Funkar inte att öppna S-A på annan dator
Niklassons Tryckeri AB
2017-01-23
Hej
Jag vill kunna öppna bokföringen på fler datorer.
Jag har installerat S-A på en annan mac med system 10.11 så får jag felmeddelandet
"Icompatible version of database found. Can't proceed: exe 8324 db 8318."

För drygt ett år sedan försökte jag installera S-A på denna dator men det funkade inte.
Ej heller era tekniker klarade av det. Kan det vara den databasen som ligger och spökar?

Tacksam för snabbt svar.
Det här svaret är korrekt:
Skrivet av:Edwin09:30 23 Jan 2017
Hej,

Ja, så kan det vara. Pröva att skapa en mapp på ditt skrivbord med namnet Standard Ekonomi och installera programmet där. När datorn ber dig att dra in Standard Ekonomi-ikonen in i applikationsmappen gör du det inte. Istället drar du ikonen in i den nya mappen du skapat så att installationen hamnar där.

När du väl har startat programmet trycker du på Ange företagsinf. -> Anslut till företag -> Skriv in ditt kundnummer (1106330) -> Sök -> Välj ditt företag när det kommer upp.

Med vänliga hälsningar

Edwin
HansaWorld Support
Det här svaret är korrekt:
Edwin
2017-01-23
Hej,

Ja, så kan det vara. Pröva att skapa en mapp på ditt skrivbord med namnet Standard Ekonomi och installera programmet där. När datorn ber dig att dra in Standard Ekonomi-ikonen in i applikationsmappen gör du det inte. Istället drar du ikonen in i den nya mappen du skapat så att installationen hamnar där.

När du väl har startat programmet trycker du på Ange företagsinf. -> Anslut till företag -> Skriv in ditt kundnummer (1106330) -> Sök -> Välj ditt företag när det kommer upp.

Med vänliga hälsningar

Edwin
HansaWorld Support
Niklassons Tryckeri AB
2017-01-23
Skrivet av:Edwin09:30 23 Jan 2017
Hej, Ja, så kan det vara. Pröva att skapa en mapp på ditt skrivbord med namnet Standard Ekonomi och installera programmet där. När datorn ber dig att dra in Standard Ekonomi-ikonen in i applikationsmappen gör du det inte. Istället drar du ikonen i
Tack Edwin

Nu fick jag ett annat problem när jag startade.

"You have a newer Client than the Server that handles your data. You should update your server or contact your system administrator."

Vad gör jag?
Edwin
2017-01-23
Skrivet av:Niklassons Tryckeri AB10:09 23 Jan 2017
Tack Edwin Nu fick jag ett annat problem när jag startade. "You have a newer Client than the Server that handles your data. You should update your server or contact your system administrator." Vad gör jag?
Då kan du logga in på ditt konto på My Standard och uppdatera er server så att den är på samma version som er klient. My Standard hittar du på http://mystandard.hansaworld.com. När du är inloggad trycker du på Update version och väljer den nyaste versionen som är tillgänglig.

Mvh

Edwin
Niklassons Tryckeri AB
2017-01-23
Skrivet av:Edwin11:35 23 Jan 2017
Då kan du logga in på ditt konto på My Standard och uppdatera er server så att den är på samma version som er klient. My Standard hittar du på http://mystandard.hansaworld.com. När du är inloggad trycker du på Update version och väljer den nyas
Tack Edwin - fungerar! :-)

MEN:

När jag startar programmet så måste jag klicka på "avbryt" eftersom det inte går att logga in. Då ser jag att AFF Fastighet är markerat, då markerar jag istället Niklassons och kan då logga in med lösenordet.

När jag försöker byta till AFF så kraschar det "har förlorat kontakten med servern."

Det fixar du?

Mvh Bele
Niklassons Tryckeri AB
2017-01-24
Skrivet av:Niklassons Tryckeri AB15:42 23 Jan 2017
Tack Edwin - fungerar! :-) MEN: När jag startar programmet så måste jag klicka på "avbryt" eftersom det inte går att logga in. Då ser jag att AFF Fastighet är markerat, då markerar jag istället Niklassons och kan då logga in med l
Vad händer?
Niklassons Tryckeri AB
2017-01-24
Skrivet av:Niklassons Tryckeri AB10:38 24 Jan 2017
Vad händer?
"Serven ej tillgänglig" kommer även upp?
Niklassons Tryckeri AB
2017-01-24
Skrivet av:Niklassons Tryckeri AB11:43 24 Jan 2017
"Serven ej tillgänglig" kommer även upp?
Vore väldigt väldigt tacksam för svar!
Edwin
2017-01-24
Skrivet av:Niklassons Tryckeri AB15:42 23 Jan 2017
Tack Edwin - fungerar! :-) MEN: När jag startar programmet så måste jag klicka på "avbryt" eftersom det inte går att logga in. Då ser jag att AFF Fastighet är markerat, då markerar jag istället Niklassons och kan då logga in med l
Hej,

Vad får du för meddelande när du inte kan logga in?

