kan inte öppna programmet
Ingrid Sillén
2019-03-11
Hej! Skulle just bokföra månaden för momsredovisning men programmet svarar inte. Vad gör jag?

Hälsningar
Ingrid Sillén
Migra Grafiska
Det här svaret är korrekt:
Skrivet av:Per16:10 3 Apr 2019
Hej.

Beklagar för sent svar här.

Förstår dock inte riktigt vad för problem du har här, men det är något vi borde kunna rätta till.

Steg 1: Uppdatera Mac OS till senaste version, vilken dator det än är du använder.
Steg 2: Logga in på MyStandard och ladda ned senaste version Standard Ekonomi.

Kom här ihåg att du laddar ned till ny tom mapp på skrivbordet eftersom det blir problem om du lägger den i program-mappen då det redan finns ett exemplar där.
Steg 3: Starta upp klienten. Funkar det inte, sörj för att servern är uppe och kör i MyStandard.
Steg 4: Får du fortf. det inte till så kan vi ta dina inloggningsuppgifter via vår epost och se varför det inte går att starta upp ditt företag.
Du kan använda epost: sweden@hansaworld.com

SIE-filen kan du inte nå om du inte först startar upp Standard Ekonomi, så vi måste oavsett ta oss in först.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Per
2019-03-12
Hej Ingrid.

Tack för ditt meddelande.

Vad får du för felmeddelande när du provar starta programmet?

Vänligen logga in på MyStandard och starta om servern, och därefter starta upp servern och sedan starta upp Standard Ekonomi:
1. Gå till https://mystandard.hansaworld.com/loginpage Logga in med ditt Standard ID + lösenord.
2. Efter du kommit in, klicka på din server som visas till vänster i fönstret (namnet borde vara ditt företags namn)
3. Klicka på "Restart" för att starta om servern. Detta kan ta någon minut.

4. När detta är gjort, sörj för att servern är uppe och går (ska stå "Running" med grön text)
Ifall den inte kör, klicka då på "Start"

Efter du startat upp servern igen, prova starta Standard Ekonomi.

Ifall detta inte går, vänligen ge oss en beskrivning på vad det är för felmeddelande du får upp.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Ingrid Sillén
2019-03-12
Hej!
När jag försöker logga in får jag meddelande om att min e-post inte finns hos er.

hälsningar
Ingrid Sillén
ingrid@migra.nu
Per
2019-03-13
Hej igen.

Jag har under och funnit ut att du inte har registrerat ingrid@migra.nu som din Standard ID.
Du ska ändå kunna komma in på Standard Ekonomi, databasen har alltid en användare.

När du är inne på inloggningsfönstret, vänligen uppge din epostadress i fältet där du skall ange användarnamn.

Ladda ner och titta på bilden som jag bifogar i detta meddelande så att du kan se vad jag menar.

(Kom ihåg att du måste ändra namnet på filen som du laddat ned och ta bort de båda apostroferna (') så att du har möjlighet att se bilden)

Mvh.
Per

HansaWorld Support
Ingrid Sillén
2019-03-14
Hej! Nu har jag laddat ner programmet igen men det går inte att starta ändå. Vet inte om det beror på inställningen på min mac som bara tillåter program godkända av Apple. Jag tog bort den funktionen men lyckas ändå inte öppna programmet.

hälsningar Ingrid Sillén
Per
2019-03-14
Hej.

Laddade du ned programmet från MyStandard?
Ifall inte, gör detta från MyStandard.

Vad får du upp för felmeddelande när du inte kan starta programmet?

Ifall det är din Mac som krånglar, högerklicka på Standard Ekonomi och välj "Öppna"

Ifall du kan starta upp programmet men inte kommer in, vad får du för felmeddelande?
Säger programmet att du anger fel användarnamn/lösenord, se till så att du använder rätt användarnamn/lösenord.
Angav du fel lösenord och inte minns lösenordet, vänligen uppge epostadressen som du registrerade din användare/företag med, i fältet där du skall ange användarnamn/HansaWorld ID, klicka sedan på "Återställ lösenord"
Ifall du uppgav fel epostadress så får du upp felmeddelandet "Not a valid e-mail adress" Du måste då försöka med en annan epostadress.

