Hur "börjar jag från början" så att jag kan importera till tom databas
Ulrika Hennyey
2017-04-10
Hej!

Jag uppgraderade från Standard Bokföring, hade exporterat allting med databastextbackup från mitt gamla program.

Därefter laddade jag ner Standard Ekonomi och började läsa in databasbackupen. Efter ett tag hängde sig min dator, så det hela blev tvångsavslutat. Det ser ut som om det mesta har kommit in som det ska, men jag får problem när jag ska registrera en redovisningstransaktion.

Nästa transaktionssnummer borde ha blivit 2016.176, men programmet skapade en som heter 2016.20160001.

Så jag gick in och ändringsmarkerade transaktionen, "nollställde beloppen" och provade att skapa en ny där jag själv angav 2016.176, men det vill inte programmet acceptera, utan hävdar att nästa nummer i serien är 370.

Jag har varit inne i inställningar och lagt upp Rapporteringsperioden 2016 (som börjar 2016-05-01 och slutar 2017-04-30).

Jag vet inte om det kan ha blivit något fel i och med att importen kanske avbröts. Så jag skulle egentligen vilja tömma allting och göra om importen. Hur gör jag det?

Vänliga hälsningar
Ulrika Hennyey
Det här svaret är korrekt:
Skrivet av:Edwin09:27 11 Apr 2017
Hej,

Filen brukar gömma sig i Bibliotek -> Application Support -> HansaWorld.

Är det senaste verifikatet som är registrerat nummer 369?

Du kan läsa om inställningarna för nummerserier här:
http://www.hansamanuals.com/main/mailnumber___57691/theconf___991/manuals/version___71/english/hwconvindex.htm?shortcode=STDACC0116SETTINGS_NL_Number_Series_Transactions

Mvh

Edwin
Edwin
2017-04-10
Hej Ulrika,

Om du använder en Mac kan du gå in i mappen där du lagt Standard Ekonomi och ta bort filen som heter "Standard Accounts.hdf". Om du sen startar upp programmet kommer det att vara blankt och du kan göra en ny import.

När det gäller nummerserier så kommer programmet att gå efter sina egna och om du själv vill bestämma hur de ska se ut måste du gå in på marknadsplatsen och aktivera funktionen som heter Nummerserier. Då kommer du att få tillgång till nya inställningar i de olika modulerna där du kan definiera hur nummerserierna ska se ut för fakturor, verifikat etc. Jag tror därför inte att det har blivit något fel i din import utan det är nog snarare en inställningsfråga.

Med vänliga hälsningar

Edwin
HansaWorld Support

Ulrika Hennyey
2017-04-10
Skrivet av:Edwin10:48 10 Apr 2017
Hej Ulrika, Om du använder en Mac kan du gå in i mappen där du lagt Standard Ekonomi och ta bort filen som heter "Standard Accounts.hdf". Om du sen startar upp programmet kommer det att vara blankt och du kan göra en ny import. När det g
Hej, igen!

Ja, jag har en Mac. Jag letade efter filen Standard Accounts.hdf på min dator utan att hitta den. Den enda hdf-fil som jag kan hitta är min gamla från Standard Bokföring.

Jag gick också in på Marknadsplatsen och köpte hantering av nummerserier. Därefter gick jag in på modul Redovisning - Inställningar Nummerserier -verifikat och angav att jag ville ha från 1 till 400 för perioden 2016-05-01 till 2017-04-30(efterson det som redan är registrerat går till 2016.175). Om jag sedan ställer mig på den senaste verifikationen med nr 2016.175 och väljer Skapa-Ny, anger datum 2016-11-01 och anger transaktionsnummer 2016.176 (för jag vill ju fortsätta i samma nummerserie), så får jag i alla fall upp ett felmeddelande om att nästa nummer är 370.

Så det fungerar inte så bra just nu:

1. Jag kan inte hitta hdf-filen för att ta bort den och göra om importen
2. jag lyckas inte hantera nummerserien i befintlig.

Men jag kanske gör fel också. Jag försökte hitta en manual på webbplatsen, men den länken var ogiltig.

Vänliga hälsningar
Ulrika Hennyey
Det här svaret är korrekt:
Edwin
2017-04-11
Hej,

Filen brukar gömma sig i Bibliotek -> Application Support -> HansaWorld.

Är det senaste verifikatet som är registrerat nummer 369?

Du kan läsa om inställningarna för nummerserier här:
http://www.hansamanuals.com/main/mailnumber___57691/theconf___991/manuals/version___71/english/hwconvindex.htm?shortcode=STDACC0116SETTINGS_NL_Number_Series_Transactions

Mvh

Edwin
Ulrika Hennyey
2017-04-11
Skrivet av:Edwin09:27 11 Apr 2017
Hej, Filen brukar gömma sig i Bibliotek -> Application Support -> HansaWorld. Är det senaste verifikatet som är registrerat nummer 369? Du kan läsa om inställningarna för nummerserier här: http://www.hansamanuals.com/main/mailnumber___57
"Bibliotek-Application Support" låter mer som en windows-struktur än Mac. Och nej, det senast registrerade verifikatet hade som jag skrev nr 175. Om det hade varir 369 hade jag varit jättenöjd om programmet föreslog 370 som nästa nummer.

Men nu tänker jag inte lägga ner mer tid på den här programuppdateringen. Det var makalöst vad det var krångligt! Och svårt att få tag på information (såsom en vanlig användarhandledning) och att inte kunna få prata med någon supportkunnig utan bara kunna kommunicera via det här forumet. Det har tagit alldeles för lång tid och varit osannolikt krångligt. Jag kan inte lägga mer tid på det här nu.

Så jag kommer att lösa min bokföring på annat sätt och inte med hjälp av Hansa World.

Ulrika Hennyey
Lämna en kommentar
You can subscribe to notifications for this post by selecting the 'star' icon on the top right corner of the post.
Tillbaka till listan
Senaste inläggen
William Zethraeus
Hej Jan! Tack för ditt meddelande. Du behöver gå till Marknadsplats och prenumerera på funktionen...
13:31 7 Mar 2025
William Zethraeus
Did it work?...
10:28 26 Feb 2025

Vi bevakar forumet under ordinarie kontorstid och vårt mål är att besvara alla frågor inom 24 timmar.

You can subscribe to notifications for any post in this forum by selecting the 'star' icon on the top right corner of the topics list. You have to log in to use this functionality.