Går inte att registrera på nytt år
Ingrid Sillén
2019-04-12
Hej!
Jag har brutet bokföringsår, från maj till april.
När jag nu ska börja med verifikat för år 2019 får jag meddelandet:
Utanför angivna serier.
Jag har angett Räkenskapsåret som 2018-05-01 till 2019-04-30.
Vad är det som kan vara fel?
Tidigare år har inte varit något problem.

hälsningar Ingrid Sillén
Per
2019-04-12
Hej Ingrid.

Tack för ditt meddelande.

Det verkar vara ett problem med nummerserierna.

Ifall du prenumererar på Nummerserier, vänligen gå till: Modul-Redovisning >> Inställningar >> Nummerserier
Gå igenom dessa och se ifall du satt upp nummerserier för 2019.
Gör även detsamma med fakturor, genom att gå till: Modul-Fakturering >> Inställningar >> Nummerserier

Ifall du inte finner Nummerserier så betyder det att du inte valt att prenumerera på dem för 2019, vilket du måste göra.

Ifall du vill att vi skall undersöka om du prenumererar på Nummerserier, vänligen uppge företagsnamn/kundnummer.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Ingrid Sillén
2019-04-12
Created byPer14:18 12 Apr 2019
Hej Ingrid. Tack för ditt meddelande. Det verkar vara ett problem med nummerserierna. Ifall du prenumererar på Nummerserier, vänligen gå till: Modul-Redovisning >> Inställningar >> Nummerserier Gå igenom dessa och se ifall du satt upp nummerserie
Hej!

Är nummerserier samma sak som räkenskapsår?
Jag har angett räkenskapsåret (som är brutet) från 2018-05-01 till 2019-04-30.

Jag har inte funktionen Fakturering, bara Redovisning.

Mitt företags organisationsnummer är 556415-7880 ifall jag inte har prenumererat för det här året.

Hälsningar Ingrid Sillén
Migra Grafiska
Per
2019-04-14
Hej.

Nummerserier är de nummer som ett verifikat, en faktura eller en order får och som blir registrerad i systemet.
Så till exempel för fakturor så har de nummerserien 1000 till 3000 för 2019.

Räkenskapsår är bara de år som huvudkontot är knutet till.

Jag har sett på Migra Grafiska och kan inte se att Nummerserier finns med, så du måste abonnera på detta.

Starta upp Standard Ekonomi, klicka på portföljikonen Marknadsplats, och sedan på "Fler funktioner" och så finner du "Nummerserier" i listan.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Ingrid Sillén
2019-04-15
Created byPer23:44 14 Apr 2019
Hej. Nummerserier är de nummer som ett verifikat, en faktura eller en order får och som blir registrerad i systemet. Så till exempel för fakturor så har de nummerserien 1000 till 3000 för 2019. Räkenskapsår är bara de år som huvudkontot är kn
Ska jag alltså betala 99 kr till i månaden för att registrera verifikat? (Jag använder inte funktionen Fakturering.) Det borde väl ingå i det jag redan betalar för.
Märkligt annars. Jag har ju använt det nätbaserade systemet i ett år.

hälsningar Ingrid Sillén
Per
2019-04-15
Hej.

Var det inte Nummerserier du hade problem med?

För att automatiskt registrera verifikat så är det Integrerad Bokföring du måste abonnera på (299 SEK/mån.)

För Nummerserier så måste du abonnera på funktionen Nummerserier (99 SEK/mån.)

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Ingrid Sillén
2019-04-16
Created byPer13:54 15 Apr 2019
Hej. Var det inte Nummerserier du hade problem med? För att automatiskt registrera verifikat så är det Integrerad Bokföring du måste abonnera på (299 SEK/mån.) För Nummerserier så måste du abonnera på funktionen Nummerserier (99 SEK/mån.)
Jag förstår inte.
Jag har använt ert webbaserade programmet sedan ett år tillbaka. Det har inte varit något problem att registrera verifikat. Förrän nu när jag kom till år 2019. Då gick det inte längre att lägga in verifikat. Om jag lade in samma verifikat på 20181231 så fungerade det.
Jag har alltså brutet räkenskapsår som fortsätter in i år 2019.

hälsningar Ingrid Sillén
Per
2019-04-16
Du måste slutföra och stänga bokföringsåret 2018 innan du kan börja bokföra 2019.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Ingrid Sillén
2019-04-16
Men jag har ju brutet bokföringsår, som börjar i maj 2018 och fortsätter till april 2019.
Då kan jag ju inte avsluta det.

Ingrid Sillén
Per
2019-04-17
Okej, då förstår jag, du har alltså en löpande från 2018 till 2019, det ska gå bra.

Som sagt innan så är det Nummerserier du behöver abonnera på ifall du fått upp felmeddelandet "Utanför angivna serier"

Varför du inte fått upp detta problemet tidigare år kan jag inte svara på, det är möjligt att Nummerserier var pre-definierade för ett antal år sedan tidigare. Men för att kunna definiera nya Nummerserier för i år så måste du alltså prenumerera på Nummerserier.

Det räcker nog med att du prenumererar på Nummerserier för endast en månad, registrerar Nummerserier för 2019, och sedan behöver du inte prenumerera på detta igen tills 2020.

Mvh.
Per

HansaWorld Support
Ingrid Sillén
2019-05-15
Created byPer13:02 17 Apr 2019
Okej, då förstår jag, du har alltså en löpande från 2018 till 2019, det ska gå bra. Som sagt innan så är det Nummerserier du behöver abonnera på ifall du fått upp felmeddelandet "Utanför angivna serier" Varför du inte fått upp detta prob
Hej!

Jag vill säga upp avtalet med er med omedelbar verkan.

Vänliga hälsningar
Ingrid Sillén
Migra grafiska
ingrid@migra.nu
Per
2019-05-15
Created byIngrid Sillén07:32 15 May 2019
Hej! Jag vill säga upp avtalet med er med omedelbar verkan. Vänliga hälsningar Ingrid Sillén Migra grafiska ingrid@migra.nu
Hej.

För Standard Ekonomi så finns det inget avtal skrivet mellan kund och HansaWorld, utan det enda du som kund behöver göra är att gå in på marknadsplatsen i Standard Ekonomi och sörja för att samtliga pågående prenumerationer avslutas, så att du inte i framtiden blir fakturerad för något som du inte längre använder.

För att göra detta, vänligen gör följande:
1. Starta upp Standard Ekonomi
2. När du befinner dig i huvudmenyn, klicka på portfölj-ikonen "Marknadsplats"
Ett nytt fönster kommer då att öppnas upp.
3. Efter att marknadsplatsen kommit upp, klicka på "Prenumerationer" och vidare på "Aktiva Prenumerationer"
Här skall du kunna se vilka aktiva prenumerationer du har körandes.
5. Klicka på "Stoppa löpande fakturering" för att stoppa prenumerationen.
Det är allt som krävs för att du ska sluta din prenumeration.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
This thread has been closed for further comments. Please create a new thread
Back to the list
Latest Posts
You can subscribe to notifications for any post in this forum by selecting the 'star' icon on the top right corner of the topics list. You have to log in to use this functionality.