Ifall du fick upp ett felmeddelande som visar att det är ett tekniskt fel, vänligen uppge vad detta felmeddelande säger.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Ingrid Sillén
2019-03-15
Jag har laddat ner programmet från MyStandard men får ett långt meddelande om att programmet kanske inte fungerar med min version av OS X. Men jag har ju använt det tidigare och inte ändrat systemet sedan dess.

Jag vet inte om du vill att jag skicka hela den långa rapporten.

hälsningar Ingrid
Per
2019-03-18
Hei.

Programmet er blitt oppdatert til seneste 8.5-versjonen så det er mulig at du faktisk må oppdatere din Mac OS X.
Vennligst informer oss hvilken versjon av Mac OS X det er du bruker idag.
Du kan finne versjonsnummer ved å klikke på Eple-ikonen lengst opp til venstre, og sen "About this Mac / Om dette Mac"

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Ingrid Sillén
2019-03-26
Skrivet av:Per10:46 18 Mar 2019
Hei. Programmet er blitt oppdatert til seneste 8.5-versjonen så det er mulig at du faktisk må oppdatere din Mac OS X. Vennligst informer oss hvilken versjon av Mac OS X det er du bruker idag. Du kan finne versjonsnummer ved å klikke på Eple-ikonen le
Hej!

Det var ett tag sedan jag var inne här.

Min version av Mac är 10.11.6
Men versionen av Standard Account är 8.4.
Det kanske är den jag ska uppdatera. Och hur gör jag det i så fall?

hälsningar Ingrid Sillén
Ingrid Sillén
2019-03-26
Nu laddade jag ner programmet på min bärbara dator med versionen OS X 10.9.5.
Och då gick det att öppna programmet. Sedan uppmanades jag att uppatera Standard account men sedan fick jag felmeddelandet igen. Det är alltså den senaste versionen 8.5 som inte tycks fungera med mac OSX.

Hälsningar Ingrid Sillén
Ingrid Sillén
2019-03-26
Skrivet av:Ingrid Sillén13:20 26 Mar 2019
Nu laddade jag ner programmet på min bärbara dator med versionen OS X 10.9.5. Och då gick det att öppna programmet. Sedan uppmanades jag att uppatera Standard account men sedan fick jag felmeddelandet igen. Det är alltså den senaste versionen 8.5 so
Och när jag vill fortsätta med den gamla versionen får jag bara två val: update eller quit.

Ingrid Sillén
Per
2019-03-26
Hej.

"Men versionen av Standard Account är 8.4.
Det kanske är den jag ska uppdatera. Och hur gör jag det i så fall?"

"Och när jag vill fortsätta med den gamla versionen får jag bara två val: update eller quit."

Klienten på din första dator har version 8.4 medans servern är på version 8.5, varför de inte klarar av att kommunicera med varandra.

Det du måste göra är att ladda ned klient med nyaste version 8.5 från MyStandard, precis som du gjorde med din bärbara dator.

Eftersom du redan har en klient installerad sedan tidigare på din första dator (8.4 versionen) så måste du skapa en ny tom mapp på skrivbordet dit du laddar ned 8.5 klienten. Du kan inte ha två stycken Standard Ekonomi i mappen "Program" då blir det konflikt.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Ingrid Sillén
2019-03-27
Skrivet av:Per13:53 26 Mar 2019
Hej. "Men versionen av Standard Account är 8.4. Det kanske är den jag ska uppdatera. Och hur gör jag det i så fall?" "Och när jag vill fortsätta med den gamla versionen får jag bara två val: update eller quit." Klienten på din första dator ha
Hej!

Det är när jag uppgraderar till den senaste versionen som det inte fungerar. Den gamla fungerar ju inte heller. Och jag har inte två versioner på datorn.
Här är felmeddelandet jag får.

