First Office programvara
Rita Carlsson
2016-11-08
Hej
Är kund hos er med First-office redovisning produkten i många år.
Data:
Kundnr: 4659769

Försöker få en ny databasnyckel utan framgång nu.
Säger att avtal ej undertecknat !! ? Trots så lång tid som kund!!

Har miljön Windows 8 /64.
Kan ej få fungerande möjlighet till pvaru-förnyelse till Standard Ekonomi version? Har försökt som bara resulterar i exec fel.

Ser fram mot snabb info då vårt bokslut närmar sig strax.

Tack
Edwin
2016-11-08
Hej Karl Erik,

Har du First Office är det dags att uppdatera till Standard Ekonomi (Accounts på engelska) - vår nya program. Det kan du göra enligt nedanstående instruktioner:

För mer information om vad Standard Accounts är och dess funktioner kan du besöka hemsidan:
www.standard-accounts.com

Priser i Standard Accounts:
Modulerna Fakturering, Leverantör och Redovisning är kostnadsfria. Vill man använda sig av fler moduler och funktioner är det möjligt att prenumerera på dessa genom marknadsplatsen. Om du t.ex. vill lägga till modulen Order kostar den 99 kr i månaden. Ett annat exempel är funktionen integrerad bokföring. I Standard Accounts förs inte bokföringen automatiskt av systemet. Önskar man den funktionen finns den i marknadsplatsen för en kostnad av 299 kr i månaden.

Obs: Använder du Standard Accounts på en Mac måste du ha operativsystemet Yosemite eller senare, dvs Mac OSX 10.10 och framåt.

Hur du uppdaterar:
1. Om du har en gammal HansaWorld-produkt börjar du med att ta en textbackup. För att ta en textbackup från First Office eller Books gör du enligt följande:

First Office:
Gå till Rutiner >> Exporter >> Databas textbackup

Books:
Gå till modulen System >> Rutiner >> Exporter >> Databas textbackup

Den här processen kan variera lite beroende på vilken version av First Office eller Books du använder. Är du osäker kan du söka på backup på www.hansamanuals.com
Det är viktigt att du minns vilket användarnamn och lösenord du använt i First Office eller Books.

Spara textbackupen med ett namn och förslagsvis dagens datum på en plats där du kan hitta filen igen. Ett namn i stil med TB20161231.TXT är att rekommendera, där 20161231 byts ut mot dagens datum. Blir du ombedd att skriva en backupkommentar kan du ignorera det.

2. Ladda ned Standard Accounts
A. Gå till www.standardinstall.com

B. Välj den plattform och det land ni önskar använda. Därefter klickar du på Standard Accounts och laddar ned filen på din dator.

C. När du öppnar Standard Accounts kommer du rakt in i Huvudkontrollen.

3. För att importera din Importera din textbackup
A. Gå in i modulen System

B. Klicka på Rutiner

C. Klicka på Importer

D. Klicka på Manuell filsökning och leta reda på din textbackup och välj den.

När backupen är färdigimporterad vill Standard Accounts starta om sig själv. Du får därefter upp ett inloggningsfönster. Där loggar du in med användarnamnet och lösenordet som du använde i ditt gamla system.

Obs! När du importerar din backup från Books eller First Office börjar du per automatik prenumerera på funktioner och moduler i Standard Accounts som ger dig samma funktionalitet som du hade i ditt gamla system. Om du inte vill ha den extra kostnaden måste du gå in på marknadsplatsen och avsluta din prenumeration. Gör du det samma dag som du importerat din backup kommer prenumerationen avslutas innan den första betalningen.

4. I marknadsplatsen kan du lägga till de moduler och funktioner du vill ha och det finns även olika modulpaket du kan välja. I Standard Accounts har vi en ”freemiummodell” vilket betyder att du kan gå in på marknadsplatsen och pröva olika moduler och funktioner. Du kan använda tjänsterna gratis tills du har nått din gräns, därefter kostar det 99 kr för varje tjänst du lägger till om du inte väljer en specifik paketlösning.

I det här systemet ingår inte support över telefon men vi hjälper gärna till i övergångsprocessen till det nya systemet. Om du har några övriga frågor är du välkommen att ställa dessa här i forumet.

Med vänliga hälsningar

Edwin
HansaWorld Support

Rita Carlsson
2016-11-08
Skrivet av:Edwin11:02 8 Nov 2016
Hej Karl Erik, Har du First Office är det dags att uppdatera till Standard Ekonomi (Accounts på engelska) - vår nya program. Det kan du göra enligt nedanstående instruktioner: För mer information om vad Standard Accounts är och dess funktioner k
Edwin
Tack för ditt svar. Allt går väl i hela processen fram till inläsning av back-up filen. Fungerar men säger i slutet "Förlorade kontakten med servern" om jag svarar ja eller nej på fortsättningen händer..
Går in i "Launching your company" verkar fungera ok men endast USER 1 är registrerad (inget data) där LL mitt företagsdata EJ Hr gått in.

Undrar om det är konstiga företags data/info i er databas ?

