyttade över programmet till "Application" Ifall du har en First Office/HansaWorld/Standard Ekonomi i Applications sedan tidigare så leder detta till problem. Vänligen skapa en ny tom mapp på skrivbordet. Ladda n
Nu har jag lyckats få programmet att fungera och läst in backupen. Problemet nu är att jag saknar massor av funktionalitet och moduler som jag haft. Hur löser vi så att jag får tillgång till samma funktionalitet som tidigare?
Per
2019-01-18
Hej igen.

Standard Ekonomi är uppbyggt på ett annat sätt än tidigare programvara.
I utgångspunkten är Standard Ekonomi helt gratis, våra kunder skall dock kunna plocka ut endast de moduler de själva behöver för sitt arbete, i motsats till tidigare där kunderna fick ett kostbart paket med flera olika funktioner som kunden kanske inte haft något behov av.

För att kunna gå in och lägga till funktioner, vänligen starta upp Standard Ekonomi. När du kommit till huvudmenyn så klickar du på portföljikonen "Marknadsplats"
Nu skall marknadsplatsen öppna sig, här kan du välja och vraka mellan de olika funktioner som du behöver.
Du abonnerar månatligen på varje funktion och har möjlighet att välja precis hur många månader du vill abonnera på dessa funktioner.

Du kan behöva klicka på funktionen två gånger för att den skall registreras, efter detta klickar du längst upp i högra hörnet där du kan ändra antal månader, bekräftar beställningen och lägger till information om faktura eller kort om du så väljer det.
När du gjort detta och klickar på Sänd så kommer funktionen automatiskt att läggas till programmet, och du med en gång börja använda funktionen i Standard Ekonomi.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
This thread has been closed for further comments. Please create a new thread
Tillbaka till listan
Senaste inläggen
William Zethraeus
Hej Jan! Tack för ditt meddelande. Du behöver gå till Marknadsplats och prenumerera på funktionen...
13:31 7 Mar 2025
William Zethraeus
Did it work?...
10:28 26 Feb 2025

Vi bevakar forumet under ordinarie kontorstid och vårt mål är att besvara alla frågor inom 24 timmar.

You can subscribe to notifications for any post in this forum by selecting the 'star' icon on the top right corner of the topics list. You have to log in to use this functionality.