Fel årtal
Sollentuna Markis Center AB
2017-02-21
Hjälp vad händer!!!!!!!

Helt plötsligt har årtalen ändrats på tidigare inlagda kundfakturor och redovisningstransaktioner. Det har ändrats från årtal 1995 till 2095 vilket gör att jag inte kan bokföra längre. Skall lägga in nytt räkenskapsår och får då till svar att det inte går då det redan finns inlagda datum med senare årtal. Helt plötsligt när jag sitter och tittar på skärmen så ändras årtalet tillbaka från 2095 till 1995 och det blir rätt igen. Då ändras helt plötsligt årtal 1996 till 2096 och nu kommer jag inte vidare. Vad skall jag göra???????

Svara gärna till mig på e-postadress
ekonomi@sollentuna markis.se.

Du hade svarat Hasse tidigare idag att fakturan var betald 1 dag försent till er vilket gjorde att systemet stängdes ned. Detta är mycket konstigt då fakturan förföll till betalning 170219 och och enl. den kvittens vi har från Pg. så fick ni betalningen 170217 m.a.o. 2 dagar INNAN fakturan förföll till betalning.

Mvh
Ann-Jeanette Rossell
Det här svaret är korrekt:
Skrivet av:Edwin09:12 24 Feb 2017
Hej Ann-Jeanette,

Har det blivit felaktigheter i t.ex. en faktura kan ni annullera den genom att öppna den, och sen gå in i menyn Post högst upp på skärmen och sen välja annullera.

Bokföringsunderlag finns tillgänglig som en rapport i redovisningsmodulen om man inte prenumererar på integrerad bokföring, eftersom den fungerar som ett hjälpmedel om man inte har automatiserat redovisningen.

Mvh

Edwin
Det här svaret var användbart
Skrivet av:Edwin14:49 21 Feb 2017
Det här svaret var användbart
Edwin
2017-02-21
Hej Ann-Jeanette,

Kan du berätta lite mer ingående vad det är som händer och var i programmet det sker? Vilken ruta eller vilket fält med årtal är det som ändras och sker det i så fall utan att du har klickat på någonting (och därmed uppdaterat fönstret du är inne i)?

Fakturan som var betald en dag sent var 361534 för integrerad bokföring (automatiska redovisningstransaktioner på fakturan). Den hade förfallodatum 13/2 och vi fick in betalningen 14/2.

Med vänliga hälsningar

Edwin
HansaWorld Support
2017-02-21
Skrivet av:Edwin14:49 21 Feb 2017
Hej Ann-Jeanette, Kan du berätta lite mer ingående vad det är som händer och var i programmet det sker? Vilken ruta eller vilket fält med årtal är det som ändras och sker det i så fall utan att du har klickat på någonting (och därmed uppdater
Hej Edvin!
Jag gjorde enl. följande:
Modul Redovisning
Register
Transaktioner
Transdag
Scrollade lite och kom till årtal 95 som är det första året vi använt ert system.
Scrollade lite till och helt plötsligt mitt inne bland datumen så står det årtal 2095.
Jag rör inte skärmen utan sitter och funderar över vad jag skall göra åt detta då det
ändras till 95 igen. Försöker på nytt lägga in räkenskapsåret men får samma svar att det inte
går då det finns ett högre datum inlagt tidigare. Går tillbaka till transdagar och då har det
bland årtal 96 blivit 2096. Nu har jag varit inne igen och nu står det årtal 96 igen.
Däremot finner jag nu att det finns något som heter årtal 80 och då hade vi inte ens ert
system. När jag försöker se vad som döljer sig bakom detta så är det inte årtal 1980 utan
2080 som dessa transaktioner är på.
Hur gör jag för att komma förbi detta och registrera rätt räkenskapsår som skall vara
160901 - 170831 på Sollentuna Markis Center AB. Jag struntar i vad det står för årtal på
transaktionerna men jag måste komma vidare och få in årets räkenskapsår i modulen redovisning så jag kan göra bokföringen som lagen föreskriver.
Mvh
Ann-Jeanette
Edwin
2017-02-22
Vad har ni för datumformat för era räkenskapsår? Är det XXXX (t.ex. 1996) eller enbart XX (96)?

Med vänliga hälsningar

Edwin
HansaWorld Support
Edwin
2017-02-22
En till fråga:
Om ni öppnar upp en transaktion som har ett konstigt datum, är det fel i fönstret som öppnas upp också eller är det bara i själva verifikatregistret?

Mvh

Edwin
2017-02-22
Skrivet av:Edwin08:27 22 Feb 2017
Vad har ni för datumformat för era räkenskapsår? Är det XXXX (t.ex. 1996) eller enbart XX (96)? Med vänliga hälsningar Edwin HansaWorld Support
Oavsett om jag skriver 1996 eller bara 96 så skriver datan själv 96
Edwin
2017-02-22
Skrivet av:Sollentuna Markis Center AB15:22 22 Feb 2017
Oavsett om jag skriver 1996 eller bara 96 så skriver datan själv 96
Men det är era gamla verifikat som får sina datum ändrade, eller har jag förstått det fel? Var dessa i så fall registrerade med två eller fyra siffror i ert gamla system?

Mvh

Edwin
2017-02-22
Skrivet av:Edwin13:09 22 Feb 2017
En till fråga: Om ni öppnar upp en transaktion som har ett konstigt datum, är det fel i fönstret som öppnas upp också eller är det bara i själva verifikatregistret? Mvh Edwin
Kan tyvärr inte svara på det då det för tillfället inte finns några konstiga datum mer än 80-01-01 samt 80-12-02 vilka båda gäller för årtal 2080.
Jag vet att vi vid ett tillfälle årtal 2010 slog in fel årtal som då blev 2080. För tillfället är det bara detta datum som spökar vilket gör att jag inte kan lägga upp räkenskapsåret. Hur går jag vidare????