Kundnummer var 4659769

Hoppas på snabbt svar
Edwin
2016-11-08
Hej Karl Erik,

Får du meddelandet om förlorad kontakt med servern innan eller efter importeringen av backupen är klar?

Mvh

Edwin
HansaWorld Support
Rita Carlsson
2016-11-08
Skrivet av:Edwin12:40 8 Nov 2016
Hej Karl Erik, Får du meddelandet om förlorad kontakt med servern innan eller efter importeringen av backupen är klar? Mvh Edwin HansaWorld Support
Edwin
Efter det att importen ser klar ut..
Rita Carlsson
2016-11-08
Skrivet av:Rita Carlsson12:47 8 Nov 2016
Edwin Efter det att importen ser klar ut..
Edwin
2016-11-08
Skrivet av:Rita Carlsson12:47 8 Nov 2016
Edwin Efter det att importen ser klar ut..
Har du prövat att starta om Standard Accounts och sedan försökt logga in med dina gamla inloggningsuppgifter från First Office?

Mvh

Edwin
HansaWorld Support
Rita Carlsson
2016-11-08
Skrivet av:Edwin13:13 8 Nov 2016
Har du prövat att starta om Standard Accounts och sedan försökt logga in med dina gamla inloggningsuppgifter från First Office? Mvh Edwin HansaWorld Support
Edwin
När jag ligger uppe med User1 på startsidan..hur loggar jag in då?
Mvh
Edwin
2016-11-08
Skrivet av:Rita Carlsson13:17 8 Nov 2016
Edwin När jag ligger uppe med User1 på startsidan..hur loggar jag in då? Mvh
Om du är inloggad på User1 och har huvudmenyn öppen kan du trycka på nyckelikonen uppe i det vänstra hörnet. Då loggas du ut och hamnar på inloggningsskärmen igen.

Mvh

Edwin
HansaWorld Support
Rita Carlsson
2016-11-08
Skrivet av:Edwin13:40 8 Nov 2016
Om du är inloggad på User1 och har huvudmenyn öppen kan du trycka på nyckelikonen uppe i det vänstra hörnet. Då loggas du ut och hamnar på inloggningsskärmen igen. Mvh Edwin HansaWorld Support
Edwin
Har ingen nyckelikon där.. försökt ange företagsnamn i sökfält ..som hittas men inga data in lagras.
Vad göra? Hamnar i ny definierad inloggning men sedan ingen action..den gamla inloggningen fungerar ej...
Mvh
Edwin
2016-11-08
Hej igen,

Har du inte en nyckelikon betyder det att du bara har en användare registrerad vilket i det här fallet är USER1. Jag skulle tro att något gick snett i importeringen av din gamla data och jag föreslår därför att du gör om det hela från början. Fungerar inte det kan du återkomma här så får vi fundera på en annan lösning

Med vänliga hälsningar

Edwin
HansaWorld Support
Rita Carlsson
2016-11-08
Skrivet av:Edwin15:55 8 Nov 2016
Hej igen, Har du inte en nyckelikon betyder det att du bara har en användare registrerad vilket i det här fallet är USER1. Jag skulle tro att något gick snett i importeringen av din gamla data och jag föreslår därför att du gör om det hela från
Edwin
Tack för din support. Jag är litet trött nu men återkommer när jag har kraft igen..
Tack för stöd i alla fall
Mvh
Rita Carlsson
2016-11-08
Skrivet av:Rita Carlsson16:00 8 Nov 2016
Edwin Tack för din support. Jag är litet trött nu men återkommer när jag har kraft igen.. Tack för stöd i alla fall Mvh
Edwin
Har försökt så många sekvenser så det ser ut som jag mött någon spärr i ert system..Säger " ditt företag kan inte öppnas nu.Försök igen eller kontakta support"
Kan du vara snäll att öppna den om det är så..Försöker nästa vecka igen. Want give up..
Mvh
Edwin
2016-11-09
Skrivet av:Rita Carlsson16:10 8 Nov 2016
Edwin Har försökt så många sekvenser så det ser ut som jag mött någon spärr i ert system..Säger " ditt företag kan inte öppnas nu.Försök igen eller kontakta support" Kan du vara snäll att öppna den om det är så..Försöker näst
Karl Erik,

Har du prövat att göra om hela processen som jag föreslog i mitt tidigare inlägg? Alltså att du installerar en ny version av Standard Ekonomi/Accounts och importerar ditt data på nytt. Det verkar som att någonting gick fel när du försökte genomföra importen tidigare.

Med vänliga hälsningar

Edwin
HansaWorld Support
Rita Carlsson
2016-11-21
Skrivet av:Edwin11:52 9 Nov 2016
Karl Erik, Har du prövat att göra om hela processen som jag föreslog i mitt tidigare inlägg? Alltså att du installerar en ny version av Standard Ekonomi/Accounts och importerar ditt data på nytt. Det verkar som att någonting gick fel när du förs
Hej Edvin
Nu har uppjagat ny energi och jag gjort nya försök och installerat Standard Account på nytt och gjort allt från början.
Samma sak upprepas :
- Ok fram till inläsningen av import filen.. läser in klart men på slutet "ej kontakt med servern"
- effekten är att företagsdata ej registreras utan bara user1 och company 1

Jag tror att då företagsdata ej läses in att det är relaterat till det jag ursprungligen fick som
meddelande " avtal är ej undertecknat" då jag begärde databas nyckel i den gamla versionen.

