Företag
Robert Ekström
2019-05-20
Jag har ett nytt företag och tänkte fakturera. Men det blir tre fel i fakturan. Jag vill använda standardmallen bara eftersom jag inte klarar av att göra egna modeller. Men dom här tre felen måste jag få bort.

Det står Lasku istället för Faktura, fast jag ändrade till SWE i företagsinställning.
Namnet på företaget samt namnet på kund kommer inte med i fakturan. Bara adresserna.

Kan man få hjälp med dessa tre felaktigheter?

Jag har andra företag också, men dom ligger i egen programverson. Dom fungerar.

Pia Ekström Åland

brådskande!
Stacy
2019-05-20
Hei,
Takk for informasjonen. Kan du vennligst fortelle med kundenummeret ditt? Denne informasjonen finner du i markedsplassen >> kontodetaljer.

Mvh,
HansaWorld Support
Robert Ekström
2019-05-28
Skrivet av:Stacy16:55 20 Maj 2019
Hei, Takk for informasjonen. Kan du vennligst fortelle med kundenummeret ditt? Denne informasjonen finner du i markedsplassen >> kontodetaljer. Mvh, HansaWorld Support
Hej. Kundnr 1207031
Per
2019-05-28
Hej Robert.

Tack för ditt meddelande.

Jag misstänker att programmet blivit inställt på finska.

Det du ska göra är att först uppdatera din server i MyStandard, sedan ladda ned en ny klient som då kommer att vara på svenska:

1. Starta upp din webbläsare och navigera till: https://mystandard.hansaworld.com/loginpage
Logga in med ditt Standard ID + lösenord (ditt Standard ID ska vara ekst*oms.stu*or@aland.net)
2. Efter du kommit in på MyStandard, klicka på "Update Version" Det skall nu komma upp en ruta
3. I rutan skall det stå: "Automatically selected country: Finland(change)" Klicka på "Change" och ändra till "Sweden"
4. Nu ska det stå "Release Version: 8.5 2019-04-15" klicka på rutan där det står "Update"
5. Låt servern uppdatera sig självt, detta kan ta allt från 3-15 minuter (Avbryt inte uppdateringen innan dess!)
6. Efter att servern uppdaterats färdig, klicka på "Start" för att starta igång servern.
7. Efter servern startat igång, klicka på "Connect" och sedan "Download Client"
8. Medans Standard Accounts laddas ned, skapa en ny tom mapp på skrivbordet på din dator.
9. Efter att Standard Accounts laddats ned, dra programmet till den tomma mappen så att den installeras där.

10. Starta upp Standard Accounts och logga in.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Robert Ekström
2019-05-29
Skrivet av:Robert Ekström14:45 28 Maj 2019
Hej. Kundnr 1207031
Hej igen o tack för info. Innan jag sätter igång. Jag har också en programversion till med kundnr 1041171, som fungerar som det ska. Hur vet jag att dina instruktioner kommer den andra senare versionen tillgodo? Att jag inte äventyrar mina företag inom kundnr 1041171. Det är samma användarnamn o lösenord nämligen till bägge. Hur styrs ditt uppdateringsförslag till det senare kundnumret? Dom bägge programversionerna ligger som två separata ikoner på skrivbordet.
Eftersom jag inte uppger kundnr någonstans såvitt jag förstår.
Per
2019-05-29
Hej.

1041171 och 1207031 har två separata servrar kopplade sig till, så det skall inte göra ngn. skillnad.

Startar du upp Standard Accounts till 1207031 och anger användarnamn & lösenord så kommer den koppla upp sig mot motsvarande server i MyStandard.

Gör du samma sak med 1041171 så kopplar den sig upp mot sin server i MyStandard.

Uppdaterar du servern 1207031 till senaste version så skall detta inte påverka 1041171 då det är en annan server.

