Bokslut
Yngve Bohm Arkitekter
2017-04-05
Hej,

Då jag började använda First Office för bokföringen i min enskilda firma lades ett ingående saldo för 2008-01-01 in. Sedan har det rullat på utan några större problem t o m bokslutet 2015. När mitt ”First Office” skulle ersättas av ”Standard Ekonomi” i februari 2016 blev det en rad problem, som dock till större delen är lösta nu. Men när det nu är hög tid att upprätta Balans- och Resultaträkningar för räkenskapsåret 2016, har nya problem uppstått.

För det första blir alla summor fel, och när jag går ända tillbaka till ingående saldo för 2008-01-01 upptäcker jag att alla siffror där av någon obegriplig anledning multiplicerats med två, d v s blivit dubbelt så höga, vilket jag antar bör vara den egentliga felkällan eftersom bokförda värden i övrigt verkar stämma.

För det andra blir uppställningarna både på Balans- och Resultaträkningarna konstiga även lay-out-mässigt, där vissa rubriker och poster i båda fallen återkommer två gånger (dock utan att i princip påverka slutsiffrorna).

Hur skall jag nu göra för att:
1: korrigera det ingående saldot för 2008-01-01 så att allt blir rätt igen?
2: hitta i det nya programmet hur man anpassar sina rapporter till det egna behovet eller se vad som är fel?

Mvh
/Yngve Bohm

Edwin
2017-04-06
Hej Yngve,

Är det ingående saldot multiplicerat enbart i rapporterna eller är det även fel när du går in i saldot i fråga i redovisningsmodulen? Om saldot är fel utanför rapporterna, har du prövat att redigera det i modul Redovisning -> Register -> Ingående saldon (har du en äldre version av Standard Ekonomi heter registret eventuellt brought forward balances)?

Om du vill anpassa dina rapporter och bestämma själv hur de ska se ut behöver du ha tillgång till funktionen Avancerad Redovisning från marknadsplatsen. Har du kan du gå in i inställningar och välja rapportinställningar där du kan bestämma t.ex. vilka konton som ska finnas under vilken rubrik i balansräkningen.

Med vänliga hälsningar

Edwin
HansaWorld Support
Yngve Bohm Arkitekter
2017-04-06
Hej,

Jag förstår inte riktigt hur jag skall göra. "New fwd Balance" ser ju i princip ut som en transaktion. När det t ex gäller kontot Maskiner & inventarier, skall jag då fylla i 2008-01-01 på transaktionsdag och det felaktiga 201103,00 på debet och 101551,50 (det rätta värdet) på kredit och spara för att få korrekt ingående saldo för detta konto?

Beträffande rapporternas utformning har jag inget större behov av anpassning, men det skall väl inte vara meningen att t ex Kassa Plusgiro och Bank kommer två gånger efter varandra i Balansräkningen?

Med vänliga hälsningar

/Yngve
Yngve Bohm Arkitekter
2017-04-06
Hej,

Under kvällen har jag kommit en bit enligt följande:
Under "Ingående saldon" fanns det två stycken:
Transdag Ser.nr Kommentar
2007-12-31 1 Saldo 2007-12-31
2007-12-31 2 ingående saldo 2008 (som skiljer sig genom ett antal konton med 0,00)

Jag prövade att kopiera nr 2 och då blev det ingående saldot 3 ggr för högt. Detta saldo har jag lyckats radera igen och nu är det dubbelt igen, och skall jag alltså radera ett av de två återstående "Ingående saldona" också och vilket av dem i så fall och på vilket sätt, för att det skall bli rätt gjort?

Mvh

/Yngve
Edwin
2017-04-07
Skrivet av:Yngve Bohm Arkitekter20:33 6 Apr 2017
Hej, Under kvällen har jag kommit en bit enligt följande: Under "Ingående saldon" fanns det två stycken: Transdag Ser.nr Kommentar 2007-12-31 1 Saldo 2007-12-31 2007-12-31 2 ingående saldo 2008 (som skiljer
Hej,

Det är svårt för mig att säga över ett forum hur du ska ändra i gamla transaktioner då det kan finnas faktorer som inte nämns som kan påverka resultatet. Det jag kan föreslå är att du gör en ny installation av Standard Ekonomi och importerar in din senaste backup där. Vid en import gör programmet nya uträkningar så har det blivit något fel i uträkningen rättas det förhoppningsvis till.

Hjälper inte det kan du kontakta vår partner X3MSoft som kan titta närmare på just din databas och hjälpa dig rätta till eventuella fel. Deras kontaktuppgifter är följande:
Telefon: +358 9 4241 2286
E-post: sales@x3msoft.com

Mvh

Edwin
Yngve Bohm Arkitekter
2017-04-07
Hej,

Det handlar inte om att ändra i några gamla transaktioner vad jag kan förstå. Där verkar inte vara några fel. Frågan är hur uppställningen "Ingående saldon" skall se ut. Jämför mitt tidigare mail.

Är det t ex så att nr 2 skall ha transdag 2008-01-01 i stället för 2007-12-31 som nr 1 har? Det är nämligen rätt siffror i båda var för sig, men de adderas ju när balansen skrivs ut.

Jag är även osäker på vilken meny och vilket kommando som gäller om man vill/ska ändra? Och om det blir fel, går det att ångra?

Mvh

Yngve
Edwin
2017-04-07
Skrivet av:Yngve Bohm Arkitekter09:55 7 Apr 2017
Hej, Det handlar inte om att ändra i några gamla transaktioner vad jag kan förstå. Där verkar inte vara några fel. Frågan är hur uppställningen "Ingående saldon" skall se ut. Jämför mitt tidigare mail. Är det t ex så att nr 2 sk
Hej,

Ett ingående saldo ska läggas en dag innan nästkommande räkenskapsår börjar. Har du två ingående balanser för samma år med samma summa så bör det förklara varför du får en dubblerad summa i rapporterna.

Du kan ta bort ett ingående saldo genom att öppna det och klicka på Post i menyn högst upp på skärmen och sen radera. Det går dock inte att få tillbaka ett raderat inlägg. Som alltid när man gör ändringar är det en bra idé att ta en databasbackup innan. Det gör du enklast genom att gå in på http://mystandard.hansaworld.com

Mvh

Edwin
This thread has been closed for further comments. Please create a new thread
Tillbaka till listan
Senaste inläggen
William Zethraeus
Hej Jan! Tack för ditt meddelande. Du behöver gå till Marknadsplats och prenumerera på funktionen...
13:31 7 Mar 2025
William Zethraeus
Did it work?...
10:28 26 Feb 2025

Vi bevakar forumet under ordinarie kontorstid och vårt mål är att besvara alla frågor inom 24 timmar.

You can subscribe to notifications for any post in this forum by selecting the 'star' icon on the top right corner of the topics list. You have to log in to use this functionality.