Process: Standard Accounts [18028]
Path: /Applications/Standard Accounts.app/Contents/MacOS/Standard Accounts
Identifier: Standard Accounts
Version: ???
Code Type: X86-64 (Native)
Parent Process: ??? [1]
Responsible: Standard Accounts [18028]
User ID: 501

Date/Time: 2019-03-27 16:15:59.137 +0100
OS Version: Mac OS X 10.11.6 (15G18013)
Report Version: 11
Anonymous UUID: 7E73F0F2-F68F-45F8-9CEA-E3D0EC4ED8D6

Sleep/Wake UUID: AEFE9BFE-6A37-468F-B01E-DA0B15811C6C

Time Awake Since Boot: 910000 seconds
Time Since Wake: 29000 seconds

System Integrity Protection: enabled

Crashed Thread: 0

Exception Type: EXC_BREAKPOINT (SIGTRAP)
Exception Codes: 0x0000000000000002, 0x0000000000000000
Exception Note: EXC_CORPSE_NOTIFY

Application Specific Information:
dyld: launch, loading dependent libraries

Dyld Error Message:
Library not loaded: @rpath/digidocpp.framework/Versions/2/libssl.dylib
Referenced from: /Applications/Standard Accounts.app/Contents/Frameworks/libdigidoc.framework/Versions/2/libdigidoc
Reason: Incompatible library version: libdigidoc requires version 1.0.0 or later, but libssl.0.9.8.dylib provides version 0.9.8

och sen fortsätter meddelandet ännu längre.

hälsningar Ingrid Sillén

Ingrid Sillén
2019-04-02
Skrivet av:Ingrid Sillén16:19 27 Mar 2019
Hej! Det är när jag uppgraderar till den senaste versionen som det inte fungerar. Den gamla fungerar ju inte heller. Och jag har inte två versioner på datorn. Här är felmeddelandet jag får. Process: Standard Accounts [18028] Path:
Hej igen!

Eftersom jag inte får ordning på det här och snart måste lämna in nästa momsdeklaration inser jag att jag inte kan fortsätta med ert program. Jag undrar därför om jag kan få en siefil på det som finns inlagt på er server.

hälsningar
Ingrid Sillén

Det här svaret är korrekt:
Per
2019-04-03
Hej.

Beklagar för sent svar här.

Förstår dock inte riktigt vad för problem du har här, men det är något vi borde kunna rätta till.

Steg 1: Uppdatera Mac OS till senaste version, vilken dator det än är du använder.
Steg 2: Logga in på MyStandard och ladda ned senaste version Standard Ekonomi.

Kom här ihåg att du laddar ned till ny tom mapp på skrivbordet eftersom det blir problem om du lägger den i program-mappen då det redan finns ett exemplar där.
Steg 3: Starta upp klienten. Funkar det inte, sörj för att servern är uppe och kör i MyStandard.
Steg 4: Får du fortf. det inte till så kan vi ta dina inloggningsuppgifter via vår epost och se varför det inte går att starta upp ditt företag.
Du kan använda epost: sweden@hansaworld.com

SIE-filen kan du inte nå om du inte först startar upp Standard Ekonomi, så vi måste oavsett ta oss in först.

Mvh.
Per
HansaWorld Support
Ingrid Sillén
2019-04-12
Skrivet av:Per16:10 3 Apr 2019
Hej. Beklagar för sent svar här. Förstår dock inte riktigt vad för problem du har här, men det är något vi borde kunna rätta till. Steg 1: Uppdatera Mac OS till senaste version, vilken dator det än är du använder. Steg 2: Logga in på MySta
Tack, jag uppdaterade till Mac OS High Serra och nu fick jag igång programmet.

hälsningar Ingrid Sillén
Per
2019-04-12
Så bra.

Låser denna tråd.

Vänligen skapa en ny tråd ifall du har ett nytt ärende.

Mvh.
Per

HansaWorld Support
This thread has been closed for further comments. Please create a new thread
Tillbaka till listan
Senaste inläggen
William Zethraeus
Hej Jan! Tack för ditt meddelande. Du behöver gå till Marknadsplats och prenumerera på funktionen...
13:31 7 Mar 2025
William Zethraeus
Did it work?...
10:28 26 Feb 2025

Vi bevakar forumet under ordinarie kontorstid och vårt mål är att besvara alla frågor inom 24 timmar.

You can subscribe to notifications for any post in this forum by selecting the 'star' icon on the top right corner of the topics list. You have to log in to use this functionality.