Gällande servern, pröva att starta om den via My Standard för att se om det hjälper.

Med vänliga hälsningar

Edwin
HansaWorld Support
Niklassons Tryckeri AB
2017-01-25
Skrivet av:Edwin15:44 24 Jan 2017
Hej, Vad får du för meddelande när du inte kan logga in? Gällande servern, pröva att starta om den via My Standard för att se om det hjälper. Med vänliga hälsningar Edwin HansaWorld Support
"Alert
Felaktigt namn eller lösenord"

Jag testar med alla tänkbara alternativ. Alltså funkar inte användarnamn eller lösenord som jag använder på Niklassons.

Det står "återställ lösenord". Är lite rädd för att gå in där så att det påverkar även Niklassons?
Niklassons Tryckeri AB
2017-01-25
"Kontaktperson" vekar ha försvunnit under kontakter?
Hur bär jag mig åt när jag ska ändra namnet?
Niklassons Tryckeri AB
2017-01-25
I det gamla programmet finns det en funktion som heter "Dokument". Det saknar jag här.

Det händer ju ibland att skrivaren t.ex trasslar pappret etc. och man vill skriva ut ett nytt original. Hur gör jag nu?
Edwin
2017-01-26
Hej,

Återställa lösenord kan du använda. Då skickas ett nytt till den epostadress som är registrerad för den valda användaren. Fungerar inte det kan du testa att logga in med "USER1" som användarnamn och ett blankt lösenord.

Kontaktpersoner finns fortfarande. Vill du skapa en ny kan du gå in på en kontakt genom exempelvis modul Fakturering -> Register -> Kontakter. Klicka därefter på Skapa och välj Skapa kontaktperson. Personen du skapar där blir då automatiskt en kontaktperson till det företag du var inne i när du klickade på Skapa kontaktperson.

För att få tillgång till Dokument måste du prenumerera på dokumentmallar från marknadsplatsen. Då kan du även skriva ut en ny originalfaktura utan en vattenstämpel.

Mvh

Edwin
Niklassons Tryckeri AB
2017-01-26
Skrivet av:Edwin13:57 26 Jan 2017
Hej, Återställa lösenord kan du använda. Då skickas ett nytt till den epostadress som är registrerad för den valda användaren. Fungerar inte det kan du testa att logga in med "USER1" som användarnamn och ett blankt lösenord. Kontakt
Tack Edwin!

Inloggningen funkar.

Men under "Skapa" finns inte ny kontaktperson? Endast "Ny kontakt" och "Kopiera".
Niklassons Tryckeri AB
2017-01-26
Nästan varje gång jag loggar in så kommer meddelandet "senaste backupen misslyckades".
Edwin
2017-01-26
Skrivet av:Niklassons Tryckeri AB15:07 26 Jan 2017
Tack Edwin! Inloggningen funkar. Men under "Skapa" finns inte ny kontaktperson? Endast "Ny kontakt" och "Kopiera".
Jag glömde att nämna att du måste aktivera CRM från marknadsplatsen för att kunna skapa kontaktpersoner. Det finns dock ett "freemiumläge" för CRM som låter dig använda den modulen i ett begränsat läge utan att behöva betala. Då är du dock begränsad till 30 registerinlägg per månad men det kanske räcker om du inte planerat att lägga in ett väldigt stort antal kontaktpersoner.

Gällande meddelandet du får om backup så kan det vara att det är en gammal inställning från ditt tidigare program som spökar. Om du loggar in på My Standard och klickar på List Backups, ser du några backuper där? I så fall fungerar det som det ska. Ser du ingen kan du pröva att trycka på Create Backup (servern måste vara avstängd för att den ska vara klickbar) och sen starta servern igen. Titta därefter igen under List Backups om du nu har en ny backup där från dagens datum.

Mvh

Edwin
Niklassons Tryckeri AB
2017-01-30
Skrivet av:Edwin15:50 26 Jan 2017
Jag glömde att nämna att du måste aktivera CRM från marknadsplatsen för att kunna skapa kontaktpersoner. Det finns dock ett "freemiumläge" för CRM som låter dig använda den modulen i ett begränsat läge utan att behöva betala. Då är
Tack Edvin!

Nu ser det ut att fungera
Lämna en kommentar
You can subscribe to notifications for this post by selecting the 'star' icon on the top right corner of the post.
Tillbaka till listan
Senaste inläggen
William Zethraeus
Hej Jan! Tack för ditt meddelande. Du behöver gå till Marknadsplats och prenumerera på funktionen...
13:31 7 Mar 2025
William Zethraeus
Did it work?...
10:28 26 Feb 2025

Vi bevakar forumet under ordinarie kontorstid och vårt mål är att besvara alla frågor inom 24 timmar.

You can subscribe to notifications for any post in this forum by selecting the 'star' icon on the top right corner of the topics list. You have to log in to use this functionality.