En sak till bara, se till så att du har svenska angivet som språk i MyStandard innan du uppdaterar och laddar ned ny klient:
1. Logga in på MyStandard, gå till My Account/Mitt Konto, titta på "Default Language" och ändra till "Svenska" ifall det inte redan står.
2. Efter detta, logga ut och logga in igen på MyStandard och genomför vägledningen som angivits ovan.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Robert Ekström
2019-06-04
Skrivet av:Per12:21 29 Maj 2019
Hej. 1041171 och 1207031 har två separata servrar kopplade sig till, så det skall inte göra ngn. skillnad. Startar du upp Standard Accounts till 1207031 och anger användarnamn & lösenord så kommer den koppla upp sig mot motsvarande server i MyStan
Hjälp. Nu har jag ställt till det. Jag gick i misstag och började ändra i mitt gamla fungerande program. Med nr 1041171. Så nu fungerar det inte. Kommer felkod 9Userlang Structp = = NIL.
Jag funderade, jag gjorde som du sa, (med detta program alltså) Update version och så satt jag dit Swedish (började sen fundera att det inte blev Sverige-svenska versionen istället för Finland-svenska versionen). Ja men i alla fall, Sen fortsatte jag enl din instruktion och sen ville den installera och då valde jag ny installation. Men det kom ingen tom ikon vad jag kunde märka. Sen har jag försökt återinsätta den gamla versionen igen. Och nu sitter jag här och kommer ingenstans. Vågar inte röra det nya företaget förrän jag får mitt gamla i ordning. Och snart är det momsdeklaration också..... Vad ska jag ta mig till? Ska jag göra en helt ny installation helt enkelt och hämta backup? Men jag har ju två olika program. Hur vet jag vilket som är vilket. Eller är numret databasens namn när jag hämtar backup??
Jag tittade just i mina anteckningar. Till mitt gamla program (som jag har sabbat) så har servern nr 1115096. Har det nya programmet något annat nr som kan vara bra att veta. Ibland måste jag hämta tillbaka databas från backup.

MVH
Pia Ekström

Robert Ekström
2019-06-04
Måste skriva igen. Såg att jag inte hade gjort riktigt som du hade beskrivit. Men nu har jag gjort samma sak igen. Fast med det ursprungliga programmet, den äldre versionen. Det måste ju gå att uppdatera det programmet också eller hur. Jag gjorde som du har sagt och sen försökte jag dra det nyinstallerade programmet till en tom mapp som du beskrivit. Men samma felmeddelande kommer upp och man kommer inte vidare. Felmeddelande som jag beskrivit ovan. Hur vet man att man får in den finlandsvenska versionen och inte den svenska? Eller är det version.nr som anger att det är rätt? Nu senaste gång så valde jag i alla fall den versionen som du har angivit att jag ska använda. (Den finlandsvenska eftersom vi bor på Åland). Hoppas du kan hjälpa mig. Kanske du kan se historiken?

När jag får in rätta versionen kommer då också namn på leverantör o kund att komma fram i fakturan, som inte skrevs ut när jag gjorde mina första fakturor (då när det stod lasku istället för faktura)?
Jag ska vänta med att ändra i nya programmet tills jag får mitt vanliga att fungera först.
Jag valde igen "nyinstallation" när jag skulle ladda ner, eftersom jag inte visste vad den förra versionen hette.
MVH igen

Pia

PS. Hoppas på svar under onsdagen så jag får igång programmet. Annars blir det panik här.
Jag kan tänka mig att ladda ner annars en ny version helt o hållet o hämta databasen från molnen. Jag har ju nummer på den ursprungliga databasen.

Per
2019-06-06
Hej Pia.

Beklagar sent svar.

Det finns ingen finlandssvensk version av Standard Accounts, utan det är antingen på finska eller på svenska.

Det enklaste är att du helt sonika loggar in på MyStandard (molnet) och laddar ned en ny klient därifrån igen:

1. Starta upp webbläsaren och navigera till https://mystandard.hansaworld.com/loginpage Logga in med Standard ID + lösenord.
2. Klicka på en av dina servrar som visas till vänster (1041171 eller 1207031, beroende på vilken du vill ladda ned ny klient från)
3. Klicka på "Start" för att starta upp servern.
4. Efter servern startarts upp, klicka på "Connect" och sedan "Download Client"
5. Efter att du laddat ned klienten, installera den i en ny, tom mapp på skrivbordet.
6. Starta upp den nyligen nedladdade klienten. Ifall du inte får det till, se ifall du kan uppdatera servern i MyStandard till en nyare version, och prova återigen att ladda ned en ny klient.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
This thread has been closed for further comments. Please create a new thread
Tillbaka till listan
Senaste inläggen
William Zethraeus
Hej Jan! Tack för ditt meddelande. Du behöver gå till Marknadsplats och prenumerera på funktionen...
13:31 7 Mar 2025
William Zethraeus
Did it work?...
10:28 26 Feb 2025

Vi bevakar forumet under ordinarie kontorstid och vårt mål är att besvara alla frågor inom 24 timmar.

You can subscribe to notifications for any post in this forum by selecting the 'star' icon on the top right corner of the topics list. You have to log in to use this functionality.