Integrerad bokföring
Projektor Utbildning AB
2018-03-13
Hej Per!

Återkommer till min fråga här istället.
Integrerad bokföring är aktiverad (enligt marknadsplatsen). Jag har genererat/skapat fakturor, inbetalningar, leverantörfakturor och betalningar.

Inbetalningarna kommer inte med i balansräkningen, däremot utbetalningarna. Så tacksam för en förklaring.

Dessutom: När jag går in på on-line support från mitt öppna program så får jag upp det här:
File not found! eng/http:/forum.hansaworld.com/dologinhansaworldidsession

Inte så lätt att kommunicera då!

Hälsningar

Birgitta

Projektor Utbildning AB
2018-02-09
Lite uppföljning:
Är inte helt klar med bokföringen för 2017. Men testade att lägga in den första inbetalningen för i år. Och den kommer med i balansräkningen, men fortfarande inga av de jag lagt in under 2017.

Hoppas det går att fixa snart. Annars är ju allt jobb förgäves!
Projektor Utbildning AB
2018-02-13
Ytterligare kommentarer.
På My Standard finns inte Server Mangement, så jag undrar hur det är med backup då?
Hittar inget sätt att göra det manuellt.

Per
2018-02-26
Hej Birgitta.

Det måste ha blivit något fel på forumet då dessa meddelanden inte dykt upp förrän idag, vilket vi beklagar.

På din fråga gällande saker som inte kommer med i balansräkningen, även efter att du prenumererat på integrerad bokföring, så är det så att du måste genomföra en underhållsrutin i systemet.
Denna underhållsrutin kollar igenom allt du lagt in under den tid du inte hade tillgång till integrerad bokföring, och lägger det till i efterhand så att det kommer med som det skall.

Vänligen gör följande:

Modul-System
Rutiner > Underhåll >> Generera räkenskapsbilaga

"Ytterligare kommentarer.
På My Standard finns inte Server Mangement, så jag undrar hur det är med backup då?
Hittar inget sätt att göra det manuellt."

När jag är inne och tittar på din server så kan jag se att den finns med "Vänligen se bifogad bild"
Under där finner du "list backups" där du har alla backuper, samt "Create backup" där du skapar backuper.

Vilket kundnummer har du? Det är möjligt att du använder en lokal version av Standard Ekonomi, och då får du inte möjlighet att lagra någon backup.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Projektor Utbildning AB
2018-02-26

Hej Per,
Kanske svårt för dig att minnas, men underhållsrutinen hade jag kört ett antal gånger utan att det fungerade. Så gjorde jag ett sista desperat försök och plötsligt gick det bra. Så det problemet är löst.

Vårt kundnr är 103 14 54. Enligt Ester skulle den nuvarande versionen "ligga i molnet". Vad innebär lokal version och hur vet man att det är det man har?

Har kollat bifogade bild och den kommer jag alltså inte åt själv. Så bra om du kan göra något åt det. Eller berätta vad jag ska göra?

Birgitta
Per
2018-02-26
Hej Birgitta.

(Vänligen se de 3 bifogade bilderna)

1031454 har en server som är uppe och kör, jag kollade backupfilerna och de uppdateras med jämna mellanrum, den senaste så sent som idag.

När jag undersöker vilka användare som har tillgång till servern så ser jag endast en (birgitta@profiler.nu)
Jag har lagt till lite rättigheter till denna användare. Vänligen prova att logga in igen och se om du kommer in.
Om det är så att du har glömt lösenordet så kan du ändra det genom att klicka på "forgot password"/"glömt lösenord" när du ska logga dig in på mystandard.hansaworld.com

(Vänligen se de 3 bifogade bilderna)

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Projektor Utbildning AB
2018-02-26
Hej,

En gång i tiden var jag registrerad som birgitta@profiler.nu. Även för mitt "eget" företag Forsell&Billgren AB. Det ställde till problem, blev bl annat dubbla fakturor och låst konto. Så tillsammans med någon av din tidigare kollegor ändrade vi till att birgitta@projektorutbildning.se skulle gälla för Projektor Utbildning. Och birgitta.forsell@icloud.com för Forsell&Billgren.

"profiler"adressen har jag alltså inte använt det senaste året. Men den kan ju ha halkat tillbaka när Ester hjälpte till, kanske hittade hon en äldre version som hon jobbade utifrån?

Om jag loggar in på my space med birgitta@profiler.nu finns både Projektor Utbildning och Forsell & Billgren där som mina företag.

För PU finns ju endast birgitta@profiler.nu under Users. Men det borde väl vara projektorutbildning.se istället? Kan man ändra på det?

Tre emailadresser finns på F&B, birgitta.forsell@icloud,com - överordnad, samt profiler.nu och för företag nr 2 spejsat@mail.com Kan jag bara ta bort profiler.nu?

Birgitta

Projektor Utbildning AB
2018-02-26
PS
Jag kommer inte in på My Standard från marknadsplatsen i det öppna programmet. Hänger kanske i hop med att birgitta@projetorutbildning.se är angivet i kontouppgifter?
Per
2018-03-09
Hej Birgitta.

Vi beklagar att denna fråga fallit bort.

Anledningen är att du valt engelska som språkdel, och då hamnar frågorna automatiskt i den engelska delen av forumet, vilket vi i Sverige inte övervakar.
Längst ned på denna sida kan du ändra språk till Svenska (vänligen se bifogad bild)

Vänligen välj detta nästa gång, så att vi snabbt kan följa upp dina saker.

Tack.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Per
2018-03-09
Hej igen.

"För PU finns ju endast birgitta@profiler.nu under Users. Men det borde väl vara projektorutbildning.se istället? Kan man ändra på det?"

Ja du kan lägga till användare i företaget genom att:
Starta upp den Standard Ekonomi som du har PU kopplat till
välj "Användare"
välj "Skapa" >> "Skapa användare"
Kom ihåg här att du är noggrann med att ange rätt epost.
Du skall nu få en bekräftelsemail tillsänt till den epost du registrerade, som du öppnar och klickar på för att få användaren registrerad.

"Tre emailadresser finns på F&B, birgitta.forsell@icloud,com - överordnad, samt profiler.nu och för företag nr 2 spejsat@mail.com Kan jag bara ta bort profiler.nu?"
Ifall du kommer in på F&B med birgitta.forsell@icloud,com så kan du bara ta bort profiler.nu

"Jag kommer inte in på My Standard från marknadsplatsen i det öppna programmet. Hänger kanske i hop med att birgitta@projetorutbildning.se är angivet i kontouppgifter?"
Det kan vara därför att birgitta@projetorutbildning.se inte har tillgång till serverportalen, detta kan du ändra på genom att logga in på Mystandard via en annan användare och sedan ge birgitta@projetorutbildning.se utökade befogenheter genom att välja "Manage Users"

Mvh.
Per
HansaWorld Support
This thread has been closed for further comments. Please create a new thread
Tillbaka till listan
Senaste inläggen
William Zethraeus
Hej Jan! Tack för ditt meddelande. Du behöver gå till Marknadsplats och prenumerera på funktionen...
13:31 7 Mar 2025
William Zethraeus
Did it work?...
10:28 26 Feb 2025

Vi bevakar forumet under ordinarie kontorstid och vårt mål är att besvara alla frågor inom 24 timmar.

You can subscribe to notifications for any post in this forum by selecting the 'star' icon on the top right corner of the topics list. You have to log in to use this functionality.