Momskod
Planta Jemtlandica
2017-02-05
Hej, När jag skall bokföra en kundfaktura som betald, kommer det upp en varningsruta "Momskonto saknas för momskod 2".
Vad skall jag göra?
Mvh
Rolf

Edwin
2017-02-06
Hej Rolf,

Du kan kolla så att du har ett momskonto inställt för momskod 2 genom att gå in i modul Redovisning -> Inställningar -> Momskoder.

Med vänliga hälsningar

Edwin
HansaWorld Support
Planta Jemtlandica
2017-02-06
Created byEdwin09:13 6 Feb 2017
Hej Rolf, Du kan kolla så att du har ett momskonto inställt för momskod 2 genom att gå in i modul Redovisning -> Inställningar -> Momskoder. Med vänliga hälsningar Edwin HansaWorld Support
Hej Edwin;
Enligt momskoder finns det markerat för momskod 2 på rad 3.
Exkl. % 12.00 Inkl. % ingen siffra, Utg.mkto.2621,Inp A/C 2641, Beskrivning Inom landet 12.00%
Skall det se ut så eller är det något annat som skall ändras?
Mvh
Rolf
Edwin
2017-02-06
Created byPlanta Jemtlandica13:04 6 Feb 2017
Hej Edwin; Enligt momskoder finns det markerat för momskod 2 på rad 3. Exkl. % 12.00 Inkl. % ingen siffra, Utg.mkto.2621,Inp A/C 2641, Beskrivning Inom landet 12.00% Skall det se ut så eller är det något annat som skall ändras? Mvh Rolf
Det låter rätt. Har du tittat så att du har de kontona listade under modul redovisning -> register -> konton?

Vilken version av Standard Ekonomi är det du använder? Klicka på Standard Accounts uppe i det vänstra hörnet när programmet är igång och sen på Om Standard Accounts. Då ser du version och datum.

Mvh

Edwin
Planta Jemtlandica
2017-02-06
Hej Edwin,

Jag har version 8.3 av Standard Accounts, datum 2016-11-18.
2621 och 2641 finns i redovisning>register>konton.

Fakturan är daterad till 2017-01-16.

Uppdatering skedde av modul Nummerserier och integrerad bokföring f.o.m.20170201.
Innan fungerade det perfekt.

Mvh

Rolf

Edwin
2017-02-07
Created byPlanta Jemtlandica20:13 6 Feb 2017
Hej Edwin, Jag har version 8.3 av Standard Accounts, datum 2016-11-18. 2621 och 2641 finns i redovisning>register>konton. Fakturan är daterad till 2017-01-16. Uppdatering skedde av modul Nummerserier och integrerad bokföring f.o.m.20170201. I
Hej igen,

Pröva att uppdatera ditt program via http://mystandard.hansaworld.com. Logga in där och tryck på Update version. Starta sen upp programmet på din dator och svara då ja när programmet ber dig att uppdatera. Testa sen om det fungerar bättre.

Mvh

Edwin
Planta Jemtlandica
2017-02-07
Created byEdwin08:58 7 Feb 2017
Hej igen, Pröva att uppdatera ditt program via http://mystandard.hansaworld.com. Logga in där och tryck på Update version. Starta sen upp programmet på din dator och svara då ja när programmet ber dig att uppdatera. Testa sen om det fungerar bättr
Hej Edwin,
Jag har tryckt på Update version. Uppe till vänster kommer följande server info upp:
Planta Jemtlandica
Current Version : Standard Accounts Server 8.3 2017-01-22 (83250102).

Trycker jag ännu en gång på Update säger det att jag har den senaste versionen.
När jag startar upp Standard Accounts frågar programmet inte om jag vill uppdatera.
Tittar jag på Om Standard Accounts står det lika som förut: 8.3 2016-11-18.
Fortfarande kommer samma meddelande upp momskonto saknas för momskod 2.
Appen nerladdad från eran hemsida. Det har kommit en ny uppdatering för systempargrammet. Jag skall ladda ner det och kolla det.
Har du några nya förslag?
Mvh
Rolf
Planta Jemtlandica
2017-02-07
Hej Edwin;
Nu har det låst sig ordentligt. Jag har gjort en uppdatering enligt ovan. Klickar jag ännu en gång säger prg att jag har den senaste versionen. Då tänkte jag att jag skall ladda ner en ny client. Clienten laddas ner och när jag skall starta programmet kommer det upp en ruta som frågar om jag skall uppdatera eller avbryta.

Väljer jag uppdatera så kommer det upp en ruta som säger att clienten är nyare än servern, trots uppdateringen.

Standard Accounts är nu helt låst och går inte att använda.
Fixa det här idag. Programmet har varit obkrukbart i tre dagar.

Mvh
Rolf
Edwin
2017-02-07
Hej igen Rolf,

Vi håller på att undersöka varför du inte lyckas logga in. Jag återkommer när jag vet mer.

När det gäller problemet i ursprungsinlägget beror det förmodligen på att du har Bokför moms på inbetalning icheckat i modul fakturering -> inställningar -> kontering, kund. Det är med största sannolikhet vad som orsakar felet. Är det en funktion du har behov för i ditt användande av programmet? Om du har det får jag be dig att skicka en skärmdump av alla dina momskoder samt berätta vilket konto du vill använda för moms på inbetalningar. Skicka det i så fall till sweden@hansaworld.com när du fått igång systemet igen.

Mvh

Edwin
Edwin
2017-02-09
Hej Rolf,

Upplever du fortfarande problem? Jag kan se att en av era servrar är igång vilket tyder på att programmet är igång.

Mvh

Edwin

This thread has been closed for further comments. Please create a new thread
Back to the list
Latest Posts
You can subscribe to notifications for any post in this forum by selecting the 'star' icon on the top right corner of the topics list. You have to log in to use this functionality.