leverantörs fakturor
Planta Jemtlandica
2019-01-07
Hej.
Det är kanske dum fråga, men jag behöver råd.
Jag registrerar mina leverantörsfakturor och utbetalningar, som ny leverantörsfaktura och ny utbetalning och godkänner det. Men när jag tittar på momsrapporten, där händer ingenting, inga förändringar i moms.
Men om jag registrerar en ny verifikat, då ändras i momsrapporten.
Min fråga:
Ska jag registrera mina leverantörsfakturor på 2 ställe, som ny leverantörsfaktura och som nytt verifikat?
Jag är ny i bokföringen, förut min man hade gjort allt, med han har dött, och jag måste lära mig själv för att inte göra så mycket fel.

Med vänliga hälsningar,

Galina Timermane
Det här svaret är korrekt:
Skrivet av:Per13:23 8 Jan 2019
Hej.

Vad är det du valt att prenumerera på?

För att kunna skapa nummerserier så måste du prenumerera på funktionen Nummerserier.
För att få dina verifikat skapade automatiskt så måste du prenumerera på Integrerad Bokföring.

När en kund mister tillgången till Integrerad Bokföring, så registreras inte verifikat som blir registrerade under denna perioden.
Därför måste kunden genomföra en underhållsrutin:
Modul-System >> Rutiner >> Underhåll >> Skapa transaktioner

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Per
2019-01-08
Hej.

Detta kan ha att göra med att ditt abonnement för Integrerad bokföring gick ut 2018-12-31.
Vänligen abonnera på denna på nytt så kommer verifikaten att skapas automatiskt.

Funktionen Nummerserier gick även den ut den 2018-12-31.

Mvh.

Per
HansaWorld Support
Planta Jemtlandica
2019-01-08
Måste jag abonnera varje månad på nytt?
MVH
Galina
Per
2019-01-08
Hej.

Nej du kan självklart välja hur många månader du vill abonnera på, du kan exempelvis välja att prenumerera för 6 månader (när dessa 6 månader passerat så måste du dock välja att prenumerera igen)
Här följer en vägledning till hur du prenumererar på Nummerserier i 6 månader (som ett exempel) i marknadsplatsen:

1. Starta upp Standard Ekonomi
2. När du är i huvudmenyn, klicka på portfölj-ikonen "Marknadsplats"
3. När du är inne på marknadsplatsen, klicka på "Prenumerationer" til vänster i menyn
4. Klicka på "Flera funktioner" i mitten.
5. Scrolla ned tills du kommer til "Nummerserier" och klicka på "Prenumerera"
6. Ifall det inte sker något, klicka där en gång till.
7. Til höger längst upp ska det nu dyka upp "Prenumerationer" och en portfölj-ikon till höger om denna. Klicka på den. Nu ska du komma till "Inköpskorg"
8. Här kan du nu ange antal månader (under "Nummerserier") Med pilen klickar du uppåt ett antal gånger så att du får 6 månader.
9. Klicka av för "Jag godkänner prenumerationsvillkoren" och klicka på "fortsätt till betalningen"
10. Nu ska du ange fakturainformation. Det som är markerat med asterisk (*) är obligatoriskt. Du kan också välja att betala med kort, så att du slipper fakturaavgiften på 60 SEK (klicka då till höger om "betalningsmetoder") Även här måste du ange kortinformation.
11. När du är klar klickar du på "Spara"

Nu ska du ha fullfört köpet av funktionen Nummerserier på Marknadsplatsen.
Planta Jemtlandica
2019-01-08
Jag har prenumererat, och skapat en ny momsrapport, med allt som jag har lagt sista 3 dagar, är inte med moms fortfarande. Måste jag lägga verifikat för sista fakturor för hand (dem som jag skapat utanför prenumerationen)?
Planta Jemtlandica
2019-01-08
Har lagt nya fakturor, och dem är med i momsrapport, med inte dem som jag har lagt sista 3 dagarna.
Det här svaret är korrekt:
Per
2019-01-08
Hej.

Vad är det du valt att prenumerera på?

För att kunna skapa nummerserier så måste du prenumerera på funktionen Nummerserier.
För att få dina verifikat skapade automatiskt så måste du prenumerera på Integrerad Bokföring.

När en kund mister tillgången till Integrerad Bokföring, så registreras inte verifikat som blir registrerade under denna perioden.
Därför måste kunden genomföra en underhållsrutin:
Modul-System >> Rutiner >> Underhåll >> Skapa transaktioner

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Planta Jemtlandica
2019-01-08
Tack så mycket, jag har rättat.
MVH
Galina
Per
2019-01-08
Trevligt att det fungerade för dig.

Låser denna saken.

Har du fler problem, skapa nytt ärende.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
This thread has been closed for further comments. Please create a new thread
Tillbaka till listan
Senaste inläggen
William Zethraeus
Hej Jan! Tack för ditt meddelande. Du behöver gå till Marknadsplats och prenumerera på funktionen...
13:31 7 Mar 2025
William Zethraeus
Did it work?...
10:28 26 Feb 2025

Vi bevakar forumet under ordinarie kontorstid och vårt mål är att besvara alla frågor inom 24 timmar.

You can subscribe to notifications for any post in this forum by selecting the 'star' icon on the top right corner of the topics list. You have to log in to use this functionality.