Kan du hjälpa nu ..checka mina företagsdata och avtalsinfo för mig kund 4659769
Karl Erik

Rita Carlsson
2016-11-22
Hej
Inget svar från er ännu?
Karl erik
Edwin
2016-11-22
Hej Karl Erik,

Som ni tyvärr har fått uppleva har vi haft ett problem med importen av backuper till Standard Accounts. Det problemet ska dock vara löst idag och vi har därför lagt up en ny version av programmet på www.standardinstall.com
Om ni tar bort er nuvarande version och ersätter den med den ovan nämnda versionen ska allt rulla på som det ska. Har ni några frågor efter det är det bara att återkomma här i forumet så ska vi titta vidare på problemet.

Med vänliga hälsningar

Edwin
HansaWorld Support
Rita Carlsson
2016-11-22
Edwin
Försökt ett par gånger..
- Två tillfällen under installation "tappar kontakten med servern"
-Vid importen ..hittar ej mitt Företagsdata
Karl
Edwin
2016-11-22
Skrivet av:Rita Carlsson12:35 22 Nov 2016
Edwin Försökt ett par gånger.. - Två tillfällen under installation "tappar kontakten med servern" -Vid importen ..hittar ej mitt Företagsdata Karl
Hej,

Hur menar du att du inte hittar företagsdata?

Mvh

Edwin
Rita Carlsson
2016-11-22
Skrivet av:Edwin12:39 22 Nov 2016
Hej, Hur menar du att du inte hittar företagsdata? Mvh Edwin
Edwin
Systemet hittar ej företagsdata...

Edwin
2016-11-22
Skrivet av:Rita Carlsson15:19 22 Nov 2016
Edwin Systemet hittar ej företagsdata...
Alltså informationen om företaget som exempelvis namn och användare? Eller saknas ALL information från importen, alltså fakturor, kontakter etc?

Rita Carlsson
2016-11-22
Skrivet av:Edwin15:41 22 Nov 2016
Alltså informationen om företaget som exempelvis namn och användare? Eller saknas ALL information från importen, alltså fakturor, kontakter etc?
Edwin
Importen av data läses in .. Sedan söker systemet "RCC company data" och hittar ej företagsinformationen..
Senast kom detta felmeddelande "SendM4MessageGetThreadSendlevel O>0 ac 68" vid sökning av RCC data..
Karl
Edwin
2016-11-23
Skrivet av:Rita Carlsson16:32 22 Nov 2016
Edwin Importen av data läses in .. Sedan söker systemet "RCC company data" och hittar ej företagsinformationen.. Senast kom detta felmeddelande "SendM4MessageGetThreadSendlevel O>0 ac 68" vid sökning av RCC data.. Karl
Det verkar som att företagsinformationen inte har följt med backupen av någon anledning. Om du går in i modul System -> Inställningar -> Företagsdata så kan du fylla i den manuellt. Pröva och se om det fungerar bättre.

Mvh

Edwin
Rita Carlsson
2016-11-23
Skrivet av:Edwin08:48 23 Nov 2016
Det verkar som att företagsinformationen inte har följt med backupen av någon anledning. Om du går in i modul System -> Inställningar -> Företagsdata så kan du fylla i den manuellt. Pröva och se om det fungerar bättre. Mvh Edwin
Edwin
Enligt ditt senaste svar så kollade jag och hittade i den gamla First Office versionen en Företagsdata fil...importerade den..och WOW det ser ut som jag är uppe äntligen!

Tack för allt ditt stöd
Hoppas allt går väl nu
Karl
Edwin
2016-11-23
Skrivet av:Rita Carlsson09:36 23 Nov 2016
Edwin Enligt ditt senaste svar så kollade jag och hittade i den gamla First Office versionen en Företagsdata fil...importerade den..och WOW det ser ut som jag är uppe äntligen! Tack för allt ditt stöd Hoppas allt går väl nu Karl
Då får vi ta i trä och hålla tummarna för att det stämmer!

Hör av er om ni har några fler frågor.

Mvh

Edwin
This thread has been closed for further comments. Please create a new thread
Tillbaka till listan
Senaste inläggen
William Zethraeus
Hej Jan! Tack för ditt meddelande. Du behöver gå till Marknadsplats och prenumerera på funktionen...
13:31 7 Mar 2025
William Zethraeus
Did it work?...
10:28 26 Feb 2025

Vi bevakar forumet under ordinarie kontorstid och vårt mål är att besvara alla frågor inom 24 timmar.

You can subscribe to notifications for any post in this forum by selecting the 'star' icon on the top right corner of the topics list. You have to log in to use this functionality.