Vad är fjärrbackup?
GOHAB-Konsult HB
2015-10-20
Har installerat Standard Accounts v8 och känner inte igen backuprutinen. Hur gör jag en databasbackup för att lagra på min egen dator?
This answer was correct
Created byHansaWorld10:03 5 July 2016
Hej!

Fjärrbackup är ett backupval som först gör backupen från databasen och sedan skickar den till molnet.
Om du vill spara backupen på din dator istället, välj modulen System>>Rutiner>>Exporter>>Databastextbackup. Då kan du spara filen på din dator.

Vänliga Hälsningar
HansaWorld
Fredrik Schenatz
2015-10-23
Via rutiner, exporter och när man skall välja vart man skall spara sin backup väljer man browse och väljer folderplats på sin lokala dator.

mvh

Hansaworld Support
This answer was correct
HansaWorld
2016-07-05
Hej!

Fjärrbackup är ett backupval som först gör backupen från databasen och sedan skickar den till molnet.
Om du vill spara backupen på din dator istället, välj modulen System>>Rutiner>>Exporter>>Databastextbackup. Då kan du spara filen på din dator.

Vänliga Hälsningar
HansaWorld
RoboCare AB
2017-09-13
Hej! Jag försöker också att ta en backup ur version men ser inte var den landar. Under System>>Rutiner>>Exporter>> finns inte valet "Databastextbackup" utan bara "Kör tidsinställd säkerhetskopiering". Har använt den och letat efter backupen på myStandard.hansaworld.com men hittar inget. Har även letat lokalt på min dator utan att hitta den. Hur skall jag göra??
Jag skulle också vilja veta var databasen till mitt Standard finns. Den som ligger i molnet har inte ändrat sig sedan förra versionen av programmet. Har letat i programmappen också utan resultat. Hur kan jag se i programmet vilken adress/lokalisering den kopplar upp sig emot?

Hälsningar
Mats Jansson
ekonomi@robocare.se
Edwin
2017-09-13
Created byRoboCare AB10:48 13 Sep 2017
Hej! Jag försöker också att ta en backup ur version men ser inte var den landar. Under System>>Rutiner>>Exporter>> finns inte valet "Databastextbackup" utan bara "Kör tidsinställd säkerhetskopiering". Har använt den och letat efter backupen på my
Hej,

Backuper tas automatiskt. Om du loggar in på MyStandard och väljer List Backups kan du se dina senaste backuper. Jag kan se en på ert konto från 2017-09-13. Databasen finner du i filen Standard Accounts.hdf. Den heter Hansa.HDB.

Hur menar du med "vilken adress den kopplar upp sig emot"?

Mvh

Edwin
RoboCare AB
2017-09-14
Hej igen!

Har hittat databasen som uppenbarligen används. Det innebär att den versionen som jag använder (8.2.210206) jobbar lokalt på min dator. Nu kan jag installera ett nyare program och få med mig allt jag gjort i två företag sedan mars 2016. Tack för hjälpen!

Idag ser jag också backupen men den syntes inte igår (2017-09-13). Dröjer det innan den syns?

Jag har lyckats logga in med både mats"robocare.se och mats.jansson@multimats.se men verkar komma till samma kundzon. Stämmer det eller är det två olika konton?

När jag loggat in kan jag bara se ett företag. Just nu är det RoboCare AB oavsett vilken mailadress jag loggar in med. En gång var det endast MultiMats som syntes. Borde inte båda företagen jag bokför synas där?

Jag jobbar som datatekniker/support (Mac) och vet att det måste finnas en sökväg till databasen. I det här fallet har vi hittat den i och med att du vet var den ska liga och jag ser att ändringsdatum stämmer. Eftersom det skall vara en moln-tjänst så hade jag förväntat mig att man någonstans kan se sökvägen till er server. t.ex. en internetadress och portnummer. Jag vill kunna koppla upp både min dator och iPad till samma databas för att sköta faktureringen direkt ute hos kunden och när jag installerade Appen på iPad så frågar den efter en sådan adress, har jag för mig. Efter uppdateringen är det nästa sak som måste igång annars är det meningslöst att fortsätta med Standard Ekonomi, tyvärr. Har varit kund i nästan 20 år och supportat kunders Hansa och First Step före det så jag vill gärna fortsätta...

Tack för bra hjälp Edwin!! Tyvärr har mina frågor mest besvarats med motfrågor och inga svar i det här forumet tidigare....
Edwin
2017-09-14
Created byRoboCare AB12:26 14 Sep 2017
Hej igen! Har hittat databasen som uppenbarligen används. Det innebär att den versionen som jag använder (8.2.210206) jobbar lokalt på min dator. Nu kan jag installera ett nyare program och få med mig allt jag gjort i två företag sedan mars 2016.
Databasen lagras både lokalt och i molnet. Det kan dröja en liten stund innan backuperna syns på MyStandard. En backup tas alltid när programmet stängs ned.

När du loggar in på MyStandard kan du se er server. Det är alltså inte era företag som visas utan vad servern heter. Den är döpt efter huvudföretaget i er databas. Du kan logga in med både det Standard-ID som startar med ekonomi@ och mats.jansson. För att bestämma vilka användare som ska kunna logga in kan du klicka på Manage Users.

Du kan se IP-adress och port om du loggar in på MyStandard.

För att koppla upp dig mot din server med hjälp av exempelvis en iPad så laddar du ned programmet på iPaden. Starta det sen och när huvudmenyn öppnats klickar du på Ange företagsinformation. Välj där att ansluta till ett existerande företag. När du ombeds söka efter ditt företag skriver du antingen in namnet (RoboCare AB) eller ert kundnummer (som du finner på marknadsplatsen). Då kommer programmet att hitta din server som du då väljer att ansluta till. Sen är det bara att logga in som vanligt.

Mvh

Edwin
Leave Comment
You can subscribe to notifications for this post by selecting the 'star' icon on the top right corner of the post.
Back to the list
Latest Posts
You can subscribe to notifications for any post in this forum by selecting the 'star' icon on the top right corner of the topics list. You have to log in to use this functionality.