Nya frågor:
Förr kunde man korrigera felaktigheter via att man gick in i försystem och kunde kreditera konstigheter via att man stängde av så att det inte gick in i bokföringen. T.ex. konstiga ören som har dykt upp i kundreskontran men som inte finns med i bokföringen och som jag vill ha bort för att kundreskontran skall stämma överens med konto kundfordringar i bokföringen. Denna möjlighet finns tydligen inte längre kvar för när jag går in på försystem så finns det inget där. Det är helt tomt. Hur bär jag mig åt för att får jag bort felaktiga belopp i kundreskontran numera???

Förr fanns det när jag gjorde en faktura något som hette Bokföringsunderlag. Detta kan jag inte hitta nu. Var har ni dolt detta någon stans eller finns det inte längre? Finns det i sådana fall något som motsvarar detta???

Mvh

Ann-Jeanette
2017-02-22
Skrivet av:Edwin15:29 22 Feb 2017
Men det är era gamla verifikat som får sina datum ändrade, eller har jag förstått det fel? Var dessa i så fall registrerade med två eller fyra siffror i ert gamla system? Mvh Edwin
Två siffror
Det här svaret är korrekt:
Edwin
2017-02-24
Skrivet av:Sollentuna Markis Center AB15:40 22 Feb 2017
Kan tyvärr inte svara på det då det för tillfället inte finns några konstiga datum mer än 80-01-01 samt 80-12-02 vilka båda gäller för årtal 2080. Jag vet att vi vid ett tillfälle årtal 2010 slog in fel årtal som då blev 2080. För tillfäl
Hej Ann-Jeanette,

Har det blivit felaktigheter i t.ex. en faktura kan ni annullera den genom att öppna den, och sen gå in i menyn Post högst upp på skärmen och sen välja annullera.

Bokföringsunderlag finns tillgänglig som en rapport i redovisningsmodulen om man inte prenumererar på integrerad bokföring, eftersom den fungerar som ett hjälpmedel om man inte har automatiserat redovisningen.

Mvh

Edwin
2017-02-24
Skrivet av:Edwin09:12 24 Feb 2017
Hej Ann-Jeanette, Har det blivit felaktigheter i t.ex. en faktura kan ni annullera den genom att öppna den, och sen gå in i menyn Post högst upp på skärmen och sen välja annullera. Bokföringsunderlag finns tillgänglig som en rapport i redovisni
Hej Edvin!

Nej det gäller inte en faktura utan det gäller betalningar som kunder har gjort till fakturor år 2010 men blev av misstag inbokade som år 2080. För att få in betalningarna på rätt år så krediterades betalningarna på år 2080 och lades sedan in på rätt år 2010. Detta har tidigare (i det system ni hade tidigare)inte haft någon inverkan när vi lagt in räkenskapsår men nu har det tydligen det eftersom vi inte kan lägga in ett räkenskapsår som slutar 2017-08-31 då ert system säger att de inte accepterar det då det finns ett senare årtal inlagt. Detta fel ligger
i den gamla databasen och kommer ju automatisk med när vi gått över till ert nuvarande system.
Hur gör jag nu för att kunna lägga upp räkenskapsåret och komma vidare med bokföringen?
Företagets auktoriserade revisor är galen just nu för att vi inte kan få fram de uppgifter som krävs enl. lagen. Enl. honom så MÅSTE detta lösas omedelbart!!!!!!!

Vi prenumererar på intergrerad bokföring. Revisorn vill ha ett bokföringsunderlag i bokförings pärmen. Finns det någon möjlighet att få fram detta? Det låter ju lite konstigt att när man betalar mer till er så skall man inte kunna få ut bokföringsunderlaget.

Mvh
Ann-Jeanette
2017-02-25
Skrivet av:Sollentuna Markis Center AB14:57 24 Feb 2017
Hej Edvin! Nej det gäller inte en faktura utan det gäller betalningar som kunder har gjort till fakturor år 2010 men blev av misstag inbokade som år 2080. För att få in betalningarna på rätt år så krediterades betalningarna på år 2080 och lad
Hej igen!

Har nu varit inne i vårt gamla system och tittat på hur vi då registrerade verifikaten.
Det visade sig då att de 8 transaktioner som nu skapar problem var registrerade 1980-01-01
och 1980-12-02. I det nya systemet har det nu registrerats som 80-01-01 och 80-12-02. När jag då skriver 1980-01-01 så säger det nya systemet att det inte finns något på detta datum men när jag slår in 2080-01-01 samt 2080-12-02 så visar den beloppen. Något har m.a.o. blivit fel i överförandet från det gamla systemet till det nya. Hur löser jag detta???
Alla de felaktiga datumen gäller betalningar av kundfakturor.
Ber om ursäkt om jag tidigare vilselett dig i min frågor och svar men nu har jag äntligen kommit fram till vad som hänt.
Hoppas att du lätt kan fixa detta till mig.

Mvh
Ann-Jeanette
Lämna en kommentar
You can subscribe to notifications for this post by selecting the 'star' icon on the top right corner of the post.
Tillbaka till listan
Senaste inläggen
William Zethraeus
Hej Jan! Tack för ditt meddelande. Du behöver gå till Marknadsplats och prenumerera på funktionen...
13:31 7 Mar 2025
William Zethraeus
Did it work?...
10:28 26 Feb 2025

Vi bevakar forumet under ordinarie kontorstid och vårt mål är att besvara alla frågor inom 24 timmar.

You can subscribe to notifications for any post in this forum by selecting the 'star' icon on the top right corner of the topics list. You have to log in to use this functionality.