Verifikationsnummer
Yngve Bohm Arkitekter
2017-03-09
Hej,

När jag skall bokföra den första transaktionen för 2017 i Standard Ekonomi vill programmet inte acceptera nr 1 utan påstår att numret skall fortsätta på 2016-års nummerserie. Alla olika försök till nummer är förgäves. Jag har ändrat till nytt räkenskapsår och perioderna för rapporterna i vanlig ordning.
Verifikationen går inte att spara och bokföring omöjliggörs.
Vad beror detta på och vad skall jag göra?

Mvh
/Yngve

Edwin
2017-03-10
Hej Yngve,

Det låter som att du måste definiera nya nummerserier för 2017 och för att kunna göra det behöver du prenumerera på nummerserier från marknadsplatsen.

Med vänliga hälsningar

Edwin
HansaWorld Support
Yngve Bohm Arkitekter
2017-03-13
Skrivet av:Edwin14:19 10 Mar 2017
Hej Yngve, Det låter som att du måste definiera nya nummerserier för 2017 och för att kunna göra det behöver du prenumerera på nummerserier från marknadsplatsen. Med vänliga hälsningar Edwin HansaWorld Support
Hej Edwin,

Att definiera eller prenumerera på nya nummerserier kan inte vara aktuellt. Enligt handboken skall programmet själv ange verifikationsnummer när man påbörjar det nya räkenskapsåret. Enligt handboken skall man även själv kunna definiera egna nummer om man vill det.

Så har också skett sedan starten, och dessutom har mitt andra delföretag inga problem med sin numrering i år även sedan First Office övergick till Standard Ekonomi förra året.

Det måste vara något annat trick som skall till. Vilket?

Med vänliga hälsningar

Yngve

Edwin
2017-03-13
Skrivet av:Yngve Bohm Arkitekter13:00 13 Mar 2017
Hej Edwin, Att definiera eller prenumerera på nya nummerserier kan inte vara aktuellt. Enligt handboken skall programmet själv ange verifikationsnummer när man påbörjar det nya räkenskapsåret. Enligt handboken skall man även själv kunna definier
Hej,

Delföretaget du talar om, är det i samma installation som ditt vanliga företag eller har du två olika installationer av Standard Ekonomi?

Om du använder en äldre version av Standard Ekonomi kan det vara så att det inte finns några nummerserier definierade för 2017. Vilket kundnummer har du? I vårt system kan jag se att du har flera stycken. Om du går in i marknadsplatsen och klickar på kontouppgifter kan du se det aktuella kundnumret.

Med vänliga hälsningar

Edwin
Yngve Bohm Arkitekter
2017-03-13
Hej,

Det är samma installation så vitt jag förstår, de två angivna företagen är Yngve Bohm och Yngve Bohm Arkitektontor (enskild firma).

Programversionen är Standard Ekonomi 8.3 2016-11-18.

Mitt kundnummer är: 1097722.

Mvh
/Yngve
Edwin
2017-03-13
Skrivet av:Yngve Bohm Arkitekter14:04 13 Mar 2017
Hej, Det är samma installation så vitt jag förstår, de två angivna företagen är Yngve Bohm och Yngve Bohm Arkitektontor (enskild firma). Programversionen är Standard Ekonomi 8.3 2016-11-18. Mitt kundnummer är: 1097722. Mvh /Yngve
Felmeddelandet du får när du försöker bokföra, säger det att det är "utanför angivna serier"?

Mvh

Edwin
Yngve Bohm Arkitekter
2017-03-13
Hej,

Ja, så är det

Mvh
/Yngve
Edwin
2017-03-14
Skrivet av:Yngve Bohm Arkitekter16:23 13 Mar 2017
Hej, Ja, så är det Mvh /Yngve
Hej,

I det fallet måste du lägga in nya nummerserier och det får du tillgång till genom funktionen nummerserier från marknadsplatsen. Alla eventuella ändringar du gör när du har funktionen aktiv kommer att bestå så med andra ord så kan du välja att avbryta prenumerationen när du lagt in de nummerserier du behöver.

Med vänliga hälsningar

Edwin
HansaWorld Support
Yngve Bohm Arkitekter
2017-03-14
Hej

Eftersom det fungerade automatiskt för "Yngve Bohm" 2017 undrar jag nu följande: Skall jag genom funktionen nummerserier då välja/aktivera "Yngve Bohm Arkitektkontor" och föreslå (?) 2017.1 som nummer på verifikation nr 1 för år 2017?

Mvh

/Yngve
Edwin
2017-03-14
Skrivet av:Yngve Bohm Arkitekter11:10 14 Mar 2017
Hej Eftersom det fungerade automatiskt för "Yngve Bohm" 2017 undrar jag nu följande: Skall jag genom funktionen nummerserier då välja/aktivera "Yngve Bohm Arkitektkontor" och föreslå (?) 2017.1 som nummer på verifikation nr 1
När du aktiverat nummerserier kommer du att få nya inställningar tillgängliga. Du kan t.ex. gå in i modul Redovisning -> Inställningar -> Nummerserier - verifikat. Där lägger du in vilka nummer som ska gälla för en viss period. Vanligast är att ha t.ex. Från nummer 200170001 till 20180000 för perioden 2017-01-01 till 2017-12-31. Du kommer att se vad du har för nummerserier för tidigare år så det är bara att göra som tidigare år fast för 2017 och framåt.

I andra moduler finner du inställningarna för andra nummerserier som fakturor, inbetalningar etc så jag föreslår att du uppdaterar alla så att du slipper tänka på det i framtiden.

Mvh

Edwin
This thread has been closed for further comments. Please create a new thread
Tillbaka till listan
Senaste inläggen
William Zethraeus
Hej Jan! Tack för ditt meddelande. Du behöver gå till Marknadsplats och prenumerera på funktionen...
13:31 7 Mar 2025
William Zethraeus
Did it work?...
10:28 26 Feb 2025

Vi bevakar forumet under ordinarie kontorstid och vårt mål är att besvara alla frågor inom 24 timmar.

You can subscribe to notifications for any post in this forum by selecting the 'star' icon on the top right corner of the topics list. You have to log in to use this functionality.